Mk1 Escort rullande test bänk...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Precis det jag var ute efter,, progressivt reglage.
Sitter ett finfint på Opel 8v 2.0 (C20ne) typ opel omega A 2.0i
man kan juh även köra med wire och då en 'excentrisk' gasrulle,, sitter på gamla CIH motorerna med insprut(opel det med)
Sitter ett finfint på Opel 8v 2.0 (C20ne) typ opel omega A 2.0i
man kan juh även köra med wire och då en 'excentrisk' gasrulle,, sitter på gamla CIH motorerna med insprut(opel det med)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
ok tack ska kolla om skroten har en inne / Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
en bild på C20ne.
Själva gasreglaget går i en slags 'kam' enkelt förklarat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
hej kadett4wd ser nu att det där reglaget ej får plats mellan fuggarna.
Har en skiss hemma på ett reglage som jag kan justera den progresiva kurvan helt , skulle då använda en mycket liten kedja typ vxl kedja till 3-vxl cyckel så den ej hoppar av vid gas släpp men funkar som en wire.
Reglaget funkar som att man tar ett spår hjul med djupt spår och borrar i små huvud lösa insexs skruvar innuti som man kan justera in och ut allt efter behov. På det sättet så kan man ställa bränsle kurvan helt steglöst./ Peter
Har en skiss hemma på ett reglage som jag kan justera den progresiva kurvan helt , skulle då använda en mycket liten kedja typ vxl kedja till 3-vxl cyckel så den ej hoppar av vid gas släpp men funkar som en wire.
Reglaget funkar som att man tar ett spår hjul med djupt spår och borrar i små huvud lösa insexs skruvar innuti som man kan justera in och ut allt efter behov. På det sättet så kan man ställa bränsle kurvan helt steglöst./ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
det kan se ut att ta plats, men det är ca 6-7mm tjockt och sedan 'kulan'.
Men det var ett exempel på vad som finns 'därute', givetvis inget tvång att nyttja
Men det var ett exempel på vad som finns 'därute', givetvis inget tvång att nyttja
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Denna mekaniska lösning av K-jet tar ju ingen hänsyn till motorvarvtalet. Eftersom den ändå snålar ut på topp så kanske det inte blir alldeles för fett om du fullgasar på lågvarv? Men hittar du ett större bränslehuvud så kommer det säkert bli problem.
Kunde du lösa varvtalsberoendet + justerbart progressivt mot spjälläget så vore det kanon! Jag är mycket förtjust i din mekanisering av sprutet, men varvtalsberoendet borde vara det som ger mest att fixa.
Typ en sån här, som justerat längden på staget till sprutets före detta luftvåg ju mer varvtalet ökar.
/David
Kunde du lösa varvtalsberoendet + justerbart progressivt mot spjälläget så vore det kanon! Jag är mycket förtjust i din mekanisering av sprutet, men varvtalsberoendet borde vara det som ger mest att fixa.
Typ en sån här, som justerat längden på staget till sprutets före detta luftvåg ju mer varvtalet ökar.
/David
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
hej har åkt runt hemma här och på returen på rejsen , det är inge problem då men när man släpper gasen så smäller det lite tills varvet gått ner med 13,5 i lambda värde på tomgång .
Man kan ta en liten remskiva typ 30mm med djupt spår och borra ett offcenter hål för spjällaxeln och sen styra bränsle armen med en vire eller mycket liten kjedja. Då kan man vrida en exentriska remskivan på spjäll axeln och på det sättet justera till bränsle styrningen.
Nu när jag ställde på k-jeten till 10,2 i lambda på tomgång utan progresiv styrning så blev det som en trimmad amazon med mycket dåligt bestyckade webrar eller trimmad moppe hi hi
Herr J.Lundin breättade för mig att Peugot tror jag hade mekanisk styrning orginal på 60 talet.
Ang gasa fullt på låga varv så blir det samma effekt som med förgasare men kanske lite bättre då k-jetten fetar på bättre är förgasaren.
