Amazon -67 B230+Getrag

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Ser definitivt fram emot en tråd Klabbe!

Nu har det hänt saker här. Bombar upp lite bilder på vad som hänt fram till nu.

Såhär blev röret på motorn.
Bild

Tillverkade en oljetrycksslangsättafastare av orginalröret.
Bild
Bild

DP av Biltema 3".
Bild

Pga tidsbrist så valde jag att skarva ihop den med befintligt 2,5". Hellre köra med mindre mos än att inte få ut den.
Bild

Snidade till en fläns till min Biltema-WG. Märkligt att det inte följer med..
Bild

Fläns till oljeretur, turbo.
Bild

Byggt anslutningar till WG och ner i DP:n.
Bild
Bild
Bild

Här på plats med oljeslang.
Bild

Mekade fast en 9/16" JIC på orginal btr. Lödde även om orginalrailen med samma typ av koppling men det blev så styggt så det har jag nog inte tagit bild på.
Bild

Fäste för att låsa intern WG. Får se hur det funkar..
Bild

Lindad DP.
Bild

Här nånstans blev det mindre bilder tagna. Jag drog kabel och fick en startmapp av Mattias. Lite fix kvar men bilen är provkörd och grovt mappad till 1 bar.
Ser ut såhär.
Bild

Stressad satan då det är en del grejer kvar och planen är att köra streetlegal i Fredrikstad på lördag 21/5.
Måste bygga fäste till expansionskärl, ordna lite frigång grenrör/innerskärm, hänga upp avgassystem och skaffa däck. Sist men inte minst så ska det mappas vidare och trycket ska upp.
Får se hur det går men tar jag mig dit och kör är det succe oavsett.

Mitt i allt detta så fick jag en liten dotter så prioriteringarna är inte helt vad dom varit trots en väldigt förstående flickvän. Det kommer film och eventuell rejsrapport senare.
Mors!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Klabbe Persson »

Snyggt jobbat, o grattis till dottern!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Steve »

Snyggt byggt som vanligt :)

Låsningen av WG, är det ett stumt stag som ska sitta mellan armen och fästet du byggt?

På kompisens PV så gängade vi DP-flänsen och drog in en bult med låsmutter som trycker igen locket, och på den så har den utvändiga armen börjat glappa(den har ju ingen funktion nu så det gör ju inget) så hade man haft ett stumt stag på utsidan bara så hade det nog börjat läcka. Original tryckklocka har ju som lite spänst inbyggt så på en sån spelar inte lite glapp lika stor roll
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av blackadder »

Riktigt roligt med uppdatering i den här tråden.
Stort grattis till dottern!
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av silversurfaren »

Grattis till en dotter (naturligtvis till er bägge)
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Tack så mycket!

Steve, flänsen till dp:n är helt rund och vid sidan av i höjd med locket sitter en plugg. Jag vill minnas att jag försökte borra i den men att den var sjukt hård. Ser ut såhär nu. Vore ju dumt om det börjar glappa..
Bild

Går det få tag i avgashus utan wg till 51/56 turbosarna? Kan iofs hända att jag går upp till 54/56 (eller nåt) om jag springer på nån.
silversurfaren skrev:Grattis till en dotter (naturligtvis till er bägge)
Martin! Eftersom jag betvivlar att du gratulerar dottern till en sån fin pappa så hälsade jag Sara.. Hon hälsar tillbaka!

Annars har jag fått ordning på det mesta inför i morgon så om vädret håller sig stabilt så bär det av till Fredrikstad i morgon. Blir jag o garagekompisen som byggt turbo på en Satellite -66 med 360. Vart ute och provkört i natt och jag tycker den går friskt. Dock bara på ca 1,1 bar men jag törs inte vrida på så mycket då jag inte hunnit (lära mig) mappa så mycket än. Jag blev till och med stoppad av Politiet.. Det var några minuter efter jag testat pocketdynostart vilket dom inte såg... Ena polisen hade en -68 Amazon kombi och dom uppmärksammade att min bil var ombyggd och turbofiserad men bad tack och lov inte om att få se under huven! Önskade trevlig kväll och åkte vidare. :thumbright:
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Klabbe Persson »

Hur går det här, några uppdateringar gjorda? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Här händer väldigt lite.. Det har varit semester, lägenhetsbyte, bruksbilsfix, motorcykelkörning och en massa annat som tar tid. Jag har kört bilen hela tiden däremot och samlat lite material till att göra-listan.

Jag körde ju race i Fredrikstad och den lovade racerapporten uteblev. Till stor del pga att resultatet inte var så imponerande. Prövade alla möjliga starttekniker men det kritade halva sträckan oavsett hur jag gjorde. Köpte dom 17-tummarna begagnat av en polack med en hyrd container som däcklager så jag borde kanske inte förvänta mig nåt annat. Därför blev det heller aldrig aktuellt att öka på nåt ladd. Vinsten låg dock delvis i att ha tagit sig dit och kört. Det var kul.

En liten utvärdering av bilen kan jag ju bjuda på iaf. Den går friskt tycker jag men det borde finnas många fler hästar att hämta. Det är som att den saknar det där klippet uppmot varvstopp. Har kört omkring på runt 1.4 i ladd och provat ställa upp lite men det ger inte så mycket. Innan jag känner att det är lönt att bromsa är det lite fix. Måste grundställa kammen(pinsamt att jag inte gjort det än..). Avgassystemet är fortfarande 2,5" med två dämpare på varav en är från biltema. Det ska bli 3" och dessutom ska jag svetsa in en bung för att mäta mottrycket. Jag hoppas att det ska hjälpa lite men det kan även hända att jag borde ha en större turbo.

I övrigt har jag en fråga till er som kört liknande setup förr. Jag har 8.0 i komp vill jag minnas att jag räknat mig fram till. Borde jag sätta i sugmotorkolvarna för lite mer puff från botten? Har 60cc förbränningsrum och kör på 98 blyfri.

Tyvärr inga bilder denna gång men jag hoppas det blir tid för lite mek snart. då blir det fler uppdateringar.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Vid närmare eftertanke så har jag lite dåliga filmer som jag skulle kunna visa men jag vet inte hur man gör... Är det enklas att lägga upp dom på tuben å länka?
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Erikwdt »

Ja, det är nog lättast. Sen tycker jag att kvalitén vid uppspelning blir bättre...
NU KÖR VI!!
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Här följer då två usla mobiltelefonfilmer. Mörkt ute och dålig fartkänsla men bevis på liv i alla fall.
I accfilmen laggar min Iphonehastighetsmätare lite..

https://www.youtube.com/watch?v=n2Y_4cvAq-w

https://www.youtube.com/watch?v=i8uqTasZb9M
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av blackadder »

Verkar vara en kul bil. Hur känns den nya framvagnen?
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Erikwdt »

Verkar va lite orr i den... :hey: :thumbright:
NU KÖR VI!!
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

blackadder skrev:Verkar vara en kul bil. Hur känns den nya framvagnen?
Den är skitkul att köra. Framvagnen verkar lovande. Den känns betydligt tightare än orginal iaf, trots att styrväxeln glappar kraftigt i glidbussningarna i huset. Det kommer sig nog av alltför många mil med trasiga damasker och det medför pinsamma klonk och en lite sladdrig känsla när man kommer upp i lite fart. Hade 190 på GPS som mest med orginal framvagn och det var spännande. Jag är iaf inte rädd i 190 längre.. Jag har en ny styrväxel som ska dit men måste fräsa anslutningen till styrknuten på den först. Sen ska jag göra en ordentlig framvagnsinställning så tror jag det blir bra. Den är dock väldigt tungstyrd nu och jag har skaffat spindlar med kortare styrarmar vilket inte lär hjälpa. Klurar lite på hur jag ska få till det.
Det som kan vara lite på negativa sidan är att ackerman tycks ha ett problem med fullarattutslagsställ. Får se om jag törs svetsa lr bocka om styrarmarna för lite mer parallellstyrning.
Erikwdt skrev:Verkar va lite orr i den... :hey: :thumbright:
Går ju rätt okej men jag inbillar mig att det ska finnas mer än så med det som sitter i. Räcker fint att busa med men mer måste ju vara roligare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av blackadder »

Thed_J skrev:
Den är dock väldigt tungstyrd nu och jag har skaffat spindlar med kortare styrarmar vilket inte lär hjälpa. Klurar lite på hur jag ska få till det.
Det finns ju dom som monterar elservo på sin Amazon......
Skriv svar