Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt)

Inlägg av blackadder »

Vad kul! Grattis till ett väl genomfört projekt. Det måste kännas kul att ta en sväng på stan?
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt)

Inlägg av Turbokoftan »

Vilket härligt projekt, grattis till reggningen! Måste kännas grymt roligt att kunna bruka den även på gatan!
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av awes »

Så, anmälan till Streetweek 2017 gjord!
Motorn får sig en mindre översyn och den där getrag lådan som ligger på garagegolvet skall väl in.
Sedan måste ju ljudisolering in samt stereo in så de runt 120mil inte blir så tråkiga :-)
Anders
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av awes »

Hoppas på en hållbar botten...Bild

Sent from my KIW-L21 using Tapatalk
Anders
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av awes »

Så har toppen kommit hem. BildBild

Sent from my KIW-L21 using Tapatalk
Anders
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av awes »

Fint med påsk så man har lite tid. Lite kvar innan uppstart men fick komma ut i solskenet i alla fallBildBildBildBild

Sent from my KIW-L21 using Tapatalk
Anders
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Manfred »

Kul att det går framåt, ska bli roligt som bara tusan att se den på strippen! Börjar närma sig provkörning för mig :)
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Streetvw »

Härligt! Det är bara att nöta på och bocka av alla punkter på listan. Själv så hade jag uppstart idag, och som alltid två tändkablar fel. Kämpa på så ses vi i Björkvik. :thumbright:

/M
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Streetvw »

Hur går förberedelserna? Själv så förbereder jag mig för bilprovningen...... Besiktning om fem veckor.

/M
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

jäkla fränt att folk bygger på europeiska klassiska bilar ibland också :thumbright:

bra motor val också, hör av er om ni skulle behöva lite mer hk framöver så ska jag hjälpa er.

mvh jensa
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av J.Eklund »

Grattis Anders till att ha fullföljt Gasoline Street Week 2017 och dessutom med stor sannolikhet skrivit in sig i dess historieböcker! :thumbright:
Vi får hålla tummarna att Anders orkar göra en sammanfattning av Street Week och dess bravader här när han hämtat sig lite.
Så ni/vi fb antagonister även får ta del av erfarenheterna. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore kul med ett sammandrag sen då du vilat upp dig :thumbright:
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av Manfred »

Riktigt bra kämpat! Berätta jättegärna om hela street week cirkusen!
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Summering av so

Inlägg av awes »

Så..... (lång text :-)
Streetweek blev lite av en utmaning :-)

Började redan veckan innan Streetweek.
Jag hade missat i kalendern och trodde jag hade två veckor semester på mig innan start men det var visst bara en...
Och till det som visade det sig att min grabb som skulle köra måste jobba så jag fick köra själv samt att jag vart ett "team of one".

Så, snabbt svetsa dit en dragkrok så jag kunde få med mig husvagnen och även börja köra lite med bilen innan streetweek.
Hade inte heller haft tid att tuna bilen men fick en tid hos Turbocenter på fredagen veckan innan start.
Upptäckte att motorkuddarna var alldeles för mjuka så motor vred sig och låg emot och skramlade så fort jag drog på.
Googlade och fann att Volvo valp motorfästen tydligen är "the shit". Fick hem sådana och moterade (vilket naturligtvis medförde om byggnad av motorfästen för att dom skulle passa.) Ut och körde och hela bilen vart en resonanslåda och lät som fan!
Tillbaks och googla och fann att volvo 164 förstärkta skulle vara något bättre, så dit med sådana (med medföljande modifiering av motorfästen naturigtvis). Så nu vart bilen möjlig att köra runt med utan att man behövde hörselskydd.

Dax för rullande landsväg då. Redan när jag kommer dit så säger Claus att det aldrig kommer att funka då jag bara hade 2.5" avgassystem. Lite sent att fixa det så låt oss bara få ordning på en grund map.
Efter ca 1 timme ringer dom och säker at det inte funkar. Så fort laddet kommer så slår megsaquirtet av elektiskt! Något måste vara glappt någonstans.
Vad göra? Igen tid för någon omfattande felsökning.Claus säger att han kan ha ett MaxxECU hemma till måndag morgon men då börjar ju tävlingen!
En polare räddar situationen då han hade ett MaxxECU liggande som jag kunde få låna under Streetweek. Pefekt. Hem med det under armen och ta fram avbitartången och klippa ur MS härvan och börja skarva in MaxxEU härvan i stället. Lång fredagnatt och mitt på lördagen startade bilen. Ringde Turbocenter och dom lovar att ställa bilen på rullarna på söndag eftermiddag.
Resultatde var som väntat, vid 1.4-1.5 ladd vart mottrycket för stort så turbon slutade ladda. Men bilen funkade och jag kunde våga köra.
Grabben som var ledig söndag kväll skulle hjälpa mig att dra ner husvagnen till Björkvik där starten skulle gå så jag slapp börja med det. Kom överens om att vi skulle ses vi garaget vid 6 tiden för at rulla ner. (jag skulle bara byta bakdäck, olja och filter efter bromsningen).
Straxt innan jag kom hem till garaget så tänds laddninglampan! Fan vad nu? Stannar och öppnar huven och finner att svängningsdämparen hänger lös. Jaja, linkar hem till garaget, ringer grabben och säger att komma vid 8-tiden i stället så jag har lite mer tid att meka.
Finner att bulten till svängnngsdämpare skruvat upp sig, svängningsdämparen har slagit av stiftet på kamdrevet och sedan svarvats ur av vevaxeln så den är förstörd. Som tur är har jag reservmotorn stående så jag rycker kamdrev och svängningsdämparen från den, byter däck, olja och filter, lastar in lite verktyg och några drivaxlar i husvagnen och så åker vi ner.
Kommer ner vi 1 tiden på natten och dunsar i sömn i husvagnen.

Måndag Björkvik: Kör en första vända. Fan, manuell växellåda och turbo är jag inte van vid (åker PG med transbrake i min egen bil)! Så fort gula lamorna blinkar till så slår reptilhjärnan till och jag släpper kopplingen och försöker åk (utan laddtryck). Bilen går som en kängru till laddet kommer, sedan bär det av på 2an och 3an!
Åker en vända till men skit, få inte i trean! Vafan? Visar sig att plåten i torpeden där jag dragit in kopplingviren har gett sig och den kopplar inte ur. Tar en bågfil i handen och går på jakt bakom de gamla hangarerna och andra förråd. Hittar ett gammal nermonterat staket (?) som jag sågar av en bit ifrån. Gör ett jack i järnbiten och trycker ner mellan viren och torpeden och nu funkar det igen. Perfekt.
Sedan hissade jag upp bilen för att kolla över bakvagnen och råkade lägga tummen emellan. Fan vad blodet sprutade. Snabbt bort till ambulansen och ber sjukvårdana om råd. "Det där måste sys, åk till närmaste vårdcentral" var deras kommentar. Har jag ju knappas tid till och bad dem tejpa ihop efter bästa förmåga och dom fick det att sluta blöda i alla fall. Skitstort bandage på vänster tumme, får knappt in handen i racehansken men det verka funka.
Börjar bli dax att rulla mot nästa bana (Dala-Järna). Krokar på husvagnen och ger mig av. Skit, bilen går som en full sjöman över vägen! Vågar inte köra fortare än 50km/h (i drygt 30 mil!). Måste vara bakfjädrarna som är alldeles för mjuka. Får fråga tävlingsledning i morgon om jag kan få svänga förbi Biltema och leta nya fjädrar. Men nu är det ganska sent så målet för natten är att ta mig till Dala-Järna.

Tisdag Dala-Järna: Vaknar till regnväder. Slår mig i slang med Jimmie Arhammer ang mitt startproblem och han talar om för mig hur jag skall koppla in launch control i MaxxECUt. Så fixar med det i väntan på väder.
Surfar även runt ang lufttryck och finner att jag har åket med hälften av rekommenderat lyfttryck i bakdäcken (har ju aldrig åket med radialer tidigare)! Inte undra på att det var vingligt med husvagnen bakom.
Försöker köra någon vända med launch contorl men reptilhjärnan vinner och så fort det blinkar gult på granen så åker jag. Så fortfarande inget laddtryck i starten.
Återigen dax att rulla vidare, nu mot Hudik.
Kommer ut på vägen och nu banan går det att rulla på. Med rätt lufttryck bak så går ekipaget kanon på vägen. Vilken lycka.
Men, som många andra så valde jag "kortast väg" på GPSen och hamnade på en jävulsk grusväg. Så en riktig pärs att köra men då andra var mer rädda om sina bilar än jag så var jag faktiskt ett av de första ekipagen framme i Hudik! Skillnad mot att rulla in mitt i natten :-)

Onsdag Hudiksvall: Lite seg på morgonen så hann inte köra innan regnet. OK, perfekt då kan jag ta en efterläntad dusch i Tony's buss. Men va fan, dom har dragit! Ekipaget han supportade med sovplats hade hunnit köra innan regnet och dragit vidare. Jaja, får väl ta den där duschen när jag kommer upp till Orsa senare idag. Och nu stannade elverket också.. Ett litet 2-takts trotjänare som varit med i många år. Ok, då får jag anledning att köpa ett nytt fint 4-takts på Biltema på vägen till Orsa så ingen big deal.
Slutar regna och rulla upp för att köra en repa, reptilhjärnan vinner igen! Så repan var som den vart.
Men skit, på väg tillbaks till depån så tänds laddnignslampan igen! Samma sak som hemma. Bulten loss, piggen på kamdrevet avslagen och dampern förstörd.
Ropar i högtalarna efter någon som kan tänkas ha liggane hemma i garaget...
Vilket gensvar! Flera kommer förbi och erbjuder sig att åka hem och hämta! Får grejjor och lägger mig att meka. Får dit det men nu har ju klockan dragit iväg igen. Så hinner inte till Biltema i Bollnäs innan dom stänger utan får rulla vidare, nu utan möjlighet till ström....
Är nu ganska sen så det är bara gasar vidare. Hinner inte stanna och käka middag, det får jag ta när jag kommer fram till Orsa. Men, straxt utanför Bollnäs får jag växelspaken i handen! Känner mig nu lite nere.... Men, lite MacIver mek någon timme ellr två vid vägkanten så får jag dit spaken hjälpligt så att jag i alla fall kan växla lite försiktigt och ta mig vidare mot Orsa.
Nu är det rktigt sent och rullar in på Orsa-Tallhed vid typ 1-tiden och trillar i säng (utan att orka fixa middag)

Torsdag Orsa-Tallhed: Fin dag, allt känns bra. Och nu skall jag fanimig vinnar över reptilhjärnan och stå kvar på lauchen tills laddtrycket kommer. Men först måste jag få ordning på växelspåkan och får hjälp av en kille som har en skrot i Mora att svetsa ihop det. Så klockan börjar nära sig lunch innan bilen är race ready.
Rullar upp, stagar, och trampar gasen i botten och håller kvar. Fan va bra, laddet kommer! Släpper kopplingen och bilen hoppar till och står sedan stilla. Snabb koll under bilen och under växellådan ligger en liten fin hög med drev och annat i en pöl av olja .
Får hjälp att backa tillbaks bilen till min depåplats och jagar rätt på han med skroten igen. Har ju kvar växellådsfästet för en orginal volvo låda som har två alternativ. Antingen hitta en BMW getrag med löst svep eller en orginallåda. Åker ner till skroten i Mora och börjar botanisera. Efter att ha gått igenom varenda BMW som står där utan att hitta någon med rätt låda så plockar vi fram en 740 som vi ställer å högkant och river bort lådan ifrån.
Lastar in allt i bilen jagl lånat och åker till Biltema i Mora där jag köper ett nytt elverk, en strålkastare, en varm tröja, en jacka (var skitkallt och blåsigt uppe på Tallhed) samt ett Volvo kopplingskit (behöver ju en Volvo lamella nu).
Tillbaks uppe på Tallhed så hissar jag upp bilen för att börja meka. Nu börjar folk troppa av då klockan närmar sig 6-tiden. Jag är inte helt ensam då det står tre andra team kvar och mekar varav två redan bestämt att dom ligger kvar för att köra ner till Lindesberg på fredag (är ju ingen brådska ner då körningen på Lindesberg inte börjar förens på eftermiddagen).
Så dax att börja meka. Under och skall börja med att skruva bort kardanen. Men va fan, kardanen går ju inte runt! Snabbt bort med bakaxelkåpan och finner att diffdreven ligget i en liten hög i botten på bakaxel. Volvos orginal slungdiff verkar inte palla så mycket.....
OK, dax att ringa han med skroten i Mora igen och fråga om han har en bakaxel klump också.... Jodå, sådan finns! En redan svetsad klump levereras tillsamman med lite annat smått och gått som växellänkage och lite annat som vi glömt ta (det som satt på lådan fick inte plats i min kardantunnel så behövde ett annat).
Sedan går mekande ganska bra. Vid 12-tiden ca är ett av de andra teamen färdiga och varmkör och efter det som kommer dom över till mig med en termos kaffe. Precis vad jag behövde, har ju inte käkat eller druckit ordentligt sedan lunch i Hudik så enegin började ta slut.
Så vid 2:50 stod till slut bilen på backen igen.
Några timmars sömn var det. Vaknade vi 6-tiden av att slambilen kom och tömde bajamajorna jag stog parkerad bredvis. Bara hoppa upp, koka lite vatten för att få lite ljummet vatten till min portabla tvätt så jag äntligen får en dusch! Så står ute på flygfältet näck och duschar av mig, var några dagar sedan sist :-)

Fredag Lindesberg: Nu var färden ner till Lindesberg i daxljus och gick helt OK maskinellt. Anländer mitt på dagen men kan säga att de sista 10 milen var jävligt tunga, svårt att hålla mig vaken. Var så övertrött så jag lyckas inte sova nåt när jag kom fram heller utan satt apatisk i husvagnen någon timme innan det var dax att köra.
Nu var jag ju ganska orolig att sakerna inte skulle hålla (tex orginal växellådan) så nöjde mig med en mycket försiktig repa bara för att få en tid. Kände inte som det var nåt "sting" i motorn heller. Rullar tillbaks till depån och då tänds laddnignslampan IGEN! Ringer en polare som jobbade på Lindesbergs körningen och han gav mig numner till en som lyckligtvis hade ett "standard kit" för dett problem (kamdrev och damper) som jag fick levererat.
Meka dit det för att vara redo för sista sträckan tillbaks till Björkvik. Börjar få in snitsen på att fixa detta nu :-)
Som tur var så vart jag bjuden på middag, så första ordentliga målet mat sedan lucnhen i Hudig i onsdags :-)
Sedan visade det sig att en polare kört av vevaxel i sin bil och bestämde sig för att skaffa en ny motor bara för att kunna köra i mål. Och när man är uppe i varv så kan man ju inte låta bli så hjälpte dem att skruva ur den gamla motorn men vi typ 12-tiden så gick ögonen i kors så jag gick och knöt mig.

Färden ner till Lindesberg gick utan någon dramatik, men orkade inte stanna på avslutningsmiddagen någon längre stund.

Så hur man man sammanfatta vecka? Förmodligen en av de roligaste grejjer jag gjort! Och 4 kilo lättare var jag:-)

Resten av sommaren fortsatte dock lite i samma anda.
Efter att jag kom hem så byggde jag nytt avgasystem och nu fan kommer laddet (visade sig även att grenröret spruckit vid WG, så det var därför den var lite trött i Lindesberg)!
Var på EPDS och körde men kom ingen vart. Missuppfattade MaxxECUns laddtrycks begränsning. Satte den på 2 bar men den använder ju absolut tryck så det blir bara 1 bar övertyck. Så bilen slog ju av så fort den började få fart:-)

Men med det fixat så trycker det på. Två Volvo växellådor avverkade, det bara snappar till så fort man lägger i tvåan. Så nu är en zf-låda monterad men inte provkörd

https://www.kkuriren.se/katrineholm/til ... ill-hudik/
(Journalisten har som vanligt tagit sig lite friheter i texten mot vad jag sa i intervjuen :-)
Anders
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017

Inlägg av J.Eklund »

Härligt att du fick ihop en Street Week rapport. :thumbright:
Beundransvärt hur du ändå tacklade alla problem tillsammans med utebliven sömn och föda. :shock:
Verkar ju ändå som att alla prövningar och konceptet snarare gav mersmak än avskräckte dig från kommande Street Week Anders?
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Skriv svar