Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ update 19 dec!
Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ update 19 dec!
Hej!
Historia:
Köpte bilen för 2 år sen ungefär nere i Bara (Skåne). 80 mil tur och retur, men de va de ju kanske värt? Haft bilen från och till som brukis men bestämde mig för ca 2 veckor sen att uppfylla min dröm om en Råå bakhjulsdriven mk1 caddy. Blivit väldigt inspirerad av bla JapCrap caddyn och även kikat på några utomlands.. Så vi får se hur de går detta, deadline är om 2 år då jag vill ha bilen bra byggd och inte stressa ihop den.
Setup:
B230 8v
H profil
Egenbyggt plenum
Egenbyggt grenrör till turbo
Hoppas på en hx35 super eller liknande men kan ju ändras under tiden
Diverse wg och fuelrail osv ej bestämt än då detta inte är i de stadiet än, fokus nu är fram och bakvagn.
Bur o 4 punkts
Framvagn blir att kapa ur från nån 7/940 med bygga, fjäderben och torn och en bit av rambenen och även växellådstunnel. Så om någon har en skruttig 7:940 ståendes och vill bli av med så bara skriva då donatorbil inte är inköpt. Sålde även motorn jag skulle byggt på men har lite annat att pilla med först.
Bakaxel blir en 1031 axel från 945 turbo
Som caddyn såg ut i stora drag när den köptes
Och såhär förvandlades den under dom två åren jag haft den som brukis från och till
-coilovers o flippad axel med nya dämpare bak
-15" Raze fälgar (kanske inte så porriga men priset va rätt just då)
-kapade upp taket och stoppa ner en sollucka från 80/90 talet nångång där..
-snowcap
-mk2 90ans stora kofångare fram med "usa blinkers"
-mk2 stolar
-diverse lackade detaljer i blått inne i bilen
-sparco sportratt
kommer antagligen ha kvar en del av stuket utvändigt ( vill ha lite stance samtidigt som bilen ska gå att drifta med) så bilen kommer vara låg och ett par feta fälgar o några uppsättningar burn däck.. Tur man jobbar på bilverkstad så man har tillgång till däckmaskin
Liten update vad som hunnits med idag 20151214
strippade ner bilen och motorn från min volvo 142a väckte intresse
rallymotorn (1.6l förgasare) med sina 75 hk tyckte jag levererar ganska så bra ändå och låter fint med en ljuddämpare sen 2x2" ända bak fick tyvärr åka ur
motorpaket ur
idag så har jag hunnit med att plocka ner original bakaxeln
måttar lite, inte många centimeter bredare
måttar lite här med och funderar..
tror ni man kan få de godkänt i att flytta över caddy fästena till denna och använda samma infästning som org axeln? och sen även då lägga till stag som normalt sitter på 940in för att ännu mer säkra att axeln inte vrider sig.. bör väl inte vara problem med att använda bladfjädring..
det var allt för denna gången, har tonvis med före bilder men sånt är väl inget roligt
Mvh Sjoholm
Historia:
Köpte bilen för 2 år sen ungefär nere i Bara (Skåne). 80 mil tur och retur, men de va de ju kanske värt? Haft bilen från och till som brukis men bestämde mig för ca 2 veckor sen att uppfylla min dröm om en Råå bakhjulsdriven mk1 caddy. Blivit väldigt inspirerad av bla JapCrap caddyn och även kikat på några utomlands.. Så vi får se hur de går detta, deadline är om 2 år då jag vill ha bilen bra byggd och inte stressa ihop den.
Setup:
B230 8v
H profil
Egenbyggt plenum
Egenbyggt grenrör till turbo
Hoppas på en hx35 super eller liknande men kan ju ändras under tiden
Diverse wg och fuelrail osv ej bestämt än då detta inte är i de stadiet än, fokus nu är fram och bakvagn.
Bur o 4 punkts
Framvagn blir att kapa ur från nån 7/940 med bygga, fjäderben och torn och en bit av rambenen och även växellådstunnel. Så om någon har en skruttig 7:940 ståendes och vill bli av med så bara skriva då donatorbil inte är inköpt. Sålde även motorn jag skulle byggt på men har lite annat att pilla med först.
Bakaxel blir en 1031 axel från 945 turbo
Som caddyn såg ut i stora drag när den köptes
Och såhär förvandlades den under dom två åren jag haft den som brukis från och till
-coilovers o flippad axel med nya dämpare bak
-15" Raze fälgar (kanske inte så porriga men priset va rätt just då)
-kapade upp taket och stoppa ner en sollucka från 80/90 talet nångång där..
-snowcap
-mk2 90ans stora kofångare fram med "usa blinkers"
-mk2 stolar
-diverse lackade detaljer i blått inne i bilen
-sparco sportratt
kommer antagligen ha kvar en del av stuket utvändigt ( vill ha lite stance samtidigt som bilen ska gå att drifta med) så bilen kommer vara låg och ett par feta fälgar o några uppsättningar burn däck.. Tur man jobbar på bilverkstad så man har tillgång till däckmaskin
Liten update vad som hunnits med idag 20151214
strippade ner bilen och motorn från min volvo 142a väckte intresse
rallymotorn (1.6l förgasare) med sina 75 hk tyckte jag levererar ganska så bra ändå och låter fint med en ljuddämpare sen 2x2" ända bak fick tyvärr åka ur
motorpaket ur
idag så har jag hunnit med att plocka ner original bakaxeln
måttar lite, inte många centimeter bredare
måttar lite här med och funderar..
tror ni man kan få de godkänt i att flytta över caddy fästena till denna och använda samma infästning som org axeln? och sen även då lägga till stag som normalt sitter på 940in för att ännu mer säkra att axeln inte vrider sig.. bör väl inte vara problem med att använda bladfjädring..
det var allt för denna gången, har tonvis med före bilder men sånt är väl inget roligt
Mvh Sjoholm
Senast redigerad av Sjoholm den lör dec 19, 2015 4:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+
Välkommen! Låter som en kul busbil.
Jag kör photobucket, fotar med kameran, laddar upp bilderna via appen och sen länkar till URL när man skriver här på forumet.
Jag kör photobucket, fotar med kameran, laddar upp bilderna via appen och sen länkar till URL när man skriver här på forumet.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+
mekluuba: okej tack för tipset !
Lillen: Den blir lite bredare än originalt. skiljer bara ett par cm i bredd mellan caddy axeln och 940 axeln
Lillen: Den blir lite bredare än originalt. skiljer bara ett par cm i bredd mellan caddy axeln och 940 axeln
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+
240-axeln är smalare.
Men min tanke var mer på framvagnen?
Ska du korta framvagnen med tanke på hur smal en Mk I är?
Och är det sladdande som är prio eller väghållning?
Finns ju en del andra alternativ.
Bara nyfikon.
Men min tanke var mer på framvagnen?
Ska du korta framvagnen med tanke på hur smal en Mk I är?
Och är det sladdande som är prio eller väghållning?
Finns ju en del andra alternativ.
Bara nyfikon.
VW & Volvo.
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Lillen: det blir den axeln jag har. blir breddning fram också. kommer använda ramben från donator bilen. skiljer inte speciellt mycket i bredd faktiskt..
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Volvo har väl rätt lågt ET på fälgarna?
Det går ju att öka et så man får in hjulen om oken får plats.
Det går ju att öka et så man får in hjulen om oken får plats.
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
*Spårvidden på Volvo 240/260 är 1350mm.Sjoholm skrev:Lillen: det blir den axeln jag har. blir breddning fram också. kommer använda ramben från donator bilen. skiljer inte speciellt mycket i bredd faktiskt..
*Spårvidd Volvo 140/160 har samma spårvidd.
Men 140/160 axeln är ca 40mm "bredare".
Dvs annat högre Et på fälgarna med spåsvidden är samma.
*Spårvidd Volvo 740 har 1460mm.
Så varför köra en axel som är ca:100mm för bred om det finns en nästan passar?
Skiljer en hel del i passform och rambem mellan volvon och Caddyn.
Dvs om man ska få in det snyggt vid karossen.
VW & Volvo.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Bladfjäder i sig är inga problem, och tillsammans med 740 mittre stag så kan det nog funka helt okej. Jag skulle dock inte använda de yttre stagen från 740, det blir nog svårt att få till det bra (risk att stagen och fjädrarna försöker röra sig i olika bågar).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Ja ett par momentstag är bra.
Jag har exempelvis en s10 pickup som jag sänkt rejält.
Och tagit ur ett blad ur bladfjädrarna bak för att nå min höjd, och ersatt lastkapaciteten med luftbälgar jag kan pumpa vid behov.
Hursom,,, pinjonglagret rök ganska snabbt pga axeln blev lite 'lealös' på bladfjädrarna.
Nu har jag monterat en 740 axel som har fästen för momentstag klara inne vid klumpen.
Nu sitter axeln som den bör och gav lite bättre komfort också då man kunde känna förut hur axeln 'fladdrade' vid gupp.
Mvh
Jag har exempelvis en s10 pickup som jag sänkt rejält.
Och tagit ur ett blad ur bladfjädrarna bak för att nå min höjd, och ersatt lastkapaciteten med luftbälgar jag kan pumpa vid behov.
Hursom,,, pinjonglagret rök ganska snabbt pga axeln blev lite 'lealös' på bladfjädrarna.
Nu har jag monterat en 740 axel som har fästen för momentstag klara inne vid klumpen.
Nu sitter axeln som den bör och gav lite bättre komfort också då man kunde känna förut hur axeln 'fladdrade' vid gupp.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Tack för alla kommentarer! Både kritik och tips hjälper ja stag kommer det bli dock inte 740 originalt, men kanske skulle försöka få till nåt liknande som 4 link?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Så gör man på offroad bilarna. Heter Anti torque bar.
Dock är dom mest lämpade för att gå i skogen i krypfart. Men jag har så på en skogsbil jag försöker hålla besiktad. Bladfjädrarna lever längre med detta.
Jag skulle satt din axel på klackar mot bladfjädrarna. Svetsade fästen i bakaxeln som passar perfekt mot bladfjädrarna och dessa arrangemang brukar innehålla en styrpinne som centrerar upp axeln.Finns mycket biffiga saker att hämta från offroadvärlden vad gäller tips om bladfjädrar.
Dock är dom mest lämpade för att gå i skogen i krypfart. Men jag har så på en skogsbil jag försöker hålla besiktad. Bladfjädrarna lever längre med detta.
Jag skulle satt din axel på klackar mot bladfjädrarna. Svetsade fästen i bakaxeln som passar perfekt mot bladfjädrarna och dessa arrangemang brukar innehålla en styrpinne som centrerar upp axeln.Finns mycket biffiga saker att hämta från offroadvärlden vad gäller tips om bladfjädrar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Ja tanken är att svetsa dit fästen från original caddy axeln med styrpinnarna och klackarna och även stötdämpar fästen, bör väl inte vara några problem om man dessutom sätter momentstag?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Nej, det brukar fungera rätt bra om staget/stagen bara har rätt vinklar och längd.
Men man ska som sagt vara lite noga med att inte stagen och bladfjädrarna försöker styra axeln i olika bågar. Bladfjädrarnas främre del fungerar i praktiken även som längsgående stag (jämför dem med de yttre stagen i en 740-upphängning, de gör samma sak). Ett enkelt momentstag eller torque arm ska då se till att axeln rör sig i samma båge.
Ett alternativ är att bara använda två övre momentstag, då blir det lite som en fyrlänk där bladen är de undre stagen. Då kan axeln rotera lite på bladen om bågarna inte stämmer till 100%. Så ser det ofta ut på äldre bilar som hade bladfjäder (kolla exempelvis på Escort MkI GT och tidiga Capri).
Det finns även möjligheter att använda en full fyrlänk med bladfjädrar, då har man så kallade "slipper springs" som inte sitter fast i öglan i framkant, utan löper mellan rullar. Men då kan man lika gärna köra coilovers direkt (det systemet har utvecklats främst för tävlingsserier som kräver att man behåller "original" fjäder).
Gustaf
Men man ska som sagt vara lite noga med att inte stagen och bladfjädrarna försöker styra axeln i olika bågar. Bladfjädrarnas främre del fungerar i praktiken även som längsgående stag (jämför dem med de yttre stagen i en 740-upphängning, de gör samma sak). Ett enkelt momentstag eller torque arm ska då se till att axeln rör sig i samma båge.
Ett alternativ är att bara använda två övre momentstag, då blir det lite som en fyrlänk där bladen är de undre stagen. Då kan axeln rotera lite på bladen om bågarna inte stämmer till 100%. Så ser det ofta ut på äldre bilar som hade bladfjäder (kolla exempelvis på Escort MkI GT och tidiga Capri).
Det finns även möjligheter att använda en full fyrlänk med bladfjädrar, då har man så kallade "slipper springs" som inte sitter fast i öglan i framkant, utan löper mellan rullar. Men då kan man lika gärna köra coilovers direkt (det systemet har utvecklats främst för tävlingsserier som kräver att man behåller "original" fjäder).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!
Okej så du rekommenderar att bara använda två övre stag då?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~