1984 Corvette turbo
Fränt Kul att det fungerar fint.
Du får bjuda på nån tur här i sommar
Ska du köra på test`n tune nästa helg
Du får bjuda på nån tur här i sommar
Ska du köra på test`n tune nästa helg
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Låter fint de
Skoj att du ska köra, de ska bli roligt att se den.
Nä tyvärr inte bilen är långt i från klar än
Skoj att du ska köra, de ska bli roligt att se den.
Nä tyvärr inte bilen är långt i från klar än
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Dom här gjorde värsta totalskrotningen.
http://ttaracing.se/
Svänhjulet exploderade och dom har tvärställd motor med svänghjulet framför föraren. Föraren hade tur och det mesta gick upp genom huven men stora bitar gick genom kupen också. Något träffade varvräknaren som därefter träffade föraren huvud.
Det kommer säkert bilder på eländet.
http://ttaracing.se/
Svänhjulet exploderade och dom har tvärställd motor med svänghjulet framför föraren. Föraren hade tur och det mesta gick upp genom huven men stora bitar gick genom kupen också. Något träffade varvräknaren som därefter träffade föraren huvud.
Det kommer säkert bilder på eländet.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fina slutfarterJoBy skrev:60 foot - 1.827 s
1/8 mile - 7.245 s, 169.85 km/h
1/4 mile - 10.862 s, 216.38 km/h
Inget trasigt än
hur mycket laddar du och hur käns lådan och convertern mm?
vad har du för däck och start teknik? du kan nog kapa en halv sec på 402m ganska lätt om du får årdning på starterna.
ingen film på repan?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Fina tider
Såg tyvärr bara när du körde första uppkörnings repan.
Vette bakvagnarna brukar väl inte tycka om när 60foten blir för bra
Har du tänkt göra nån uppdatering på den biten?
Såg tyvärr bara när du körde första uppkörnings repan.
Vette bakvagnarna brukar väl inte tycka om när 60foten blir för bra
Har du tänkt göra nån uppdatering på den biten?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Nä, det är en annan medlem i vår Corvetteklubb som har den däe svarta C5an. Den sitter ett kompressorkit i den.
Här är en film på näst sista repan, har ingen på sista när jag körde 10an.
http://www.joby.se/video/joby/2008-05-2 ... _214km.mpg
(Högerklicka och spara som)
60 foot - 1.995 s
1/8 mile - 7.549 s, 167.11 km/h
1/4 mile - 11.295 s, 214.11 km/h
Skillnaden mot sista repan var en något sämre start.
0.168 sek sämre 60-fot.
1/8 mile - 0.304 sek efter och 2.74 km/h långsammare
1/4 mile - 0.433 sek efter och 2.27 km/h långsammare
Som ni ser på filmen är det ju inte direkt någon brutal start. Ungefär när bilen passerar granen, strax före 60-foten, hörs det att turbon vaknar och sedan bär det iväg.
I fjol gjorde jag flera starter i Östersund (ej preppad bana) med 60-fot på 1.72 sek eller strax över.
Nu var dom 4a sista 60-fötterna 1.826, 1.828, 1.995 och 1.827. Det är den sämsta på filmen ovan. Som synes jämna tider när föraren inte klantar sig.
Starttekniken är enkel ... Full broms och sedan full gas. Grönt = släpp bromsen.
Att jag har tappat en tiondel beror helt enkelt på att turbon vaknar lite senare. Med gamla turbon kunde jag inte hålla den på bromsen om jag gav fullt.
Lite högre stallvarv skulle ju kanske göra susen, men det är ju en gatbil i fösta hand jag vill inte ha den för slirig i turbinen till vardags. Ett annat fusk skulle ju vara 100kh gas i starten för att skrämma liv i turbon. Det skulle ju gå att koppla så det aktiveras i ca 1.5 sek när man släpper bromsen. Men jag gillar inte riktigt gas, tycker det är lite fusk. Jobbigt med en tub som måste fyllas också.
Det finns två varianter av bakaxel på C4 Corvetter. Dana36 och Dana44. Alla 1984 och alla automatväxlade har Dana36. Manuella 1985-1996 har Dana44. Jag har bytt till en Dana44 efter att ha kört sönder min Dana36 våren 2001.
Efter vad jag har läst så är det svårt att få Dana44 att hålla om man kommer ner mot 1.5 sek eller snabbare på 60-foten. Min uppfattning är att dom som har kring 1.5 s i 60-fot antaglingen har transbrake eller dumpar kopplingen på relativt höga varv. Momentspiken, slaget, blir ju många gånger värre än mina 'hålla på bromsen' raggarstarter.
Dags för en liten uppdatering kanske
Mot alla odds bara fungerar det och Corvetten är fortfarande hel.
Jag var till motorbanan i Härnösand den 6/8 och provkörde lite med dom slitna bakdäcken som satt på bilen. Det var halt men det gick ju bra att göra rök iallafall och det blev svarta streck från start till mål.
Först körde jag mot en Buick Grand National två gånger. Fräna men fula bilar. Tyvärr rödlyktade han andra gången innan jag hade hunnit gå i stage, det var lite svårt att se granen. Han hade kört 402 meter på 12.8 tidigare om jag kommer ihåg rätt. Han hade MT ET Streets på och betydligt mindre problem med fästet.
Det blev även en körning mot en nyare Camaro som jag inte vet mycket om.
Och sist en solorepa där jag hade tänkt försöka behålla fästet. Men jag såg en fotograf i backspegeln så jag var tvungen att gasa lite i starten. När jag försökte få fäste en bit ut gick trean och lockupen i så jag tappade massor med varv sista biten. Tiden blev ändå ca en sekund bättre än dom andra.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_1.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_2.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_3.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_4.mpg
Hittade resultaten på forumet i onsdagar.se.
Gamla som byggdes för headers när jag hade kompressorn:
Nya:
Nu har det varit onsdag på motorbanan igen och det blev bättre tider än förra gången.
I första körningen försökte jag bara hålla den på bromsen men jag gasade lite för mycket så jag gled fram med låsta framhjul och rödlyktade. Jag upplvevde även något nytt med nya avgasröret. Motorn gick en stund på varvstoppen i slutet på tvåan. Växellådan är datastyrd och växlar på motorvarv. För att växellådan inte ska direkt växla 2-3-4 innan motorvarvet hinner sjunka igen finns en inställning med minsta tid mellan växlingarna. Den är ställd på 1.5 sekund, men det är tydligen för lång tid nu eftersom motorn går en stund på varvstoppen.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_1.mpg
Andra repan var mot Gunnar Jansson som är huvudägare av motorbanan. Det sitter en relativt pigg bigblock 396 med mauell i SS Chevellen.
Nu använde jag en microbrytare som flyttar varvstoppen i MSD-boxen till 3000 varv. Alltså full broms, full gas och hålla knappen. Vid gröns släpper jag knappen och bromsen samtidigt. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med fäste för att starta så och det hörs att däckskriket slutar strax före halva sträckan. Efter däckskriket hörs varvstoppen igen innan 3an går i.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_2.mpg
Tredje körningen blev den bästa och mot den enda bilen som bjöd riktigt motstånd. En 1923 Ford med stor kompressor, stora däck och en vikt på 860 kg.
Även nu använde jag knappen men försökte hålla igen lite på gasen när jag väntade på grönt.
Resultatet blev 7.094 sek med 170.40 km/h och en 60fot på 1.820 sek.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg
Även sista körningen blev mot rodden. Jag gjorde en sämre start men kom ikapp mot slutet.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_4.mpg
Alla avgser går fortfarande ca 1 meter genom ett enkelt 3" , men det blev tydligen bättre iallafall. Med nytt främre rör blir det ju dubbla 3" och det borde göra en hel del på mottrycket efter turbon.
Mot alla odds bara fungerar det och Corvetten är fortfarande hel.
Jag var till motorbanan i Härnösand den 6/8 och provkörde lite med dom slitna bakdäcken som satt på bilen. Det var halt men det gick ju bra att göra rök iallafall och det blev svarta streck från start till mål.
Först körde jag mot en Buick Grand National två gånger. Fräna men fula bilar. Tyvärr rödlyktade han andra gången innan jag hade hunnit gå i stage, det var lite svårt att se granen. Han hade kört 402 meter på 12.8 tidigare om jag kommer ihåg rätt. Han hade MT ET Streets på och betydligt mindre problem med fästet.
Det blev även en körning mot en nyare Camaro som jag inte vet mycket om.
Och sist en solorepa där jag hade tänkt försöka behålla fästet. Men jag såg en fotograf i backspegeln så jag var tvungen att gasa lite i starten. När jag försökte få fäste en bit ut gick trean och lockupen i så jag tappade massor med varv sista biten. Tiden blev ändå ca en sekund bättre än dom andra.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_1.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_2.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_3.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_4.mpg
Hittade resultaten på forumet i onsdagar.se.
Jag är inte alls nöjd med avgassystemet efter turbon. Det är aldeles för klent. Jag har börjat med att bygga om från växellådan och bakåt. Det ska bli ett y-rör efter downpipen så att jag kan använda dubbla 3" runt lådan. Jag monterade en smidig flexbit på varje sida om lådan för att slippa ha någon på det nya y-röret jag ska bygga. På grund av tidsprist svetsade jag ett tillfälligt 4" rör efter bakaxeln istället för dom två fullflödesdämparna som ska sitta där egentligen.Här är resultatet från 201 meter 6/8.
Bilar
1) Jonas Bylund - T 8.744s - TS 147.22 km/h - RT 0.489s - 60ft 2.218s
2) Daniel Forsberg - T 8.950s - TS 128.05 km/h - RT 0.217s - 60ft 2.202s
3) Micke Burman - T 9.091s - TS 126.05 km/h - RT 0.702s - 60ft 2.175s
4) Björn Freed - T 9.430s - TS 116.81 km/h - RT 0.480s - 60ft 2.051s
5) Pelle Sahlin - T 9.787s - TS 115.05 km/h - RT 0.458s - 60 ft 2.384s
6) Oscar Selling - T 9.849s - TS 114 km/h - RT 0.534s - 60ft 2.285s
7) Gumman - T 10.888s - TS 103.45 km/h - RT 0.447 - 60 ft 2.568s
Gamla som byggdes för headers när jag hade kompressorn:
Nya:
Nu har det varit onsdag på motorbanan igen och det blev bättre tider än förra gången.
I första körningen försökte jag bara hålla den på bromsen men jag gasade lite för mycket så jag gled fram med låsta framhjul och rödlyktade. Jag upplvevde även något nytt med nya avgasröret. Motorn gick en stund på varvstoppen i slutet på tvåan. Växellådan är datastyrd och växlar på motorvarv. För att växellådan inte ska direkt växla 2-3-4 innan motorvarvet hinner sjunka igen finns en inställning med minsta tid mellan växlingarna. Den är ställd på 1.5 sekund, men det är tydligen för lång tid nu eftersom motorn går en stund på varvstoppen.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_1.mpg
Andra repan var mot Gunnar Jansson som är huvudägare av motorbanan. Det sitter en relativt pigg bigblock 396 med mauell i SS Chevellen.
Nu använde jag en microbrytare som flyttar varvstoppen i MSD-boxen till 3000 varv. Alltså full broms, full gas och hålla knappen. Vid gröns släpper jag knappen och bromsen samtidigt. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med fäste för att starta så och det hörs att däckskriket slutar strax före halva sträckan. Efter däckskriket hörs varvstoppen igen innan 3an går i.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_2.mpg
Tredje körningen blev den bästa och mot den enda bilen som bjöd riktigt motstånd. En 1923 Ford med stor kompressor, stora däck och en vikt på 860 kg.
Även nu använde jag knappen men försökte hålla igen lite på gasen när jag väntade på grönt.
Resultatet blev 7.094 sek med 170.40 km/h och en 60fot på 1.820 sek.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg
Även sista körningen blev mot rodden. Jag gjorde en sämre start men kom ikapp mot slutet.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_4.mpg
Alla avgser går fortfarande ca 1 meter genom ett enkelt 3" , men det blev tydligen bättre iallafall. Med nytt främre rör blir det ju dubbla 3" och det borde göra en hel del på mottrycket efter turbon.
Senast redigerad av JoBy den tor aug 14, 2008 10:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt: