opel omega a 3l v6 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Luvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 06, 2011 7:48 pm
Ort: vännäs

opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Luvan »

tjenna!

tänkte att det var dax för en liten tråd om våran opel omega a med 3l v6

sitter en 3l 24v (x30xe) i från omega b är 211hk org. i motorn.
turbo konverterade den förra vintern så denna vinter tänkte vi kompsänka lite för att kunna ladda lite mera..


bild på bilen:

Bild
Bild

dax för demontering av motor
Bild

avkapad front så att det ska gå lättare/fortare att lyfta ut motorn
Bild

hela paketet ute
Bild

motorn på stativet
Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av David Herbertsson »

Kul projekt! Inte vanligt att folk laddar på en X30XE. Hur mycket ladd har ni åkt på och vad har ni för styrsystem? Har själv en MV6:a och tanken har man ju tänkt ett par gånger.. :) Vad är det för turbos?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Johnny »

Klockrent! Ska bli ett nöje att följa! :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av mattias »

Jag installerade ett VEMS på den i våras, det blev en ny härva men spridarpiskan går utmärkt att återanvända under plenumet som är delat mot insugsrören med O-ringar. Det mesta är draget under plenumet och original tändspole (Bosch wasted spark) och tomgångsmotor används. Bara att lägga till en insugstemp-givare så blev det komplett. Det är förresten 60-2 VR och kamsynk (1 tand, Hall) på den original, så den var synnerligen enkel att koppla in.

Problemet var att den inte tålde speciellt mycket tändning med det höga kompressionsförhållandet, det är svårt att ladda mer än 0.7-0.8 bar på lägre varv med 95 oktan. Etanol hade ju varit en enkel lösning på det problemet men det blev en satsning på bensin istället för det lär räcka med en liten kompsänkning så kan man ladda på så den rör på sig tillräckligt. Den gick rätt bra trots låg förtändning för att undvika spikningar, riktigt bra register och fyllnadsgraden sträcker sig fint upp på varv. Det är en underskattad och ovanlig motor man inte ser så mycket till när det trimmas, kanske ändras när fler ser den här. Har svårt att tro att grejerna inte håller när man fixat kompet, bara man lägger laddtrycket på rätt sätt.

En till sak som jag tyckte var rätt frän, drivlinan ser mest ut som nåt som hör till en betydligt större bil.. grova doningar. Jag skulle vara förvånad om det blir ett problem men det kvarstår att se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Moparboy440 »

Ska bli intressant att följa! Har aldrig sett nån bygga på V6:an tidigare.
Vad har X30xe för komp.förhållande standard och hur hade ni tänkt sänka?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
David_Stridsberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: fre aug 15, 2008 7:40 pm
Ort: arjeplog

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av David_Stridsberg »

Styggt bygge fan va ballt :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för borr/slag mm på den motorn? blockets foder tjoklek? riv av en topp och kom förbi så kan jag visa hur man kan få till förränningsrummen så de pallar med lite mer laddtryck.
Luvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 06, 2011 7:48 pm
Ort: vännäs

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Luvan »

här ska ni få lite info:
komp 10.8:1
borr 86mm slag 85mm
denna motortyp finns även i 2,5 2,6 och 3,2 liter

kört endast på 0,3bar ladd
t25 turbos.
vi hade tänkt använda kolvar från c20let motorn (calibra/vectra turbo) dessa kolvar har samma diam. och komp höjd som x30xe. 86x86 borr/slag på c20let motorn.
är dock något mindre förbränningsrum på v6:an
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

'samma' motor sitter i Saab, då med kraftigare vevaxel.
Köp en sån och klappa i h-profilare och smidda kolvar.
sen har ni maskin som pallar en del mos.
kör på 9-1 i komp och ladda 2bar med e85.
sen finns vassare kammar från Vectra i500 om man vill.
snäll karaktär på kamamrna men räcker lååångt med turbo.
Sen är eventuellt 2.5insuget bättre i flöde,, men det har jag inte bekräftat.

Bild
450hp 11000rpm......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Luvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 06, 2011 7:48 pm
Ort: vännäs

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Luvan »

är du säker att saab v6:an har kraftigare vev? den laddar ju bara 0,25bar..

här är en cadillac med 1100 hk men då i 3,2 liter:

http://www.youtube.com/watch?v=Ww7997_YCB0" onclick="window.open(this.href);return false;

lotus har ju även en version in sin exige 400 hk 8000rpm nånting..
Luvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 06, 2011 7:48 pm
Ort: vännäs

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Luvan »

rev topparna och kolvar i går.. här kommer lite mer bilder..
är stödgördel på veven..
och veven är lite speciell på denna motor.. är en vevtapp för varje stake! cylindrarna går nästan in i varan pga. vinkeln mellan raderna (tror det var 54grader)
ska visa sen..

Bild

stakarna ser ju inte så stabila ut tycker jag i alla fall.. ska inte tåla så speciellt mycket ladd tydligen..
Bild

avgas kanalerna ska göras om lite hade vi tänkt.
Bild

insug
Bild

svänghjulet ska tydligen väga ca 16kg.. är för länder med höga avgaskrav.. för att kunna köra med extremt låg tomgång
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken frän motor :thumbright: hur stora ventiler va det och hur mycket kam lyft va det? såg mongo ut stakarna men de är säkert starka. är vevaxeln smidd?

ta en bild på insuget också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Vevaxeln std är pressgjuten i dem.
Lika i vanliga C20xe, hos C20xe vållar de däremot inga problem.
Men Saab valde göra kraftigare fick jag reda på efter mycket tjöt på zatzy om att saab tyckte motorn var för 'spröd'

I övrigt har de mycket god potensial dessa maskiner, finns lite släktskap med gamla DTM calibran.
enda du behöver göra om i avgas förutom vanlig portning är att lägga igen EGR kanalerna.
bulorna kan vara kvar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Anders_Karlsson »

54 grader mellan cylinderbankarna som sagt, ger lite annorlunda tändföljd. Den blir 1-2-3-4-5-6. Anledningen till den udda vinkeln är att göra motorn extra kompakt, den är egentligen mer konstruerad för FWD-bilar.
Trångt och svårmekat när de sitter Omega B tycker jag (har en 2,5 som bruksbil). Byta tändkablar är ingen lek...

Finns lite trimkammar och grejer att köpa, en del killar som kör hillclimb i UK använder dessa motorer i formelchassien.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: opel omega a 3l v6 turbo

Inlägg av Jannek »

Äntligen får man se en Omega turbo :thumbright: . Detta ska följas!! Lycka till!!
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar