1984 Corvette turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur går det här då nåra planer på nya motorn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Efter lite mer obduktion så är det klart att även blocket har varit helt överbelastat. Det är tydliga spår av cap-walk på både blocket och ramlageröverfallen. Ett överfall var dessutom av men det kan ha blivit i raset. Det syns även på bilderna.
Om jag ska fortsätta köra med den här effekten behövs alltså först och främst ett betydligt bättre block. Jag tror att även ett frächt 4bultat 010-block är för klent i längden. Riktiga bra eftermarknadsblock, typ BOWTIE, DART och liknade är ju inte helt gratis men jag skulle vilja få tag i ett sådant till rimligt pris.
Beroende på vad det blir för block så finns det ju olika alternativ. Jag skulle gärna ta ner slaget något till förmån för längre stakar. En tanke är typ 327 med 6" stakar. Då blir kolvhöjden bara 4.5mm lägre än på standard 350 men rod/stroke ratio blir 1.85 istället för 1.64 som det är på en standard 350. Att det blir något sämre vrid i grundmotorn kan jag leva med.
Om jag ska fortsätta köra med den här effekten behövs alltså först och främst ett betydligt bättre block. Jag tror att även ett frächt 4bultat 010-block är för klent i längden. Riktiga bra eftermarknadsblock, typ BOWTIE, DART och liknade är ju inte helt gratis men jag skulle vilja få tag i ett sådant till rimligt pris.
Beroende på vad det blir för block så finns det ju olika alternativ. Jag skulle gärna ta ner slaget något till förmån för längre stakar. En tanke är typ 327 med 6" stakar. Då blir kolvhöjden bara 4.5mm lägre än på standard 350 men rod/stroke ratio blir 1.85 istället för 1.64 som det är på en standard 350. Att det blir något sämre vrid i grundmotorn kan jag leva med.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har kollat på ett sånt här block och det värkar vättigt men som sakt det kostar en del även om det klassas som ett billigare sortens block i usa.
jag har en del saker till salu annars du kan slå en signal om mer info.
tex en kortslagig smidd vev, H profil stakar mm.
jag har en del saker till salu annars du kan slå en signal om mer info.
tex en kortslagig smidd vev, H profil stakar mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det brukar finnas lite roliga block på dragrace marknaden i norrköping, men det brukar väl inte vara förrens i februari har jag för mig.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
synd bara att ett sånt block kostar mer än hela resten av motorn.
men jag tror att ett vanligt 600dollars nytt 4 bults block med låg kompa och lite vass kam som håller ned cylindertrycket ska hålla bra till en 800-900hk iallafall.
att renovera ett gammalt slitet blir garanterat lika dyrt.
men jag tror att ett vanligt 600dollars nytt 4 bults block med låg kompa och lite vass kam som håller ned cylindertrycket ska hålla bra till en 800-900hk iallafall.
att renovera ett gammalt slitet blir garanterat lika dyrt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Nattens trådlyft
Blev lite nyfiken på om det hänt något här? Det är imponerande hur länge originalbitarna ändå höll.
Blev lite nyfiken på om det hänt något här? Det är imponerande hur länge originalbitarna ändå höll.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
grattis till tösen
dart littel M står det på blocket vad ja ser
dart littel M står det på blocket vad ja ser
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
nu hittade jag din tråd jag har sett att du skrivit i flera andra trådar och sett corvetten på bild i din profil och nu har jag läst hela tråden
tråkit med ras men jävligt fränt bygge
kämpa på och bygg ny motor till sommaren
sen tycker jag du borde ändra rubrik till din corvette tråd och tilllägga TURBO eller liknande jag har helt enkelt missat din byggtråd och de hade jag inte gjort om de hade stått turbo i rubriken
var de föresten orginalmotorn till corvetten som rasade eller var de någon annan
tråkit med ras men jävligt fränt bygge
kämpa på och bygg ny motor till sommaren
sen tycker jag du borde ändra rubrik till din corvette tråd och tilllägga TURBO eller liknande jag har helt enkelt missat din byggtråd och de hade jag inte gjort om de hade stått turbo i rubriken
var de föresten orginalmotorn till corvetten som rasade eller var de någon annan
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
1984 Corvette turbo
Ja, det som havererade var i princip allt som var kvar av originalmotorn.
Jag köpte den våren 1998 och då var den orginal förutom att växellådan just var utbytt. ( 205 hp )
Våren 2001 hade jag monterat en gammal Vortech kompressor.
Våren 2002 gjordes en helt onödig motorrenovering.
Underdelen var så fin att cylindrarna bara honades om.
Orginalkolvarna viktades och fick nya ringar.
Veven balanserades och därefter skruvades bottendelen ihop med nya lager och ARP-bult.
Upptill monterades ny kam och nya toppar.
Kammen gick ner sig på en nock och har därför bytts ut efter renoveringen.
Jag har även provat lite olika insugsvarianter.
Jag knäckte ringlandet på två kolvar efter att ha pillat på fördelaren utan att kolla med stroblampa. Dessa två byttes ut mot andra begagnade orginalkolvar.
Så blocket, veven, stakarna och 6 kolvar var fortfarande orginal från när bilen var ny.
Resten av drivlinan har jag däremot haft mycket problem med.
Bakaxeln havererade och byttes mot en kraftigare dana44 från en Corvette med manuell låda.
4e gången th700-lådan rasade för mig gav jag upp och skaffade en 4L80E.
Även den har rasat en gång ...
Här finns en massa bilder på sådan jag har gjort genom åren.
http://www.joby.se/corvette/
Jag köpte den våren 1998 och då var den orginal förutom att växellådan just var utbytt. ( 205 hp )
Våren 2001 hade jag monterat en gammal Vortech kompressor.
Våren 2002 gjordes en helt onödig motorrenovering.
Underdelen var så fin att cylindrarna bara honades om.
Orginalkolvarna viktades och fick nya ringar.
Veven balanserades och därefter skruvades bottendelen ihop med nya lager och ARP-bult.
Upptill monterades ny kam och nya toppar.
Kammen gick ner sig på en nock och har därför bytts ut efter renoveringen.
Jag har även provat lite olika insugsvarianter.
Jag knäckte ringlandet på två kolvar efter att ha pillat på fördelaren utan att kolla med stroblampa. Dessa två byttes ut mot andra begagnade orginalkolvar.
Så blocket, veven, stakarna och 6 kolvar var fortfarande orginal från när bilen var ny.
Resten av drivlinan har jag däremot haft mycket problem med.
Bakaxeln havererade och byttes mot en kraftigare dana44 från en Corvette med manuell låda.
4e gången th700-lådan rasade för mig gav jag upp och skaffade en 4L80E.
Även den har rasat en gång ...
Här finns en massa bilder på sådan jag har gjort genom åren.
http://www.joby.se/corvette/
Jonas Bylund