En vanlig grå 940 B230 8V! -SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

En vanlig grå 940 B230 8V! -SÅLD

Inlägg av Deztallica »

Hej!

Tänkte göra en projekttråd. Helt enkelt.
Mestadels för att inspirera mig själv till att göra någonting och det finns stor risk för att den inte händer någonting här.
Jag vet inte vad planen är, den ändrar jag ungefär sex gånger i minuten, framförallt när jag ska försöka sova. Av någon konstig anledning.
När klockan visar 03:30 försvinner hoppet om en dräglig morgondag. Så morgnar är inte min starka sida, precis som självdiciplin.
Nej nu har jag halkat iväg lite känner jag.

Det kommer inte bli något häpnadsväckande, banbrytande eller ens gränsa till intressant.
Vill du kolla på skiten så är du mer än välkommen. Vill du kommentera så är det antagligen för att påvisa alla fel jag gör, och det är helt okej det också. Det uppmanas rent av!
Jag ska försöka visa mycket bilder för det är ju det man (jag) tittar på.
Det blir en produkt av ingen lust, inga förkunskaper, inga pengar, patetiska försök och obstinat "kan själv"-ande. För att mynta uttryck.

En helt original 940 turbo från 1993-(fan också) som jag köpte för 13.000kr som jag gjorde i ordning en smula.
Som nu består utav.
En lagom oval B230FK.
Motornord H-profil.
Nya lager, packboxar, ringar.
Megasquirt 2V3
M90.
DanneJ specialsvänghjul.
Sachs 765.
4-puckad ofjädrad.
Farbror Holset HX40.
Hembyggt grenrör i svartstål.
Hembyggt insug i avgasrörsdelar.
60mm utförsäljnings-WG,
3.5" downpipe, 3" resten.
Ett luftfilter.
OBRtopp, mirafrästa säten, backcut ventiler, förstorade förbränningsrum, extra kylkanaler & dubbla ventilfjädrar. 204CFM.
Enem K15-kam.
Driftingbur.
Räserstolar.
Räserbälten.
R-bromsar.
Hembyggd jävla handbroms.
Fyra hjul.
En riktig tjejmagnet.


Ber om ursäkt för ett onödigt långt inlägg på en helt ointressant skapelse.

Bild
Motorrummet från den tiden.


Bild
Självaste bilen.


Bild
Vart en 16T turbo och lite sånt. Och en 530-topp från Tommy Luhr som flödar 204cfm och dubbla fjättrar.


Bild
Fick sedan påhälsning på bilen. Totalt tre gånger samma vecka. Repad lack, sönderskurna däck samt pangad ruta.


Bild
Ruta nummer två. Eller tre?


Bild
Ramlade in en blank låda i handskfacket.


Bild
Det ingick en sladd också. Kunde absolut inte koppla in det själv men jag gjorde det ändå.


Bild
Kan absolut inte mappa den heller. Men också det gjorde jag själv, dum som jag är.


Bild
Råkade dra in skiten på originalhärvan.


Bild
Jag försökte även tillaga ett 940-grenrör utan resultat.


Bild
Hittade några blanka bromsok. Men skivorna vet jag inte vart dom ska vara.

Ja det var ju den skiten i några olika etapper. 1.5kg på en 16T-turbo med MS gick väl bra. Mappade själv så jag vart förvånad över att det höll. Men mycket kladdande och garage in och ut så verkade allt lira. Men det var bara roligt första 42 minuterna.

Bild
Sedan fick jag ett -96 FK-block av farbror Persson. Det rensade jag så klart på innanmäte och kladdade på fin färg igen.
Då den hade gått varm och nypt så ville jag kontrollera den noggrant. Det innebär ju mätning av alla sorter och slag. Det kan ju inte jag, och jag har ju inte heller grejer.
Så jag köpte ett mätartilleri och började mäta till förbannelse. Ja, jag gjorde även det själv, dum som jag är.


Bild
4st korvar som jag viktjusterade och tittade argt på så de inte skulle våga ställa till med några problem.


Bild
Dök även upp blanka vevstakar. Jag satte dit varannan.


Bild
Här är misslyckandet ihop.


