Amazon -67 B230+Getrag

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Blev ju inget mer byggt på Oldsen som jag startade tråd om sist så jag gör en ny om vad jag bygger på nu istället. Tråksugmotor till att börja med men jag försöker göra färdig för att bara flytta över orginal turboprylar efter jag fått motorbytet godkänt.

Kopierar första inläggen från annat forum så texten kan vara lite förvirrande..
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Oldsen är vinterparkerad i Ske-å för svenska bilar får jag inte köra i Norge. Blir stora böter och tvångsimport om jag blir tagen.
Alltså behövde jag en ny brukis och det blev en amazon för att hålla ekonomin i schack. Vet inte om det är nog intressant att göra en tråd om, men jag gör det ändå.

Köpte den billigaste amazonen jag överhuvudtaget kunde hitta på Finn.no. Det är inte lätt att hitta billiga amazoner längre visade det sig. Annonsbilderna såg ut såhär.

Bild

Bild

Bild

Blev kär i framskärmarna som hade sån skön ytrost. Det är nya skärmar med endast transportgrund, därför dom ser ut sådär.

Sen hittades lite fel här och där men jag tänkte att "det där är ju ingen sak att fixa, besiktar om en vecka.." Idiot..
Den hade stått i tio år och i Norge får man inte igen regplåtarna förrän bilen gått igenom besiktning. Tog lite längre tid än en vecka.. Utan garage och ständigt regn gör det inte lättare att svetsa rost. Känner mig som arton igen, skruva amazon utomhus..
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Lite bilder på rost..

Amazon standard. Tvärbalken och allt runt..
Bild

Även en bit mot tröskeln och en del av längsgående balken fick bytas.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nya golvbitar.
Bild
Bild
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Passar in ny balk.
Bild

Zinkgrundar allt.
Bild

Bild

Höglyftande domkraft underlättar jobbet.
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Fick byta ett hörn också.

Bild

Bild

Bild

Jag vet att det inte var det snyggaste sättet att svetsa golvet, men allt är kittat så det får fan duga.
Ska ändå rosta igen. Dom snöröjer inte i Oslo, dom saltar.

Och när vi ändå är inne på skabbiga rostlagningar så kan jag visa ett snabbfix jag gjorde för att släcka en tvåa... Den ska däremot bort sen, jag får ekonomibiten på onsdag.

Bild

För övrigt gick den igenom förra veckan och jag fick skyltar i måndags. Monterade skyltarna och kapade fjädrarna samma kväll.
Sen ska man ju ta seden dit man kommer så jag köpte 16" fälgar från en Avensis -10. Största fälgarna jag ägt, men dom gillar ju stora fälgar här. Ska bara köpa vinterdäck så ska dom på.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Kommer inte att sänka lika mycket som vanligt av två anledningar.
Norrmännen är HELT STÖRDA när det kommer till "bilbygge". En sänkning ska utföras med TÜV-godkänd sänkningssats (sänker som mest 40mm..), ska införas i vognkortet, dvs en besiktning med godkända papper på fjädrar, papper på framvagnsinställning utförd av verkstad samt ljusinställning även den gjord av verkstad. Orka! Därför vill jag inte dra uppmärksamheten till min kapade brustna fjärdrar.
Anledning två är att norrmän är HELT INKOMPETENTA när det gäller snöröjning. Skottade inte EN gång på hela förra vintern på våran gata, däremot saltade dom 220 000 ton..
Men några varv lär väl ryka iaf. Ska kapa mer när däcken sitter på och jag kan se hur dom ligger i hjulhusen.
Lägger ut några bilder på när jag försökte passa in fälgarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Det visade sig att däcken inte alls var för breda som jag trodde först, det var bara bilen som var för smal. Släggan fick tala så nu har jag också vinterdäck.

Bild

Bild

Bild

Hade nog sett bättre ut med lite lägre däck men nu är det ju snart dags för sommardäck så dom får sitta..

Lite mer har hänt fast inte mycket. Lagat lite kabelbrand. Blev tvungen beställa den lilla säkringen som bara sitter på Amazon och Saab V4 tror jag. 46 kronor styck plus 75 i frakt.. Kändes värt.

B230n har fått B20 oljetråg för rakställning. Hoppas inte förbannelsen sitter i trågen..

Bild

Bild

Fick svetsa om oljesilen för att stämma mot tråget.

Före
Bild

Efter
Bild

Sen har jag börjat trixa lite med en annan grej för framtida utveckling. Mib, du borde kunna gissa vad det är..

Bild

Allt för denna gång.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Bild

Hålsågen genom 10mm rostfritt gick tungt. Har gjort den klar men inte fotat.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Lite har hänt.


På plats i garaget.
Bild


Hål gjort.
Bild


Ut med det gamla..
Bild


..in med det nya.
Bild
Bild
Bild


Motorfästen i orginalinfästningar.

Bild
Bild

Växellådsbalk, även den i orginalinfästning.
Mest för att jag är lite rädd för norsk bilprovning. Dom är tydligen väldigt hårda mot ingrepp i ramen (karossen i det här fallet..) Hoppas inte belastningen blir för stor när balken bygger bakåt sådär.

Bild
Bild

Skarvat/kortat mellanaxel.
Råkade även kapa lite i den när jag skar tunneln.. Hade bråttom. Slog sig som fan när jag svetsade den eftersom det naturligtvis var mitt på axeln. Men det löste sig med lite värme.
Svarvade ner styrningen på medbringaren och krympte fast den på Amazonröret.

Bild
Bild
Bild

På plats.

Bild
Bild
Senast redigerad av Thed_J den tor maj 03, 2012 11:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Har hunnit göra lite mer sen sist. Inte mycket men iaf lite fix.

Hittade nytt användningsområde för Olas gamla vettemellanaxel.

Bild

Hade det inte varit för att luftmängdmätarn skulle dit kanske jag bara skulle ha sågat upp ett hål i huven..

Bild

Fegade ur och kapade röret istället.

Bild

Svetsade fast rör och pluggade gamla hålet.

Bild

Bild

Bild

Montat i bilen ser det ut såhär.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu går det svänga och suga luft samtidigt.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Har även gjort lite mer bränslefix.

Hittade inget lämpligt rör på jobbet. Bara syrafast skit där, men efter mycket letande hittade jag iaf en gammal servoslang från Oldsen som jag fick läckage på i somras. Rensade bort lite gummi och grejer så fick jag ett lagom rör till tankreturen.

Bild

Gned ihop ett fäste till catchtanken också.

Bild

Bild

Bild

Den hamnar innanför reservhjulet och pumparna får sitta under golvet. Måste vara rädd om det lilla bagageutrymme som finns i en Amazon.. Inga fancy alukopplingar eller pressade dyrslangar blev det heller. Biltema gäller.

Bild


Bränsle/tändningsboxarna har kommit på plats också. Tycker jag fick undan dom skapligt. Vill helst inte att det ska synas förstås.

Bild

Bild

Bild

Bild


Kortade växellänkaget lite. Blir för långt bak ändå men spaken blir liknande Hurst med böj så jag tror det blir lämpligt ändå. Tror jag ska korta lägena lite framöver också. För att det är sportigt men mest för att spaken blir längre.

Bild

Bild



I tisdags slog jag vad med en arbetskompis att jag skulle ha startat inom två veckor... Tror jag går back en cola där. Men mål är ju bra att ha.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av benkoilovikka »

Dehär verkade vara ett ganska roligt projekt! Är målet en "modern" Amazon att bara bruka eller blir det någon snurra senare kanske? Med tanke på att du bytt lådan ;)
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av silversurfaren »

Kul att se dig även här på sävar,fast det är klart "vårat" eget forum verkar ha gått i koma :thumbdown: så det är säkert mer gensvar här. mekka på så vi får se amman i Schtan i sommar
ris3t
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jan 27, 2009 4:37 pm
Ort: hällefors

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av ris3t »

gött stuk hoppas du ska a den så
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av AntonD »

snygga lösningar när det gäller svetsning osv! när man forumnördar få man ju se en hel del stygga svetsar, är ju arbetsskadad så fula svetsar sticker nå grymt i ögonen

ballt projekt blir nog finnnt!
Skriv svar