Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Inlägg av sleeper pv »

Bild

Tänkte göra en projekttråd om min offshorebåt som är under uppbyggnad :thumbright: Båten som är en CRUM 21 är tänkt att köras i offshore klass-K där reglementet säger inombordsmotor med max cylindervolym på 2050cc och med överladdning en omräkningsfaktor på 1,4. Eftersom jag är laddtrycksberoende så tänkte jag göra ett försök att köra med turbo i båten :twisted: Motorn kommer att bli en BMW M10 1,6 som fodras ner till rätt borr så att jag klarar kravet på cylindervolym. Mer info kommer att läggas ut eftersom bygget fortskrider.

Trogna savarturbo läsare känner såklart till Peppe som kör i samma klass så förhoppningsvis kan vi få till några tuffa dueller bland vågorna i sommar :thumbright:
Senast redigerad av sleeper pv den tor nov 10, 2011 10:34 pm, redigerad totalt 20 gång.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

:thumbright:

Jag och din kollega Kristian har funderat lite på olika möjliga turboinstallationer.

Problemet är som jag förstår att få tillräckligt ork i botten för att få upp båten ur vattnet.

Sedan ska motorn hålla för fulla spjäll i timmar med hög litereffekt.
Senast redigerad av JoBy den tis dec 02, 2008 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

En lätt borrad Hayabusamaskin ?
Allt kan laddas
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Bild

Senast båten fick smaka lite sjö var -96 då förre ägaren ( en döskön lirare från Sthlm ) körde sönder dåvarande motorn :( . Båten har alltså stått och vilat i över 12 år :wink: Då var det åxå M10 motor men en Lysholm kompressor stod för överladdningen. Massa fräna grejer följde med vid köpet men tyvärr inga delar för att bygga en ny motor så min motor blir ett helt nytt koncept :thumbright:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

JOBY: Jo Crille och jag har snackat mkt om denna motor :hihi: Det är just som du skriver två huvudsakliga problem med att bygga en båtmotor. För det första är maskinen pytteliten ( inte ens 1,5 liter ) så man har begränsat med vrid i botten. Sedan skall maskinen hålla att varvas hårt långa stunder. Att bygga en 1,5 liters maskin med mycke pulver är en enkel match, men att få den stark i botten så den orkar komma upp i plan med en stor propeller som ger bra fart är lite kinkigare. Att den sedan skall varva nära 7000rpm i timmar gör juh inte saken lättare :doh: .

Dr turbo: Tyvärr tillåter inte reglementet annat än motorer som suttit i bilar. ( reglementet finns på SVERA´s hemsida )
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Bild

Haha, måste bara visa detta scoop som tidigare satt på båten :lol: Ruskigt fult enligt mig och det kommer INTE monteras tillbaka. Det hamnade på båten för att navigatören skulle slippa lite av det elaka vinandet från kompressorn som var uppväxlad 3 ggr motorvarvet har jag för mig dom sa. Men NO MORE. Intresserad att ta över plastbiten så skickas den mot fraktkostnaden :wink:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag vet ju inte exakt vad du och Krille har funderat, men jag tror att två turboagg, ett litet och ett större, skulle fungera bra.

Styrningen kan vara mycket enkel. Det finns ju i princip inga krav på spooltider. Turbolag på 10 sekunder är ju egentligen inget problem bara laddtrycket kommer.

Jag ska rita lite i Paint :lol:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

JOBY: det finns en firma som bygger som du säger med ett litet och ett stort agg ( Nizpro marine tror jag dom heter ) och får bra snurr på sina maskiner ( filmer finns på youtube, sök på turbo boat tror jag det var ). Till att börja med kommer jag köra med en liten turbo för att vara säker på att komma iväg, vill inte börja med att stånga huvudet i väggen vid första provturen. Skulle det visa sig att det bär iväg bra kan jag satsa på vassare kamaxel samt större agg.

Målet i första steget är att nå 250 hk och då har jag så vitt jag vet den starkaste motorn i klassen för tillfället :thumbright: Men många smider i garagen så vi får se till sommaren, eller hur Peppe 8)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul att du gjorde en tråd Freddan!

Jag gruvar mig då och då när jag ska lägga mig och sova att du kommer köra skiten ifrån mig. Men jag brukar lugna ned mig och sussa ganska söt tändå :)

Turbo compound är inte tillåtet enl. reglementet, men om man skulle köra med två laddare och någon slags styrning på dom så kanske det går att snirkla sig igenom.

Mvh
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag vet naturligtvis inte vad man får eller inte får göra.

Men iallafall ... så här tänker jag.

Systemet dimensioneras helt efter den stora turbon.
En vanlig wastegate reglerar laddtrycket.

Om motorn inte orkar in i registret drar man i den manuella spaken som stänger spjället. Avgaserna tvingas då genom den lilla turbon. När den börjar ladda stänger backventilen på trycksidan.

Laddtrycket kan inte skena eftersom wastegaten fungerar som vanligt.

När man har laddtryck släpper man sakta spaken och låter den stora turbon ta över jobbet.

När man sedan kör i högre fart utför inte den lilla turbon något jobb alls. Det kommer att gå en liten del gaser genom den på både tubin och kompressor men det har ingen betydelse. Backventilen på trycksidan hålls öppen av luftflödet.

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har mina misstankar om vad det ska bli för turbo i den här :wink:
Verkar kul med båt, Joby:s skiss är nog inte så dum!

Annars vore nog inte 2 stegsladdning fel, men är det inte tillåtet så..
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

J björk: Haha, jo du har levererat en ynklig liten turbo till mig :thumbright: . Förhoppningsvis skall den klara att spoola så jag kommer över planingströskeln samt orka ladda 1,5 bar utan att avgasmottrycket skenar. Det är inte lite krav på turbon i denna motor :doh:
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

Ska du 2 stegs ladda ;) ?[/b]
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul du har gjort en tråd.

jag skulle vilja tillägga att jag har varit med och räknat på denna motor som ska ge ca 250hk med maximalt botten vrid för att få upp båten i plan.

detta är en stor kompromiss som begränsar allt ovanför 5500rpm :thumbdown:

hadde jag byggt denna motor själv så hadde jag gått runt problemet istället för att kompromissa men sliper pv tycker att 250hk räcker.

(jag hadde satsat på en kopling och en varvregulator i starten, enkelt och kompromiss löst!)

att bygga ett avanserat system med flera turbos är onödigt och kanse ej tillåtet heller.

B14 turbo motorn jag räknade på till peppes båt skulle ge mer effekt efter 3500rpm och ge ca 150-200hk mer på nästan samma laddtryck på högre rpm.

skilnaden mellan botten vrids motorn och den trimmade motorn.

man ser att kompromissen tappar andningen totalt efter 5500rpm men hur effekten nästan är den dubbla vid 2500rpm på den snälla.

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Det är som Jens säger att han vart inblandat i tankarna kring motorn, Tack Jens :thumbright: Han har räknat och gjort simuleringar. Det är mitt första år med båten och massor som skall göras därför byggs det för tillfället ganska enkelt. Vill inte investera massa pengar i något som kanske inte fungerar. Sedan skall man komma ihåg att antalet hästkrafter inte är allt på sjön :? Båten skall klara av farten åxå, vi minns väl hur det gick för Peppe :( fråga honom så tror jag inte han vill göra om det i högre fart. Det bär iväg rätt duktigt redan med de ca 200-220 hk som de andra i klassen åker med i sina sugmotorer. Farterna ligger mellan 65 och 75 knop i ideella förhållanden.

Tanken i första steget är att bygga en motor som kan leverera samma effekt men mer vrid vid ett lägre varvtal och på det sättet förhoppningsvis kunna åka lika snabbt eller snabbare men med bättre pålitlighet.

Som tidigare nämnts så måste man börja nånstans och jag börjar snällt för att se hur det funkar IRL och beroende på utslaget så kan det mkt väl bli både större turbo och vassare kam för mer effekt längre upp i registret. Men nu vill jag först och främst börja testa konceptet :thumbright:

Men visst lockar det med 350 hk och 80-85 knop men det är änsålänge bara en dröm :twisted:
Skriv svar