Roger's Jetboat -73
Roger's Jetboat -73
Ja efter några funderingar så vart man, farsan också, sugen på att skaffa sig en häftig älvs-racer, så 2005 ugglades det runt lite på ebay efter allt möjligt som man kan köpa..
Efter en stunds skummade så kom jag in på jetboats, och det tog inte många sökningar innan vi hittade en läcker båt..
Det var ju bara att handla, så några veckor senar var vi på väg till sthlms frihamn för att hämta båten!
Det är brodern på bilden, så det inte blir någon förvirring.
Det är en Roger's Jetboat och är från 1973, hyffsat fint originellt skick, förutom den nya lacken och de omklädda stolarna som då var i kanon skick!
Motorn som då sitter i är en Olds. 455, original motor från -73(har kollat med gjutnummer och de gamla ägarbevisen som följde med båten, ganska tufft faktiskt).. Har inte nån aning om vad det är för siffror i motorn, men jag gissar väl på runt 300-350hk.. Har ägt båten nu i drygt 2år och haft många tankar på att trimma, så i sommras när mor och far föräldrarna var ute på en sväng så skar motorn.. Så med kammen av på 3 ställen, en stake av och några krokiga, tråget attackerat av hackspettar och mindre skador på veven så kan man säga att motorn sett sina ljusare dagar.. Just för tillfället var det en grå och tråkig stund, men nu ser jag det som ett tillfälle att få åstadkomma nånting med denna motorn! Siktar på nånstans strax över 500hk, men jag får se hur det ligger till med det gröna innan jag säger någon mer exakt siffra!
Några bilder på båten:
Dock ser båten inte riktigt ut sådär just nu, aggregatet är numera kromat och den vanliga skopan är utbytt mot en placediverter..
Ja, sådär ser den ut, kommer uppdatera med bilder på när motorn plockades ur efter raset..
Mors!
Efter en stunds skummade så kom jag in på jetboats, och det tog inte många sökningar innan vi hittade en läcker båt..
Det var ju bara att handla, så några veckor senar var vi på väg till sthlms frihamn för att hämta båten!
Det är brodern på bilden, så det inte blir någon förvirring.
Det är en Roger's Jetboat och är från 1973, hyffsat fint originellt skick, förutom den nya lacken och de omklädda stolarna som då var i kanon skick!
Motorn som då sitter i är en Olds. 455, original motor från -73(har kollat med gjutnummer och de gamla ägarbevisen som följde med båten, ganska tufft faktiskt).. Har inte nån aning om vad det är för siffror i motorn, men jag gissar väl på runt 300-350hk.. Har ägt båten nu i drygt 2år och haft många tankar på att trimma, så i sommras när mor och far föräldrarna var ute på en sväng så skar motorn.. Så med kammen av på 3 ställen, en stake av och några krokiga, tråget attackerat av hackspettar och mindre skador på veven så kan man säga att motorn sett sina ljusare dagar.. Just för tillfället var det en grå och tråkig stund, men nu ser jag det som ett tillfälle att få åstadkomma nånting med denna motorn! Siktar på nånstans strax över 500hk, men jag får se hur det ligger till med det gröna innan jag säger någon mer exakt siffra!
Några bilder på båten:
Dock ser båten inte riktigt ut sådär just nu, aggregatet är numera kromat och den vanliga skopan är utbytt mot en placediverter..
Ja, sådär ser den ut, kommer uppdatera med bilder på när motorn plockades ur efter raset..
Mors!
Senast redigerad av Cennie N den mån nov 12, 2007 11:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Skulle nog inte lägga allt för mycket pengar på att få en massa effekt, bygg en driftsäker motor som man har råd att tanka istället. Vattenjet är ju långt ifrån optimal för att köra fort med, den ger bra ax, styrning och möjlighet att köra där det är grunt, men man ska ändå inte köra där det är spec grunt för att impellern och väggarna nöts fort av allt skräp den suger in (sand) och då tappar man mycket effekt!
Vet av en här i Piteå som har kompressormatad 540cheva 700hk+? på en skiboat och den har det labbats med massa olika impellrar och inställningar på sprutan (barkley) och den toppar ca 55ärliga och inte en knop mer, sprutar bara massa vatten men ingen fart. Men den drar kolosala mängder soppa
Mvh Christian
Vet av en här i Piteå som har kompressormatad 540cheva 700hk+? på en skiboat och den har det labbats med massa olika impellrar och inställningar på sprutan (barkley) och den toppar ca 55ärliga och inte en knop mer, sprutar bara massa vatten men ingen fart. Men den drar kolosala mängder soppa
Mvh Christian
Jo, men nu när den är i behov av en duktig renovering så är det ju inte fy skam om man tar i lite extra.. Det är ju inte enbart hästarna jag är ute efter heller utan också intrycket av motorn, så som den såg ut tidigare kunde man nästan tro att den knappt gick, och jag menar, ett upplackat block, alu toppar, lite bling bling och en maffigt insug med stor knasare är ju bara fööör läckert! Båten går ju iofs rätt så fort redan nu (70-75 knop) och tror inte jag heller vill ha upp den i nå högre hastigheter, visst skulle det vara kul men ju snabbare den går desto dyrare blir det..
Jojo, är medveten om det, har varit med om några svängar där man blivit tvungen att puttra in till land för att rensa huset på gegga och alger typ, inte allför kul.. Standard aluminium impellern klarar dessutom bara runt 400hk(rpm har jag ingen aning om), efter 400hk vrider den väl sig som en makaron vid fullgas.. Priset på en stål impeller gick heller inte att jämföra med en alu, ca 8000kr för stål respektive 2000kr för alu.. Agget. är ett Berkeley 12JC förresten..
Haha, ja har man en trycklufts 540 så kan man inte förvänta sig låg förbrukning direkt! Vattnet är dock inte som siden i 55 knop heller, ramlar men ur gör det nog j*vligt ont..
Hur som helst har jag haft ganska svårt med att få tag i delar till motorn, finns ju en hel uppsjö av återförsäljare till gamla v8or, men ingen av de verkar vara riktigt insatt på olds. Så har ni tips så sidor eller liknande så skicka ett PM och dela med er!
Jojo, är medveten om det, har varit med om några svängar där man blivit tvungen att puttra in till land för att rensa huset på gegga och alger typ, inte allför kul.. Standard aluminium impellern klarar dessutom bara runt 400hk(rpm har jag ingen aning om), efter 400hk vrider den väl sig som en makaron vid fullgas.. Priset på en stål impeller gick heller inte att jämföra med en alu, ca 8000kr för stål respektive 2000kr för alu.. Agget. är ett Berkeley 12JC förresten..
Haha, ja har man en trycklufts 540 så kan man inte förvänta sig låg förbrukning direkt! Vattnet är dock inte som siden i 55 knop heller, ramlar men ur gör det nog j*vligt ont..
Hur som helst har jag haft ganska svårt med att få tag i delar till motorn, finns ju en hel uppsjö av återförsäljare till gamla v8or, men ingen av de verkar vara riktigt insatt på olds. Så har ni tips så sidor eller liknande så skicka ett PM och dela med er!
Fan va läckert! Själv har ja en rogers custom boat från 1977. Den är utrustad med ford 460 med offenhauser tunnelram å uppsvepta kromade headders, bänkad till 374 hp. Kul med skiboats! Är ju hur roligt som hellst! MVH Edlund
2010:
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
Ooh, det säger det, du råkar inte ha någon bild på båten så man får se hur den ser ut? Är skrovet ett liknade mitt? Har den någon benämning, så som Family Cyclone, Super Cyclone, Day Cruiser eller Competition? Den jag har är en Family Cyclone, sen så jag har bara en broschyr med några sunkiga bilder så det skulle vara väldigt intressant att se hur din ser ut.. Fick nys om i sommras att just dessa skrov och båtar är tydligen svåra att få tag på, så håll hårt i den, kan ju vara värd en hel del pengar någon dag!EDLUND skrev:Fan va läckert! Själv har ja en rogers custom boat från 1977. Den är utrustad med ford 460 med offenhauser tunnelram å uppsvepta kromade headders, bänkad till 374 hp. Kul med skiboats! Är ju hur roligt som hellst! MVH Edlund
Hade funderingar på att sätta uppsvepta, feta, kromade headers på båten, men en bekant till mig har det på en liknande båt och när jag hörde hur mycket det verkligen lever om så ångrade jag mig, men snyggt som tusan är det!
Ja tack tack, är riktigt nöjd med den faktiskt..ergu skrev:riktigt frän båt
var ute en liknande från -63 på blocket i somras, olds 394 var det i den samt att den bara var 2sitsig(man satt direkt framför motorn)
Riktigt härlig och fin båt att glida runt med på sommarn, dock lite dyr att tanka men, men får väl skylla sig själv..
Senast redigerad av Cennie N den tis nov 13, 2007 9:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ja det håller jag med om, riktigt läckra!Gunnar skrev:skiboats är grymt coola
har du kört 75knop me båten ???? låter mycke me en nästan std motor...
Vad fick du ge för båten?
Ja cirkus 70-75 knop.. Den är borrad .040, std kam, järnsinsug, E-toppar och Quadrajet 750cfm knasare, så gott som std..
55k-60k ungefär, och det var inklusive tullavgift, frakt i USA och från USA till Sthlm..
Det såg ut att vara lite dåligt med olja i vattnet i tråget
Blir det att utgå från en likadan spis nu med?
Verkar vara en jäkla frän leksak
Blir det att utgå från en likadan spis nu med?
Verkar vara en jäkla frän leksak
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hehe, joo.. Toppackning som gått och därmed läkt in vatten som orsakat det hela..j björk skrev:Det såg ut att vara lite dåligt med olja i vattnet i tråget
Blir det att utgå från en likadan spis nu med?
Verkar vara en jäkla frän leksak
Ja så gott som, vart inga skador på blocket så det kommer jag använda, veven kommer jag också använda, så det som ska bytas är kam, toppar och insug..