Amazon -67 B230+Getrag
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis sep 08, 2015 6:47 pm
- Ort: Kungälv (västra götaland)
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Ahej.
Suttit och läst din tråd nu järnet! grymt projekt och rolig läsning
Ska bli kul att se vad som händer
Suttit och läst din tråd nu järnet! grymt projekt och rolig läsning
Ska bli kul att se vad som händer
Mvh Richard Wallentin
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack för det!
Nu var det längesen jag uppdaterade men jag har jobbat rätt hårt med den faktiskt.
Jag har till och med hunnit vara och visa den på statens vegvesen. Dom hade inget att anmärka på och tyckte den var "go o køre". Ena snubben tyckte faktiskt att jag skulle låta bli att lacka den. Han gillade kontrasten. Men det betyder alltså att den är godkänd! Det känns helt fantastisk då jag hade mina tvivel på att det ens var möjligt.
Besiktningsmän på väg ut på provtur.
Nu ska den på EU-kontroll (vanlig besikning) och sen börjar det roliga!
Nu var det längesen jag uppdaterade men jag har jobbat rätt hårt med den faktiskt.
Jag har till och med hunnit vara och visa den på statens vegvesen. Dom hade inget att anmärka på och tyckte den var "go o køre". Ena snubben tyckte faktiskt att jag skulle låta bli att lacka den. Han gillade kontrasten. Men det betyder alltså att den är godkänd! Det känns helt fantastisk då jag hade mina tvivel på att det ens var möjligt.
Besiktningsmän på väg ut på provtur.
Nu ska den på EU-kontroll (vanlig besikning) och sen börjar det roliga!
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Re: Amazon -67 B230+Getrag
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Härligt!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Amazon -67 B230+Getrag
fräsigt bygge
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack!
Nu ska jag försöka följa upp med lite roligare uppdateringar framöver. Därför besparar jag alla fler bilder på den när den är besiktningshög. Däremot tänkte jag dela med mig av en motorrumsbild som den ser ut nu.
Nu ska jag försöka följa upp med lite roligare uppdateringar framöver. Därför besparar jag alla fler bilder på den när den är besiktningshög. Däremot tänkte jag dela med mig av en motorrumsbild som den ser ut nu.
- christellracing
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: lör dec 23, 2006 8:34 am
- Ort: sthlm
- Kontakt:
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Stenhård!
Jag har en amazon -66 ärvde morfars som har renoverats.
Nu vart man ju sugen att bygga om den..
Jag har en amazon -66 ärvde morfars som har renoverats.
Nu vart man ju sugen att bygga om den..
Re: Amazon -67 B230+Getrag
I denna våg av uppdateringar känner även jag mig manad att leta upp min egen tråd och fylla på med lite aktuella bilder.
Sen sist har bilen blivit besiktad och använd som bruksbil en period pga sviktande kvalitet på bruksbilen. Det var inte så jag hade tänkt det för nu är den tydligt märkt av saltet. Dock fick jag ju tillfälle att göra en liten utvärdering innan den ska tas i bruk på riktigt. Var en del barnsjukdomar som jag försöker beta av nu. Det första jag gjorde efter besiktning var givetvis en höjdjustering.
Sex(!) varv per sida fick jag justera ner den och jag måste dessutom ta ännu mer. Jag ville bara köra den så de nya fjädrarna fick sätta sig lite innan jag tog sista halvvarvet.
Fjädrarna kommer från Mercedes w123 och är i utgångspunkt en del längre än asconans..
Nu är bilen tillbaka i garaget och diverse jobb ska göras på den. Har satt ihop nya motorn under tiden bilen rullat så den ska bytas om en inte alltför avlägsen framtid. Orginalturbon plockades bort för att jag skulle kunna smida ihop ett nytt grenrör.
Här har jag försökt göra en start på rören.
Den uppmärksamme ser dock att det inte gick så bra för mig Som tur var hade jag en extra fläns och fick således chans att sätta rören på rätt sida.
Byggde en kollektor.
Jag vill aldrig skiljas från min truck..
Här hamnar nya turbon. Gott om plats runt omkring ifall jag vill ha en större sen.
Så här blev det.
Kände mig rätt nöjd till att börja med men jag är lite bekymrad över antalet tvära böjar. Hade ju gått att få lite mer flow i linjerna och dessutom blir nog downpipen rätt skarp. Kan hända att jag provar göra ett nytt senare men om ingen ser nåt allvarligt problem med detta så blir det såhär.
Jag har provtryckt ventilfjädrarna och bytt till aluretainers. Fjädertrycket låg nånstans runt 65kg till ca 110kg på fullt lyft. Enkelfjädrar.
Har justerat in kammen till 0,40 men efter ett samtal med Jens så går jag nog ner till 0,35 istället.
Förbränningsrum.
Även VEMSboxen har hittat in i bilen så det blir kabeldragning snart, men först ska nya motorn på plats. Bilder på det kommer framöver.
Tack! Jag kan inte annat än uppmuntra det suget för det är trots allt barnsligt kul att köra Amazon.christellracing skrev:Stenhård!
Jag har en amazon -66 ärvde morfars som har renoverats.
Nu vart man ju sugen att bygga om den..
Sen sist har bilen blivit besiktad och använd som bruksbil en period pga sviktande kvalitet på bruksbilen. Det var inte så jag hade tänkt det för nu är den tydligt märkt av saltet. Dock fick jag ju tillfälle att göra en liten utvärdering innan den ska tas i bruk på riktigt. Var en del barnsjukdomar som jag försöker beta av nu. Det första jag gjorde efter besiktning var givetvis en höjdjustering.
Sex(!) varv per sida fick jag justera ner den och jag måste dessutom ta ännu mer. Jag ville bara köra den så de nya fjädrarna fick sätta sig lite innan jag tog sista halvvarvet.
Fjädrarna kommer från Mercedes w123 och är i utgångspunkt en del längre än asconans..
Nu är bilen tillbaka i garaget och diverse jobb ska göras på den. Har satt ihop nya motorn under tiden bilen rullat så den ska bytas om en inte alltför avlägsen framtid. Orginalturbon plockades bort för att jag skulle kunna smida ihop ett nytt grenrör.
Här har jag försökt göra en start på rören.
Den uppmärksamme ser dock att det inte gick så bra för mig Som tur var hade jag en extra fläns och fick således chans att sätta rören på rätt sida.
Byggde en kollektor.
Jag vill aldrig skiljas från min truck..
Här hamnar nya turbon. Gott om plats runt omkring ifall jag vill ha en större sen.
Så här blev det.
Kände mig rätt nöjd till att börja med men jag är lite bekymrad över antalet tvära böjar. Hade ju gått att få lite mer flow i linjerna och dessutom blir nog downpipen rätt skarp. Kan hända att jag provar göra ett nytt senare men om ingen ser nåt allvarligt problem med detta så blir det såhär.
Jag har provtryckt ventilfjädrarna och bytt till aluretainers. Fjädertrycket låg nånstans runt 65kg till ca 110kg på fullt lyft. Enkelfjädrar.
Har justerat in kammen till 0,40 men efter ett samtal med Jens så går jag nog ner till 0,35 istället.
Förbränningsrum.
Även VEMSboxen har hittat in i bilen så det blir kabeldragning snart, men först ska nya motorn på plats. Bilder på det kommer framöver.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Väldigt fina svetsar vilken diameter var de på tråden du använde?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack. Det är 1.6mm. Tycker oftast att 2.4 blir för tjock om man inte kör väldigt tjockt/varmt. Däremot använder jag nästan uteslutande 2.4mm wolfram.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Jo jag tyckte att de såg väldigt fint ut kan hålla med om att 2.4 blir för tjockt!
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Väldigt snyggt jobbat, har smygläst tråden länge, gillar både amazonen o de som händer runt omkring!
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tusen tack Klabbe, det var kul att höra! Jag saknar din 20M-tråd, den var väldigt inspirerande. Bygger du nåt nu?
Fyller på med några bilder. Inte så spännande men det känns som det går framåt iaf.
Gamla motorn åkte ut. Håller på att flytta över lite grejer från den till nya.
Börjar vara klar för att hamna i bilen. Borde hinna stoppa ner den i helgen.
Jag har lämnat min mellanaxel på balansering också. Det är lite mot mina principer men det blir kul att höra hur långt ifrån man hamnar när man kortar själv. Den är ju dessutom kortad i båda ändar. Hämtar den i morgon.
Fyller på med några bilder. Inte så spännande men det känns som det går framåt iaf.
Gamla motorn åkte ut. Håller på att flytta över lite grejer från den till nya.
Börjar vara klar för att hamna i bilen. Borde hinna stoppa ner den i helgen.
Jag har lämnat min mellanaxel på balansering också. Det är lite mot mina principer men det blir kul att höra hur långt ifrån man hamnar när man kortar själv. Den är ju dessutom kortad i båda ändar. Hämtar den i morgon.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Jo jag saknar också den lite Men så är det livet har sina vändningar
Har en gammal 142a som just nu e original och i behov av lite fläckborttagning, men även ett hus och ett garage som behöver lite uppmärksamhet först, men börjar närma mig lite mer tid åt den.
Har även samlat på mig och tillverkat en del prylar för att bygga turbo motor av b20n
Steve här på forumet gav mig en känga i tråden om sävar här förra veckan så ska ta mig i kragen o starta en projekttråd, det är ju trots allt ganska kul
Har en gammal 142a som just nu e original och i behov av lite fläckborttagning, men även ett hus och ett garage som behöver lite uppmärksamhet först, men börjar närma mig lite mer tid åt den.
Har även samlat på mig och tillverkat en del prylar för att bygga turbo motor av b20n
Steve här på forumet gav mig en känga i tråden om sävar här förra veckan så ska ta mig i kragen o starta en projekttråd, det är ju trots allt ganska kul