Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hm...blir inte klok på denna onedrive. Inte riktigt lika enkelt att skapa en offentlig mapp som tidigare. Kan lägga bilderna i den gamla mappen jag hade som är offentlig, om inte det funkar nu heller.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Se föregående inlägg med bilder hoppas att det funkar nu. Om det gör de så fortsätter jag med de inställningarna.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av dahla »

Jag ser bilderna
Patrik Dahlström
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Inga bilder i inlägget från 9 juni för mig...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Husse1 »

Syns inga bilder i inlägget från 9/6.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Jag vette FAN vad som hänt? Jag har gjort som tidigare, men nu är bilderna bara synliga medans jag är inloggad på onedrive och ett tag till. Ska försöka igen när semestern börjar. För just nu så är jobbet bara för mycket. Kommer bli en hel del under semestern, jag planerar att grundmåla, efter att jag fixat en del saker först. Sedan har jag börjat lite med grenrören, efter det provmontering av motor igen.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Jag har inte tagit tag i detta med bildproblemet, ännu. Men jag kan uppdatera med att jag har punktad klart grenröret fram till kollektorn. Det ser helt sjukt ut eftersom jag hade gett mig den på att det skulle vara 6 st. separata rör. Monterat motorn och det blev lite efter justeringar i torpedväggen, samt att bromsservon får flytta fram pga. att det blev lite trångt. Hoppas att jag löser detta med bilderna snart så ska ni få uppdaterade bilder på skapelsen.

Tänkte lite galet med höjden på turbon, så original scoopet höjs och förlängs, blev riktigt snyggt faktiskt. Blir helt klart ensam om en sådan huv, hoppas jag :hihi:
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Fortfarande inga bilder!!!
Däremot funderar jag på det här med brandvägg? Kommer använda originaltanken, med flyttat tanklock litegrann pga. skärmbreddningen. Måste det finnas en brandvägg då? Funderar på dubbelmantlat tankrör, dvs. utanpå tankröret tänkte jag sätta en slang utanpå som är tät mot skärmen samt golvet i bagaget.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte hur du kommer ändra riktigt men original så går ju tankröret upp till skärmen utan något speciellt skydd i reservhjulsbaljan, däremot är det ju täckt av en plåt inne i själva bagagerummet. Men det är ju ingen nackdel att göra som du beskriver.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej!

Har varit ett tag sedan! Har byggt och letat delar. Inte så mycket saker som syns, tyvärr. Kommer börja lacka under semestern. Har äntligen fått min mellanaxel kapad, den blev inte lång. Han på verkstan funderade och kliade sig i huvet vad jag skulle ha den till. Motorn sitter så långt bak, att den blev bara cirka 900mm lång. Tyvärr fick jag kapa upp kardantunneln igen, för att jag fick inte upp den då den är gansk grov (Mustangs). Jag lovar att jag skall komma med bilder, jag ska bara bli kompis med imageshack först och komma fram till ett bra å effektivt sätt.
SFRO-fråga, kan man som ombyggt fordon göra en typ av byggbesiktning (konstruktionen) innan jag börjar måla. Vill ju undvika misstag och inte heller vill jag sätta ihop för mycket innan jag börjar måla.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Ja, byggbesiktning ska man göra innan man lackar, det är "standard" för ombyggt fordon. Kontakta närmsta besiktningsman och boka en tid innan du bygger för långt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej,insåg att det har gått mycket lång tid sedan jag senast gjorde en uppdatering. Strul med att lägga upp bilder gjorde det hela mindre kul.

Projektet lever ännu, bilen är i stort sett ihop för att besiktas i höst var planen.

Autronic SM4 provisoriskt installerad för att kontrollera att allt fungerar innan jag klipper ner till rätt längd. Är som sagt första gången jag gör något sådant.

Nu till min desperation! Har tidigare fått in alla signaler i autronic. Allt utom kamsignal. Bestämde då att köpa Autronics egna hallgivare, från mrm.

Kopplade hallsensorna idag och fick kamsignal men enbart 5rpm av vevgivaren. Kopplade tillbaka till bilens original vevgivare som fungerade tidigare men nu fungerar inte den heller. Batteriet började tappa efter allt gnuggande, så gick in och tog en öl och bestämde mig för att det var dax för ett inlägg/rop på hjälp.

Förtvivlad, kan någon hjälpa mig?

ve+ signal
Blk sensor ground
Red/blk trigger supply
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Steve »

Samma volt på nya och gamla givaren?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Löste det där med varvtalet, hjärnsläpp. Var dock tvungen att byta till Fords original vevaxelgivare å vipps så såg jag 180-190rpm med startmotor. Detta är Bara en tvåtrådig som jag kopplat till ve+ och ”screen” Då funkar det. Men lyckan var kortvarig. Skulle kolla tändning och upptäcker att jag kopplat fel, korrigerar detta. Men ingen gnista alls. Fattar inte, kablar verkar vara rätt men vet inte om jag ställer in rätt i autronicen...
Har edis 6 tändspole Och kopplat den enligt autronics guide för Wasted spark och rekommenderad Bosch tändningsmodul. Någon som har erfarenhet av autronic sm4?
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Har en fråga som rör autronic SM4 tändsystem. Jag har kopplar enligt autronics hemsida för WS spark, trodde jag.
Länk: http://www.autronic.com.au/INDUCTIVE_6_ ... ed_v10.pdf
Enda skillnaden är.
*Fords edis6 spole (har ingen jord) 3 signal & en 12V
*Bosch tändmodul enligt deras schema
*ställde +ve i sprutet
Börjar tro att jag gjort bort mig, för nu när jag börjar studera schemat igen nu när det inte vill fungera.
Enligt deras schema har respektive spole en jord? Edis spolen har ingen sån. Börjar tro jag gjort fel och skulle haft inställningen -ve istället som det står på kopplingsschemat? Mätte upp spolen och den verkar hel men lite lurigare att mäta tändmodulen, vet inte hur.

Kollat signalkablarna ut från sprutet och alla har 12v konstant som det är nu (+ve). Hoppas bara inte sprutet kan ta stryk av en sådan felinställning.

Någon vänlig själ som kan förklara hur det ska/bör vara.
Skriv svar