Sierra "flygel" T5
Sierra "flygel" T5
Har precis börjat med ett "snabb" bygge så man får något att sladda med i sommar då man inte hinner få ihop den andra sierran till sommaren.
Började som sagt med att jag insåg att ja inte kommer få ihop sierran till denna sommaren.
Och suget efter att köra är aldeles förstort.
Köpte då denna bil. Ford sierra laser 87a.
Dessa dörrar skall tydligen va lagade en gång. Jag undrar dock hur dom hade gjort de.
För bra gjort kan de ju knappast vara eftersom dom ser ut så här.
95% rensad.. Bara panelen kvar så man kan skrapa dom sista mattorna.
Karossen är nu blästrad och eftersom de är en ford så finns de ju en viss rost som visade sig efter blästringen. De ska nu lagas upp först.
Anledningen till detta bygge var för att jag bytte till mig denna maskin.
Har även detta paket liggandes.
Vad ska nu då detta bli.
Kaross:
Flygel paket
helt rensad på inredning.
målas med indusrifärg invändingt.
fjäderbensstag bak och fram.
gula koni bak från nissan 200
scorpio/sierra 2,9 bakvagn
240 4-kolvs ok bak
Mondeo v6 bromsar fram
Bromsservo från sierra 2.9
Mattsvart
Maskinen:
850 R motor
Fräst vevhus
GLT kammar
Nya lager/ringar och packningar
Egenbyggt insug
Extraktor grenrör (om nu de enorma passar)
M3 låda
6 puck sinter
R tryckplatta
T04e
40mm WG
precision 990 spridare
Vems styrsystem
mm
Detta är alltså ett snabb bygge för att få ihop nått att sladda med..
Så snyggheten är inte prio ett.
Målet är att den skall vara klar till första rudskogen.
Började som sagt med att jag insåg att ja inte kommer få ihop sierran till denna sommaren.
Och suget efter att köra är aldeles förstort.
Köpte då denna bil. Ford sierra laser 87a.
Dessa dörrar skall tydligen va lagade en gång. Jag undrar dock hur dom hade gjort de.
För bra gjort kan de ju knappast vara eftersom dom ser ut så här.
95% rensad.. Bara panelen kvar så man kan skrapa dom sista mattorna.
Karossen är nu blästrad och eftersom de är en ford så finns de ju en viss rost som visade sig efter blästringen. De ska nu lagas upp först.
Anledningen till detta bygge var för att jag bytte till mig denna maskin.
Har även detta paket liggandes.
Vad ska nu då detta bli.
Kaross:
Flygel paket
helt rensad på inredning.
målas med indusrifärg invändingt.
fjäderbensstag bak och fram.
gula koni bak från nissan 200
scorpio/sierra 2,9 bakvagn
240 4-kolvs ok bak
Mondeo v6 bromsar fram
Bromsservo från sierra 2.9
Mattsvart
Maskinen:
850 R motor
Fräst vevhus
GLT kammar
Nya lager/ringar och packningar
Egenbyggt insug
Extraktor grenrör (om nu de enorma passar)
M3 låda
6 puck sinter
R tryckplatta
T04e
40mm WG
precision 990 spridare
Vems styrsystem
mm
Detta är alltså ett snabb bygge för att få ihop nått att sladda med..
Så snyggheten är inte prio ett.
Målet är att den skall vara klar till första rudskogen.
Senast redigerad av Plump den mån aug 05, 2013 7:08 am, redigerad totalt 3 gång.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Hade dom för mycket rör liggande när grenröret gjordes..?
Vad har motorn suttit i innan?
Ganska seriöst med blästrad kaross på ett snabb/snik bygge.
Vad har motorn suttit i innan?
Ganska seriöst med blästrad kaross på ett snabb/snik bygge.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Kul bygge!
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
anglia-61 skrev:Hade dom för mycket rör liggande när grenröret gjordes..?
Vad har motorn suttit i innan?
Ganska seriöst med blästrad kaross på ett snabb/snik bygge.
Ja man kan tro de i vartfall. Men långa rör ska tydligen ge effekt på höga varv om ja fattat de rätt?
Jo att blästra är väl lite seriöst i orden.
Men nu är de ju inte så att vi har blästrat hela karossen.
Utan för att alla vet ju att Ford har en förmåga att rosta, så viss rostlagning var ju tvungen att göras. Och eftersom garagepolaren jobbar som blästrade så tyckte vi de var lättar att blästra fram hålen än att leta fram all rost i golvet, går mycket fortare med store bläster kanonen
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Ja då har man grejjat lite till..
Fick inte alls gjort så mycket i helgen som jag hade hoppats på.
Började helgen med en massa strul. Skulle ta ner bakvagnen..
Ja ner kom den ju. Men de blir inte lätt att få upp en ny då 5 av 6 bultar gick av i karossen. SUCK!! tappade lite ork där och gick för att tjöta med lite folk istället.
Men senare på kvällen fann jag lite ork igen.
Fick därmed gjort lite nytta i helgen
Fick en intercooler på plats.
Även knåpat ihopa ett grenrör. Blev rätt nöjd för att vara de andra man gör.
Tackar vi Ante för.
Fick även gjort ett tryckrör till turbon samt ett luftfilterrör.
Fick inte alls gjort så mycket i helgen som jag hade hoppats på.
Började helgen med en massa strul. Skulle ta ner bakvagnen..
Ja ner kom den ju. Men de blir inte lätt att få upp en ny då 5 av 6 bultar gick av i karossen. SUCK!! tappade lite ork där och gick för att tjöta med lite folk istället.
Men senare på kvällen fann jag lite ork igen.
Fick därmed gjort lite nytta i helgen
Fick en intercooler på plats.
Även knåpat ihopa ett grenrör. Blev rätt nöjd för att vara de andra man gör.
Tackar vi Ante för.
Fick även gjort ett tryckrör till turbon samt ett luftfilterrör.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Kul bygge.
Men jag måste få fråga om ditt bakvagns val.
Hur omständigt är det att byta till Scorpios bakvagn och hur mycket måste man byta?
Räcker det med diff och axlar eller måste även bryggan bytas?
Håller själv på med en -87 Lazer åt min flickvän, som nu har en svetsad diff och skulle gärna haft en riktig diff på den istället.
Men jag måste få fråga om ditt bakvagns val.
Hur omständigt är det att byta till Scorpios bakvagn och hur mycket måste man byta?
Räcker det med diff och axlar eller måste även bryggan bytas?
Håller själv på med en -87 Lazer åt min flickvän, som nu har en svetsad diff och skulle gärna haft en riktig diff på den istället.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Ja du bra fråga.
Vet inte om man kan spara org bryggan.
Jag tog hela bakvagnen från en scorpio v6.
Scorpio axlarna ska passa rätt på. De enda som skilker är att scorpan har krängstag, Så det får man göra fästen för.
Sen vet jag inte hur de är med handbromsen. Men på min sitter de i ok:en.
Vet inte om man kan spara org bryggan.
Jag tog hela bakvagnen från en scorpio v6.
Scorpio axlarna ska passa rätt på. De enda som skilker är att scorpan har krängstag, Så det får man göra fästen för.
Sen vet jag inte hur de är med handbromsen. Men på min sitter de i ok:en.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Scorpio har 7,5" diff (oftast) den passar inte i brygga för 7" som är standard på Sierra 2.0. Så enklast är att flytta hela bryggan.
Sierra fick kränghämmare senare (1987?) så då skiljer inte det heller. Men bygger man på en äldre Sierra saknas krängaren bak (om det inte är en Cossie, XR4x4 eller XR4i, kanske hade 2.0iS det också).
/Gustaf
Sierra fick kränghämmare senare (1987?) så då skiljer inte det heller. Men bygger man på en äldre Sierra saknas krängaren bak (om det inte är en Cossie, XR4x4 eller XR4i, kanske hade 2.0iS det också).
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Mannen med koll på Ford har talat igen!!
Men när du ändå är här. Vilka scorpor hade 3:36 växling?
Men när du ändå är här. Vilka scorpor hade 3:36 växling?
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Um...jag brukar dubbelkolla sånt via bildelsbasen. Jag har för mig att det är V6 automat, de tidiga...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Aha ok. min axel kommer från en 94a.. å på den satt de 3:64 typiskt.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Rensat lite i elen under panelen.
Gjort om insuget så de passar.
Här hamna filtret.
Maskin rummet. Istort sett klart för en skvätt färg.
Fästen för fjäderbensstag
Börjat kapa bort dom ortoligt dåliga balkarna.
Jag frågade föregående ägare om han hade kapat bort den gammla rosten innan han svetsa ny plåt.
Självklart svarade han. Men här är ju svaret på att han ljög.
Men hade ju upptäckts ändå då man ändå hade fått göra om hans lagningar då dom inte va vackra.
Maskinen börjar bli klar. Bara måla lite och göra ett nytt fäste för servopumpen så är den klar sen.
en liten utseende bild.
Gjort om insuget så de passar.
Här hamna filtret.
Maskin rummet. Istort sett klart för en skvätt färg.
Fästen för fjäderbensstag
Börjat kapa bort dom ortoligt dåliga balkarna.
Jag frågade föregående ägare om han hade kapat bort den gammla rosten innan han svetsa ny plåt.
Självklart svarade han. Men här är ju svaret på att han ljög.
Men hade ju upptäckts ändå då man ändå hade fått göra om hans lagningar då dom inte va vackra.
Maskinen börjar bli klar. Bara måla lite och göra ett nytt fäste för servopumpen så är den klar sen.
en liten utseende bild.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Inget intresse för denna här?
Har fått gjort lite i vartfall.
Maskat å klart.
Efter en skvätt färg. målat med industrifärg så de är ju lite sisådär med ytan.
Men de är inte så noga. Är ju bättre än innan.
Va tvungen att göra ett nytt fäste för servopumpen. Så den hamnar längst ner istället för längst upp.
Har fått gjort lite i vartfall.
Maskat å klart.
Efter en skvätt färg. målat med industrifärg så de är ju lite sisådär med ytan.
Men de är inte så noga. Är ju bättre än innan.
Va tvungen att göra ett nytt fäste för servopumpen. Så den hamnar längst ner istället för längst upp.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Bra jobbat. Kul o se en gammal fård med t5a. Jobba på nu.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Sierra T5 "supersnik snabb bygge"
Blir riktigt bra, kör hårt och hör av dig om du behöver hjälp med vemset sen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl