142 2.05L B20
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
142 2.05L B20
Uppdaterat första inlägget om detta bygge.. En ny bild 7/Juni
Detta är tredje motorn man bygger för turbo till denna bil..
En fjärde motor är på gång.. Finns en annan tråd om den..
Dock är det en sugmotor som kommer ge runt 170-180 hästar..
I mina drömmar iaf.. Det är dock en annan tråd..
Byggt ihop 8 b20 motorer så börjar kunna alla moment i huvudet..
Besiktningssettup..
Turbo setup.. Så här välfyllt blir det övriga tiden..
Nyare bild kommer på nya motorn i bilen..
Detta är den senaste ja har dock sitter det en helt nybuggt motor i nu.. [
Troligen sista motorn.. Nyaste bilden på turbopaketet..
Gammal bild.. Skitigt..
Dock har motorrummet fått lite färg.. Första lageret..
Det hela började med att man brände 1ans kolv i gamla motorn, troligen
beroende på för hög tändning.. Den hade varit med i några år både som
hög komps sugmotor och som lågkomp turbomotor i första bygget och
senare även högkomp turbo med nya senaste toppen med högre komp
än den första och även större avgasventil.. Även bättre portning..
Dock inte fulländad på långa vägar..
Lite lite gammalt innan fortsättningen..
Turbotoppen..
44 40 specialventiler.. omsvarvad 44 insug och 42 insug till 40..
omgjorda släpningar på både insug och avgas för bättre flöde o
mindre vikt..
Har ingen bild tyvär men kan ordnas om nån undrar..
Omfrästa förbränningsrum med större radier..
Både insug och avgaskanalerna är ncfrästa.. Konan ner äv vinklad
i brunnen i både x och yled..
(Något kompliserat programera) Även insuget är vinklar för att
kunna bli så bra som möjligt.. Dok är avgaskanalen helt original förutom
att brunnen är regält upptagen med 32mm bullmill och så är det till slipat
efteråt med hårdmetallfil det som inte går att fräsa, ventilstyrningen och
alla vassa kanter som blir efter upptgningen till 36mm i avgasbrunnen..
Nya styrningar är även monterade och även brotchade efter ipressning..
Krympte när man pressa i dom så var nödvändigt att brotcha.. Dock
kanske man ska brotcha 7.98 istället för 8.00..
Det var toppen det nu tillbaka till bottendelen..
Hade fått tag i 92.5mm kompsänkta et kolvar och hade tur när ja
hämta en motor på skroten.. Samma borr och nyborrat.. Jävla röta..
Första bilden på nya konseptet var den här..
Som pitten i greta..
Block grovtvättat och färdigt för planing och omborrning/gängning för m12 toppbult..
8bult veven.. Riktigt fräch orörd vev..
Hur vanligt e dehär..?
(Smörjhålet i veven snedborrat ca 5mm)
Lite motorarbetan man utfört på motorn..
Förädling..
Resan över tar ca 40min med 200varv o 20mm min..
(0.1 per varv)
Skärhållaren är min egen uppfinning..
Motorn blev sen tvättad och veven monterad med nya ram lager..
Svarvade även don och knackade i nya kam lager..
Kolvarna precis isatta.. Det är nu man börjar känna man snart e klar..
Motorn innan målning, har inte hunnit torka än är blöt av
lacknafta, ser fet ut..
Nymålad o fin..
Denna bryggan sitter i motorn.. Den hade redan rätt geometri och den har funkat bra..
Dagarna innan den lyftes i..
Lättat hålborrat nc fräst svänghjul, tryckplatta 6 pucks cinter från kg trimning..
Ihopmonterad med m46låda och 76 sprängkåpa.. Kåpan med låda m45 köptes för 300..
Uppdateras när det kommer nått nytt..
Detta är tredje motorn man bygger för turbo till denna bil..
En fjärde motor är på gång.. Finns en annan tråd om den..
Dock är det en sugmotor som kommer ge runt 170-180 hästar..
I mina drömmar iaf.. Det är dock en annan tråd..
Byggt ihop 8 b20 motorer så börjar kunna alla moment i huvudet..
Besiktningssettup..
Turbo setup.. Så här välfyllt blir det övriga tiden..
Nyare bild kommer på nya motorn i bilen..
Detta är den senaste ja har dock sitter det en helt nybuggt motor i nu.. [
Troligen sista motorn.. Nyaste bilden på turbopaketet..
Gammal bild.. Skitigt..
Dock har motorrummet fått lite färg.. Första lageret..
Det hela började med att man brände 1ans kolv i gamla motorn, troligen
beroende på för hög tändning.. Den hade varit med i några år både som
hög komps sugmotor och som lågkomp turbomotor i första bygget och
senare även högkomp turbo med nya senaste toppen med högre komp
än den första och även större avgasventil.. Även bättre portning..
Dock inte fulländad på långa vägar..
Lite lite gammalt innan fortsättningen..
Turbotoppen..
44 40 specialventiler.. omsvarvad 44 insug och 42 insug till 40..
omgjorda släpningar på både insug och avgas för bättre flöde o
mindre vikt..
Har ingen bild tyvär men kan ordnas om nån undrar..
Omfrästa förbränningsrum med större radier..
Både insug och avgaskanalerna är ncfrästa.. Konan ner äv vinklad
i brunnen i både x och yled..
(Något kompliserat programera) Även insuget är vinklar för att
kunna bli så bra som möjligt.. Dok är avgaskanalen helt original förutom
att brunnen är regält upptagen med 32mm bullmill och så är det till slipat
efteråt med hårdmetallfil det som inte går att fräsa, ventilstyrningen och
alla vassa kanter som blir efter upptgningen till 36mm i avgasbrunnen..
Nya styrningar är även monterade och även brotchade efter ipressning..
Krympte när man pressa i dom så var nödvändigt att brotcha.. Dock
kanske man ska brotcha 7.98 istället för 8.00..
Det var toppen det nu tillbaka till bottendelen..
Hade fått tag i 92.5mm kompsänkta et kolvar och hade tur när ja
hämta en motor på skroten.. Samma borr och nyborrat.. Jävla röta..
Första bilden på nya konseptet var den här..
Som pitten i greta..
Block grovtvättat och färdigt för planing och omborrning/gängning för m12 toppbult..
8bult veven.. Riktigt fräch orörd vev..
Hur vanligt e dehär..?
(Smörjhålet i veven snedborrat ca 5mm)
Lite motorarbetan man utfört på motorn..
Förädling..
Resan över tar ca 40min med 200varv o 20mm min..
(0.1 per varv)
Skärhållaren är min egen uppfinning..
Motorn blev sen tvättad och veven monterad med nya ram lager..
Svarvade även don och knackade i nya kam lager..
Kolvarna precis isatta.. Det är nu man börjar känna man snart e klar..
Motorn innan målning, har inte hunnit torka än är blöt av
lacknafta, ser fet ut..
Nymålad o fin..
Denna bryggan sitter i motorn.. Den hade redan rätt geometri och den har funkat bra..
Dagarna innan den lyftes i..
Lättat hålborrat nc fräst svänghjul, tryckplatta 6 pucks cinter från kg trimning..
Ihopmonterad med m46låda och 76 sprängkåpa.. Kåpan med låda m45 köptes för 300..
Uppdateras när det kommer nått nytt..
Senast redigerad av Roger Persson den mån apr 13, 2020 1:35 pm, redigerad totalt 55 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 269
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
- Ort: blekinge/kallinge
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 269
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
- Ort: blekinge/kallinge
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Behöver du bara en..? är de till su eller stromberg..? Ja har funderat på göra om modellen lite.. Alltså.. Göra i alu fast göra hålet mkt mindra.. Samma som förgasarnas diameter och sen avsluta med en radie för att få bättre flöde.. Som dom är nu så kanske dom inte är speciellt flödes optimerade.. Annars gör man bara en tratt som man monterar innuti som går ut i filteret en bit..
anderssonboy skrev:ook du som svarvat dom lr?? om du har svarvat dom så skulel du kuna svarva en till o sälja te mej??
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Hehe.. Äkta vitblock.. Eller snarare Pärlblock.. För de e nånting som ska likna mitt imällan pärgrå och califonia vit..
Ja hade rör först men de funkade inte så bra..
Hade hela garagegolvet fullt med olja först efter ja kört ett tag.. Så nu har ja monterat ett till vevhusventilation burk samma som original i plattan.. Vart perfekt.. Håller på gör en extra olje avskiljare med nu.. Fast den vet ja dock inte om den fungerar än..
Ja hade rör först men de funkade inte så bra..
Hade hela garagegolvet fullt med olja först efter ja kört ett tag.. Så nu har ja monterat ett till vevhusventilation burk samma som original i plattan.. Vart perfekt.. Håller på gör en extra olje avskiljare med nu.. Fast den vet ja dock inte om den fungerar än..
140ttic skrev:se där en vitblockare...snyggt!
trodde det var oljereturen till turbon ja , där gamla bränslepumepn satt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 269
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
- Ort: blekinge/kallinge
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Hördes de nått idag då?
Fixade fuggarna lite snålare och testade ställa på mer
soppa vilken bara blev att de flödade..
Sen en liten nätt provtur..
Vilken granne menar du?
Det kommer helt klart bli turbo igen..
Klarar ja hålla mej så blir de besiktning först..
Annars åker det i tidigare..
Bes i mars nångång.. Tänkte slippa lite krångal..
Ev blir se att man hårdlöder ihop ett nypp plenum i rostfritt..
Finns endel rostfria detaljer under huven så tänkt fortsätta den stilen..
/Roger
Fixade fuggarna lite snålare och testade ställa på mer
soppa vilken bara blev att de flödade..
Sen en liten nätt provtur..
Vilken granne menar du?
Det kommer helt klart bli turbo igen..
Klarar ja hålla mej så blir de besiktning först..
Annars åker det i tidigare..
Bes i mars nångång.. Tänkte slippa lite krångal..
Ev blir se att man hårdlöder ihop ett nypp plenum i rostfritt..
Finns endel rostfria detaljer under huven så tänkt fortsätta den stilen..
/Roger
Composth skrev:Fräsigt, lär ju höra dej om du nu ska köra på julafton...sitter jusst för tillfället i din grannes hus.. men när blir det en turboanöäggning i bilen igen då, eller ska du satsa på sugmotor nu?
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Lite samlade bilder..
Det som hänt angående turbobygget..
Grenmröret har fått ny heltäckande fläns.. Vart riktigt bra..
Diverse små fix såsom 1/8 hydralsklang till oljetryck..
Håller på tiggar ihop ny tryvkbox i rostfritt..
Med fullradietrattar mm + att det är vändbart.. Dvs passar
både b20 och tex b21.. Tryckboxen är skruvad mot fästplattan
så att det hår att ta isär och vända runt..
Fixat diverse kopplingar.. Nu är de mesta klart för att bygga
ihop turbomotorn igen.. Bara bulta dit.. Sen när intercollern
e på plats med blir de bygga nya tryvkrör till nya tryckboxen..
Precis renoverat turbon med.. Lagret mot avgassidan hade skurit
med repor som följd.. Det hade kommit in svetsloppor av någon
konstig anledning.. När ja svetsa det lilla som behövtes så hade
jag en hörselpropp i hålet för att det inte skulle komma in något
otrevligt.. Kan ha suttit där länge med andra ord.. Turbon är en
t04 nånting med t3 fläns.. Axeln var original 10.15 nu är den
nerbrynad till 10.05 lagret är original 10.21 invändigt och 15.72
utvändigt.. Nya lageret 10.11 0ch 15.72 om allt stämmer så ska
det funka perfekt nu.. Spelet är märkbart men mindre än förut
men bara på avgassidan.. Riktigt sliten båda axeln och lageret
ca 0.1 mes spel än det ska vara.. nu ca 0.12 i totalt spel.. Axeln är
nerbrynad till för att få minimalt kast hade man rundslipat hade det
blivit 0.02 i kast vilket ja tror är för mkt.. lagerbrons lagrena har max
kast på 1 hundradels mm.. Första lagerna man gjorde var bara kasta
för hela skiten kasta sen när prova den lite lätt med tryckluft.. Men nu
spinner den på så fint så igen.. Funkar det så funkar det.. Annars
blir det helt ny turbo.. Allt för just nu.. Tror att detta ka ha varit grunden
til att motorn inte gått riktigt som den ska från låga varv.. Ska bli kul
och spännande få ihop bilen igen.. Troligen nästa helg..
Det som hänt angående turbobygget..
Grenmröret har fått ny heltäckande fläns.. Vart riktigt bra..
Diverse små fix såsom 1/8 hydralsklang till oljetryck..
Håller på tiggar ihop ny tryvkbox i rostfritt..
Med fullradietrattar mm + att det är vändbart.. Dvs passar
både b20 och tex b21.. Tryckboxen är skruvad mot fästplattan
så att det hår att ta isär och vända runt..
Fixat diverse kopplingar.. Nu är de mesta klart för att bygga
ihop turbomotorn igen.. Bara bulta dit.. Sen när intercollern
e på plats med blir de bygga nya tryvkrör till nya tryckboxen..
Precis renoverat turbon med.. Lagret mot avgassidan hade skurit
med repor som följd.. Det hade kommit in svetsloppor av någon
konstig anledning.. När ja svetsa det lilla som behövtes så hade
jag en hörselpropp i hålet för att det inte skulle komma in något
otrevligt.. Kan ha suttit där länge med andra ord.. Turbon är en
t04 nånting med t3 fläns.. Axeln var original 10.15 nu är den
nerbrynad till 10.05 lagret är original 10.21 invändigt och 15.72
utvändigt.. Nya lageret 10.11 0ch 15.72 om allt stämmer så ska
det funka perfekt nu.. Spelet är märkbart men mindre än förut
men bara på avgassidan.. Riktigt sliten båda axeln och lageret
ca 0.1 mes spel än det ska vara.. nu ca 0.12 i totalt spel.. Axeln är
nerbrynad till för att få minimalt kast hade man rundslipat hade det
blivit 0.02 i kast vilket ja tror är för mkt.. lagerbrons lagrena har max
kast på 1 hundradels mm.. Första lagerna man gjorde var bara kasta
för hela skiten kasta sen när prova den lite lätt med tryckluft.. Men nu
spinner den på så fint så igen.. Funkar det så funkar det.. Annars
blir det helt ny turbo.. Allt för just nu.. Tror att detta ka ha varit grunden
til att motorn inte gått riktigt som den ska från låga varv.. Ska bli kul
och spännande få ihop bilen igen.. Troligen nästa helg..
Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:18 pm, redigerad totalt 4 gång.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt: