Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Nu är volvon såld och nytt projekt är inhandlat.
Hittade en körbar s13 till bra pris, så jag slog till på den.
kommer bli ganska "basic" bil då jag måste hinna klart med den till sommarn!
Men det ska inte vara några större problem tror jag,bara pengarna räcker till så:)
Planen för i år är väll att fixa upp karossen i vettigt skick, slänga i en motor med lite mer pulver, coilovers och lite bättre framvagn.
Den har klarat sej hyffsat ifrån rost, däremot är det ganska mycket bucklor som ska fixas.
Men självklart finns den vanliga s13 rosten i trösklar, batterihylla osv.
Här är motorn som ska i.. ls1 med t56 låda
moppemotorn fick inte sitta i så länge
All el och annat onödigt är bortplockat, kommer dra ny el till allt.
ska snyggas till med lite färg innan motorn åker ner.
Och största fördelen med japsare.. finns bulton prylar till allt!
Har inte kommit så långt med bilen än men det kommer mera framöver.
Hittade en körbar s13 till bra pris, så jag slog till på den.
kommer bli ganska "basic" bil då jag måste hinna klart med den till sommarn!
Men det ska inte vara några större problem tror jag,bara pengarna räcker till så:)
Planen för i år är väll att fixa upp karossen i vettigt skick, slänga i en motor med lite mer pulver, coilovers och lite bättre framvagn.
Den har klarat sej hyffsat ifrån rost, däremot är det ganska mycket bucklor som ska fixas.
Men självklart finns den vanliga s13 rosten i trösklar, batterihylla osv.
Här är motorn som ska i.. ls1 med t56 låda
moppemotorn fick inte sitta i så länge
All el och annat onödigt är bortplockat, kommer dra ny el till allt.
ska snyggas till med lite färg innan motorn åker ner.
Och största fördelen med japsare.. finns bulton prylar till allt!
Har inte kommit så långt med bilen än men det kommer mera framöver.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
blir några kilon/meter kabel
Sen så vart det lite kapning, rostlagning och lägga igen lite hål.
Passade på att slipa och lacka upp framvagnen och bromsservo m.m samtidigt.
provmonterade dom nya motorfästena.
Även på insidan har det snyggats till lite. all el och asfaltsmattor är rensat. här är första lagret färg lagt.
Fick tag i en front billigt som håller på att lagas upp.
Sen så vart det lite kapning, rostlagning och lägga igen lite hål.
Passade på att slipa och lacka upp framvagnen och bromsservo m.m samtidigt.
provmonterade dom nya motorfästena.
Även på insidan har det snyggats till lite. all el och asfaltsmattor är rensat. här är första lagret färg lagt.
Fick tag i en front billigt som håller på att lagas upp.
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Äntligen en tråd!
Blir fränt!
Blir fränt!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Spännande projekt, skall följas
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Gillar, kommer följa!
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Testmontering av motor!
Kapade bort den övre "kylarbalken" och gjorde den skruvabar för enklare i och urmontering
Vart dock inte helt nöjd med placeringen..
ville ha bak motorn lite längre så kapade ur framvagnsbalken lite och flyttade bak den nån cm till
här sitter den ungefär där den kommer hamna.
Började även på att dra nya bromsledningar
Kapade bort den övre "kylarbalken" och gjorde den skruvabar för enklare i och urmontering
Vart dock inte helt nöjd med placeringen..
ville ha bak motorn lite längre så kapade ur framvagnsbalken lite och flyttade bak den nån cm till
här sitter den ungefär där den kommer hamna.
Började även på att dra nya bromsledningar
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Fruktansvärt fetsnygg s2 där i bakgrunden!!!!! ;D
Mvh Mattias Hansson
Audi s2 2,5t
Audi s2 2,5t
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
mmm, den där s2an är väll snart färdigbyggd va?
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Har fortsatt lite med motorn. testmonterat headers, blir riktigt trång för några tändkablar!
Får se hur jag ska lösa det. blir iallafall till att linda grenrören och ev värmesleeves på tändkablarna.
Gaswire är fixad, och 50% av motorelen.
Servoslangar är färdiga. vart en bit kylslinga med, får se om man klarar sig utan servokylare.
Kåporna jag fick med motorn ska mest troligt byta färg
Finns mycket plats för turbo sen iallafall.. kanske 2 st...
Dragit in handsken och relä/säkringar till motorelen
Börjat lite med mätarhållare och vippströmbrytare
Blir mest troligt bara varvräknare i instrumentpanelen.
Har testat billiga varvräknare förut och dom är allt annat än snabb så fick bli en autometer den här gången.
Växelspak och kryckan har kommit på plats också.. utsendet på växelspaken ska byggas om helt men den här får vara dummie ett tag till.
sen har det rensats lite mer el, kapat ut krockbalkar, tagit bort allt onödigt jag kommer på.. gör ju inget om man sparar några kilon.
Passade på att tona baklyktorna och gjorde ett försök att snygga till bakluckan som nån haft "otur" med när dom rostlagat.
monterat lysena jag ska ha. Kan bli rätt bra faktiskt. är inbyggd blinkers i dom med.
sen är det ju det här med fronten.. är inget i min smak..sen är det ju ett par timmars jobb kvar på den där fronten. så tror nästan det blir orginalfront som ev ska moddas till för att se lite bättre ut.
nån som vet om det finns nån läpp modell mindre man kan hänga dit på orginalfronten? är ute efter nått som sitter längre fram på fronten än orginalläppen gör.
Får se hur jag ska lösa det. blir iallafall till att linda grenrören och ev värmesleeves på tändkablarna.
Gaswire är fixad, och 50% av motorelen.
Servoslangar är färdiga. vart en bit kylslinga med, får se om man klarar sig utan servokylare.
Kåporna jag fick med motorn ska mest troligt byta färg
Finns mycket plats för turbo sen iallafall.. kanske 2 st...
Dragit in handsken och relä/säkringar till motorelen
Börjat lite med mätarhållare och vippströmbrytare
Blir mest troligt bara varvräknare i instrumentpanelen.
Har testat billiga varvräknare förut och dom är allt annat än snabb så fick bli en autometer den här gången.
Växelspak och kryckan har kommit på plats också.. utsendet på växelspaken ska byggas om helt men den här får vara dummie ett tag till.
sen har det rensats lite mer el, kapat ut krockbalkar, tagit bort allt onödigt jag kommer på.. gör ju inget om man sparar några kilon.
Passade på att tona baklyktorna och gjorde ett försök att snygga till bakluckan som nån haft "otur" med när dom rostlagat.
monterat lysena jag ska ha. Kan bli rätt bra faktiskt. är inbyggd blinkers i dom med.
sen är det ju det här med fronten.. är inget i min smak..sen är det ju ett par timmars jobb kvar på den där fronten. så tror nästan det blir orginalfront som ev ska moddas till för att se lite bättre ut.
nån som vet om det finns nån läpp modell mindre man kan hänga dit på orginalfronten? är ute efter nått som sitter längre fram på fronten än orginalläppen gör.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Testade att kröka till en egen läpp med hjälp av värmepistol sålänge medans man funderar.
Tycker att headersena va riktigt dåligt uttänkt då man inte får dit stift och kablar på vettigt vis.
går säkert att lösa om man köper dyra keramik hattar och massa värmeskydd till kablar osv, meen jag tänker inte
stå på nån bana 50 mil bort och inte kan köra bara för man eldat upp tändkablar m.m.
Så jag började bygga om på höger sida.
Tycker att headersena va riktigt dåligt uttänkt då man inte får dit stift och kablar på vettigt vis.
går säkert att lösa om man köper dyra keramik hattar och massa värmeskydd till kablar osv, meen jag tänker inte
stå på nån bana 50 mil bort och inte kan köra bara för man eldat upp tändkablar m.m.
Så jag började bygga om på höger sida.
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
du vet inte möjligtvis vad det är för headers från början?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Det är headers som ska vara gjord till ls i s13/s14.. Tror det var cxracing dom hette som jag beställde ifrån. Finns headers som passar bättre, tex sikky men då är det annan prislapp. Men kan ju vara värt det om man vill att det ska funka.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Nissan 200sx s13 LS1 Driftingbil
Blir riktigt fint bygget, fort verkar det gå också. Ang. headers så verkar "bolt-on" ha en annan innebörd i staterna, men modifieringen du gjorde ser ju riktigt bra ut.
Kanske snor ditt koncept angående lyktorna, har gått och funderat på hur jag skall lösa det nu utan pop-up delarna.
Ang frontläpp, kanske det går att använda den äldre varianten från årsm -89/90? Den är ganska mjuk, typ duraflex/gummi samt relativt formbar/stryktålig.
Kanske snor ditt koncept angående lyktorna, har gått och funderat på hur jag skall lösa det nu utan pop-up delarna.
Ang frontläpp, kanske det går att använda den äldre varianten från årsm -89/90? Den är ganska mjuk, typ duraflex/gummi samt relativt formbar/stryktålig.