Mk1 Escort rullande test bänk...
Postat: mån aug 13, 2012 9:00 pm
Hej efter en massa påtryckningar från Jens så ska jag försöka mig på en garage tråd...
Receptet på vår escort har varit enkelt, tog en org mk1 escort (min frus hi hi )monterade på en 240 axel med 3,54 utv upphängd i en momentarm ,740 kardan och en hempulad M45 låda (Utan synkringar) kopplingen består av en lapplander lamell för att få en något mjukare ikoppling av kraften från motorn och till den en förstärkt turbo koppling som klarar 500nm.
Däcken bak är av storlek 8,5-23/15 M&H
Motorn består i dag av en 405 topp med starkare vent fjädrar och lättvikts ventil hattar, toppen har matchs portats ca 1cm in från insug och grytan endast tilljämnad mellan gjutning och bearbetning ventilerna är org fast med några x-tra vinklar lika så säterna .
kammen är en org k-kam.
Bottendelen är helt org ca 25,000 mil på den orenoverad
Grenröret är ett4-2-1 och ett 3,5 tums avgas system
Insuget är också ett hempul 40mm inv med 40mm Mikuni förgasare som agerar spjällhus bränslet kommer från ett org k-jetronic med en justerbar bränsle regulator för justering av styrtrycket.
Tändningen styrs av org GLT brytar löst uppbackad av en MSD 6AL.
Och ett Nos lustgas system med 100hk bestyckning
Fyller på info vart efter det händer något eller om någon har några frågor.
Bästa tid på 201m 7,44 145km/t
Bästa tid på 401m 11,9 180km/t
Bästa 60foot 1,56
Vikt 965 kg på start linjen .
Bromsad hos Dala Performance på classic car week på rullande lansväg och den gav 267 HK (omräknat till motor hästar)med 75 hk lustgas
Ni kan se motor bilder på forum tråden MOTORSTYRNING/ K-JETRONIC på sid 17 och hjul lyftet på sid 18
Video på youtube länk från 2011 http://www.youtube.com/watch?v=365D7T38vbw" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor bilder http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjul lyft http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
Receptet på vår escort har varit enkelt, tog en org mk1 escort (min frus hi hi )monterade på en 240 axel med 3,54 utv upphängd i en momentarm ,740 kardan och en hempulad M45 låda (Utan synkringar) kopplingen består av en lapplander lamell för att få en något mjukare ikoppling av kraften från motorn och till den en förstärkt turbo koppling som klarar 500nm.
Däcken bak är av storlek 8,5-23/15 M&H
Motorn består i dag av en 405 topp med starkare vent fjädrar och lättvikts ventil hattar, toppen har matchs portats ca 1cm in från insug och grytan endast tilljämnad mellan gjutning och bearbetning ventilerna är org fast med några x-tra vinklar lika så säterna .
kammen är en org k-kam.
Bottendelen är helt org ca 25,000 mil på den orenoverad
Grenröret är ett4-2-1 och ett 3,5 tums avgas system
Insuget är också ett hempul 40mm inv med 40mm Mikuni förgasare som agerar spjällhus bränslet kommer från ett org k-jetronic med en justerbar bränsle regulator för justering av styrtrycket.
Tändningen styrs av org GLT brytar löst uppbackad av en MSD 6AL.
Och ett Nos lustgas system med 100hk bestyckning
Fyller på info vart efter det händer något eller om någon har några frågor.
Bästa tid på 201m 7,44 145km/t
Bästa tid på 401m 11,9 180km/t
Bästa 60foot 1,56
Vikt 965 kg på start linjen .
Bromsad hos Dala Performance på classic car week på rullande lansväg och den gav 267 HK (omräknat till motor hästar)med 75 hk lustgas
Ni kan se motor bilder på forum tråden MOTORSTYRNING/ K-JETRONIC på sid 17 och hjul lyftet på sid 18
Video på youtube länk från 2011 http://www.youtube.com/watch?v=365D7T38vbw" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor bilder http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjul lyft http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter