Så, då var det dags att ta tag i fiaten som stått alldeles för länge i skymundan. Då far min köpte ett större ställe ute på landet för ett gäng år sen så hittade vi en fiat 127 -73 under en massa bråte i garaget. Då hade den stått på samma fläck sen mitten på 80-talet nångång efter ett kopplingsras. Vi ordnade med pappren på den och betalade en högst symbolisk summa.
För ett par år sen fick jag nåt tillfälligt tuppjuck och spontanköpte en Lancia a112 abarth som visade sig vara jäääkligt rostig. Den har blivit ståendes till för några veckor sen då jag tog tag i att börja skrota den. Så nu har jag en helt riktig abarth-motor på pall och en fräsch fiat med kass koppling. För dom som inte vet så delar a112 och 127:an det mesta. Hjulupphängningar, motor, bromsar. Skillnaden är att abarthen har 1050cc motor på 70hk istället för fiats 900cc och 40hk nånting, och 5 växlar istället för 4. Tror att 127 sport har 70hk motorn, men vettefan om den såldes i sverige. Låter väl inte så våldsamt i dessa tider då man ska ha 4-siffrigt för att vara nånting, men med 650kg bil nånting så är det rätt skoj då det svänger.
Första steget blir att rengöra, se över och lyfta ner motorn, byta lite allmänna slitdelar, se över bakvagnen som har lite spännande hjulvinklar och besikta. Sen får man se hur det fungerar och vad som händer därefter.
Har bara 2 riktigt sunkiga bilder nu, men kommer mer till veckan:
Fiaten i all sin prakt.
Donatorbilen.