Volvo 145 -73 med B230FT

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbolence
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 22, 2011 8:50 pm
Ort: Visby

Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av turbolence »

Såja, nu har man äntligen kommit igång med ett projekt. Och varför inte dela med sig av det då många verkar få olika problem med liknande projekt.

Bilen är alltså en Volvo 145 -73, televerksorange. En väldigt tilltalande bil i orginalutförande. Eller, nja, det är den inte. Men som den volvo 140 entusiast som man är finns det inget o välja på. Men efter projektet är slut så kommer nog fler vilja åka 140. :wink:

Köpte bilen för x-antal år sedan. Ungdomskörd (ja, hur man nu kan ungdomsköra med en 145:a på 80hk) och med kabeldragningar likt en Epa trakor. Skärmkantarna bak hade man lagt ett platjärn längsmed sidan och svetsat, vilket resulterade i en spikrak skärmkant och ingen som följer hjulets runda form. Bilen hade spacklats och lackats men man hade inte slipat spacklet innan. Man hade även tagit ur alla rutor, samt bytt framrutan, men visste inte riktigt hur man skulle få tillbaka det. Så man använde underredsmassa för att fästa rutorna. En traktor hade även bakat in i bilen, så skuffluckan hade ett hål på 2-3cm rakt igenom. I övrigt verkade bilen okej, ingen större rost som man kunde se. Motorn var en tvärslut B20A med M40. Med mer olja utpå än innanför motorn. Började leta reservdelsmotor men innan det hittades så skar vevlagren när jag svängde in på gården.
Ja, vad mer skall man skriva. Finns att göra efter förra ägaren.

Efter att polarn köpte en Corrado G60 så började biltarmen suga igen. Det har en tendens att stanna av lite när man skaffar barn. Så jag började googla lite olika bilprojekt och fastnade på denna fantastiska sida. Saken var klar, volvon skulle få ny maskin! SFRO´s hemsida nästa och se vad som kunde få komma i. Saken var klar, en B230F till första regen. Pratade med en kollega som kör rally med 940 och berättade om projektet. Han hade en B230FT ståendes och 2 timmar senare stod den i mitt garage. Projektet var igång...

Bild
Bild
Där stod han och skämdes ett bra tag.

Bild
Bild
Motorn delades ifrån lådan och provmonterades. B20 tråget åkte på då jag tänkte ha en rakmonterad motor. Men när jag såg vilket jobb som krävdes för att bygga eget insug så prioriterade jag om. Kan va så att kunskapen satte stop oxå. :lol:

Bild
Insåg att rätt snart att insuget skulle gå fritt men turbon tog i med standard grenrör. Måttade lite och märkte upp, sen kapades det ur skärmen.
Funderade mycket och länge på hur man skulle lösa motorkuddarna. Fick ett tips om att prova B23:ans fästen. Och mycket riktigt med dom motorfästena så krävdes en distans på 10mm och då låg tråget ännu 2-3cm över balken.

Bild
Så fick det bli. Då får turbon plats med orginalgrenrör och orginal insug får plats.

Bild
Fick dock kapa lite i torpedväggen/växellådstunneln för att downpipen skulle få plats. Och då det bara drabbar passageraren så spelade det ingen roll.

Bild
Blockmonterade även fördelaren. Det är det ända som är gjort med motorn än så länge.

Bild
Har även börjat titta på rosten i övriga bilen. Och när man synar det så måste man göra så här. Precis jävla slut i golvet!

Det finns dock ingen bild på men framvagnen fick tas ner. Balkarna fram fanns inte tillstymelse till plåt, bara färgen och tektylen som höll det ihop. Men men, nu är det kärnfriskt i stället.

Bild
Motor och låda. En B230FT från en 940 -98 samt en M46 från 240 -84.

Det är väl lite bilder under början av projektet. Hoppas det kommer forstätta i den brinnande takt det har gjort.

Lite vad jag tänkt om bilen just nu:
Motor original förutom pys ventil och höjt ladd. Även orginal turbo.
IC och övriga vitala delar kommer att vara original så mycket det går just nu.
Boxarna kommer få chip av TIMOS motor, mycket nöjd över servicen där. Boxarna är förövrigt ifrån en 240.

Bilen kommer regas med en B230F. Sen får man hissa i FT maskinen och byta grenrör vartannat år.

Tanken är väl att en 240 axel skall dit och med det även byta bromsar fram till 240.

Länk till alla bilder på bygget kommer läggas i senare kommentarer.

Nu går ögonene i kors, så fler uppdateringar när man varit i garaget.
Volvo 140, en bil med personlighet!
turbolence
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 22, 2011 8:50 pm
Ort: Visby

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av turbolence »

Så lite andra grejer inhandlade.

När jag såg detta ligga bakom bilen blev jag inte så sugen på att börja plocka i det. Ett komplett el system till en 940 -98.
Bild

Efter lite jagande så lyckades ja hitta en kabelhärva ifrån en 240 -92. MYCKET lättare kommer de bli!
Chippen från TIMO låg på det lokala post kontoret idag med, ännu mer sug efter en uppstart.

Polarn var förbi med en liten sporre till projektet. En HKS dump, så man känner sig lite piskad att få ihop bil jäveln. Om inte annat för att få tyst på hans tysk skryt. :lol:

Soppa pumpen skulle visst bli ett problem om man ville åka med orginal tanken, o ändå inte ville bygga om den. Men ett litet rör i botten o sen själv rinning till pumpen skall väl lösa de med.

Men när man ser den bakänden förstår man att det är lite jobb kvar.
Bild

Får se vad som hinns med imorn, isådant fall kommer de kort. Förhoppningsvis på tråget o lite annat.
Volvo 140, en bil med personlighet!
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av Henkken »

gillar helt klart bilen, både för motorns skull, bilens färg och karossen du gör projektet på! :D
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av swerobin91 »

Välkommen till klubben fler 145 :)
turbolence
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 22, 2011 8:50 pm
Ort: Visby

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av turbolence »

Nu har det vart dåligt med uppdateringar. Familjen får mycket tid nu när det är varmt ute.

Bild

Har ju inte blitt så mycket i garaget på senaste, en del problem måste lösas.
Oljepumpen har blivit ett bekymmer. Jag har ju tänkt att sneställa motorn, ialla fall lite, och då har tråget blivit en stor fråga. Jag har ett B20 tråg men det känns inte roligt och behöva kapa sönder det ända man har. Så jag har försökt med B230 tråget. Och det har blivit en jävla massa kapning.

Bild

Och jag tycker fortfarande att oljetråget/pumpen är för nära framvagnsbalken. Tråget är kapat så det går jämnsides med pumpen. Så jag funderar på att be någon svetsa om pumpen och korta den 1-2cm då skall det passa perfekt.

Bild

Svetsjobbet på bilen är klart. Har nu bytt hela golvet bakom förarstolen. Lagt i ny plåt på sidorna i golvet. Även lagat ett hjulhus som var tvär slut. Stötdämpar fästet satt i c:a 2cm plåt. Så ett par farthinder o det hade skjutit ett jävla skott.

Bild

Har börjat kolla lite noga vid insuget nu, och det skall inte vara några problem alls att få dit en 90 gradig gummi slang och ansluta i den kommande IC:n. Och när jag provmonterade turbon så skall det inte heller vara några problem. Får hoppas det inte kränger för mycket i maskinen bara!

Bild
Bild

Sen kom dom här skönheterna hem på gården nu i veckan, så det fick bli en dag eller två för att få igång den grå 144:an. Den vita 142:an -74 årsmodell körde jag hem, men 144:an -70 fick vi bogsera. Hade inte vart på igång på 4 år minst. Men en 144 med ratt automat är ju aldrig fel. Slö som fan själv och tvär slut i stolen. Men det är ett samlarobjekt!

Bild

Jag skall koncentrera mig mig på 145:an o få den besiktad. Men i sommar skall första uppstarten va i alla fall. Jag återkommer med fler bilder och uppdateringar.
Volvo 140, en bil med personlighet!
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av Erik N »

Jag har monterat b23 i en 144 -73 för ett par år sedan, jag gjorde som så att jag kapade ur framvagnsbalken istället för att ta så mycket ur tråget.
La in en fyrkantsprofil i balken innan jag sömmade igen den, för att behålla styrkan i den efter urkapning.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
turbolence
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 22, 2011 8:50 pm
Ort: Visby

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av turbolence »

Men satt du motorkuddarna i dom bakre eller främre hålen då? För när jag har monterat dit det nu så verkar det bli 5 mm mellan Oljetråget o framvagn. Och då är det ju inte ovansidan som är problemet utan förstärkningen som ligger in emot torpeden som ligger närmast. O den känns rätt viktig, inget jag vill kapa bort bara. Skall försöka fixa kort i fall du inte förstod.
Volvo 140, en bil med personlighet!
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av Erik N »

sänkte mot torpeden, men var riktigt noga med att lägga in extra material i inne i balken för att behålla styvheten.
sen vinklade jag om motorfästena litegrann.
Gjorde så för att slippa bygga om tråget allt för mycket och för att slippa hålla på med oljepumpen.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
turbolence
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 22, 2011 8:50 pm
Ort: Visby

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av turbolence »

Det har varit riktigt dåligt med uppdateringar här, men det kommer bilder inom kort. har dock hänt en hel del !!!
Volvo 140, en bil med personlighet!
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 145 -73 med B230FT

Inlägg av bernhardsson132 »

Fränt bygge! Kommer följas! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar