Nissan 180Zx

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Inte i sverige, men i England och USA! Dom är dock till 200sx enligt omslaget och från Chilton! Men 180ZX hette 200SX i typ alla andra länder har jag för mig så ;) De är bara årsmodellen man får gå efter! BTW micke, killen som jag tipsade om som hade en turbo (om han nu inte sålt den) har en sån Chilton bok till ingen nytta! ;)
Jag har som fått intrycket att det inte funnits någon reparations bok till dessa bilar. Kan lova att jag har haft mycket nytta av min Haynes bok till kadetten så om det finns till 180zx är det ju jävligt bra!
Om/När jag köpt en 180zx så ska jag nog snacka med han om han vill sälja boken till mig!
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Haynes Tändning och sprutbok är riktigt bra och rekomenderas
dock så stämmer inte allt till 100% i 180's system men det är nogorlunda lika
Detta är troligen en rep handbok för verkstäder från nissan
om jag inte gissar fel (har en vän som kollar upp den)så om bilen sålts i usa så finns den med,
jag vet också att nissan hade rep böcker som deras återförsäljare kunde beställa. har funderat på att kontakta nissan HQ i detta ärende
(dock så har molin bil som är återförsäljaren i sundsvall tappat bort deras upplaga tyvär)
så jag vet att böcker existerar
boken kommer att vara på engelska om den finns men det är ju absolut inget hinder
och scanna blir det inget av iom att den kommer på cd hah

hoppas du klarar resan utan missöden Micke :wink:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Escort4tw skrev:Haynes Tändning och sprutbok är riktigt bra och rekomenderas
dock så stämmer inte allt till 100% i 180's system men det är nogorlunda lika
Detta är troligen en rep handbok för verkstäder från nissan
om jag inte gissar fel (har en vän som kollar upp den)så om bilen sålts i usa så finns den med,
jag vet också att nissan hade rep böcker som deras återförsäljare kunde beställa. har funderat på att kontakta nissan HQ i detta ärende
(dock så har molin bil som är återförsäljaren i sundsvall tappat bort deras upplaga tyvär)
så jag vet att böcker existerar
boken kommer att vara på engelska om den finns men det är ju absolut inget hinder
och scanna blir det inget av iom att den kommer på cd hah

hoppas du klarar resan utan missöden Micke :wink:
Hur går det för dig då? Länge sen du uppdaterade. Tyvärr sket sig min resa pga budgivningen gick för högt på bilen för att det skulle vara värt det.
Men har nu ännu en på gång som jag ska fara titta på när han hade skottat fram den :)
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

well jag har tyvär inte mekat på länge pga en dum liten skada som jag fick redan på sida 1 tror jag :)
fick en ledinfektion och har käkat pencelin i 10 dagar
men plånkan har gått torr tyvär och har fortfarande det pärskans problemet att jag har för mcyket soppa
ska börja leta efter ett ms kanske, såg ju två som var till salu här men tyvär så var pengarna inte där vid tillfället

har försökt leta vacum läkkor men har itne hittat någon tyvär så allt jag kan förstå nu så är antingen ecu'n pölsa eller någon givare som lever sitt eget liv
den returnerar en felkod för "idle switch" men har ingen aning om var den sitter vad den gör eller hur det påverkar soppatillförseln

så nu står jag här och stirrar på min "fina" bil som totalt vägrar tända ^^
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Quinna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jan 30, 2006 12:21 pm
Ort: Sundsvall/Arjeplog

Inlägg av Quinna »

Du verkar ha stora problem du...

Jag säger som en kompis till mig brukar säga... Skit i allt som har med elektronik o göra... Webrar och mekanisk tändning... så slipper man oroa sig :D
Född i en seriekrock, i en rondell, en kväll med öppna spjäll...

VW Corrado G60 -89 Q-edition
Volvo 242 DL -76
VW Bubbla -69 Gula faran
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Idle switch borde vara en spjällägeskontakt som talar om för ecu:n när spjället är stängt och det är dags att aktivera tomgångsregleringen.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Da_Snake skrev:Idle switch borde vara en spjällägeskontakt som talar om för ecu:n när spjället är stängt och det är dags att aktivera tomgångsregleringen.
Låter så ja!

Kolla den kabeln efter brott eller glappkontakt, annanrs kan du behöve byta spjällhus!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

har kollat kontakten men den verkar vara ok :( ska ta loss modulen och
mäta på den för att se om det är den som krånglar

och att använda förgasare hade varit tufft och även då jag gillar mekanik mer
än elektronik så är det inte ett alternativ för tillfället (för dyrt helt enkelt hah)[/quote]

och tack för översättningen da_snake
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Så var det snart dax igen då
Bygget har stått väldigt still nu under nån månad är det väll?
men snart rullar lite pengar in så man äntligen kan fortsätta

lite saker har hänt dock
Nygammal ecu har inköpts för en mycket ringa peng
(mistänkte att gammla var mos och lär veta nästa gång jag mekar)
lite plåtarbete har påbörjats
städad 8) (behövdes)
rensning av överflödigt kabelage
öppnat lite här pillat lite där och bara gjort motorummet lite trevligare
med fästen lite här och där (hängde mycket saker löst förut)

spjällägeskontakten kollad och vad jag trodde så skulle det vara en
potentiometer men det är mer eller mindre bara en mekanisk
strömbrytare På/Av även kollat anslutning och kabelbrott, så det är nu en
av de få saker jag vet är 100% fungerande atm

ang service-boken så verkar även jag ha gått bet :( har inte fått tag i
något vettigt men on det uppdagar sig så scannas det och lägges ut
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Låter bra att det tar fart igen.. Ibland är det lätt att tappa gnistan!
Ang reparations handbok är det en kille på www.s12oc.com som har scannat in boken och säljer den för 5£ under säljes avdelningen! Kan ju vara värt det!

Har annars kanske en bok på gång här i Umeå men har lite dåligt med pengar just nu :(

Du måste ju hänga lite på www.s12ofsweden.tk också :)
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
coscast
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:02 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av coscast »

tänkte att du kanske ville ha nå info om bilen känner killen som hade den nån/några ägare innan dig han bytte till en garret gt17 turbo från 9-5 lätttryckare, saab 900 intercooler, och en 200sx koppling ungefär när bilen gått 10000mil
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

HELMYSIGT! har tänkt på att införskaffa mej en sån koppling men verkar redan finnas heh
besparar mej ganska mycket smärta
eftersom 900 intercoolern är kvar så gissar jag på att kopplingen är det också

nån som har i huvudet ved garret gt17 turbon har för specs och hur mycket den håller för?

tusen tack för den infon :)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
coscast
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:02 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av coscast »

ca 220hk har jag för mig att dom ska palla
Bazz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:58 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Bazz »

Halloj,

Har precis suttit och läst igenom sidorna nu...

Jäkligt intressant har det varit.. Men det verkar som du inte uppdaterat på ett tag..

Så hur går det för dig? :)

Hade bra,

Mvh//Sebbe
Användarvisningsbild
Trackerswe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre jul 29, 2005 10:20 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Trackerswe »

Ang Rep handbok finns den att köpa via nissan. Jag köpte en i slutet av 97 när jag höll på med min gamla 180zx, Boken var mastodont tjock och om inte mitt min sviker mig så gick den på tusen lappen. Sålde boken sedan till en kompis ev har kvar den skall kolla, åter kommer.
Mvh Fredde
//Fredrik Markusson
Skriv svar