Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 7:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån aug 13, 2012 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Hej efter en massa påtryckningar från Jens så ska jag försöka mig på en garage tråd...
Receptet på vår escort har varit enkelt, tog en org mk1 escort (min frus hi hi )monterade på en 240 axel med 3,54 utv upphängd i en momentarm ,740 kardan och en hempulad M45 låda (Utan synkringar) kopplingen består av en lapplander lamell för att få en något mjukare ikoppling av kraften från motorn och till den en förstärkt turbo koppling som klarar 500nm.
Däcken bak är av storlek 8,5-23/15 M&H
Motorn består i dag av en 405 topp med starkare vent fjädrar och lättvikts ventil hattar, toppen har matchs portats ca 1cm in från insug och grytan endast tilljämnad mellan gjutning och bearbetning ventilerna är org fast med några x-tra vinklar lika så säterna .
kammen är en org k-kam.
Bottendelen är helt org ca 25,000 mil på den orenoverad :)
Grenröret är ett4-2-1 och ett 3,5 tums avgas system
Insuget är också ett hempul 40mm inv med 40mm Mikuni förgasare som agerar spjällhus bränslet kommer från ett org k-jetronic med en justerbar bränsle regulator för justering av styrtrycket.
Tändningen styrs av org GLT brytar löst uppbackad av en MSD 6AL.
Och ett Nos lustgas system med 100hk bestyckning
Fyller på info vart efter det händer något eller om någon har några frågor.
Bästa tid på 201m 7,44 145km/t
Bästa tid på 401m 11,9 180km/t
Bästa 60foot 1,56
Vikt 965 kg på start linjen .
Bromsad hos Dala Performance på classic car week på rullande lansväg och den gav 267 HK (omräknat till motor hästar)med 75 hk lustgas
Ni kan se motor bilder på forum tråden MOTORSTYRNING/ K-JETRONIC på sid 17 och hjul lyftet på sid 18
Video på youtube länk från 2011 http://www.youtube.com/watch?v=365D7T38vbw
Motor bilder viewtopic.php?f=16&t=39368&start=240
Hjul lyft viewtopic.php?f=16&t=39368&start=255
/Peter


Senast redigerad av p.hedman mån aug 13, 2012 10:14 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 13, 2012 10:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Något uppdaterad............


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 10:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
härligt med en tråd på bygget så vi kan följa med mer vad som händer och hur bilen utväcklas. jag gillar såna här byggen :thumbright:

berätta mer om lamda, förtändning med/utan NOS mm sånt är intressant tycker jag. hur mycket varvar du och så på strippen?

jag läger in lite bilder då jag förstår att datorer och sånt inte är din starkaste sida (det finns ju viktigare saker att kunna i denna värd eller hur? :) )

Bild

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Ja dataorer är bara till fasa men även jag måste väl ge mig in i cyber världen snart...
Den stora investeringen i år va lambda mätaren :) , det blev genast lite lättare att se vad man höll på och jag förstår att alla ungtuppar genast säger "jag sa ju det".... ja ja.
Jag justerade tändningen 2grader åt gången tills topspeeden vände då backade jag 1 grad tills jag var tillbaks till bästa topspeeden, gjorde sen samma sak med gasen sänkte till vad NOS rekomederade och höjde ..osv tror jag toppade med 26grader utan gas och med gas 24 grader.
Man ska veta att ventiler och förbrännings rum är helt orginal så med en modifierad motor så får man helt andra resultat.
Start varv har jag ca 4000 rpm och växlar vid ca 6200 vid en bra repa, kan short shifta vid dåligt fäste,den varvar ca 5800 över mål.
Måste göra något drastiskt åt bränslet då det tar slut vid ca 4500 rpm, nu fuskar jag med att feta på den med x-tra bränsle på lustgas systemet men den går riktigt dåligt utan det x-tra.
Har ej bestämt mig vilken väg jag kommer att gå ,koppla in fuggarna eller gå vidare med mitt mekaniska k-jet (typ v8 huvud) eller gå in i datorernars värld.
En kompis tipsade mig om en PLC maskin styrning HE HE .. ja eller mega skvätt eller vad det kan bli.
Är mycket sugen att skaffa /bygga ett hillborn sprut det vore väl sten cooolt och gå över till mettis eller E85 kanske det finns lite vrid att hitta där.
Återkommer när jag kommer på något./Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 10:27 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Ett otroligt bra resultat med så lite motor. Imponerande.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 10:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Tack Erland det värmer....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 10:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Ok jag ska berätta en liten hemlis.... jag har trimmat, jag har just stoppat i en Rune Nyström / Pär "Pirre"Eriksson kam som jag köpte och ska prova till Dala-Järna rejset.
Pirre bromsade en motor med org ventiler och en sån här kam till 210 hk och med 46/38 ventiler 245hk sug hästar så det ska bli spännande hur det kommer att funka.
Kammen ska ha ett mycket bra register enl Pirre.
Jag har svåra bränsle problem redan utan gas.. men jag får väl feta på lite till x-tra bränslet (gasens bränsle).
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2012 4:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Du kan inte höja soppatrycket och bygga ett progressivt reglage till vågen?
så du får lika på låglast som du har nu, och fetare på högre gaspådrag?

Runekammar är inte dumma alls, har en modell i kadetten. ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2012 8:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Vad är det för värden på en sån kam?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2012 8:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
har ej kam värdena hemma men om jag kommer i håg rätt så hade den 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep.
Kan åter komma med mer exakt senare / Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 17, 2012 8:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
OK!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 17, 2012 10:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Jag ska försöka fixa till någon sorts tillskotts bränsle till Dala-Järna rejset nästa helg så får vi se hur bra kammen blir.
Jag tvekar inte på pirre men det kan komma att behövas en del skruvande innan jag får till kombinationen igen/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 20, 2012 8:00 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
tror du inte det blir bättre att bara koppla in förgasarna ? då behöver du inte kompensera med lustgas soppan.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 20, 2012 11:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 957
Ort: bjursås
Jo jag ska göra det men jag behöver bygga om hela bränsle systemet hela vägen fram.
Jag har bara inte tid till helgen, det kommer att bli ett lågtrycks system sen och jag behöver bygga klart acc pumpen till fuggarna för att det är 2takts skoter förgasare.
Jag river nog ner fuggarna efter helgen och börjar ombyggnationen då så kanske jag hinner prova den till sista t&t på tallhed i höst.
/ Peter


Senast redigerad av p.hedman mån aug 20, 2012 11:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 20, 2012 11:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Hupp.. gör en specialare.. tillskott med förgasarna.

Blocka lågfartsmunstyckena.
Gör nålar som är grova hela vägen.
sen kan du kona dem från det läge du vill tillskottet ska komma.
Och justera med huvudmunstyckena.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010