1984 Corvette turbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm
Re: 1984 Corvette turbo
En fråga, vad använder du för fördelare?
Håller på att bygga en 383 till Cheva pickup som ska styras av Maxxecu och är lite nyfiken på din tändning och givare rent allmänt!
Håller på att bygga en 383 till Cheva pickup som ska styras av Maxxecu och är lite nyfiken på din tändning och givare rent allmänt!
Re: 1984 Corvette turbo
Vad är det för turbin du använder? Är det en vanlig typ high performance turbin med högre stall, eller en byggd turbin för turbo?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: 1984 Corvette turbo
Har läst att han kör eller har kört med Vigilante lock-up turbin.
Re: 1984 Corvette turbo
Hej, har missat dessa frågor.
Har en MSD-fördelare med kamsynk. Just den modellen jag har är utgången.
Den liknar denna men har endast cam-synk:
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Signalen från triggerspolen var för klen så jag fick byta till en hall-givare.
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
9.5" Vigilante multi-disc converter with 3 clutches inside and 3200 stall
http://converter.com/vigilante.htm
Har en MSD-fördelare med kamsynk. Just den modellen jag har är utgången.
Den liknar denna men har endast cam-synk:
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Signalen från triggerspolen var för klen så jag fick byta till en hall-givare.
http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
9.5" Vigilante multi-disc converter with 3 clutches inside and 3200 stall
http://converter.com/vigilante.htm
Jonas Bylund
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm
Re: 1984 Corvette turbo
Wow, saftig prislapp på den fördelaren, det var ju 20% rabatt på Maxxtuning under December så jag bestälde åtta separata tändspolar istället och gör om en fördelare till hallgivare bara.
Re: 1984 Corvette turbo
Den jag köpte var lite billigare, men inte billig. 8 tändspolar blir säkert bra.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Nu har jag redan köpt mig en turbin, men lite nyfiken vad prislappen va på Vigilante turbinen du har.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: 1984 Corvette turbo
Jag har inga aktuella priser, men 2007 när jag köpte min kostade den $935 plus frakt $300.
Sedan tull och moms på det ...
Dollarkursen var då strax under 7 kronor så totalt drygt 11000:- hemma i garaget.
Sedan tull och moms på det ...
Dollarkursen var då strax under 7 kronor så totalt drygt 11000:- hemma i garaget.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Kanske skulle vara dags för en uppdatering igen ...
Nya motorn var färdigbyggd till sommaren 2015 och styrsystemet blev MaxxECU V1 med Tractionmodul.
Lånade en VBOX prestandamätare och den sa 0-100 på just under 4.0 sek.
Var även på motorbanan söder om Härnösand och gjorde en liten avgaspuff.
https://youtu.be/d4M030GKjnQ
Mina rektangulära utblås ändrade form ...
Corvetten gick inte dåligt, men det fanns saker att förbättra. Grundladd var ca 0.5 bar. Med helt stängd VG maxxade laddtrycket 1.2 - 1.3 bar.
Den mest troliga orsaken var luftfiltret som satt inklämt bakom kylaren med en snäv trång böj in mot turbon. En kvarleva från 2008 och gamla motorn.
Nya motorn var färdigbyggd till sommaren 2015 och styrsystemet blev MaxxECU V1 med Tractionmodul.
Lånade en VBOX prestandamätare och den sa 0-100 på just under 4.0 sek.
Var även på motorbanan söder om Härnösand och gjorde en liten avgaspuff.
https://youtu.be/d4M030GKjnQ
Mina rektangulära utblås ändrade form ...
Corvetten gick inte dåligt, men det fanns saker att förbättra. Grundladd var ca 0.5 bar. Med helt stängd VG maxxade laddtrycket 1.2 - 1.3 bar.
Den mest troliga orsaken var luftfiltret som satt inklämt bakom kylaren med en snäv trång böj in mot turbon. En kvarleva från 2008 och gamla motorn.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Vad ger den för effekt då?
Re: 1984 Corvette turbo
Kommer till effekten senare.
Till sommaren 2016 förbättrades andningsvägarna.
Ny ram under kylaren för att sänka den och få plats med en luftkanal över.
Nya filter från C7 Corvetten. 2017 Z06 har 650 hp med ett filter så två borde räcka, och mer fick inte plats heller.
Under bilen blev det y-rör efter downpipe och dubbla rör runt växellådan för att få upp arean.
Till sommaren 2016 förbättrades andningsvägarna.
Ny ram under kylaren för att sänka den och få plats med en luftkanal över.
Nya filter från C7 Corvetten. 2017 Z06 har 650 hp med ett filter så två borde räcka, och mer fick inte plats heller.
Under bilen blev det y-rör efter downpipe och dubbla rör runt växellådan för att få upp arean.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Och resultatet ... nya problem.
Med stängd WG fick jag upp 1.2-1.3 bar max förut. Nu fick jag plocka bort styrningen helt och fick ändå uppåt 1.6-1.7 bar i topparna med en 0.5 bar fjäder i WG.
Fick knacka ihop stiften till 0.35 mm för att få bort missar på last.
Spridarna gick på 100% duty. ( 1200 cc )
Fick skruva dit en till bränslepump för att få ordning på lambda, fortfarande med spridarna på 100%.
Men bättre gick den.
Här är en logg från en av dom första körningarna.
Övre röda är varvtal.
Nedre röda är tändning. Den plockar bort 20 grader som en del av traction control. När det inte räcker klipper den tändning och det är den blå kurvan.
Den har problem med greppet ettan och tvåan.
Time after launch stämmer inte riktigt, det ska nog läggas på ca 0.3 sek för tiden börjar räkna när bromsljuset slocknar.
Med stängd WG fick jag upp 1.2-1.3 bar max förut. Nu fick jag plocka bort styrningen helt och fick ändå uppåt 1.6-1.7 bar i topparna med en 0.5 bar fjäder i WG.
Fick knacka ihop stiften till 0.35 mm för att få bort missar på last.
Spridarna gick på 100% duty. ( 1200 cc )
Fick skruva dit en till bränslepump för att få ordning på lambda, fortfarande med spridarna på 100%.
Men bättre gick den.
Här är en logg från en av dom första körningarna.
Övre röda är varvtal.
Nedre röda är tändning. Den plockar bort 20 grader som en del av traction control. När det inte räcker klipper den tändning och det är den blå kurvan.
Den har problem med greppet ettan och tvåan.
Time after launch stämmer inte riktigt, det ska nog läggas på ca 0.3 sek för tiden börjar räkna när bromsljuset slocknar.
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Våren 2017 klämde jag in en större WG vid turbon där jag inte trodde det fanns plats.
Denna har sitter funktionsmässigt på en bättre plats än förra under bilen på förarsidan, långt från turbon.
Det gick nu att reglera laddtrycket igen och grundladd hamnade på lämpliga 0.4 bar ungefär.
Före:
Ombyggnation av grenrör:
Denna har sitter funktionsmässigt på en bättre plats än förra under bilen på förarsidan, långt från turbon.
Det gick nu att reglera laddtrycket igen och grundladd hamnade på lämpliga 0.4 bar ungefär.
Före:
Ombyggnation av grenrör:
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Och ett bromspapper från sensommaren med amerikanska mätetal:
Körning #935 är på grundladd, ca 0.4 bar ( 7 psi ).
Vridet ligger på ca 800 Nm och effekten blev strax under 600 på hjulen.
Lastcellen orkade med till ca 0.7-0.75 bar och då gav den 720 hk.
Fick därefter köra på överväxeln för att få ner vridet på rullarna.
På fyran och samma laddtryck visade bänken ca 50 hk mindre och en del av förklaringen är mer förluster i växellådan.
#944 är en av dom sista körningarna.
Laddtrycket är uppe på ca 1.5 bar. Tyvärr är avgastrycket före turbon ännu högre, del orangea kurvan.
Effekten blev då dryga 850 hk och 1280 Nm.
Både spridarna och WG hade duty på över 95% då.
Man ser att avgastrycket påverkar mycket på högre laddtryck. Toppeffekten kommer 650 varv tidigare på högre laddtrycket.
Kan även nämna att vi rampade upp laddtrycket mot varv så vridet hade kunnat vara ännu högre.
Och en liten film:
https://youtu.be/nBUv52xzBLY
Körning #935 är på grundladd, ca 0.4 bar ( 7 psi ).
Vridet ligger på ca 800 Nm och effekten blev strax under 600 på hjulen.
Lastcellen orkade med till ca 0.7-0.75 bar och då gav den 720 hk.
Fick därefter köra på överväxeln för att få ner vridet på rullarna.
På fyran och samma laddtryck visade bänken ca 50 hk mindre och en del av förklaringen är mer förluster i växellådan.
#944 är en av dom sista körningarna.
Laddtrycket är uppe på ca 1.5 bar. Tyvärr är avgastrycket före turbon ännu högre, del orangea kurvan.
Effekten blev då dryga 850 hk och 1280 Nm.
Både spridarna och WG hade duty på över 95% då.
Man ser att avgastrycket påverkar mycket på högre laddtryck. Toppeffekten kommer 650 varv tidigare på högre laddtrycket.
Kan även nämna att vi rampade upp laddtrycket mot varv så vridet hade kunnat vara ännu högre.
Och en liten film:
https://youtu.be/nBUv52xzBLY
Jonas Bylund
Re: 1984 Corvette turbo
Grymt fränt,lär ju gå väldigt bra!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.