Nissan 180Zx

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Tyvär inga bilder idag då det vart middag med flickan (kan jhu inte meka hela veckan)
men fixat färdigt pinnbultar och låsbrickor till nysvetsade stången och monterat dom.

Hm om den har gördel eller inte har jag ingen aning om tyvär och utgår då från att jag inte har det,
så det får bli att införskaffa dylikt :) undrar då om du har några tips om vart man kan hitta för resonabel peng.
hur den ser ut och vart den ska sitta (ställer lagomt med newbie frågor va? :) )

En hel del grejor över säger du? :D inte så att du har en viparms stång på insugs sidan över?
eller vad tar du för hela toppen :D lika bra att fixa när man har den i delar.

Oljekylare antar jag att jag kan skaffa på bildemonteringen/skroten för vettigt pris (det är ALTID problemet när jag grejjar tyvär)

VG30DETT'n låter sexig :shock: undra om en sån går ner bolt on i 180'n?

oh lambdan min är bara utsliten (bokstavligt talat dom har slitit ur kontakterna(som jag inte har hittat vart dom ska sitta
så dom har förblivit urkopplade))
fördel? nackdel? skrattretande?

angående frågor så har jag så många (iom att jag inte trimmat bilar förut, bara mc's och liknande 2taktare)
och vist har mina tankar snuddat vid 300 sträcket
men tyvär kasserat dem för jag vet inte vad som ska åtgärdas,
enl ägaren så ligger kraften på ca 180hp och laddtrycket 0,8bar men vet inte hur mycket sanning det är i det iom att bilen inte gått igång ännu
(har fortfarande problemet att jag har gnista luft och soppa men inge vroom vroom?)



:villha: VG30DETT :villha:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Mayson: Jag vet eftersom jag sett en motor som kördes utan gördel med 0,9bars laddtryck, den varvades aldrig över 7000RPM och skar ihop SAFTIGT på 4 utav 5 ramlager! Utan gördeln är bottendelen inte alls stabil! Och att 200SX bilarna ofta skär beror till absolut största del att dom inte har koll på oljetempen och pressar för hårt så att oljan kokar!

VG30DETT är inte bolt on, de är en hel del jobb, du behöver t ex en hel framvagn från en med orginal monterad VG30E, dvs en 3 liters 12v motor. Dom fanns aldrig i sverige utan de får man leta i utlandet! enklast i USA! Men de är bara steg 1, jag har sett en bild på en bil med den motorn, och du får banne mig inte ner handen nånstans!! De är förbannat tight! om den killen kör med orginal motorkuddar så skulle topparna skallra mot fjäderbenstornen!

Gördel kan du säkert hitta på nån skrot om de finns en 200sx där, du behöver även bultarna den sitter med! Den sittur under ramlagren så du måste loss med oljetråget, de gör man inte görna med motorn i bilen men de går nog!

Oljekylare kan jag tipsa om att Saab turbos har haft dom länge! Celica från 86-89 har en smidig en, troligen dom nyare också! Sen brukar alla bilar med Automat ha dom nästan! Sätt gärna dit en kylare med elfläkt också så låter den mindre som en 240 :P Själv ska jag dit med kylaren från en Kadett GT -89 de är bra i mått och i alu ;)

Vipparms stång har jag över ;) även en topp men den är isärplockad! har inte koll på vilka ventiler som satt var heller.. skicka ett pm om du är sugen så ska jag fundera ut ett lagomt pris :)

180hk vid 0,8bar är inte omöjligt! men de är max vad den ger! spridarna bottnar där nånstans så mer än 1 bar är de inte lönt att ladda..

För 300hk behövs de en hel del! Ny koppling, ny turbo, nytt grenrör (en T28 räcker som turbo men går inte dit med orginal grenrör) nya spridare, t ex 200SX S13 spridare! Kolvar och stakar klarar ca 300hk, kolvarna ryker först. Sen en bra IC och en bättre bränslepump! Org pallar ca 220hk.. de är väl eg. vad som behövs! MEN du BÖR balansera bottendelen, slipa om kammen och gärna porta toppen eller i alla fall mirafräsa sätena på den! Själv ska jag dessutom köra med Megasquirt sprut vilket kan vara en ide!

Min spec kommer bli:
Nytt grenrör
Annat insug (letar ett med spjällhuset framåt)
DET spridare
DET t-platta med sinterlammel (som de ser ut nu)
MS and Spark för att styra även tändningen
STOR intercooler
Mitsu 16T turbo
280+ graders kam
Troligen en portad topp, minst mirafrästa säten med race vinklar i alla fall!
Balanserad bottendel
DET gördel
lättat svänghjul
oljefilter-förflyttnings kitt med termostat och en oljekylare
Walbro 255l b-pump

DET=200SX motorn, CA18DET, den som sitter där heter CA18ET. En CA18DET passar rakt i och är en lämplig uppgradering om man vill byta motor! Givetvis måste kabelstammen med ;) Och då de är en 88a så går de regga med den också om du har lite intyg från Nissan.. hur svårt de är att få dom vet jag inte men i andra länder fanns den med DET motorn orginal så de ska gå få tag i!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Oljekylare måste inhandlas altså, och låter som om en kadett kylare är vettig (iom att dom är i alu,
men lär bli en saab en eftersom dom lär finnas i mängder).

annan turbo sitter i (än orginal då) men vet ej annat än att
det är en garret (ska kolla modell när jag mekkar nästa gång)

Ny topp är inhandlad (alldeles nyss faktiskt) :o
IC från 95'a sitter i (tror det är en 95'a iaf, bra? dålig? och huvudfrågan är det värt att fästa den överlappande med kylaren,
eller bör jag fundera på att försöka fästa den under?)

fräsning av topp och liknande kan vara kanske en tanke men jag undrar varför man gör det?
Enbart för att sänka komp? eller finns det andra efekter av det också? sist men inte minst
nån som har tillgång till nått att fräsa med i närheten av norrland?

Balansering låter som en bra idé så det ska upp på schemat
har också kollat på ms men verkar som att det är lite pill med det för att få det att funka
(fortfarande problemet att bilen inte går så gissar på att det blir värre probs om börjar med ms'et först,
har dock en teori om att det är någon styrbox som krånglar
(jag bara famlar i mörkret men det är min enda förklaring)och då kanske ms'et blir lite mer gångbart istället för orginal)

Porta toppen har jag inte en aning om hur man gör (bara slipa bort ojämnheter eller öka kanalstorlek också?)

slutligen kamen som sitter i har jag ingen koll på men utgår från att det är stock,
nån som vill förklara för mej effekterna och varför man slipar den?
(haha så mycket frågor)

blir nog ingen 6'a i denna bil, men det är en ganska rejäl våt dröm :?
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Sitter garanterat en Garret T25 där! Den räcker till ca 250hk, de gör en 200SX koppling också! De är ett ganska lagomt mål egentligen.

95'ans IC, har den plastgavlar? hur stort är cellpaketet? Den räcker garanterat till! Och den går fint att sätta framför kylaren. Kom dock ihåg att du inte får ha den där då du bessar om man ska vara noga ;)

Mirafräsning gör du på ventilsätena för att få bättre flöde! De sänker alltså inte kompet nått.

Probelmet är att få tändningsdelen att fungera bra! Får du igång motorn så kan du ju köra ett vanligt MS som bara styr soppan och sen ställa tändningen manuellt! De funkar också och blir inte i närheten så krångligt som om du ska ha tändningen också!

Porta toppen är en hel vetenskap! De bör du inte göra själv! De du kan göra själv är att slipa bort gjutskägg å sånt skit, men portning råder jag dig att låta nån som kan göra! T ex Jens Gustavsson!

Fler frågor? :P hehe
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Jorå det är den med plastgavlar (inte så hög dock men har inga mått, ska fixa till i morgon)
under besiktning vad gör man med ic'n då? plockar bort den? eller bara flyttar den?

Ok men en mirafräsning är något jag antar att man inte vandrar in på
becks motorslip och begär utan att begrava sin plånbok efteråt.

Ms'et låter faktiskt som ett alternativ, fördelar över vanliga sprutets styrning?

200sx kopplingen är bolt on på 180'n? (har praktiskt tagen ingen
erfarenhet över en bilkoppling öht tyvär)

250hp låter som mer tillåmed än vad jag tänkte från början men om det
är ett vettigt mål så är det självklart där jag ska sikta

och nu när jag har 2 toppar kan jag koncentrera mej på att få den att gå
medan den bra (bättre)toppen portas och fräses och dyl, alltid trevligt med en backup plan om något skulle rasa

Mekar dag i morgon igen, bilder då. hoppas på en start av motorn faktiskt

och det finns alltid frågor, men svar upskattas alltid lika varmt :wink:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

tabort den å sätt dit orginal röret upp till insuget! de är enklast.

En mirafräsning går väl på en tusing ungefär..

Ja till å börja med kan du ju mappa in den som du själv vill ;) dvs ställa om öppningstiderna för spridarna å få en fetare blandning om du vill!

jepp, 200SX kopplingen är bolt on!

250hp är "billigt" men billigast är ju 180-200 ;)

För 250 behöver du:
Gördeln
200SX koppling
200SX spridare
Bättre bränslepump

Resten har du ju, IC, turbon osv! Men ko0m ihåg att om du sätter dit dom större spridarna så kommer den gå ruggigt fett! där har du fördelen med MS'et! du kan justera spridarpulserna efter spridarstorleken för att få en lagom blandning ;)

De finns en kille i England som faktiskt bänkat 237hk på veven med orginal spridare och orginal sprutet! Han hade en 740 IC, T25a, 200SX koppling och en bättre bränslepump (undra om de inte var en 8bars BOSCH pump) och en piper kam, den har 11 grader högre duration än orginalet. sen gördeln osv... Så de går ju sneaka också ;) För dom effekterna tror jag inte du behöver porta eller mirafräsa toppen heller egentligen! men de är klart de hjälper om du gör de :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

har letat runt lite och hittat en oljekylare från en saab 900
spridare från en 200sx samt koppling från densamma

har väldiga problem med denna gördel du pratar om dock iom att jag inte vet vad det är för något :oops:
verkar vara en ganska vital del för att för att få det att hålla dock

Bara 11 dar kvar till lön :D då blir det inhandling av nya prylar
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

den kan kallas för stödbrygga också! Förklara de som en förstärkning som sitter under ramlagren, då kanske dom förstår! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Jahapp då har men hittat varför inte den går då :oops:
Vet inte vem som har monterat lös fördelaren men inte var det jag
Bilen lär starta efter jag vridit den 180 grader, inget säkert än dock.
Hittat koppling från en 200sx och en oljekylare från en Saab 93'a
även 200sx spridare finns att inhandlas
har feta problem att hitta en stödbrygga(gördel) dock.
har kollat lite på ett par bildemonteringar men dom sa att dom säljer motorerna hela (och dom går åt fort)
Funderar om det är möjligt att tillverka en gördel dock
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

oh btw ja Cassius du är experten på detta område verkar det som ;)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Har hittat varför den inte går *hurra!* för mycket soppa som släckte stiften
troligen pga trasigt choke spjäll eller manövrering av detta.
Nu ska det bara hittas och åtgärdas

Funderat lite över hur man mappar bilen (aldrig gjort nått dylikt förut) och
vilka verktyg/sladdar som används, tips?
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

du måste byta styrsystem för att kunna mappa den.

Men om den får för mycke soppa så stiften släcks.. tror du inte nån spridare kan ha hängt sig då? För den där har ingen choke i den allmänna benämningen utan en kallstartsventil som ska gå då den är kall och stänga förstådå motorn fått upp tempen! Se över tempgivare för motorstyrningen då du ändå är igång.. den kan ha total pajjat å ger minus 174 å då fan får den soppa!!!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

har faktiskt inte reflekterat över om det är en spridare men ska kolla upp det.
Dock sannolikt eftersom det är på alla 4 ventiler att temp givaren är paj
ska leta reda på den och bara rycka ur den för att se om den startar då
styrsystemet ska defaulta till runt 20 grader om den inte hittar den antar jag (har läst det nånsans tror jag)

hoppas på detta men annars blir det till att köra ett ms
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Jag vet att de var till salu en färdig ms box. lödd å allt för inte så länge sen för 1000kr på Toyotaclubswedens forum! Kanske kan vara nått? :) Men du kommer ju behöva motstånd å lite saker för att få de å funka korrekt, de är ju låg ohmiga spridare, MS är byggt för högohmiga..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Hmm kanske det. Men letar febrilt efter denna temp givare
(har satt min far på det iaf eftersom den står i hans garage och jag bor miltals
därifrån :lol: )
Ska se om det får den att funka
Blir nog inte ett ms om inte ecu'n är mos (eller annat dyrt hah)

Gördel har nyss blivit inhandlad iaf (hittade en här på forumet som hade en liggandes (hatten av till dej))

Nästa stopp är koppling + oljekylare

sen är det bara att montera rubbet ;D
blir inte så mycket bilder förrän antingen grejjer landar i brevlådan eller bilen startar
(förvänta er en film när den gör det haha)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Skriv svar