Mk1 Escort rullande test bänk...
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Hmm kan vara en bra ide ska kolla det.. / Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
prova att köra med gasarna utan acc pump först. jag tror inte du behöver bygga dit dem på ett IR insug som är ganska kort speciellt om du tunar lamdan lite fet på små spjäll lägen.
man ska inte krångla till saker utan andledning (ska tillägga att jag är en K-jet hatare som inte går att övertyga om nått annat, men rätt insatt i hur de fungerar)) så att köra tre bränsle system är nog inget man ska jobba mot om man vill köra i verkligheten med motorn och bilen.
mvh jens
man ska inte krångla till saker utan andledning (ska tillägga att jag är en K-jet hatare som inte går att övertyga om nått annat, men rätt insatt i hur de fungerar)) så att köra tre bränsle system är nog inget man ska jobba mot om man vill köra i verkligheten med motorn och bilen.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
va??.,, förgasare har juh typ 4-5 bränslesystem integrerat
Ja glömde nämna det förut.. att eventuellt blockera accpump i dem också.
Ja glömde nämna det förut.. att eventuellt blockera accpump i dem också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
va? blockera vad?
jag snackar om soppa system i chassit... ett till K -jet, ett till förgasarna och ett till lustgasen (de behöver helt olika tryck alla system) = jobbigt.
jag snackar om soppa system i chassit... ett till K -jet, ett till förgasarna och ett till lustgasen (de behöver helt olika tryck alla system) = jobbigt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
tror inte trådskaparen drar sig för att testa, han är en riktig pulgubbe vad jag erfar.
Men vad förstod du inte med blockera?
Men vad förstod du inte med blockera?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
skit samma. ville bara säga att det inte är säkert det behövs acc pumpar på 2takts förgasarna till ägaren p hedman. som jag sagt jag är imponerad och förtjust i sånna här bilar
om du vill kan du få testa en kam sen med mera lyft och lite bredare nock vinkel som jag tror fungerar bra med lustgasen.
mvh jens
om du vill kan du få testa en kam sen med mera lyft och lite bredare nock vinkel som jag tror fungerar bra med lustgasen.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Jens! K-jet bemästras bara av de intelligenta.
Ett turbo spruthuvud ger mer soppa, SAAB eller helst Volvo.
Erland
Ett turbo spruthuvud ger mer soppa, SAAB eller helst Volvo.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
jo K-jeten är en underbar konstruktion som alltid fungerar perfekt och speciellt då det gäller höga effekter och exakt bränsle kontroll (lamda) och bränsle förbrukning
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Det finns t.o.m. K-lambda.
Erland
Erland
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Hej på er ja ett systemtill blir för mycket kaka på kaka, som jag sagt förut "play it simpel stupid".
fuggarna ska jag ge en chans men ett v8 sprut hade ej varigt i vägen.
Ett v8 k-lambda från MB hade blivigt bra och med en vrid put inne i bilen så kunde jag finjustera sprutet vid behov./ Peter
fuggarna ska jag ge en chans men ett v8 sprut hade ej varigt i vägen.
Ett v8 k-lambda från MB hade blivigt bra och med en vrid put inne i bilen så kunde jag finjustera sprutet vid behov./ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
en annan grej.. inte så sofistikerad men ändå värd att nämnas.
8cyl huvud.
4 går till k-jet spridare.
de andra 4 till elektroniska spridare.
Då kan man slå av och på dem vid önskat varvtal/gaspådrag.
8cyl huvud.
4 går till k-jet spridare.
de andra 4 till elektroniska spridare.
Då kan man slå av och på dem vid önskat varvtal/gaspådrag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Jag är förvånad av att inte fler har provat mekaniskt styrt k-jet har funkat mycket bra.
Vid gaspådrag så fetas motorn på till varvet kommer i kapp perfekt acc pump funktion.
Ang pul gubbe ja det är nog så jag tycker om att prova olika saker och se om det funkar.
Har haft ideer om att stoppa i en PRV 6a på 3,0L smidd vev org, hemi toppar, stora ventiler org, holly fugge och hem byggda headers hel alu motor , dom fanns ända fram till -97 och dom sista fanns med en 300HK turbo motor ( inte i svergie)
Det står en hos grannen ville ha en wiskey för den... he he.
Vore en kul motor att stoppa i grabbens PV./ Peter
Vid gaspådrag så fetas motorn på till varvet kommer i kapp perfekt acc pump funktion.
Ang pul gubbe ja det är nog så jag tycker om att prova olika saker och se om det funkar.
