1984 Corvette turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Den går duktigt bra Corvetten din. :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis till tian :thumbright:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Vevstakar??

Inlägg av sleeper pv »

Otroligt att du får motorn att hålla! Vad kör du med för vevstakar, några dyra I-beam förstås? Man vill juh inte chansa att paja hela motorn pga att man snikat där. Std vevstakarna skulle nog ge med sig vid hård körning.... Har en bekant som kör ett liknande bygge i sin jänkare men han är osäker på std bottendelens hållbarhet, har du nåt bra tips, din verkar juh hålla?!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vevstakar??

Inlägg av David Herbertsson »

sleeper pv skrev:Otroligt att du får motorn att hålla! Vad kör du med för vevstakar, några dyra I-beam förstås? Man vill juh inte chansa att paja hela motorn pga att man snikat där. Std vevstakarna skulle nog ge med sig vid hård körning.... Har en bekant som kör ett liknande bygge i sin jänkare men han är osäker på std bottendelens hållbarhet, har du nåt bra tips, din verkar juh hålla?!
Taget från förstasidan på tråden:

Orginal 350 block.
Orginal kolvar ( Smidda TRW 464664 )
Orginal stakar.
Orginal vev.
Balanserat och monterat med Clevite77 lager och ARP-bult.

Topparna är AFR190 med 74cc förbränningsrum och angle plug.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Med det något bättre avgassystemet blev den klart piggare. Dels på grund av mindre avgasmottryck men dessutom ökade laddtrycket med några psi till 20, alltså närmare 1.4 bar istället för kanske max 17psi med gamla avgassystemet.

Sammantaget blev det till slut för mycket för dom stackars orginalstakarna och motorn är numera VÄLDIGT trasig.

Jag ska fota lite mer och lägga upp bilder. Antagligen under helgen.

Obduktion ...
Ungefär 5cm kamaxel var på väg ut mellan motorblock och oljetråg ... Ytterligare två stumpar kamaxel låg i tråget. Flera hål i både block och oljetråg. fyra stakar av och två krokiga. Dom två cylindrarna längst bak var dom enda där kolvar och stakar såg helt oskadade ut.

Det går inte att se någon skada alls på topparna.
Jag ser ingen skada på någon kolvtopp, ringar eller ringland.
Toppackningen, en helt vanlig FelPro, ser ut att ha varit helt tät.

Jag ser ingar skador på veven förutom dom slag den har fått utstå under raset. Jag ser inga större fel på dom vevstakslager som fanns kvar. Jag har inte plockat lös några ramlager än men ser inget konstigt. Veven går bra att snurra och går inte onormalt tungt.

Dom stakar som är av tycker jag ser avvridna ut. Undersidan på dom trasiga kolvarna, under kolvbulten på ena sidan, har krockat med vevens balansvikter. Min teori är att stakarna har krökts av cylindertryck. Med raka stakar är det inte mycket plats mellan kolv och vevaxel. Med krökta stakar har kolven fått slag från veven så att staken dessutom har vridit sig och gått av.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tråkigt :(


1.4 bar är rätt mycke tror du att den spika?


hur vass var kammen?

kompan förhållandet?

lamda, laddtryck och tändning på 3000, 4500rpm och 6000rpm?

bränsle oktan?

vatten temp?

avgastryck före turbin?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre aug 22, 2008 11:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nya turbon.. TBP7501 ? Vilka mått har den?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:Nya turbon.. TBP7501 ? Vilka mått har den?
tror det var 76mm in 88 ut som en hx60. avgashuset är liknande ett #25- #27
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Komp i närheten av orginal. Ca 9.0:1.

CompCams 12-404-04, flat tappet, en ganska snäll kam.
Duration @050 222/226, Lyft 0.464/0.464, LCA 114

E85.
Vattentempen skulle jag gissa på 95 grader när det hände.
Tändning ca 25 grader vid full last om jag kommer ihåg rätt.

Laddtryck som sagt nästan 1.4 bar.
Lambda rikt.

Jag tror inte den har spikat, och jag kan inte se spår av spikningar heller.

TBP7501
Kompressor inducer 75mm
Kompressor exducer 102mm
Turbin inducer 98mm
Turbin exducer 87mm

Ett litet smakprov

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

9.0:1 är mycke kompa med den kammen och turbon.

vart öppnar westgaten på för lägsta rpm?

har du 25 grader tändning där?

den där kammen bygger otroligt med cylinder tryck på låga rpm man kan nog bara ha ca 10- 15 grader vid ca3000rpm och +1.2 bar.


om jag skulle ha de värderna på cam, tändning och laddtryck/rpm en B20 motor så skulle det bli problem (liknande motortyp).
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Inga exakta siffror i huvudet men jag har för mig att det är ca 35 grader vid atmosfärstryck och det sjunker till 25 vid 1 bar ladd. Ungefär samma över hela registret.

När WG öppnar? ... jag är faktiskt inte helt säker på att den öppnar.
Med gamla avgassystemet med ljuddämparna (bild ovan) så hände inte mycket alls när jag skruvade på fjädern till WG. Det blev inte mer än ca 1 bar laddtryck men väldigt stabilt. Turbin exducor är alltså 87mm och efter downpipen var det en ganska lång bit 3" (75mm) med rörböjar och därefter ljuddämpare som inte är av bästa sort. Med nya avgasröret var det fortfarande ca en meter 3" men med mindre tvära böjar fritt efter. Alltså fortfarande strypt. Denna förändring gjorde att laddtrycket ökade. Med gamla röret tror jag därför att WG aldrig öppnade. Med nya vet jag inte. Med strypningen efter turbinen tror jag helt enkelt att turbinen inte orkade plocka mer effekt ur avgaserna och det var det som reglerade laddtrycket, inte WG.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men hur såg laddtrycket ut? vart börja den ladda, sen blev det 1.4bar vart och det höll i sig till max rpm eller?

jo ett 3" avgasrör bitvis på en så stor turbo begränsar laddtrycket, responsen och effekten en hel del, men jag har sett hur trångt det är.


sen så är 25 grader alldeles för mycke vid max tryck på låga rpm på denna typ av motor med snäll kam, hög kompa och tidigt laddtryck skulle tro att det är det som fått stakarna att böja sig :(


på tex volvo B230 8v med std kam och små turbos och lite högre laddtryck så kan man ibland måsta backa ned till typ 6 grader vid 2500-3500rpm för att undvika att motorn spricker. bäst är nästan att sänka laddtrycket där och låta trycket komma med varven för när varvtalet passerat ca 5000rpm då kan man ladda på rätt friskt om man har soppa och inte allt för mycke avgastryck och värme i insugningsluften.


joby vad hadde du för insugnings temp ungefär?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Med öppen lockup rusar motorn upp över 3000 varv direkt. När jag gasar går den aldrig under 5000 efter växlingarna.

Med låst lockup blir det naturligtvis annorlunda. Skulle gissa att det går att få fullt laddtryck före 4000 varv iallafall, kanske 3500, och det håller samma hela vägen upp. Lådan växlar vid 5800 varv.

Insugstemp vet jag inte men det sitter en 600x300x100 IC i fronten.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Usch vad tråkigt :(
Väldans trasig var ordet..
Är inte orginalstakarna ganska klena på de där maskinerna?
Har för mig att jag läst att det tom. ska vara gjutna stakar på vissa?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JoBy skrev:Med öppen lockup rusar motorn upp över 3000 varv direkt. När jag gasar går den aldrig under 5000 efter växlingarna.

Med låst lockup blir det naturligtvis annorlunda. Skulle gissa att det går att få fullt laddtryck före 4000 varv iallafall, kanske 3500, och det håller samma hela vägen upp. Lådan växlar vid 5800 varv.

Insugstemp vet jag inte men det sitter en 600x300x100 IC i fronten.
jo det är sant det blir aldrig mycke vrid under det rpm då convertern slirar.
Skriv svar