Man kan ta en liten remskiva typ 30mm med djupt spår och borra ett offcenter hål för spjällaxeln och sen styra bränsle armen med en vire eller mycket liten kjedja. Då kan man vrida en exentriska remskivan på spjäll axeln och på det sättet justera till bränsle styrningen.
Nu när jag ställde på k-jeten till 10,2 i lambda på tomgång utan progresiv styrning så blev det som en trimmad amazon med mycket dåligt bestyckade webrar eller trimmad moppe hi hi
Herr J.Lundin breättade för mig att Peugot tror jag hade mekanisk styrning orginal på 60 talet.
Ang gasa fullt på låga varv så blir det samma effekt som med förgasare men kanske lite bättre då k-jetten fetar på bättre är förgasaren.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Det var väl Kügelfisher mekanisk insprutning?
Den hade en 3D kam som var mappen.
Kammen fick slipas för att passa motorns trimningsgrad.
Erland
Den hade en 3D kam som var mappen.
Kammen fick slipas för att passa motorns trimningsgrad.
Erland
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Jag TROR att det inte va Kugelfisher men jag kan ha fel, ska kolla .
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Finns ett fabrikat till men jag kommer inte ihåg vad det heter.
Erland
Erland
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Fanns väl ett mekaniskt sprut som heter Spica som liknar kügelfisher. Men namnet är väl lite olycksbådande
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
men om du har säg 180hk kapacitet i insprutningen sen så trycker du full gas på 3ans växel från 3000rpm och drar den till 8000rpm då har du ju samma soppa mängd på alla varv, borde gå jäkla fett på låga och snålt på höga om du har 200hk. det kan ju inte bli så bra? på en förgasare har man ju väldigt många fler system och munstycken att jobba med. inte tala om ett elektroniskt system som har både varv, undertryck (eller spjäll vinkel) som huvudparametrar och blir fullt justerbart på alla varv och belastningar.
på en hilborn eller kugerfisher (gillar inte dem heller) så har du ju iallafall varvtal och spjälläges juster möjligheter.
mvh jens
på en hilborn eller kugerfisher (gillar inte dem heller) så har du ju iallafall varvtal och spjälläges juster möjligheter.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Det är väl det han försöker komma runt med tillskott, eller progressivt reglage.
Sen kanske han inte är så intresserad av 'segdragningar' då det verkar vara dragrace som är det prioriterade.
tycker det är skoj att folk går sina egna vägar.
Sen kanske han inte är så intresserad av 'segdragningar' då det verkar vara dragrace som är det prioriterade.
tycker det är skoj att folk går sina egna vägar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
Men det progressiva reglage hjälper ju inte om han stampar gasen i botten på låga varv?
Öppnas spjällen fullt på 2000 rpm ges lika mycket soppa som om han varvar 8000.
För K-jetronic sprutar inte in med en puls per varv utan det sprutar Kontinuierlich, alltså blir gaspedalen en enkel kran som öppnar och stänger bensinflödet.
Max gas, max bränsle oavsett varvtal.
Därför behövs något som David beskriver ovan.
Men jag tycker det är en jätteroligt att det provas och alla problem går säkert att lösa!
/Karl
Öppnas spjällen fullt på 2000 rpm ges lika mycket soppa som om han varvar 8000.
För K-jetronic sprutar inte in med en puls per varv utan det sprutar Kontinuierlich, alltså blir gaspedalen en enkel kran som öppnar och stänger bensinflödet.
Max gas, max bränsle oavsett varvtal.
Därför behövs något som David beskriver ovan.
Men jag tycker det är en jätteroligt att det provas och alla problem går säkert att lösa!
/Karl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mk1 Escort rullande test bänk...
tror ni förstorar problemet.
Kolla prestandan bilen har.
Hur den är körbar på lägre verkar vara av mindre betydelse
Kolla prestandan bilen har.
Hur den är körbar på lägre verkar vara av mindre betydelse
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!