Nissan 180Zx

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

whoa ^^ skulle vara jättebra om du kan göra något dylikt ;)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Ok nu är det officiellt, den går.
låter väldigt bra (dvs inte som om nån matat lagerna med smågrus)
går väll hyffsat (har 200sx spridare i nu så vet inte om jag kan förvänta mej att den går rent med för stora spridare
(eftersom jag inte kan ställa något på orginal sprutet så blir det tillbax till orginal troligen tills jag får tag i ett annat sprut))
Har lite småpill med kylaren kvar (som att inte låta 5 liter glykol rinna rakt igenom expansions kärlet pga ingen slang mellan burk och kylare)

Låter som om den inte går riktigt rent när turbon börjar ladda på men eftersom den är obesiktigad och oförsäkrad så har jag ingen lust att testa något dylikt på vägen

nu flytta ^^ bilder i morgon
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Grattis!!

Vad kom du fram till att det var för fel egentligen?

Körde då in min på besiktningen idag med dåligt resultat :(

Man fan så skönt det är att få igång bilen efter ett lång tids mekande och felsökande!

Bilder vill vi se!

Ang att den går dåligt då den laddar.
Jag har problemet att den små rycker lite mellan 2000-3000 varv som att den misständer lite typ. Nått liknande du kände?
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Ok fixat några slangar idag
Riktigt fina slangar, och gratis från Rubber i sundsvall
inte enorma längder :) men jag är fortfarande tacksam

Dessa slangar är nu monterade mellan tryckröret och dumpen (mer om det nu)

Min återcirkulerande dump som sitter nu praktiskt taget på mitt spjällhus
(absolut närmsta utgången på tryckröret före spjället)
Någon som kan tolka tanken som skaparen av tryckröret
(jag är fortfarande för ny för att veta vad detta rör mellan ic och spjäll
heter men kallar det för tryckrör så får ni rätta mej senare :))
tänkte när han svetsade det?
varför placera dumpen så nära spjället?
Hittade denna tråd och verkar vara mycket olika åsikter om det men utan att starta en jättediskution
är det bättre att dumpa före eller efter ic'n?

Mer dumpfrågor om någon har lust att göra mej lite mera upplyst
(och ja sökfunktionen har använts men ställer jag frågan så var det för
att jag inte förstod svaret eller inte hittade det,
länka gärna till en tråd som innehåller svaret om du inte orkar svara, jag kanske har missat den ;) )

Fördel "Öppen" mot Återcirkulerande Dump?
Fördel ställbar mot inte ställbar dump?
Finns det helt återcirkulerande dumpar som är ställbara? (har sett måga öppna men inte sett några ställbara helt återcirkulerande)
Hybrid öppen/återcirkulerande värt att titta på eller skratta åt?
Nån som vet om 180zx'n blir "batshit loco" om man trycker i en atmosfärisk/öppen dump istället för den återcirkulerande?
Vill jag göra det? (nej ljudet är inte motivation nog :) )
Skulle det istället för att skjuta ljummen luft in i turbon igen inte vara bättre att bara kassera den och suga kallare luft från insuget?
Läste på den klistrade Wastegate-Bygge tråden men vart då lite fundersam på varför min dump
(som jag förstog det så är det samma sak som wastegate (känner mej riktigt vilsen :( ))
går från mitt tryckrör till mitt insug men beskrevs som på gränsen till en säkerhets ventil för för-högt tryck i grenröret eller varvtals reducerare till turbon
Nån som har lust att förklara varför det är gjort så?

och med går dåligt så menar jag att den bara totalt vägrar att varva mer än 4500 :D
jag misstänker att det är dom större 200sx spridarna som jag har i som spökar
ryker även som en trimmad disel men hoppas även det är pga spridarna (turbo som läcker olja är inge kul)

bilder ska ni få men för mörkt för att fota ikväll tyvär
ska fixa i morn när kameran är laddad
Ska även fixa en ljudupptagning bara för att den lät så härligt :)

Funderar på en av dessa om det är vettigt att byta från återcirkulerande till öppen wg

Fläskigt inlägg men många frågor nu när jag haft ett par veckor på mej att hitta på dumheter
Senast redigerad av Hjorleifsson den fre mar 31, 2006 5:31 am, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

oh angående felet så var det till stor del mitt fel att den inte gick
Först när jag fick den stod fördelaren fel men kammen rätt (tror vi),
jag ställde fördelaren nästan rätt (pga 8 stift 4 cylindrar så vart det bara fel på 180 grader)
tänkte back to basics
så slet av kamkåpa och tog bort remmen
ställde 1an i topp och kammen motsvarande och smällde i fördelaren
glömde sätta i spolarna troligen
osv
när man då hade slitit hår på både det ena och andra stället så lämnade jag ifrån mej bilen till en av farsans polare som kör mekaniker på heltid
en lång mekabstinens tät period senare får man samtalet att den är klar
och när jag frågar vad det var för fel så var det tur att ingen kniv varit i närheten för jag hade nog hackat av mej ett ben eller nått i ren vansinne
och med facit i hand så borde jag nog inte ta i en kam eller fördelare nånsin igen

Detta är något av en historia jag hoppas kunna skratta åt nån gång under år 2067 tills dess komemr jag alltid hålla en tår i reserv när jag minns den situationen

Fel kam och fördelar inställning

Oh micke gick inge bra på besiktningen?
breätta gärna, delad smärta är halv smärta
eller i mitt fall delad smärta är mycket humor :oops:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Bytte Spridare idag och nu så vill den varva igen :)
ryker inte något heller så turbon läcker ingen olja
ska fixa glasfiber skärmar fram från en vettig leverantör snart också
men blir nog att besiktiga med plåtskärmar som punktas fast provisoriskt
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Jag får ursäkta mig för att det inte har kommit något svar! Läste först dom nya inläggen på skolan men hann inte skriva något svar då och sen föll det i glömska!
Jag kan långt i från svara på alla dina frågor men någon tror jag nog jag kan svara på!

Ang placeringen av dumpen så vet jag faktiskt inte varför förra ägaren satt den där den sitter. Själv kommer jag nog att sätta den liggande mitt över kamkåpan mot torpedväggen bara för att det finns plats där och jag har ingen intercooler än.

Vad jag har kunnat läsa mig till på Club-s12.org så ska en öppen dumpventil fungera fint på våra bilar. Men egentligen så lär den nog kunna gå lite fett mellan växlingarna pga den uteblivna luften och LMM men ingen verkar ha märkt någon skillnad.
Men det är viktigt att det är en öppen dumpventil av kolv typ och inte membran för membran kan läcka lite hela tiden och då kommer den att gå dåligt.
Ställbart är alltid bra så du kan ställa in att den ska palla för ditt laddtryck och så att den inte läcker (kolv dumpar kan alltså också läcka om fel inställd, medans membran dumpar fungerar så att du inte kan ställa in dom och kan då läcka hela tiden, man kan byta membran och tjffsa men men).
En återcirkulerande dump behöver alltså inte vara justerbar då den inte spelar någon roll om den läcker lite då luften går tillbaka till systemet igen.
Jag har köpt en återcirkulerande dump till min men har inte hunnit montera den än. Jag vet inte vad jag ska köra med men jag fick den billigt så :)
Hybrid ventiler är bara så att du kan ändra om du skulle ledsna på ljudet tex. Två i ett.

Dumpventil och wastegate är absolut inte samma sak. Dock så är det lätt att man tror det för dom har som en liknande funktion. typ.
En Dumpventil fungerar så när du kör med laddtryck så snurrar ju turbon för fullt. Men när du sen släpper på gasen och stänger gasspjällen så snurrar ju fortfarande turbon och ger laddtryck. Detta laddtryck kommer att tryckas från den snurrande turbon igenom alla rör och på dom stängda gasspjällen. Det kommer ju inte längre än hit och kommer därför att stutsa tillbaka mot turbon och göra så den börjar snurra åt andra hållet. Då har du ju tappat all turbons ladd och måste börja ladda om från nytt.
En dumpventil är då tillför att släppa ut luften som kommer från turbon när du har slutat att gasa och stängt spjällen så att du inte tappar snurren på turbon och laddtrycket hellan växlingarna. Detta skonar ju också turbon.

En wastegate fungerar helt enkelt så att när det maximalt önskade laddtrycket har nåtts så öppnar wastegaten sig och leder avgaserna förbi turbon så den inte får mer avgaser vilket resulterar i att turbon inte snurrar snabbare och det blir inte mer laddtryck. Wastegaten sitter ofta inbyggd i turbon men det finns ju också externa som du kanske har sett.

Hoppas du förstår. Är inte så bra på att förklara och långt ifrån något proffs på ämnnet.

Angående felet så är det misstag vi alla göra tyvärr :( skit grejer som när man har facit i handen så är det ju oftast för pinsamt för att prata om :) Hoppas bara det inte blev allt för dyrt med lagningen för det är ju pengar det handlar om i slutet.

Nä jag hade inga tur alls på besiktningen :( Jag köpte ju bilen med dålig handbroms och lyckades få tag på bättre begagnade vajrar och fixa detta. Tänkte att det skulle vara frid och fröjd på besiktningen. Men icke!
Dom riktigt sura besiktningsgubbarna gick på som vandaliserande ungdommar på allt och jag fick 2 or på rostiga fjädersäten båda sidorna fram och ett litet bränsle läckage på en ledning. Jag har nu köpte bättre begagnade fjäderben som är på väg med bussgods. Det värsta är att jag har plockat lös mina fjäderben och sätena är fan inte alls så farliga att dom inte borde ha gått igenom :(

Skönt att allt löste sig med problemet och rykandet! Du bytte till orginal spriderna eller?

Har dina framskärmar också lossnat i fästena eller?
Jag antar att du har sett tråden om glasfiberskärmar på s12ofsweden eller?

Ja bättre sent än aldrig och hoppad du inte har gett upp hoppet om oss på Sävarturbo!
Nu vill jag se lite ny bilder också!
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Heh tack för förklaringen och verkar vettigare nu :)
jodå vart inte specciellt dyrt men det var tiden borta som smärtade mest

ang fjädersäten så har jag samma problem, har två små sprickor vid dom små drenerings hålen som jag antagligen rengör svetsar igen och målar med svart rostskydds färg

Har inte kollat på min handbroms än men hoppas att kunna renovera dom vajrar som sitter eller bygga nytt av hopplock från andra bilar.

Glasfiberskärmarna läste jag om på s12ofsweden ja, och dom har inte bara lossnat från fästena utan dom har blivit plastade till 50% en gång redan och finns praktiskt taget inga fästen kvar på insidan av skärmarna mot innerskärmarna
har åtgärdat lite av det lyckades hyffsat på vänster sida men höger sida är 40% plast 40% plåt och 20% hål, 2000 styck är i dyraste laget dock

bytte till orginal spridare och den går riktigt bra varm men kall så dör den så fort jag är för ivrig med gasen

har en fråga till ang wastegaten men mycket svårt att förklara utan bild, ska skaffa fram en för att beskriva bättre. mässingsburken som styr wastegaten (namn?) har blivit flyttad från sina 2 standard fäst-öron på turbon lite längre ner. enda vettiga förklaringen jag ser är att få en annan vinkel på styrarmen, men eftersom armen inte tar i turbons hus även om den sitter i standard fästet så misstänker jag fulmek, som sagt bild kommer innom kort

skulle man med öppen dump märka skillnad mellan växlingarna då man släppt gasen och spjället är stängt? stänger inte sprutet av då gasen är släppt?

vet du om positions ljusen under "ögonen" på fronten måste fungera vid besiktning?

tråkiga saker har hittats sen sist också, ryker lite från turbon troligen och kopplingen tar väääääldigt långt ner, ska pröva att lufta men eftersom jag inte känt på någon annan 12'a så vet jag inte om det är normal eller inte
samma med bromsarna men där är jag nästan säker på att det är luft i systemet

hoppas du får ordning på bilen snart så vi kan dra en s12 träff eller dylikt. bilder kommer upp snart också när jag fått tummer ur och tar över dom på datorn
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Man får inte svetsa fjäderbena vet du väll ;) Då blir SBP ledsna :P
Man gör man det snyggt är det nog inget problem.

Haha dina skärmar lät inte som att dom var i det bästa skicket alltså :D Joo 2000 kr styck lät inte så lockande tyvärr. Tur att mina är mer eller mindre rost fria!
bytte till orginal spridare och den går riktigt bra varm men kall så dör den så fort jag är för ivrig med gasen
Kan det ha något med att den inte får nog med soppa när den är kall eller tänker jag fel?

Mässingsburken, om jag fattar rätt, kallas wastegate klocka och det är den som känner av laddtrycket och öppnar wastegaten. På vissa wastegatar så kan man ändra längden på styrarmen till klockan och då ändras vilket maxladd man kör med. Man ändrar alltså laddtryck på detta sätt.
Det är den enda anledningen jag kan komma på att dom har flyttat den för. Men jag vet ju inte om omplaceringen gör så att den ökar laddtrycket eller sänker det då jag inte riktigt fattar hur den är flyttad. Eller så kanske dom har flyttat den av någon annan ogrundlig anledning?

Ang att sprutet stänger av när man släpper gasen så är det så. Men sprutet och LMM antar ju fortfarande att luften som LMM har mätt upp finns kvar i systemet medans den egentligen är utsläppt av dumpen. Och då blir det ju lite för fett blandning när du gasar igen.

Jag vet faktiskt inte vart min koppling tar då jag inte hunnit köra bilen så mycket. Men jag tänkte då aldrig på att den tog långt nere. Därimot att det var fruktansvärt lätt att trycka ner.

Joo vi måste ju arrangera en träff! Finns ju några s12 här i Umeå och jag vet ialla fall en till ägare som är sugen på en träff.
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Angående positionslysena under "ögonen" så är det blinkerserna. Om jag fattar dig rätt :) Dom i kofongaren. Dom under/påsidan av av "ögonen" är parkeringsljus och måste fungera på besiktningen.
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

Ni jobbar på ser ja... Nu rullar min igen,
måste fortfarande sälja tyvärr! Men tänkte fixa handbromsen innan, har ni hittat nån lösning på vajrarna?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

tyvär har jag inte kollat på min handbroms än men en vajer ska vara långt gången innan den är orenoverbar så jag planerar inte på att handla nytt eller ens begagnat på skroten

Tack jag menade parkeringsljusen, och då verkar det som om jag har lite kabeldragning att göra då mina är ur funktion :(

Svetsa fjäderbena görs så diskret att när han kollar under bilen med halvtaskigt ljus och tittar på dom helt nymålade dämparna fjäderben + fjädrar så kommer han inte att märka något :)

bilder har inte blivit tagna pga kameraproblem tyvär :(
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Ok handbromsvajjern fixad och klar
har problem med handbromslampan men det ordnar sig längre fram

Har väldiga problem att behålla laddet dock
Dumpen som dampar kanske? eller bara laddtrycksmätaren som är helt felmonterad?

Vet nu varför wastegate klockan är flyttad, verkar inte vara orginal arm eller klocka öht så blir en väldigt sned vikel på armen. ingen bra lösning men får vara till turbon ska bytas ut (vilket den ska när jag får tag i en billig s13 turbo tror jag)

Har blivit lite bilder på siståne men jag lovar att nästa post kommer att vara full av dom
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Micke!
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: tis mar 29, 2005 1:55 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Micke! »

Nu var det länge sen sist! Jag har ju tom börjat meka och trimma min :P Nu vill vi veta vad som händer!
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Har inte blivit mycket updatering på sistone men tänkte spara upp lite men kanske överdrev en smula heh,
Motorn är urplockad och isartagen i atomer, rengjord och blocket ska målas rött idag

Lite rejälare slangklämmor har inhandlats (ca 2cm breda med m10 bult som spänne) och tätt kommer dom att hålla

lätt tillputsad topp med 200sx packning (kommer i morgonbitti)

letar efter 3" alu rör böjar (både kort och långradie) och slang på det
funderar på en mirafräsning nu när toppen är avtagen men budgeten gick in i en mur som heter greklandsresa så får det bli ett senare projekt

kommer att göra ett par nya innerskärmar och popnita genom skärmkanten (hardcore :twisted: ) men gör en plastavgjutning först som ska bli nya fina kanter i vinter

Monterat gördel och modifierat oljetråget (hammare :D )

annars har det inte blivit något mer, funderar på att svarva lite bussningar till hjulupphängningarna men motor och besiktning är fortfarande projekt 1 ;)

lite fel som hittats:

Grenröret satt löst och gängpaj i toppen (helicoilas när m10 hc hittas/köpes/lånas)

Grenröret satt så löst att det var ett under att den laddade öht

Grenröret var sprucket

Packning Grenrör -> Turbo var en sorglig historia som åtgärdats


vill brutalt gärna göra ett nytt grenrör men har inget material eller duglig svets att göra det så det blir orginalröret jag åker med, det lämnar tyvär inte så mycket plats över :? så mycket större snurra tror jag inte att jag kan få ner i den och känns lite mesigt att byta från en gt17 till en gt25 så får se vad för effekt vi kan stressa ur snurran till :D antar att det är den som kommer att ge sig först (förutom pumpen såklart)

Självklart så är inbjudan till en liten garagetitt alltid kvar :wink:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Skriv svar