Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Nu är volvon såld och nytt projekt är inhandlat.
Hittade en körbar s13 till bra pris, så jag slog till på den.
kommer bli ganska "basic" bil då jag måste hinna klart med den till sommarn!
Men det ska inte vara några större problem tror jag,bara pengarna räcker till så:)

Planen för i år är väll att fixa upp karossen i vettigt skick, slänga i en motor med lite mer pulver, coilovers och lite bättre framvagn.

Den har klarat sej hyffsat ifrån rost, däremot är det ganska mycket bucklor som ska fixas.
Men självklart finns den vanliga s13 rosten i trösklar, batterihylla osv.

Bild

Bild

Här är motorn som ska i.. ls1 med t56 låda

Bild

moppemotorn fick inte sitta i så länge :)

Bild

All el och annat onödigt är bortplockat, kommer dra ny el till allt.
ska snyggas till med lite färg innan motorn åker ner.

Bild

Och största fördelen med japsare.. finns bulton prylar till allt!

Bild

Har inte kommit så långt med bilen än men det kommer mera framöver.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

blir några kilon/meter kabel :)

Bild

Sen så vart det lite kapning, rostlagning och lägga igen lite hål.

Bild

Passade på att slipa och lacka upp framvagnen och bromsservo m.m samtidigt.
provmonterade dom nya motorfästena.

Bild

Bild

Även på insidan har det snyggats till lite. all el och asfaltsmattor är rensat. här är första lagret färg lagt.

Bild

Fick tag i en front billigt som håller på att lagas upp.

Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av Sten »

Äntligen en tråd!

Blir fränt!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av Turbokoftan »

Spännande projekt, skall följas :thumbright:
ekan24v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av ekan24v »

Fräckt!! :)))
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av mawte »

Gillar, kommer följa! :)
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Testmontering av motor!
Kapade bort den övre "kylarbalken" och gjorde den skruvabar för enklare i och urmontering

Bild

Vart dock inte helt nöjd med placeringen..

Bild

ville ha bak motorn lite längre så kapade ur framvagnsbalken lite och flyttade bak den nån cm till

Bild

här sitter den ungefär där den kommer hamna.
Började även på att dra nya bromsledningar

Bild

Bild
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Va tvungen att testa wisefaben, så bultade dit de lite snabbt. ska självklart dit riktiga coils senare!
Ganska tight med orginalfälgar med det går.. säkert 1-2mm till godo :)

Bild

Bild
overcome
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons sep 07, 2011 7:19 pm
Ort: Strömsund

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av overcome »

Fruktansvärt fetsnygg s2 där i bakgrunden!!!!! ;D
Mvh Mattias Hansson

Audi s2 2,5t
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

mmm, den där s2an är väll snart färdigbyggd va? :wink:
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Har fortsatt lite med motorn. testmonterat headers, blir riktigt trång för några tändkablar!
Får se hur jag ska lösa det. blir iallafall till att linda grenrören och ev värmesleeves på tändkablarna.

Gaswire är fixad, och 50% av motorelen.

Servoslangar är färdiga. vart en bit kylslinga med, får se om man klarar sig utan servokylare.

Kåporna jag fick med motorn ska mest troligt byta färg :P

Finns mycket plats för turbo sen iallafall.. kanske 2 st...

Bild

Bild

Dragit in handsken och relä/säkringar till motorelen

Bild


Börjat lite med mätarhållare och vippströmbrytare

Bild

Blir mest troligt bara varvräknare i instrumentpanelen.
Har testat billiga varvräknare förut och dom är allt annat än snabb så fick bli en autometer den här gången.

Bild

Växelspak och kryckan har kommit på plats också.. utsendet på växelspaken ska byggas om helt men den här får vara dummie ett tag till.

Bild

sen har det rensats lite mer el, kapat ut krockbalkar, tagit bort allt onödigt jag kommer på.. gör ju inget om man sparar några kilon.
Passade på att tona baklyktorna och gjorde ett försök att snygga till bakluckan som nån haft "otur" med när dom rostlagat.

Bild

Bild

monterat lysena jag ska ha. Kan bli rätt bra faktiskt. är inbyggd blinkers i dom med.

Bild

sen är det ju det här med fronten.. är inget i min smak..sen är det ju ett par timmars jobb kvar på den där fronten. så tror nästan det blir orginalfront som ev ska moddas till för att se lite bättre ut.

Bild

nån som vet om det finns nån läpp modell mindre man kan hänga dit på orginalfronten? är ute efter nått som sitter längre fram på fronten än orginalläppen gör.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Testade att kröka till en egen läpp med hjälp av värmepistol sålänge medans man funderar.

Bild

Tycker att headersena va riktigt dåligt uttänkt då man inte får dit stift och kablar på vettigt vis.
går säkert att lösa om man köper dyra keramik hattar och massa värmeskydd till kablar osv, meen jag tänker inte
stå på nån bana 50 mil bort och inte kan köra bara för man eldat upp tändkablar m.m.
Så jag började bygga om på höger sida.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av MB 4 ME »

du vet inte möjligtvis vad det är för headers från början?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av reine »

Det är headers som ska vara gjord till ls i s13/s14.. Tror det var cxracing dom hette som jag beställde ifrån. Finns headers som passar bättre, tex sikky men då är det annan prislapp. Men kan ju vara värt det om man vill att det ska funka.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil

Inlägg av Turbokoftan »

Blir riktigt fint bygget, fort verkar det gå också. Ang. headers så verkar "bolt-on" ha en annan innebörd i staterna, men modifieringen du gjorde ser ju riktigt bra ut.
Kanske snor ditt koncept angående lyktorna, har gått och funderat på hur jag skall lösa det nu utan pop-up delarna.

Ang frontläpp, kanske det går att använda den äldre varianten från årsm -89/90? Den är ganska mjuk, typ duraflex/gummi samt relativt formbar/stryktålig.
Skriv svar