Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 21, 2009 7:16 pm 
Offline
Mytoman

Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
Inlägg: 441
okej fränt jag ska kolla in din sida mer ingående
de var tyvär lite små bilder i denna tråd för att se riktigt bra :(

jag håller själv på ska bygga turbo och v8 i en rod men de blir nog dubbelturbo och hyfsad orginal 4bultad 350 motor och då är de ju extra intressant ätt läsa om andras byggen och ditt var ju klart fränt ;)

_________________
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 21, 2009 11:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Dom flesta bilderna är klickbara om du vill se dom i full storlek.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 4:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Inlägg: 627
Ort: Göteborg
Händer det något med fina bilen? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2010 2:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Inte så mycket. Saknar ju fortfarande en del vitala delar till motorn.

Lite mer småplock är införskaffat.

Tråg.
http://www.summitracing.com/parts/MIL-31505/

Det blev mekanlyftare istället för hydraul.
http://www.summitracing.com/parts/HRS-91118/

Kamaxel
http://www.summitracing.com/parts/SUM-1106/

Kod:
Kammen är aningen större än den förra.
      Duration at 050    Advertised Duration   Valve Lift              Lobe Separation
Gamla 222 int./226 exh   268 int./276 exh.     0.464 int./0.464 exh.   114
Nya   234 int./234 exh   292 int./292 exh.     0.488 int./0.488 exh.   114



Kolvar, stakar och vev är den stora posten som är kvar.

Funderar på detta recept men det är en hel del pengar ...

http://www.summitracing.com/parts/JEP-242885-8/
http://www.summitracing.com/parts/HRS-BR6125/
http://www.summitracing.com/parts/HRS-353560TS2/

Det ger 375 CUI med relativt kortslagig motor och 'rod ratio' på 1.76.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: tor feb 17, 2011 6:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Inlägg: 196
Ort: ljungby
hur har de gått nu såhär snart ett år senare?

_________________
learning by trail and error


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 25, 2011 7:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Inlägg: 40
Ort: kristianstad
Det undrar jag med, väldigt intressant och inspirerande bygge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: ons mar 02, 2011 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Jodå, det gäller att skynda långsamt.

Jag har de mesta till motorn nu.
Stakar: http://www.summitracing.com/parts/HRS-BR6125/
Vev: http://www.summitracing.com/parts/LUN-AF115AN/
Kolvar: http://www.summitracing.com/parts/SRP-231319/

Blocket behöver honas och toppdeckas till rätt höjd.
Veven ska balanseras.
Även topparna behöver ju gås igenom innan man törs använda dom.

Sedan så ska ju allt monteras ihop.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: ons okt 12, 2011 1:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Inlägg: 604
Ort: Emmaboda
Nu börjar meksäsongen ;)

_________________
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: viewtopic.php?f=21&t=40227&start=195


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: ons okt 12, 2011 11:17 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2011 9:50 am
Inlägg: 52
Ja! Det är otroligt intressant med detta effektmonster, jag och många andra har följt det i tystnad!

Känn pressen efter lite nya bilder på bilen :thumbright:

Mvh Lukas

_________________
Mvh Lukas

BMW M535i -87
BMW M5 -91
Audi S4 4.2 6vxl -93


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: fre okt 14, 2011 2:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Det går inte fort, men lite har hänt iallafall.

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: fre okt 14, 2011 3:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: fre okt 14, 2011 4:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Fina prylar!

Blir det nån uppgradering av turbon också?

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: fre okt 14, 2011 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Först ska nya motorn köras in och bilen besiktas.
Därefter blir det i princip samma turboinstallation igen men det är några förbättringar jag vill göra.
Jag har en ny Griffin-kylare och den ska jag försöka montera så att luftfiltret kan sitta framför kylaren.
Även avgassystremet efter downpipen ska förbättras.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: sön maj 17, 2015 1:31 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Såg i en annan tråd att du kör MaxxEcu och även styr lådan med samma. Funkar växellådsstyrningen bra?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1984 Corvette turbo
InläggPostat: mån maj 18, 2015 11:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Jodå, det funkar men jag har en dialog med MaxxECU om några förbättringar.

Lockup slår i hårdare än med gamla TCI-boxen där lockupen aktiverades mjukt med PWM-styrd signal. Jag har turbin med ca 3000 stall och om motorn ligger på 2500 och ingående på lådan på 1500, då går lockupen i onödigt hårt. En simpel lösning är att ha en parameter med max varvtalsskillnad för att aktiva lockup så att den väntar med att gå i tills man har lättat lite på gasen.

Vanlig 'automat'-funktion fungerar bra. Det är en tabell med km/h mot TPS och en kurva per uppväxling och en per nedväxling. För t.ex. växling 1 till 2 sätter man den kurvans punkter så att den växlar vid högre hastighet om man har mer gas enligt vad man tycker känns rätt.

Via tre ingångar från lådan vet MaxxECU läget på växelspaken. Enligt exempel från MaxxECU har jag konfigurerat så att 1, 2 och 3 är manuella lägen och 4 är automatläge och det fungerar bra. Det går även att ha en ingång för att välja 'manuell' och växla upp/ner med separata ingångar, men det har jag inte testat.

Efter mitt förslag har dom även infört ett 'fullgasläge' där man växlar upp på motorvarv och det fungerar också bra. Då flyttas inte växlingspunkterna om man kör med olika laddtryck.

Loggfunktioner för att mäta slir i turbin och slir i lamellpaket jobbas det fortfarande på. (4L80E har hastihetsgivare på både ingående och utvående axeln).

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010