Nissan 180Zx
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
En snabbis kan man ju kalla provkörningen som vart också
I all hast så monterades det tydligen på en turbo av lite större snitt än det var tänkt från Nissans motoravdelning. Jag rekomenderade att det var lämpligt att kanske ha någon form av laddtrycksstyrning/begränsning. Men med full förståelse från min sida så valdes det att "testköras lite först".
Installationen är respektabel med tanke på tillgång till material, utomhusmek och brist på tid. (flickvän ståendes och väntandes på provtur dessutom)
Observera att adaptern mellan turbo och LMM är gjord trä och hela baletten hålls ihop med spännband!
För den som undrar, -nej motorhuven går inte att stänga....
Jag klev in i bilden efter att den korta provkörningen var gjord. Berätta gärna om den, Mr H!
Vi lyfte toppen och man kan ju inte annat än förundras över hur dom tänkte när dom designade detta över en tallrik sushi, eller var det en hink sake?
Coolt med twinspark, men så här, -why?
Hur som helst slutade provkörningen med grin, topp eller topplockspacknig rök vid 1,X bar Enligt utsago gick det som fan innan dess.
Jag hjälpte till att lyfta toppen och det såg ut som att det var packningen som släppt mellan 1an och 2ans cylinder. I övrigt såg motorn fräsch ut, fick inte till någon bild på packningen.
I all hast så monterades det tydligen på en turbo av lite större snitt än det var tänkt från Nissans motoravdelning. Jag rekomenderade att det var lämpligt att kanske ha någon form av laddtrycksstyrning/begränsning. Men med full förståelse från min sida så valdes det att "testköras lite först".
Installationen är respektabel med tanke på tillgång till material, utomhusmek och brist på tid. (flickvän ståendes och väntandes på provtur dessutom)
Observera att adaptern mellan turbo och LMM är gjord trä och hela baletten hålls ihop med spännband!
För den som undrar, -nej motorhuven går inte att stänga....
Jag klev in i bilden efter att den korta provkörningen var gjord. Berätta gärna om den, Mr H!
Vi lyfte toppen och man kan ju inte annat än förundras över hur dom tänkte när dom designade detta över en tallrik sushi, eller var det en hink sake?
Coolt med twinspark, men så här, -why?
Hur som helst slutade provkörningen med grin, topp eller topplockspacknig rök vid 1,X bar Enligt utsago gick det som fan innan dess.
Jag hjälpte till att lyfta toppen och det såg ut som att det var packningen som släppt mellan 1an och 2ans cylinder. I övrigt såg motorn fräsch ut, fick inte till någon bild på packningen.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Klart jag kan berätta om tragedin
Tidigt en lördagsmorgon så stiger man upp för att ha gott om tid på sig att preparera vad som ska bli dagens körning,
halvägs till garaget så ringer kvinnan, man helt sonika gör ett lappkast mot civilisationen igen.
Något senare, runt 4 -5 timmar senare så får jag något bryt och praktiskt taget vrålar ut mitt i en klädaffär att jag ska köra idag om det så tar livet av mej.
Kastar in kvinnan i bilen och vrålar iväg mot garaget igen, denna gången lite mer stressad.
När jag kommer fram så upptäcker jag till min lycka att det är bara runt 10 minuters jobb innan den är körklar
Sätter igång att dra lite slang, skit, för kort.
I andan av japansk kvalitet och budgeten jag hade så tar jag ett par meter ganska fräsha orginalbromsrör från en MB 190 som blev avmonterade förra våren
och skarvar slangen med dem. Blev ganska fint tillockmed, grönlackerade för lite extra bling bling.
Enda problemet är nog att wastegaten öppnar på runt dubbla laddtrycket som jag hade tänkt mej men what the hell.
så när allt detta och "lite till" är monterat 3 -4 timmar senare så då banan var det dax att köra.
Pulversläckaren hämtades tjejen monterades som kartläsare och vatten fylldes, inte en droppe läckte det.
Vred om nyckeln och inte ett ljud i maskineriet batteriet helt dött/sönderfruset/ekkorrätet/paj.
såhär efteråt igen så förstår jag inte mitt eget handlande iden situationen, jag sliter upp bakluckan på mercedesen och sliter fram startkablarna och matar men den, funkade skitbra.
Men iom ingen lambdasond så går sprutet lite kasst på tomgång men vafan ska ju inte stå vid några rödljus så får väll hålla sig på lite varv då.
Så med en inte ens halvfärdig bil så rullar jag ut från gården och ned för backen. Bilen går bra och hör inga läckage.
Väl nere vid vägen så börjar man vilja se om den laddar. tar det lite lugnt till en början men blir modigare och modigare,
jag märker att bilen sätter sig om möjligt ännu mer än orginal när man trycker på och under mycket längre tid,
turbon börjar ta ladd vid 6500, jag tänker "fan vad underligt, stor turbo iofs men så sent?" laddet stiger mot 1 bar och helvete vad den trycker på,
men raksträcka börjar ta slut och man måste bromsa ner för att vända (är ju trots allt ute och kör utan huv och skulle vara svårt att förklara situationen för farbror blå)
tänker till lite och kör upp för en backe då jag inte har något batteri så kan jag rullstarta den om den dör.
Märkte att den spikade litegranna redan innan motorn dränkte allt ljud så jag ställer ner tändningen lite innan jag bär mej av hemmåt.
Ner för backen kommer en bil från vänster så måste bromsa och stanna och därmed så stannar bilen också MITT i en svacka.
Så nu står man efter vägen med stor jäkla turbo utan huv inget batteri kilometervis hemmifrån (stor väg kan jag tillägga) och alla som kör förbi antingen stirrar som kor eller tutar och pekar
så uppenbarligen så syns jag på håll också. Hojtar till kvinnan att börja gå så ska jag se vad jag kan göra åt situationen.
20 plågsamma minuter så kommer en mycket välkommen MB körandes, eftersom jag inte har någon bogserlina så puttar jag bilen ur vägen (front i front med tröja som mellanlägg) och tar fram startkablarna,
rivstartar praktiskt taget därifrån och beger mej hemmåt. nästan hemma så går bilen sämmre och sämmre och sämmre tills jag kommer upp till garaget då jag får putta den de sista metrarna.
less och mentalt slutkörd (hade mörknat vid dethär laget) så slängde jag mej i baksätet i old trusty för att bli hemkörd.
Veckor senare så hade jag tjurat färdigt och fått lite mer grönt i lädret så jag tog med mej min lite mer kompetentare vän galant_turbo för ett gott skratt.
besvikelsen blev stor när vi fann att blocket var fortfarande helt, vevstakar stack inte ut på några underliga ställen och toppen var ganska hel,
enda egentliga problemet var topplockspackning som gått och att större delen av alla skruvar var antingen för korta eller för löst dragna så fanns inte ett ställe där det inte gick att se in i systemet
jag är inte helt övertygad att jag glömt att dragit varenda skruv men är helt säker på att jag kan ha glömt det
Ganska jättetalanglöst uppförande från min sida rakt igenom när man tittar på det såhär efteråt men var helt klart värt det om allt som gick var en topppackning. 430:- för en heldag, som att åka finlandsfärja
Hoppas på att göra det lite bättre och höja budgeten frånockmed nu iaf.
Tidigt en lördagsmorgon så stiger man upp för att ha gott om tid på sig att preparera vad som ska bli dagens körning,
halvägs till garaget så ringer kvinnan, man helt sonika gör ett lappkast mot civilisationen igen.
Något senare, runt 4 -5 timmar senare så får jag något bryt och praktiskt taget vrålar ut mitt i en klädaffär att jag ska köra idag om det så tar livet av mej.
Kastar in kvinnan i bilen och vrålar iväg mot garaget igen, denna gången lite mer stressad.
När jag kommer fram så upptäcker jag till min lycka att det är bara runt 10 minuters jobb innan den är körklar
Sätter igång att dra lite slang, skit, för kort.
I andan av japansk kvalitet och budgeten jag hade så tar jag ett par meter ganska fräsha orginalbromsrör från en MB 190 som blev avmonterade förra våren
och skarvar slangen med dem. Blev ganska fint tillockmed, grönlackerade för lite extra bling bling.
Enda problemet är nog att wastegaten öppnar på runt dubbla laddtrycket som jag hade tänkt mej men what the hell.
så när allt detta och "lite till" är monterat 3 -4 timmar senare så då banan var det dax att köra.
Pulversläckaren hämtades tjejen monterades som kartläsare och vatten fylldes, inte en droppe läckte det.
Vred om nyckeln och inte ett ljud i maskineriet batteriet helt dött/sönderfruset/ekkorrätet/paj.
såhär efteråt igen så förstår jag inte mitt eget handlande iden situationen, jag sliter upp bakluckan på mercedesen och sliter fram startkablarna och matar men den, funkade skitbra.
Men iom ingen lambdasond så går sprutet lite kasst på tomgång men vafan ska ju inte stå vid några rödljus så får väll hålla sig på lite varv då.
Så med en inte ens halvfärdig bil så rullar jag ut från gården och ned för backen. Bilen går bra och hör inga läckage.
Väl nere vid vägen så börjar man vilja se om den laddar. tar det lite lugnt till en början men blir modigare och modigare,
jag märker att bilen sätter sig om möjligt ännu mer än orginal när man trycker på och under mycket längre tid,
turbon börjar ta ladd vid 6500, jag tänker "fan vad underligt, stor turbo iofs men så sent?" laddet stiger mot 1 bar och helvete vad den trycker på,
men raksträcka börjar ta slut och man måste bromsa ner för att vända (är ju trots allt ute och kör utan huv och skulle vara svårt att förklara situationen för farbror blå)
tänker till lite och kör upp för en backe då jag inte har något batteri så kan jag rullstarta den om den dör.
Märkte att den spikade litegranna redan innan motorn dränkte allt ljud så jag ställer ner tändningen lite innan jag bär mej av hemmåt.
Ner för backen kommer en bil från vänster så måste bromsa och stanna och därmed så stannar bilen också MITT i en svacka.
Så nu står man efter vägen med stor jäkla turbo utan huv inget batteri kilometervis hemmifrån (stor väg kan jag tillägga) och alla som kör förbi antingen stirrar som kor eller tutar och pekar
så uppenbarligen så syns jag på håll också. Hojtar till kvinnan att börja gå så ska jag se vad jag kan göra åt situationen.
20 plågsamma minuter så kommer en mycket välkommen MB körandes, eftersom jag inte har någon bogserlina så puttar jag bilen ur vägen (front i front med tröja som mellanlägg) och tar fram startkablarna,
rivstartar praktiskt taget därifrån och beger mej hemmåt. nästan hemma så går bilen sämmre och sämmre och sämmre tills jag kommer upp till garaget då jag får putta den de sista metrarna.
less och mentalt slutkörd (hade mörknat vid dethär laget) så slängde jag mej i baksätet i old trusty för att bli hemkörd.
Veckor senare så hade jag tjurat färdigt och fått lite mer grönt i lädret så jag tog med mej min lite mer kompetentare vän galant_turbo för ett gott skratt.
besvikelsen blev stor när vi fann att blocket var fortfarande helt, vevstakar stack inte ut på några underliga ställen och toppen var ganska hel,
enda egentliga problemet var topplockspackning som gått och att större delen av alla skruvar var antingen för korta eller för löst dragna så fanns inte ett ställe där det inte gick att se in i systemet
jag är inte helt övertygad att jag glömt att dragit varenda skruv men är helt säker på att jag kan ha glömt det
Ganska jättetalanglöst uppförande från min sida rakt igenom när man tittar på det såhär efteråt men var helt klart värt det om allt som gick var en topppackning. 430:- för en heldag, som att åka finlandsfärja
Hoppas på att göra det lite bättre och höja budgeten frånockmed nu iaf.
Senast redigerad av Hjorleifsson den tis jul 15, 2008 10:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Kan ju uppdatera denna tråd lite då ägaren är helt upptagen med att skruva ihop nya roliga saker som MS-sprut med tillhörande kablage bl. a.
Toppen som skall återanvändas har "bearbetats" av en tidigare ägare. Gängorna som håller vipparmsröret på plats var sönderdragna. Då valdes det att borras lite väl friskt så borrhålet gick igenom lagerytan tom!!
Som om det inte vore illa nog så satt ju kammen i vid tillfället också, kolla hålen på lagerytorna...
Man vill ju på intet sätt vara taskig eller göra sej lustig över detta, men spana in kamnocken!
Uppdatering från ägaren omgående, annars får du inte linda mer avgasbandage på V12an
Toppen som skall återanvändas har "bearbetats" av en tidigare ägare. Gängorna som håller vipparmsröret på plats var sönderdragna. Då valdes det att borras lite väl friskt så borrhålet gick igenom lagerytan tom!!
Som om det inte vore illa nog så satt ju kammen i vid tillfället också, kolla hålen på lagerytorna...
Man vill ju på intet sätt vara taskig eller göra sej lustig över detta, men spana in kamnocken!
Uppdatering från ägaren omgående, annars får du inte linda mer avgasbandage på V12an
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser sådant där
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
dra kemisk metall i hålet och slipa bort vassa kanter på kratern i kammen sen är det bara att köra:)
Men ser inte så mycket på kamprofilbilden, lite mörk. men antar att du menar att den tagit annan form
Men ser inte så mycket på kamprofilbilden, lite mörk. men antar att du menar att den tagit annan form
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Vassa kanterna är fixade! trodde det syndes tydligt på bilden på kammen fast den är mörk, en stor flisa har farit ur godset på nocken Gängorna till vipparmsrören är helicoilade nu och borde hålla bra. Personligen ruskar jag på huvudet och skrattar åt hela projektet, men den kommer nog att ge mycket glädje en stund iafTommy Luhr skrev:dra kemisk metall i hålet och slipa bort vassa kanter på kratern i kammen sen är det bara att köra:)
Men ser inte så mycket på kamprofilbilden, lite mörk. men antar att du menar att den tagit annan form
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall