opel omega a 3l v6 turbo
opel omega a 3l v6 turbo
tjenna!
tänkte att det var dax för en liten tråd om våran opel omega a med 3l v6
sitter en 3l 24v (x30xe) i från omega b är 211hk org. i motorn.
turbo konverterade den förra vintern så denna vinter tänkte vi kompsänka lite för att kunna ladda lite mera..
bild på bilen:
dax för demontering av motor
avkapad front så att det ska gå lättare/fortare att lyfta ut motorn
hela paketet ute
motorn på stativet
tänkte att det var dax för en liten tråd om våran opel omega a med 3l v6
sitter en 3l 24v (x30xe) i från omega b är 211hk org. i motorn.
turbo konverterade den förra vintern så denna vinter tänkte vi kompsänka lite för att kunna ladda lite mera..
bild på bilen:
dax för demontering av motor
avkapad front så att det ska gå lättare/fortare att lyfta ut motorn
hela paketet ute
motorn på stativet
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Kul projekt! Inte vanligt att folk laddar på en X30XE. Hur mycket ladd har ni åkt på och vad har ni för styrsystem? Har själv en MV6:a och tanken har man ju tänkt ett par gånger.. Vad är det för turbos?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Klockrent! Ska bli ett nöje att följa!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Jag installerade ett VEMS på den i våras, det blev en ny härva men spridarpiskan går utmärkt att återanvända under plenumet som är delat mot insugsrören med O-ringar. Det mesta är draget under plenumet och original tändspole (Bosch wasted spark) och tomgångsmotor används. Bara att lägga till en insugstemp-givare så blev det komplett. Det är förresten 60-2 VR och kamsynk (1 tand, Hall) på den original, så den var synnerligen enkel att koppla in.
Problemet var att den inte tålde speciellt mycket tändning med det höga kompressionsförhållandet, det är svårt att ladda mer än 0.7-0.8 bar på lägre varv med 95 oktan. Etanol hade ju varit en enkel lösning på det problemet men det blev en satsning på bensin istället för det lär räcka med en liten kompsänkning så kan man ladda på så den rör på sig tillräckligt. Den gick rätt bra trots låg förtändning för att undvika spikningar, riktigt bra register och fyllnadsgraden sträcker sig fint upp på varv. Det är en underskattad och ovanlig motor man inte ser så mycket till när det trimmas, kanske ändras när fler ser den här. Har svårt att tro att grejerna inte håller när man fixat kompet, bara man lägger laddtrycket på rätt sätt.
En till sak som jag tyckte var rätt frän, drivlinan ser mest ut som nåt som hör till en betydligt större bil.. grova doningar. Jag skulle vara förvånad om det blir ett problem men det kvarstår att se.
Problemet var att den inte tålde speciellt mycket tändning med det höga kompressionsförhållandet, det är svårt att ladda mer än 0.7-0.8 bar på lägre varv med 95 oktan. Etanol hade ju varit en enkel lösning på det problemet men det blev en satsning på bensin istället för det lär räcka med en liten kompsänkning så kan man ladda på så den rör på sig tillräckligt. Den gick rätt bra trots låg förtändning för att undvika spikningar, riktigt bra register och fyllnadsgraden sträcker sig fint upp på varv. Det är en underskattad och ovanlig motor man inte ser så mycket till när det trimmas, kanske ändras när fler ser den här. Har svårt att tro att grejerna inte håller när man fixat kompet, bara man lägger laddtrycket på rätt sätt.
En till sak som jag tyckte var rätt frän, drivlinan ser mest ut som nåt som hör till en betydligt större bil.. grova doningar. Jag skulle vara förvånad om det blir ett problem men det kvarstår att se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Ska bli intressant att följa! Har aldrig sett nån bygga på V6:an tidigare.
Vad har X30xe för komp.förhållande standard och hur hade ni tänkt sänka?
Vad har X30xe för komp.förhållande standard och hur hade ni tänkt sänka?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 7:40 pm
- Ort: arjeplog
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Styggt bygge fan va ballt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: opel omega a 3l v6 turbo
vad är det för borr/slag mm på den motorn? blockets foder tjoklek? riv av en topp och kom förbi så kan jag visa hur man kan få till förränningsrummen så de pallar med lite mer laddtryck.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: opel omega a 3l v6 turbo
här ska ni få lite info:
komp 10.8:1
borr 86mm slag 85mm
denna motortyp finns även i 2,5 2,6 och 3,2 liter
kört endast på 0,3bar ladd
t25 turbos.
vi hade tänkt använda kolvar från c20let motorn (calibra/vectra turbo) dessa kolvar har samma diam. och komp höjd som x30xe. 86x86 borr/slag på c20let motorn.
är dock något mindre förbränningsrum på v6:an
komp 10.8:1
borr 86mm slag 85mm
denna motortyp finns även i 2,5 2,6 och 3,2 liter
kört endast på 0,3bar ladd
t25 turbos.
vi hade tänkt använda kolvar från c20let motorn (calibra/vectra turbo) dessa kolvar har samma diam. och komp höjd som x30xe. 86x86 borr/slag på c20let motorn.
är dock något mindre förbränningsrum på v6:an
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: opel omega a 3l v6 turbo
'samma' motor sitter i Saab, då med kraftigare vevaxel.
Köp en sån och klappa i h-profilare och smidda kolvar.
sen har ni maskin som pallar en del mos.
kör på 9-1 i komp och ladda 2bar med e85.
sen finns vassare kammar från Vectra i500 om man vill.
snäll karaktär på kamamrna men räcker lååångt med turbo.
Sen är eventuellt 2.5insuget bättre i flöde,, men det har jag inte bekräftat.
450hp 11000rpm......
Köp en sån och klappa i h-profilare och smidda kolvar.
sen har ni maskin som pallar en del mos.
kör på 9-1 i komp och ladda 2bar med e85.
sen finns vassare kammar från Vectra i500 om man vill.
snäll karaktär på kamamrna men räcker lååångt med turbo.
Sen är eventuellt 2.5insuget bättre i flöde,, men det har jag inte bekräftat.
450hp 11000rpm......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: opel omega a 3l v6 turbo
är du säker att saab v6:an har kraftigare vev? den laddar ju bara 0,25bar..
här är en cadillac med 1100 hk men då i 3,2 liter:
http://www.youtube.com/watch?v=Ww7997_YCB0" onclick="window.open(this.href);return false;
lotus har ju även en version in sin exige 400 hk 8000rpm nånting..
här är en cadillac med 1100 hk men då i 3,2 liter:
http://www.youtube.com/watch?v=Ww7997_YCB0" onclick="window.open(this.href);return false;
lotus har ju även en version in sin exige 400 hk 8000rpm nånting..
Re: opel omega a 3l v6 turbo
rev topparna och kolvar i går.. här kommer lite mer bilder..
är stödgördel på veven..
och veven är lite speciell på denna motor.. är en vevtapp för varje stake! cylindrarna går nästan in i varan pga. vinkeln mellan raderna (tror det var 54grader)
ska visa sen..
stakarna ser ju inte så stabila ut tycker jag i alla fall.. ska inte tåla så speciellt mycket ladd tydligen..
avgas kanalerna ska göras om lite hade vi tänkt.
insug
svänghjulet ska tydligen väga ca 16kg.. är för länder med höga avgaskrav.. för att kunna köra med extremt låg tomgång
är stödgördel på veven..
och veven är lite speciell på denna motor.. är en vevtapp för varje stake! cylindrarna går nästan in i varan pga. vinkeln mellan raderna (tror det var 54grader)
ska visa sen..
stakarna ser ju inte så stabila ut tycker jag i alla fall.. ska inte tåla så speciellt mycket ladd tydligen..
avgas kanalerna ska göras om lite hade vi tänkt.
insug
svänghjulet ska tydligen väga ca 16kg.. är för länder med höga avgaskrav.. för att kunna köra med extremt låg tomgång
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: opel omega a 3l v6 turbo
vilken frän motor hur stora ventiler va det och hur mycket kam lyft va det? såg mongo ut stakarna men de är säkert starka. är vevaxeln smidd?
ta en bild på insuget också.
ta en bild på insuget också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Vevaxeln std är pressgjuten i dem.
Lika i vanliga C20xe, hos C20xe vållar de däremot inga problem.
Men Saab valde göra kraftigare fick jag reda på efter mycket tjöt på zatzy om att saab tyckte motorn var för 'spröd'
I övrigt har de mycket god potensial dessa maskiner, finns lite släktskap med gamla DTM calibran.
enda du behöver göra om i avgas förutom vanlig portning är att lägga igen EGR kanalerna.
bulorna kan vara kvar.
Lika i vanliga C20xe, hos C20xe vållar de däremot inga problem.
Men Saab valde göra kraftigare fick jag reda på efter mycket tjöt på zatzy om att saab tyckte motorn var för 'spröd'
I övrigt har de mycket god potensial dessa maskiner, finns lite släktskap med gamla DTM calibran.
enda du behöver göra om i avgas förutom vanlig portning är att lägga igen EGR kanalerna.
bulorna kan vara kvar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: opel omega a 3l v6 turbo
54 grader mellan cylinderbankarna som sagt, ger lite annorlunda tändföljd. Den blir 1-2-3-4-5-6. Anledningen till den udda vinkeln är att göra motorn extra kompakt, den är egentligen mer konstruerad för FWD-bilar.
Trångt och svårmekat när de sitter Omega B tycker jag (har en 2,5 som bruksbil). Byta tändkablar är ingen lek...
Finns lite trimkammar och grejer att köpa, en del killar som kör hillclimb i UK använder dessa motorer i formelchassien.
Trångt och svårmekat när de sitter Omega B tycker jag (har en 2,5 som bruksbil). Byta tändkablar är ingen lek...
Finns lite trimkammar och grejer att köpa, en del killar som kör hillclimb i UK använder dessa motorer i formelchassien.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: opel omega a 3l v6 turbo
Äntligen får man se en Omega turbo . Detta ska följas!! Lycka till!!
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet