Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ update 19 dec!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ update 19 dec!

Inlägg av Sjoholm »

Hej!

Historia:
Köpte bilen för 2 år sen ungefär nere i Bara (Skåne). 80 mil tur och retur, men de va de ju kanske värt? Haft bilen från och till som brukis men bestämde mig för ca 2 veckor sen att uppfylla min dröm om en Råå bakhjulsdriven mk1 caddy. Blivit väldigt inspirerad av bla JapCrap caddyn och även kikat på några utomlands.. Så vi får se hur de går detta, deadline är om 2 år då jag vill ha bilen bra byggd och inte stressa ihop den.

Setup:
B230 8v
H profil
Egenbyggt plenum
Egenbyggt grenrör till turbo
Hoppas på en hx35 super eller liknande men kan ju ändras under tiden
Diverse wg och fuelrail osv ej bestämt än då detta inte är i de stadiet än, fokus nu är fram och bakvagn.

Bur o 4 punkts

Framvagn blir att kapa ur från nån 7/940 med bygga, fjäderben och torn och en bit av rambenen och även växellådstunnel. Så om någon har en skruttig 7:940 ståendes och vill bli av med så bara skriva då donatorbil inte är inköpt. Sålde även motorn jag skulle byggt på men har lite annat att pilla med först.

Bakaxel blir en 1031 axel från 945 turbo

Som caddyn såg ut i stora drag när den köptes

Bild

Och såhär förvandlades den under dom två åren jag haft den som brukis från och till :)

Bild

-coilovers o flippad axel med nya dämpare bak
-15" Raze fälgar (kanske inte så porriga men priset va rätt just då)
-kapade upp taket och stoppa ner en sollucka från 80/90 talet nångång där..
-snowcap
-mk2 90ans stora kofångare fram med "usa blinkers"
-mk2 stolar
-diverse lackade detaljer i blått inne i bilen
-sparco sportratt

kommer antagligen ha kvar en del av stuket utvändigt ( vill ha lite stance samtidigt som bilen ska gå att drifta med) så bilen kommer vara låg och ett par feta fälgar o några uppsättningar burn däck.. Tur man jobbar på bilverkstad så man har tillgång till däckmaskin :lol:

Liten update vad som hunnits med idag 20151214

Bild

strippade ner bilen och motorn från min volvo 142a väckte intresse

Bild

rallymotorn (1.6l förgasare) med sina 75 hk tyckte jag levererar ganska så bra ändå och låter fint med en ljuddämpare sen 2x2" ända bak fick tyvärr åka ur

Bild

motorpaket ur :roll:

Bild

idag så har jag hunnit med att plocka ner original bakaxeln

Bild

måttar lite, inte många centimeter bredare :thumbright:

Bild

måttar lite här med och funderar..

Bild

:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

Bild

tror ni man kan få de godkänt i att flytta över caddy fästena till denna och använda samma infästning som org axeln? och sen även då lägga till stag som normalt sitter på 940in för att ännu mer säkra att axeln inte vrider sig.. bör väl inte vara problem med att använda bladfjädring..

det var allt för denna gången, har tonvis med före bilder men sånt är väl inget roligt :shock:

Mvh Sjoholm
Senast redigerad av Sjoholm den lör dec 19, 2015 4:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+

Inlägg av mekluuba »

Välkommen! Låter som en kul busbil.

Jag kör photobucket, fotar med kameran, laddar upp bilderna via appen och sen länkar till URL när man skriver här på forumet.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+

Inlägg av Lillen »

Hur bred hade du tänkt ha bilen?
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+

Inlägg av Sjoholm »

mekluuba: okej tack för tipset ! :)

Lillen: Den blir lite bredare än originalt. skiljer bara ett par cm i bredd mellan caddy axeln och 940 axeln
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD effektmål 300hk+

Inlägg av Lillen »

240-axeln är smalare.
Men min tanke var mer på framvagnen?
Ska du korta framvagnen med tanke på hur smal en Mk I är?
Och är det sladdande som är prio eller väghållning?
Finns ju en del andra alternativ.
Bara nyfikon.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Sjoholm »

Lillen: det blir den axeln jag har. blir breddning fram också. kommer använda ramben från donator bilen. skiljer inte speciellt mycket i bredd faktiskt..
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Dennis M »

Volvo har väl rätt lågt ET på fälgarna?

Det går ju att öka et så man får in hjulen om oken får plats.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Lillen »

Sjoholm skrev:Lillen: det blir den axeln jag har. blir breddning fram också. kommer använda ramben från donator bilen. skiljer inte speciellt mycket i bredd faktiskt..
*Spårvidden på Volvo 240/260 är 1350mm.

*Spårvidd Volvo 140/160 har samma spårvidd.
Men 140/160 axeln är ca 40mm "bredare".
Dvs annat högre Et på fälgarna med spåsvidden är samma.

*Spårvidd Volvo 740 har 1460mm.

Så varför köra en axel som är ca:100mm för bred om det finns en nästan passar?

Skiljer en hel del i passform och rambem mellan volvon och Caddyn.
Dvs om man ska få in det snyggt vid karossen.
VW & Volvo.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av therealpinto »

Bladfjäder i sig är inga problem, och tillsammans med 740 mittre stag så kan det nog funka helt okej. Jag skulle dock inte använda de yttre stagen från 740, det blir nog svårt att få till det bra (risk att stagen och fjädrarna försöker röra sig i olika bågar).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Kadett4wd »

Ja ett par momentstag är bra.
Jag har exempelvis en s10 pickup som jag sänkt rejält.
Och tagit ur ett blad ur bladfjädrarna bak för att nå min höjd, och ersatt lastkapaciteten med luftbälgar jag kan pumpa vid behov.

Hursom,,, pinjonglagret rök ganska snabbt pga axeln blev lite 'lealös' på bladfjädrarna.
Nu har jag monterat en 740 axel som har fästen för momentstag klara inne vid klumpen.
Nu sitter axeln som den bör och gav lite bättre komfort också då man kunde känna förut hur axeln 'fladdrade' vid gupp.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Sjoholm »

Tack för alla kommentarer! Både kritik och tips hjälper :) ja stag kommer det bli dock inte 740 originalt, men kanske skulle försöka få till nåt liknande som 4 link?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Tommy Luhr »

Så gör man på offroad bilarna. Heter Anti torque bar.
Dock är dom mest lämpade för att gå i skogen i krypfart. Men jag har så på en skogsbil jag försöker hålla besiktad. Bladfjädrarna lever längre med detta.
Jag skulle satt din axel på klackar mot bladfjädrarna. Svetsade fästen i bakaxeln som passar perfekt mot bladfjädrarna och dessa arrangemang brukar innehålla en styrpinne som centrerar upp axeln.Finns mycket biffiga saker att hämta från offroadvärlden vad gäller tips om bladfjädrar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Sjoholm »

Ja tanken är att svetsa dit fästen från original caddy axeln med styrpinnarna och klackarna och även stötdämpar fästen, bör väl inte vara några problem om man dessutom sätter momentstag?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av therealpinto »

Nej, det brukar fungera rätt bra om staget/stagen bara har rätt vinklar och längd.

Men man ska som sagt vara lite noga med att inte stagen och bladfjädrarna försöker styra axeln i olika bågar. Bladfjädrarnas främre del fungerar i praktiken även som längsgående stag (jämför dem med de yttre stagen i en 740-upphängning, de gör samma sak). Ett enkelt momentstag eller torque arm ska då se till att axeln rör sig i samma båge.

Ett alternativ är att bara använda två övre momentstag, då blir det lite som en fyrlänk där bladen är de undre stagen. Då kan axeln rotera lite på bladen om bågarna inte stämmer till 100%. Så ser det ofta ut på äldre bilar som hade bladfjäder (kolla exempelvis på Escort MkI GT och tidiga Capri).

Det finns även möjligheter att använda en full fyrlänk med bladfjädrar, då har man så kallade "slipper springs" som inte sitter fast i öglan i framkant, utan löper mellan rullar. Men då kan man lika gärna köra coilovers direkt (det systemet har utvecklats främst för tävlingsserier som kräver att man behåller "original" fjäder).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Volkswagen Caddy mk1 RWD 300hk+ uppdaterad med bilder!!

Inlägg av Sjoholm »

Okej så du rekommenderar att bara använda två övre stag då?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Skriv svar