Nissan 180Zx
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
så var det dax då, gördel och spridare påväg och jag har fortfarande inte löst soppa problemen
den verkar få enormt förmycket soppa (blir inte bättre av att döda temp/luftflödes mätarn heller )
luktar som om jag kommer att få pilla med ett ms snart alltså
bara en sånhär midnight update innan stormen/grejjerna kommer
den verkar få enormt förmycket soppa (blir inte bättre av att döda temp/luftflödes mätarn heller )
luktar som om jag kommer att få pilla med ett ms snart alltså
bara en sånhär midnight update innan stormen/grejjerna kommer
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Så var det dax då
Nya spridare (200sx) och gördel har anlänt med bussgods i en eltejpad cornflakes förpackning
även en hel top med massa godis på är på ingång
Spridare och gördel ( dom ska vi montera hammarsten )
även nya stift är inhandlade, alla 8 (380 spänn i tändstift var en intresant upplvelse )
sen så är det dax att börja pilla ihop ett megasquirt troligen för får ingen ordning på nuvarande grejjorna.
så ser det ut nu, toppen anländer någon gång efter den 28'e ska även försöka få rum med ett ms i plånkan
Nya spridare (200sx) och gördel har anlänt med bussgods i en eltejpad cornflakes förpackning
även en hel top med massa godis på är på ingång
Spridare och gördel ( dom ska vi montera hammarsten )
blir roligt att lyfta motornCassius skrev:Den sittur under ramlagren så du måste loss med oljetråget, de gör man inte görna med motorn i bilen men de går nog!
även nya stift är inhandlade, alla 8 (380 spänn i tändstift var en intresant upplvelse )
sen så är det dax att börja pilla ihop ett megasquirt troligen för får ingen ordning på nuvarande grejjorna.
så ser det ut nu, toppen anländer någon gång efter den 28'e ska även försöka få rum med ett ms i plånkan
Senast redigerad av Hjorleifsson den mån maj 01, 2006 8:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Oftast så brukar styrsystemet gå på "säkra" inställningar för bränsleblandningen.Escort4tw skrev:lambdan är urkopplad och det var den när jag fick den, hur påverkar det motorn när den är urkopplad?
Nya 200sx spridarna vart nästan inkopplade, saknar bara slang mellan fuelrailen och spridarna(som om det lär hjälpa när den "går" surt )
Om signal kabeln som ska gå mellan lambdasonden och styrsystemet är kopplad ihop med karossen så kan samma fenomen uppstå.
Jag hoppas att du har kontrollerat vakuum/tryck-slangen till bränsletrycksregulatorn, om den är av kommer motorn att gå för fett på tomgång & lätt gaspådrag och för snålt när du har laddtryck.
om jag hade varit dej, hade jag rivit ur orginal insprutningen och satsat på ett MegaSquirt, då kan du styra soppa och även tändning med enkel kringutrustning.
mvh Jonas
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Tänkte faktiskt på bränsle trycks reggen men mera i tankarna "är den trasig?"
men ska definitivt kolla efter läcka nästa gång jag mekar
har faktiskt tänkt på ett MegaSquirt rätt så mycket så jag kommer att göra som du föreslår
(iom att jag inte har något sätt att kolla att det inte är ecu'n som är ketchup)
Spridarna vart färdigmonterade idag och även nya stiften, vred om nyckeln
och den tände ungefär 1 gång på varje cylinder sen vägrade den
nästa stopp megasuirt sidan
men ska definitivt kolla efter läcka nästa gång jag mekar
har faktiskt tänkt på ett MegaSquirt rätt så mycket så jag kommer att göra som du föreslår
(iom att jag inte har något sätt att kolla att det inte är ecu'n som är ketchup)
Spridarna vart färdigmonterade idag och även nya stiften, vred om nyckeln
och den tände ungefär 1 gång på varje cylinder sen vägrade den
nästa stopp megasuirt sidan
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
S12an går sämre med den utdragen de är som att den inte har nån limp mode! prova skaffa/låna en hel lambda å se om de lköser saken kanske? om du inte hunnit plocka ur motorn förståss
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
du borde hitta en kontakt som bara dinglar Hittar du ingen så kan jag kolla hur den ska se ut! den borde vara vid torpedväggen, sonden sen sitter ju på avgassystemet! Försök få tag i en du vet ska fungera som du kan låna å se om de funkar!
Lambdan säger ju hur mycke syre du har i avgaserna, mycke syre = mer soppa! Tror ECU'n att du har 20% syre i avgaserna hela tiden så matar den ju på som satan med soppa! jag hade en Omega med lambdan hängandes under huven lös, den gick bra medan den var kall men då den blev varm gick den inte alls!!
Lambdan säger ju hur mycke syre du har i avgaserna, mycke syre = mer soppa! Tror ECU'n att du har 20% syre i avgaserna hela tiden så matar den ju på som satan med soppa! jag hade en Omega med lambdan hängandes under huven lös, den gick bra medan den var kall men då den blev varm gick den inte alls!!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
om du skulle kunna se hur och var den sitter så skulle det vara guld värt (foto kanske tillåme? )
jag har gankska mycket lösa kontakter som dinglar har jag märkt tyvär (3 st på kabelstammen vid insuget)
hittar sonden på avgaset strax efter turbon, ser relativt ny ut tillochmed
jag har gankska mycket lösa kontakter som dinglar har jag märkt tyvär (3 st på kabelstammen vid insuget)
hittar sonden på avgaset strax efter turbon, ser relativt ny ut tillochmed
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
klart finns ut mot matfors så det är bara att haka på nån eftermiddag å titta
inte så mycket att se dock den är inte överdrivet vacker med framskärmar bortmonterade och otvättad men jobbar ju på det
bara att pm'a när du vill komma å titta (gäller klart alla andra här också )
Updateringar på bilen:
Ska kolla temp givaren och ersätta med ett motstånd för att simulera ~80c och se om jag får lite mindre soppa
har kanske också kommit över en 180zx verkstadshandbok om någon av
dem andra här på forumet är intresserad
ska också försöka hitta lambda kontakten och se om det hjälper det med (ska även kolla om den är någorlunda hel med lite mätning)
inte så mycket att se dock den är inte överdrivet vacker med framskärmar bortmonterade och otvättad men jobbar ju på det
bara att pm'a när du vill komma å titta (gäller klart alla andra här också )
Updateringar på bilen:
Ska kolla temp givaren och ersätta med ett motstånd för att simulera ~80c och se om jag får lite mindre soppa
har kanske också kommit över en 180zx verkstadshandbok om någon av
dem andra här på forumet är intresserad
ska också försöka hitta lambda kontakten och se om det hjälper det med (ska även kolla om den är någorlunda hel med lite mätning)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
Chansen finns att jag kanske köper en 180zx i nu i veckan i Uppsala faktiskt! Om jag köper den ska jag försöka mig på att köra bilen hem från uppsala till Umeå. Med rasad turbo dessutom! Ja det jag vill komma till är att en verkstadhandbok skulle ju inte vara fel när man börjar mecka med denEscort4tw skrev:klart finns ut mot matfors så det är bara att haka på nån eftermiddag å titta
inte så mycket att se dock den är inte överdrivet vacker med framskärmar bortmonterade och otvättad men jobbar ju på det
bara att pm'a när du vill komma å titta (gäller klart alla andra här också )
Updateringar på bilen:
Ska kolla temp givaren och ersätta med ett motstånd för att simulera ~80c och se om jag får lite mindre soppa
har kanske också kommit över en 180zx verkstadshandbok om någon av
dem andra här på forumet är intresserad
ska också försöka hitta lambda kontakten och se om det hjälper det med (ska även kolla om den är någorlunda hel med lite mätning)
Så det får bli ditt jobb att scanna in den
Trodde det inte fanns verkstadshandböcker till 180zx men kan ju ha fel. Är inte på svenska ialla fall.
Inte i sverige, men i England och USA! Dom är dock till 200sx enligt omslaget och från Chilton! Men 180ZX hette 200SX i typ alla andra länder har jag för mig så De är bara årsmodellen man får gå efter! BTW micke, killen som jag tipsade om som hade en turbo (om han nu inte sålt den) har en sån Chilton bok till ingen nytta!Micke! skrev:Chansen finns att jag kanske köper en 180zx i nu i veckan i Uppsala faktiskt! Om jag köper den ska jag försöka mig på att köra bilen hem från uppsala till Umeå. Med rasad turbo dessutom! Ja det jag vill komma till är att en verkstadhandbok skulle ju inte vara fel när man börjar mecka med denEscort4tw skrev:klart finns ut mot matfors så det är bara att haka på nån eftermiddag å titta
inte så mycket att se dock den är inte överdrivet vacker med framskärmar bortmonterade och otvättad men jobbar ju på det
bara att pm'a när du vill komma å titta (gäller klart alla andra här också )
Updateringar på bilen:
Ska kolla temp givaren och ersätta med ett motstånd för att simulera ~80c och se om jag får lite mindre soppa
har kanske också kommit över en 180zx verkstadshandbok om någon av
dem andra här på forumet är intresserad
ska också försöka hitta lambda kontakten och se om det hjälper det med (ska även kolla om den är någorlunda hel med lite mätning)
Så det får bli ditt jobb att scanna in den
Trodde det inte fanns verkstadshandböcker till 180zx men kan ju ha fel. Är inte på svenska ialla fall.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
handböcker
jag har om nån vill ha nått alla haynes rephanböcker i pdf format och har på dom flesta tändningar och sprut kontakta bara mig om det skulle vara nått så kan ni få dom.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!