opel omega a 3l v6 turbo
Re: opel omega a 3l v6 turbo
ascona 400:
ja stakarna är 148mm men storänden är 57mm.
helt rätt, LET kolvar ska vi köra med.. dom tål bra med stryk! många byter ju ut let-kolvarna nästan det första
dom gör när det ska trimmas! Och nästan det bästa är ju att dom är så billiga
är det en ascona b eller a du håller på med ascona 400?
i b:n tror jag nästan att det är lättare att montera in en opel v6 än en rad 4:a
ja stakarna är 148mm men storänden är 57mm.
helt rätt, LET kolvar ska vi köra med.. dom tål bra med stryk! många byter ju ut let-kolvarna nästan det första
dom gör när det ska trimmas! Och nästan det bästa är ju att dom är så billiga
är det en ascona b eller a du håller på med ascona 400?
i b:n tror jag nästan att det är lättare att montera in en opel v6 än en rad 4:a
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Förutom att kolvbultarna slits som smör i let kolvarna så är de bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Jag har en Ascona B 400 Replika som jag reggade med en Saab kortmotor 2003, lär väl vart en av de första som använde möjligheten att uppdatera ett icke-kat fordon med en nyare maskin. Sedan har den väl mest stått eftersom en BMW e30 kom imellan..Luvan skrev:ascona 400:
ja stakarna är 148mm men storänden är 57mm.
helt rätt, LET kolvar ska vi köra med.. dom tål bra med stryk! många byter ju ut let-kolvarna nästan det första
dom gör när det ska trimmas! Och nästan det bästa är ju att dom är så billiga
är det en ascona b eller a du håller på med ascona 400?
i b:n tror jag nästan att det är lättare att montera in en opel v6 än en rad 4:a
Men nu är jag bra sugen på att få ihop den och då även bygga om lite till..
Har tidigare vart inne på alla möjligt andra maskiner men så hittade jag en bild på en Manta B med X30XE och shit var plats det ser ut att finnas..
Tanken var att ta en B308E från en Saab 95a för att få med att det är en turbomotor i papperna..
Hade för mig att storänden skulle vara 57mm och inte 57,1mm..
Hittade stakar hos en firma och dom har samma felaktiga mått som dina alltså, är det samma som du har?. http://fcp-engineering.com/h-beam-steel ... 20ler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hur blir kompen med c20let-kolvar? Har du räknat något på detta?
Varför går kolvbultarna ner sig?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: opel omega a 3l v6 turbo
jag kan inte svara på varför bultarna går ned sig.
Dålig legering eller nåt..
Efter en säsong med ca 550hk i min kadett och LET maskin så var det vändkant på flera tiondelar enkelt uttryckt.
Verdistakarna hade nött hårt på bulten.
Dålig legering eller nåt..
Efter en säsong med ca 550hk i min kadett och LET maskin så var det vändkant på flera tiondelar enkelt uttryckt.
Verdistakarna hade nött hårt på bulten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
ascona 400:
vi har mätt efter org. vevstakarna och dom var 57,03 och var lite ovala. h-stakarna våra var 57,13
motorverkstan sa att diam. ska vara 57,00.
nej det är ej samma stakar som vi har.. dom här har vi:
http://www.shop.franke-turbotechnik.com ... e-6stk.php" onclick="window.open(this.href);return false;
det står ju till och med att dom är 57,10! har ej sett det för än nu! det verkar var många
som kör med för stort lagerspel!! man kan ju undra vart alla tillverkare har har fått 57,10 ifrån?
har ej räknat på komp. förhållande. Har tagit av kolvarna något för att mls packningarna är tunnare än
original packningen.
kadett 4wd:
kolvarna kan ju inte ha något att göra med att kolvbulten går ner sej?
vi har mätt efter org. vevstakarna och dom var 57,03 och var lite ovala. h-stakarna våra var 57,13
motorverkstan sa att diam. ska vara 57,00.
nej det är ej samma stakar som vi har.. dom här har vi:
http://www.shop.franke-turbotechnik.com ... e-6stk.php" onclick="window.open(this.href);return false;
det står ju till och med att dom är 57,10! har ej sett det för än nu! det verkar var många
som kör med för stort lagerspel!! man kan ju undra vart alla tillverkare har har fått 57,10 ifrån?
har ej räknat på komp. förhållande. Har tagit av kolvarna något för att mls packningarna är tunnare än
original packningen.
kadett 4wd:
kolvarna kan ju inte ha något att göra med att kolvbulten går ner sej?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: opel omega a 3l v6 turbo
nej.. kolvbultarna slets bara där staken är lagrad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
har fått dom sista delarna till motorn nu! äntligen kan vi montera ihop maskinen
vi har som sagt tagit av kolvarna lite.. och fick tillverka denna jigg för kolvarna
kolven i svarven
viktjustering av kolvar och stakar
monterade in kolvar och stakar i går fredag.
det flöt på rätt bra så vi hann med ganska mycket på lördag eftermiddag. är insug, kamremskåpa och tråget som är
kvar att montera.. måste bygga om oljereturen igenom tråget för få en brantare lutning in till motorn, därför är
tråget inte monterat.. Har haft problem med att oljan inte flödar som den ska från turboaggregaten..
så här ser det ut i skrivande stund:
vi har som sagt tagit av kolvarna lite.. och fick tillverka denna jigg för kolvarna
kolven i svarven
viktjustering av kolvar och stakar
monterade in kolvar och stakar i går fredag.
det flöt på rätt bra så vi hann med ganska mycket på lördag eftermiddag. är insug, kamremskåpa och tråget som är
kvar att montera.. måste bygga om oljereturen igenom tråget för få en brantare lutning in till motorn, därför är
tråget inte monterat.. Har haft problem med att oljan inte flödar som den ska från turboaggregaten..
så här ser det ut i skrivande stund:
Re: opel omega a 3l v6 turbo
tänkte göra ett långskott och kolla med sävarfolket om det är någon som ligger på en man. låda till en opel omega b?
vi har köpt en växellåda men har ej fått den än (kommer att ta några veckor till innan vi har lådan. tänkte beställa lite mer godis så det skulle va bra att ha lite mått på lådan innan vi beställer delarna!
behöver endast måtten: B C D E
här har ni hur det ska mätas!
vi har köpt en växellåda men har ej fått den än (kommer att ta några veckor till innan vi har lådan. tänkte beställa lite mer godis så det skulle va bra att ha lite mått på lådan innan vi beställer delarna!
behöver endast måtten: B C D E
här har ni hur det ska mätas!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Jag vet av en komplett Omega B kombi med 2.5 liters sexan. Motor och låda har gått ~12000 mil, karossen ~27 000. Bilen är inte helt startklar/besiktningsklar och har stått så ganska länge (ett par år) i ett garage. Om det är intressant kan du skicka ett PM så kollar jag upp det och förmedlar kontakt.
Bilen finns i Håkmark, just utanför Umeå och prislappen tror jag ligger omkring 5000 +/- nån tusing. Karossen är i riktigt bra skick förövrigt! Och jag tror även han bytte framstolarna (minns inte riktigt), baksätet är nog knappt använt. Han som hade bilen ursprungligen hade egen elfirma och använde bilen som firmabil, så den var välservad och omskött. Dock for kamremen och bilen donerades till min fasters karl, han skaffade en krockad reservdelsbil som gått 10-12 000mil och lyfte över allt som var friskare.
Skicka PM om det är intressant som sagt
Bilen finns i Håkmark, just utanför Umeå och prislappen tror jag ligger omkring 5000 +/- nån tusing. Karossen är i riktigt bra skick förövrigt! Och jag tror även han bytte framstolarna (minns inte riktigt), baksätet är nog knappt använt. Han som hade bilen ursprungligen hade egen elfirma och använde bilen som firmabil, så den var välservad och omskött. Dock for kamremen och bilen donerades till min fasters karl, han skaffade en krockad reservdelsbil som gått 10-12 000mil och lyfte över allt som var friskare.
Skicka PM om det är intressant som sagt
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: opel omega a 3l v6 turbo
cassius: har redan en låda som vi kommer att få om några veckor..
kanske skrev lite otydligt tidigare.. det jag ville var att om det är någon som har en växellåda till en omega b v6
som kan mäta måtten som jag visade tidigare!
för övrigt så är lådan som vi har köpt ifrån en 3 liters maskin som har stabilare innehåll!
kanske skrev lite otydligt tidigare.. det jag ville var att om det är någon som har en växellåda till en omega b v6
som kan mäta måtten som jag visade tidigare!
för övrigt så är lådan som vi har köpt ifrån en 3 liters maskin som har stabilare innehåll!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Jag törs nästan lova att dom måtten är samma som på en vajerkopplad R25a från vilken Omega A som helst....
Främst med tanke på att 2 liters 8v'n i Omega B är samma motor mer eller mindre som som C20NE i Omega A..
Främst med tanke på att 2 liters 8v'n i Omega B är samma motor mer eller mindre som som C20NE i Omega A..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: opel omega a 3l v6 turbo
jo det har du helt rätt i tänkte själv likadant men tänkte ta det säkra före det osäkra!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Roligt projekt
Det värsta är att jag blev inspererad och har nu en MV6'a ståendes här hemma på gården.
Motorn o låda skall ur o ner i en Vauxhall firenza sen när den e redo.
Men jag är nyfiken på din motor.
Hur har det gått med den?
Vad har den presterat i hk eller räknar du med?
Vad har du gjort förutom byte av stakar o kolvar?
Kör du original kammar och med original inställningar?
Och vart hittar man bra o billiga delar så som stakar o kolvar?
Över till transmissionen:p
Kör du med original automat eller har du gjort något med den?
Ursäkta om jag ställt massa frågor som du redan har svarat på här i tråden.
Tommy
Det värsta är att jag blev inspererad och har nu en MV6'a ståendes här hemma på gården.
Motorn o låda skall ur o ner i en Vauxhall firenza sen när den e redo.
Men jag är nyfiken på din motor.
Hur har det gått med den?
Vad har den presterat i hk eller räknar du med?
Vad har du gjort förutom byte av stakar o kolvar?
Kör du original kammar och med original inställningar?
Och vart hittar man bra o billiga delar så som stakar o kolvar?
Över till transmissionen:p
Kör du med original automat eller har du gjort något med den?
Ursäkta om jag ställt massa frågor som du redan har svarat på här i tråden.
Tommy
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Tommy:
har kört den en sommar med standard motor och lågt laddtryck.. gick fint och oförskämt bra trots det låga laddtrycket.
Har inte fått in motorn pga. att vi inte har fått något svänghjul. så hur mycket effekt det blir för tiden utvisa.. för övrigt så kommer nog svänghjulet inom dom närmaste veckorna..
motorn är moddad med:
c20let kolvar, något avsvarvade
H-profil stakar
MLS toppackningar från 3,2ans motor
egr hålen i avgaskanaler bort tagna
siemens decka 620cc spridare
grövre kolvbultar
orig. kammar och inställningar.
har kört manuell låda från omega 2,0 R25 (blir r28 från MV6 nu. har stabilare innehåll)
om du googlar lite så hittar du både lite dyrare och billigare stakar/kolvar
våra stakar var 1/10 del för stor i storänden så kolla så att det blir rätt diameter! köpte våra i tyskland och han verkar ha slutat att sälja stakarna som vi köpte..
Lägg upp en tråd så vi får se projektet!
/Patrik
har kört den en sommar med standard motor och lågt laddtryck.. gick fint och oförskämt bra trots det låga laddtrycket.
Har inte fått in motorn pga. att vi inte har fått något svänghjul. så hur mycket effekt det blir för tiden utvisa.. för övrigt så kommer nog svänghjulet inom dom närmaste veckorna..
motorn är moddad med:
c20let kolvar, något avsvarvade
H-profil stakar
MLS toppackningar från 3,2ans motor
egr hålen i avgaskanaler bort tagna
siemens decka 620cc spridare
grövre kolvbultar
orig. kammar och inställningar.
har kört manuell låda från omega 2,0 R25 (blir r28 från MV6 nu. har stabilare innehåll)
om du googlar lite så hittar du både lite dyrare och billigare stakar/kolvar
våra stakar var 1/10 del för stor i storänden så kolla så att det blir rätt diameter! köpte våra i tyskland och han verkar ha slutat att sälja stakarna som vi köpte..
Lägg upp en tråd så vi får se projektet!
/Patrik