Köpte här lite kraftigare koppling, kamdrev, turbo, wastegate, och annat trams. Det anses ju vara viktigt med fina blanka färger på allting så jag handlade loss på allt det blåaste av de blåa delarna.
Råkade även köpa en motard. Som rasade.


Bild
Här börjar den ramla ihop.


Bild
Jag råkade tappa ned den skiten i motorrummet på sina nya rallykuddar. Började dra rör. Fick även bonka lite för att det skulle få plats där jag ville ha skiten.


Bild
Ett rör förökade sig till fyra och där ska de bo från och med nu, om jag får bestämma.


Bild
Här är en hög med rör.


Bild
Här har det tillkommit två små rör. Där ska tydligen dom vara. Fyllt på lite med pinnsvetsen i små håligheter och skit. För att jag kan.
Eftersom jag inte kan svetsa själv heller så gjorde jag det också. Själv. Dum som jag är.


Bild
Här är det någon idiot som har lindat rören med tyg. Från Biltema. Det har säkert kliat i flera dagar på sopan också.


Bild
Sedan ställde jag klumpen på rören och drog mer rör. Som om det inte räckte nu. Börjar smaka sårtvätt i munnen varje gång jag ställs inför att jag måste ta den någonting här.


Bild
Mer blanka delar. Parkinsonprecision och motsatsen till ett hantverksmässigt väl utfört arbete.


Bild
Är det du eller jag som låter nu?


Bild
Då jag inte kan mappa så erbjöd jag mig mappa farbror Perssons räserbil också. Och den lever än idag konstigt nog.
Ja det är han som står där och ser pervers ut. Jag har förstås mappat alla tre fordon på gården som tillsammans ger en trevlig blandning. Och det syns ju genast vilket skit som är intressant. Tändkula, en riktig motorkonstruktion.

Bild
Bättre än så blir det inte vill jag lova.
Sedan så, eftersom jag inte kan det så mappade jag skiten själv. Lite drygt 2bar på BF98 åkte jag runt med. Och hör och häpna, den har inte dött en plågsam död i en metallfyrverkeriorgie. Varför vet jag inte, för att oddsen att jag har gjort någonting rätt är inte till min fördel. Som det mesta annat. Får väl försöka lägga upp ett klipp om jag har så ni får se pisset.
Det blir helt enkelt inte vackrare när man alltid försöker hitta den billigaste och enklaste vägen till ett halvdant resultat.

Nu är bilskrället i garaget igen (redan?) för lite nytt skit. Koppling och diff står väl på agendan.
Ska prata snällt med "Dannej" här på forumet om han kanske har lite svänghjul och sånt till mig.
Jag är även lite småhård på E85! Och bur?

Här tackar jag för mig för tillfället.
Var hälsade kamrater!
Senast redigerad av Deztallica den lör dec 05, 2015 4:35 pm, redigerad totalt 6 gång.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Johnny »

Väl skrivet! :) (Trist med skadegörelse..)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av dundersmurfen »

Kul läsning! jag gillar projektet :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av 7aan »

Den kommer smiska på bra men jag bottnade min b2g agg 54in/56ut, 2bar 445hk 655nm på std grenrör och insug du kommer säkert få lite mer pga riktigt grenrör osv :)

Ska bli kul och följa framgångarna, ses på nätterna på Battle royale och norr mot söder hehe ;)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Deztallica »

Vi syns säkert!
Jag har förstått att den är för liten.
Men Jens har inte erbjudit sig att sponsra mig på en Super HX40. Än..
Så jag får åka med skiten som hänger där.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av 7aan »

Nä har har inte sponsrat mig heller, skulle va kul och se hur långt en sån Hx40 pallar med ;)

Lycka till kommer bli bra det där :)
Micke Grönlund
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Wikstrom »

fick mig kvällens garv! satt o tjöt i skratt för mig själv medans hundarna satt o kolla på mig som om jag vore utvecklings...

fint bygge :)
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Deztallica »

Tack för alla fina ord. Jag kan säga direkt att jag inte har några pengar att låna ut.
Wikstrom skrev:fick mig kvällens garv! satt o tjöt i skratt för mig själv medans hundarna satt o kolla på mig som om jag vore utvecklings...

fint bygge :)
Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag fick dig att skratta.
Eftersom du läser här antar jag att du håller på med bilar och motorer, vilket även innebär att ditt liv är rätt miserabelt.
Det var absolut inte min mening att förlänga ditt liv.

Nu står ångestkondensatorn iallafall i garaget, och jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra.
Vad vill jag göra? Byta allt.
Vad orkar jag göra? Titta på när andra jobbar.
Vad kan jag göra? Ingetdera.
Vad har jag råd att göra? Backa ut igen om bensinen räcker.
Så idag har jag stått och funderat över varför stockholmare ignorerar Ä:ets existens och tittat nedlåtande på bilen en längre stund för att se om den ger upp och börjar på egen hand, men det verkar svårt..


Bild
Jag monterade bevisligen remmen fel eftersom den vände sig rätt efter en stund.


Bild
Körde in bilen. Bjöd sedan mig själv på korv som belöning på ett väl utfört arbete. Efter det orkade jag inte meka mer så jag gick in istället.


Bild
Ett bevis på att den faktiskt har gått, eller att det går att fuska med tryckluft.


Bild
Volvo får klara minuspoäng på sin kalibrering av den röda nålen. Den missar den vita färgen helt.


Bild
Här är vi nu. Ni är en del av misären vänner. Som ni ser nytvättad.


Bild
Så här ser det ut om man köper en KTM. Med en inställning att det aldrig kommer att bli en motor igen så släggade jag isär skiten för att inspektera skadorna, som är typiskt Österrikiska. Stora och överallt.

Tack för idag dagboken.
Syns imorgon igen.
Stila i frid!
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Sylvan »

Haha härligt skrivet. Bra jobbat för den delen med.
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av martinssoN »

Klart roligaste tråden på länge !
Gillar din attityd !
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av T Landholm »

Det var som, på tiden Robin så man får lite koll på dig ;) Själv håller jag också på å bygger med S200 snurra, startade i fredags :thumbright:

Passar på å fråga du råkar inte ha ngn 3" katt liggandes?

Kvar min gamla pärla förresten? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Deztallica »

Tack för fina kommentarer. Jag vet att ni har alternativa motiv, men jag ser dem inte.

Kul med starten Tommy. Jo det har jag. Jag vet inte om jag har tänkt att besikta igen. Dom säger ju ändå aldrig något uppmuntrande.
Avesst, den tar mig dit jag vill ibland, men någon tidigare ägare (hrmpfh) hade snålat på glykan så kylaren vart lite ledsen när det var -25 grader.
Ingår det i Tommygarantin eller? ;)

IDAG DÅ!
*Somnade i soffan.
*Vaknade hungrig.
*Spontanbesökte farsan, som råkade vara precis vid middagstid, vilket sammanträffande.
Så jag bokför ännu en produktiv dag.

Har ni tips på vad jag kan eller bör göra är ni välkomna att berätta. Ni vet mer än mig iallafall.

Trevlig helg!
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av T Landholm »

Hahaha, får faktiskt skylla på mina tidigare lärare och klasskamrater, dom böt kylare i den har jag för mig! Longlife glykol minns jag att det var iallafall.. Men du fick ju bästa-pris på en exklusiv kylare om jag inte missminner mig.. :hey:

Hänt något med bilen, själv bygger jag 3" system för fulla muggar :thumbright:
Tommy Landholm
Piero Leoni
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: ons feb 08, 2006 1:56 pm
Ort: Umeå

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Piero Leoni »

Ett litet tips angående generatorremmen samt servoremmen är att gå upp i bredd på remmarna så borde du slippa att dom strular. Hade liknande problem på min Volvo i fjolsommras när jag varvade ut motorn så blev remmarna överhettade och rymde emellanåt.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: En helt vanlig grå 940 B230 8V!

Inlägg av Deztallica »

Piero Leoni skrev:Ett litet tips angående generatorremmen samt servoremmen är att gå upp i bredd på remmarna så borde du slippa att dom strular. Hade liknande problem på min Volvo i fjolsommras när jag varvade ut motorn så blev remmarna överhettade och rymde emellanåt.
Detta skall göras!
Tackar för tipset chefen! :thumbright:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Skriv svar