Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Tyvärr är ju DR-reglementet lite föråldrat, inom Rally/Racing finns bra skisser på olika former av delningar men i DR är det väl bara varianten med skarvhylsa utanpå röret och 4 skruvar i kors som finns med. Så har jag gjort för min dörrsträva.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Gjorde ett ryck igår kväll och skulle byta bakstycke på min borg warner t5, vilket inte riktigt blev så enkelt som jag trodde. Dessutom upptäcker jag att femte växeln hade blivit sallad. Se den tråkiga bilden.

Bild

Nu verkar de inte vara guld värda dreven till femman men det var ändå tråkigt. Jag fortsätter modda för att få dit mitt bakstycke så jag kan börja bygga motorfäste och till växellådan.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Surt!

Det sägs att just femman är klenast och att man ska undvika att ge på mycket vrid på den.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av c311com »

3:ans drev rasade på min B&W T5. Det var den tidigare varianten. De senare T5WC från bl.a. Sierra Cosworth 2WD och TVR är bättre.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Till något helt annat så har mitt coola plast-kit kommit hem och jag kunde inte låta bli att provmontera lite. Verkar inte vara så mycket jobb att få dessa att passa ( badassparts rocket bunny).

Se bild. Plast kit, jag har bara tejpat fast det löst ännu.
Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej, det var länge sedan jag har meddelat någon framgång, men det har varit mycket och det lilla jag har gjort har inte varit lönt att uppdatera. Men nu hänger motor av sig själv, med nya motorfästen och växellådsfäste som nästan är klart. Fästet till växellådan behöver en fästpunkt till annars blir det brytningar i fästet, men som tur är så finns det ett hål på lådan precis där det behövs. Tyvärr kommer jag inte åt medans lådan och motor är på plats så det får bli när jag tar ut allt igen. Är rätt nöjd med växellådans fäste, jag placerade hålen på värdera sida balken som går under stolen. Bultarna syns blanka och fina på bild. Holkade ur lite så inte lådan inte skall ta i och provade även den nya handbromsens placering, lite löst bara.

Tror det blir att titta efter en mellanaxel, placera momentstag någonstans, för att sedan göra klart så skärmbreddarna passar. Eftersom skärmarna kommer delvis går ihop med golvet så vill jag ha det klart så när den skall blästras till hösten så det mesta plåtjobbet är klart om man nu inte glömmer några fästen såklart.

Bild

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Skulle ge mig på att bocka buren till bilen, men böjarna blev inte så bra. Redan vid första bocken som är i axelhöjd så upplevde jag att den ville vecka röret. Detta har jag inte varit med om tidigare när jag har jobbat med rör tidigare. Nu är det så att den bock som jag jobbade med var en dragande i mina dagar som rörsvetsare. Får nog inse att jag får lov att beställa en bur från finess, om ingen annan vet av någon annan firma!? :doh:
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Undrar om jag har dragit vatten över huvet, skärmbreddarna jag har köpt är inte nog breda och modda dom skulle inte bli snyggt. Så därför beslutade jag mig för att modda skärmen istället så skärmbreddarna passar bilen. Jag lyfter ut skärmen 7cm men jag har lite svårt med hur jag ska få passformen vid dörren bra. Det är även ett huvudbry hur avslutet skall se ut vid dörren. Jag skulle kunna göra något liknande som nya Nissan 300 där skärmen slutar en bit upp. Se bilder de förklarar bättre mitt dilemma.

Bild

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej!

Jag har inte slutat arbeta, det har bara gått otroligt sakta och det lilla som blivit gjort har inte varit värt att uppdatera. För det första så köptes ett skärmbreddar-kit till en Nissan 200, men caprin har inte riktigt lika skärmar. Jag var dessutom tvungen att komma på en lösning där jag var tvungen att bredda mer än vad bredderna klarade av.

Många goda idéer från min fru och bekanta resulterade i vad ni ser enligt bifogad bild. Det kanske inte var den bästa lösningen för att få skärmen att acceptera skärmbreddarna. Kan ha varit alkoholen som ställde till det :doh:. Mycket smidande och bankande för det slår sig nånting ofantligt. Ena skärmen nästan klar för sista svetsningen och den andra är punktad.

Det ena vansinnet efter det andra, jag kommer vara mycket gammal innan denna bil blir klar.

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej, det var länge sedan jag lade in något men det går så sakta att ni är säkert ointresserade. Jag har i alla fall stagat/förstärkt tornen fram och nästa helg sätter jag fast skärmarna. Jag har även breddat lyktorna så de matchar skärmbreddningen, den kommer se väldigt bred ut fram. Har inte riktigt löst ännu hur det blir med breddningen bak ännu, men jag tror att jag har en ide som kan fungera. Såg en Nissan på ett forum som har en lösning på breddning som jag tror på.

Nu kanske jag inte får klagomål gällande bildstorleken, jag hittade nämligen ett enkelt program på paddan som ändrar snabbt storleken på bilderna. Bilderna tas numera med Ifånen för enkelhetens skull.

Jag kunde inte låta bli att lägga ett bud på ett big brake kit i England, 330mm. Jag fick dom begagnade för 310 pund plus frakt, hoppas inte frakten blir alldeles för dyr!?

Nu till bilden, bilder säger mer än tusen ord.

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Intresse finns, fast det går sakta. Det gör det ju för mig också :-)

Ser bra ut det där.

Tyvärr har frakterna från England dragit iväg lite, be gärna säljaren kolla lite olika alternativ om det går.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av W108 »

Jag följer också den här, blev ett lyft för tråden med bildstorleken :thumbright:

Gustaf, Du presenterar inte din bil någonstans?
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Blev tyvärr inget med bromsarna, säljaren vägrade Paypal. Jag får leta vidare tyvärr finns det inte så mycket som är bolt on till ford begagnat. Det är ju bra att samla delar så det finns när man väl behöver dom... :D
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Min bil finns på Rejsa.nu och FMCS, det finns en gammal tråd här men den är inte så uppdaterad.

Med Scorpio fjäderben (1995 och nyare) så bör de flesta Sierra Cosworth 4x4-kit passa rätt bra. Jag vet att nån på FMCS spanat fram några nyare Citroënskivor (DS5?) på typ 340 mm som verkade passa. Okadapters är ju rätt enkelt att ordna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej!

Får jag börja med eftersom det vaaaar så längesedan. Jag har haft så tråkiga uppdateringar så det har inte varit lönt att lägga upp. Tror i min enfald att bilen kommer vara klar för att blästras och grundas här under hösten/förvintern. Den här skärmbreddningen har givit mig gråa hår verkligen.

Håller som bäst på med att färdigställa saker i golvet som ej blivit klar under byggtiden.

Jag har tänkt att stumma infästningarna för hela bakvagnen, och har därmed upptäckt att om man skjuter diffklumpen upp och ned så har man på ett enkelt sätt justerbara vinklar för bakhjulen (camber).
Nu då till problemet, jag skulle vilja ersätta silenblocken med uniballs? Får man ersätta dom och klara en besiktning för ombyggt fordon? Uniballsen sätter jag där för att kunna vinkla bakvagnen!
Skriv svar