Har haft ideer om att stoppa i en PRV 6a på 3,0L smidd vev org, hemi toppar, stora ventiler org, holly fugge och hem byggda headers hel alu motor , dom fanns ända fram till -97 och dom sista fanns med en 300HK turbo motor ( inte i svergie)
Det står en hos grannen ville ha en wiskey för den... he he.
Vore en kul motor att stoppa i grabbens PV./ Peter
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Nu har jag provat nya kammen.
1a repan funkade ej så bra 3000 rpm i start varv dog i starten blödrade till och blev en 7,76 på 201m .
2a repan så ställde jag på k-jeten till 10,5 i lambda på 1500rpm gick mycket fett på låga varv men den varva lätt upp till 6000rpm så då provade jag med 6000 i start varv 1,56 60 foot och 7,502 på 201m och 144 i slut fart.
Skulle till med en 3e repa men då kom en regn skur.
Har åkt med 32 grader tändning men kammen vill ha upp till 38 grader men jag körde låg tändning till med att börja men, hann ej trimma in tändning och bränsle pga att dom bestämde att starta ellemineringen redan på lördagen så då kunde jag ej fortsätta.
Till min förvåning så gick det riktigt bra med org k-jet. Bränsle kurvan är ej optimal och skulle behöva justeras yttiligare.
Fick till min bästa 60 foot på en 1,55.
slog ut mig själv i semin då jag trots avsläpp och bromsning åkte en 7,56 mot mitt 7,60 index men bilen går lite för fort nu hi hi så jag har ej lärt mig den ännu.
Ska upp till orsa om 2veckor och testa ut bilen till fullo med tändning och bränsle , har förhoppningar att kunna åka under 11,5 på 402m men vi får se .
Ska kolla om jag kan få någon att hjälpa mig att lägga ut sista repan på youtube , ett fint hjul lyft sett bakifrån , man ser hela taket på bilen och hur den vrider sig.
Frisklufts utblåsen i instrument brädan flyger ända till baksätet då vet jag att jag har en 60 foot under 1,6 hi hi.. / Peter
1a repan funkade ej så bra 3000 rpm i start varv dog i starten blödrade till och blev en 7,76 på 201m .
2a repan så ställde jag på k-jeten till 10,5 i lambda på 1500rpm gick mycket fett på låga varv men den varva lätt upp till 6000rpm så då provade jag med 6000 i start varv 1,56 60 foot och 7,502 på 201m och 144 i slut fart.
Skulle till med en 3e repa men då kom en regn skur.
Har åkt med 32 grader tändning men kammen vill ha upp till 38 grader men jag körde låg tändning till med att börja men, hann ej trimma in tändning och bränsle pga att dom bestämde att starta ellemineringen redan på lördagen så då kunde jag ej fortsätta.
Till min förvåning så gick det riktigt bra med org k-jet. Bränsle kurvan är ej optimal och skulle behöva justeras yttiligare.
Fick till min bästa 60 foot på en 1,55.
slog ut mig själv i semin då jag trots avsläpp och bromsning åkte en 7,56 mot mitt 7,60 index men bilen går lite för fort nu hi hi så jag har ej lärt mig den ännu.
Ska upp till orsa om 2veckor och testa ut bilen till fullo med tändning och bränsle , har förhoppningar att kunna åka under 11,5 på 402m men vi får se .
Ska kolla om jag kan få någon att hjälpa mig att lägga ut sista repan på youtube , ett fint hjul lyft sett bakifrån , man ser hela taket på bilen och hur den vrider sig.
Frisklufts utblåsen i instrument brädan flyger ända till baksätet då vet jag att jag har en 60 foot under 1,6 hi hi.. / Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Mekanisk styrning av K-jetet var en klurig och kul ide´.
Mekanisk styrning av K lambda, hur hade det funkat?
Erland
Mekanisk styrning av K lambda, hur hade det funkat?
Erland
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Att mekaniskt styra k-lambda tror jag skulle fungera bra lika som k-jet fast då kan man finjustera lambda värdet med en vrid potensiometer innefrån kupen ( volym knapp) , Då reglerar du värdet i stället för lambda givaren.
Det största jobbet med att mekaniskt styra ett k-jet/lambda är att få till bränsle kurvan men har nog klurat ut det också med en exenter som du kan vrida på spjällaxen som påverkar bränsle armen lite i början och sedan mer och mer / Peter
Det största jobbet med att mekaniskt styra ett k-jet/lambda är att få till bränsle kurvan men har nog klurat ut det också med en exenter som du kan vrida på spjällaxen som påverkar bränsle armen lite i början och sedan mer och mer / Peter