Mk1 Escort rullande test bänk...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Kadett4wd »

Precis det jag var ute efter,, progressivt reglage.
Sitter ett finfint på Opel 8v 2.0 (C20ne) typ opel omega A 2.0i
man kan juh även köra med wire och då en 'excentrisk' gasrulle,, sitter på gamla CIH motorerna med insprut(opel det med)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av p.hedman »

ok tack ska kolla om skroten har en inne / Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

en bild på C20ne.
Själva gasreglaget går i en slags 'kam' enkelt förklarat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av p.hedman »

hej kadett4wd ser nu att det där reglaget ej får plats mellan fuggarna.
Har en skiss hemma på ett reglage som jag kan justera den progresiva kurvan helt , skulle då använda en mycket liten kedja typ vxl kedja till 3-vxl cyckel så den ej hoppar av vid gas släpp men funkar som en wire.
Reglaget funkar som att man tar ett spår hjul med djupt spår och borrar i små huvud lösa insexs skruvar innuti som man kan justera in och ut allt efter behov. På det sättet så kan man ställa bränsle kurvan helt steglöst./ Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Kadett4wd »

det kan se ut att ta plats, men det är ca 6-7mm tjockt och sedan 'kulan'.

Men det var ett exempel på vad som finns 'därute', givetvis inget tvång att nyttja ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av David V »

Denna mekaniska lösning av K-jet tar ju ingen hänsyn till motorvarvtalet. Eftersom den ändå snålar ut på topp så kanske det inte blir alldeles för fett om du fullgasar på lågvarv? Men hittar du ett större bränslehuvud så kommer det säkert bli problem.
Kunde du lösa varvtalsberoendet + justerbart progressivt mot spjälläget så vore det kanon! Jag är mycket förtjust i din mekanisering av sprutet, men varvtalsberoendet borde vara det som ger mest att fixa.

Typ en sån här, som justerat längden på staget till sprutets före detta luftvåg ju mer varvtalet ökar. 8)
Bild

/David
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av p.hedman »

hej har åkt runt hemma här och på returen på rejsen , det är inge problem då men när man släpper gasen så smäller det lite tills varvet gått ner med 13,5 i lambda värde på tomgång .
Man kan ta en liten remskiva typ 30mm med djupt spår och borra ett offcenter hål för spjällaxeln och sen styra bränsle armen med en vire eller mycket liten kjedja. Då kan man vrida en exentriska remskivan på spjäll axeln och på det sättet justera till bränsle styrningen.

Nu när jag ställde på k-jeten till 10,2 i lambda på tomgång utan progresiv styrning så blev det som en trimmad amazon med mycket dåligt bestyckade webrar eller trimmad moppe hi hi :)
Herr J.Lundin breättade för mig att Peugot tror jag hade mekanisk styrning orginal på 60 talet.

Ang gasa fullt på låga varv så blir det samma effekt som med förgasare men kanske lite bättre då k-jetten fetar på bättre är förgasaren.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Erland Cox »

Det var väl Kügelfisher mekanisk insprutning?
Den hade en 3D kam som var mappen.
Kammen fick slipas för att passa motorns trimningsgrad.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av p.hedman »

Jag TROR att det inte va Kugelfisher men jag kan ha fel, ska kolla .
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Erland Cox »

Finns ett fabrikat till men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Erland
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Jimmen »

Fanns väl ett mekaniskt sprut som heter Spica som liknar kügelfisher. Men namnet är väl lite olycksbådande :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Jens Gustavsson »

men om du har säg 180hk kapacitet i insprutningen sen så trycker du full gas på 3ans växel från 3000rpm och drar den till 8000rpm då har du ju samma soppa mängd på alla varv, borde gå jäkla fett på låga och snålt på höga om du har 200hk. det kan ju inte bli så bra? på en förgasare har man ju väldigt många fler system och munstycken att jobba med. inte tala om ett elektroniskt system som har både varv, undertryck (eller spjäll vinkel) som huvudparametrar och blir fullt justerbart på alla varv och belastningar.

på en hilborn eller kugerfisher (gillar inte dem heller) så har du ju iallafall varvtal och spjälläges juster möjligheter.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl det han försöker komma runt med tillskott, eller progressivt reglage.
Sen kanske han inte är så intresserad av 'segdragningar' då det verkar vara dragrace som är det prioriterade.
tycker det är skoj att folk går sina egna vägar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Karl V »

Men det progressiva reglage hjälper ju inte om han stampar gasen i botten på låga varv?
Öppnas spjällen fullt på 2000 rpm ges lika mycket soppa som om han varvar 8000.

För K-jetronic sprutar inte in med en puls per varv utan det sprutar Kontinuierlich, alltså blir gaspedalen en enkel kran som öppnar och stänger bensinflödet.
Max gas, max bränsle oavsett varvtal.

Därför behövs något som David beskriver ovan.

Men jag tycker det är en jätteroligt att det provas och alla problem går säkert att lösa!

:thumbright:

/Karl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mk1 Escort rullande test bänk...

Inlägg av Kadett4wd »

tror ni förstorar problemet.
Kolla prestandan bilen har.
Hur den är körbar på lägre verkar vara av mindre betydelse :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar