Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Jonathan_ »

Haha, ja det går ju klart framåt iaf! :thumbright:

Ute i sommar o brassar hoppas jag?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jo, det är ju den här sista biten som är rolig...ikväll gjordes sista rycket på avgassystemet och det bör vara monterat & klart imorgon kväll. Sen återstår det att montera lite onödigt småplock typ huv-lysen-front-stolar osv...

Sen blir det till å gasa så in i H£LV£T£...! :twisted:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Oops, råkade spräcka startmotorn i helgen! Löjligt tunt gods i dessa, ser verkligen klent ut...
Bild

Beställde en ny kraftigare mini-starter från Norrlands Custom, snabb leverans vilket alltid uppskattas!
Tyvärr så var hålen för bultarna lite för tajta så det blev lite filande där - sen funkade det perfekt!
Bild

Fick tag i ett billigt & stort AEM-filter, hade helst kört med 2st mindre från Biltema men dom har varit slutsålda i flera månader här uppe. Ska göra nån avskärmning senare och montera tillbaka innerskärmarna - det blir för skitigt utan :(
Bild

Tog första provturen ikväll och vilken jädra skillnad, sååå härligt med manuell 6-pet!!!
Känns äntligen som en muskelbil - är otroligt nöjd än så länge, ljudet & gassvaret är mysigt!
Får dock göra om avgasupphängningen bak då jag drog med mig halva tröskeln då jag körde in i garaget! :doh:
En hel del mappande kvar också, den här pjäsen vill ha soppa...hehe.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Första provturen

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hoppsan, 4 veckors semester är nu slut och vad har man hunnit göra på bilen - inte mycket! :doh:
Har bara varit på ett enda evenemang med bilen i sommar, Kulturnatta i Kalix. Givetvis brast en servoslang och spolade ut ATF-olja just när man var framme vid utställningsområdet...lagom kul att stå och torka upp olja från gatan med trasor på en utställning! Slangen är nu åtgärdad men minnet lever kvar för alltid...
Bild

Fick monterat mina nya elektroniska mätare från SpeedHut i USA. Fråga mig inte varför jag valde en varvräknare som går till 10.000rpm...snacka om att vara optimist! (Det kan ha varit nån öl inblandad också). Belysningen skar sig mot övriga mätare men det går att lösa vid ett senare tillfälle, den äldre "vita" belysningen är gulaktig men det finns andra lampor att montera som jag hoppas ska matcha bättre. Varvräknaren får signal från VEMS-boxen och hastighetsmätaren tar signalen från orginalgivaren på Tremec-lådan...smidigt!
Bild

Blåögd som man är så tänkte jag köra Pontiac upp till stugan i Överkalix i början på semestern - vad kan gå fel?
Passerade forsen i Kamlunge och där stod några fiskare, tänkte på återväxten och växlade ner till 2:an och gav järnet. Matade i 3:an följt av 4:an då det sa KABLAM i typ höög hastighet!!! Enorma vibrationer och ett högljutt bankande gjorde att jag fick rulla in mot vägkanten. Jag trodde att jag skjutit lådan men det var det bakre knutkorset som exploderade. Fick modifiera det trasiga korset på en parkering med en hylsa och några klammer så jag tog mig hem till garaget igen. :shock:
Bild

Sen har jag mest pysslat med inredningen, monterat ny svart matta och golvisolering, lagat/sprayat dörrsidorna svarta, byggt nya svarta kickpaneler, monterat damask runt spaken osv... Dörrsidor, instrumentbräda, kickpaneler och lite andra grejer är sprayade med vanlig svart carosol bodyspray. Det får duga fram tills man får råd med ny inredning.
Bild

Jag har också ett nytt GM Performance Parts LT1-insug för förgasare som väntar på montering. Ska låta nån guru svetsa fast spridarhållarna och då måste jag nog göra nån jigg eller liknande. Sen kommer jag kunna använda min "elbow" och 4tums kinaspjäll igen vilket bör ge bättre gassvar från botten - hatar LT1 orginalinsuget...usch! Blir den inte roligare att köra med dom grejerna så monterar jag turbo på den, har kvar GT45:an och alla saker från förra motorn.

Vi var och filmade lite ikväll - så här går den nu:
http://youtu.be/AY6ikmdsv8w
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Backbone
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön aug 10, 2008 10:36 am
Ort: Bollnäs

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Backbone »

en rolig tråd att följa helt klart! men... jag är mest intresserad av kostnaden för importen av bilen från staterna... om man kollar på importörer av bilar från USA så vill ju alla tjäna pengar på en.. hur gjorde du och hur mycket kostade kalaset? några problem? vad är billigaste sättet att göra det på?
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Larsson_200TQ »

Om jag minns rätt kostade frakten med tull & moms från USA till Luleå ca 35tusen i container via Nordtrafik.
Det blir billigare om man fraktar den RORO (roll on - roll off) dvs man låter dom köra den upp på fartyget där den står ute i det fria (ingen container) vilket kräver att bilen bör gå att starta och köra, annars tillkommer avgifter. Finns i teorin mer risk för skador men det verkar fungera bra för dom flesta, man får ej ha lösa grejer med i bilen om man väljer RORO-alternativet pga stöldrisken antar jag...
Det blir också billigare om man låter frakten gå via Holland, så slipper man nån avgift då Holland bli införsellandet.
Tar man in en historiskt intressant bil kan man ansöka om att slippa vissa avgifter.
Borde gå att läsa mer om detta här: http://www.nordtrafik.se/

Tradetech Sweden som jag köpte motor & låda av tar ju också in containrar med bilar och delar, dom kan man också höra med vad gäller kostnaden för frakt och import via dom: http://www.tradetechsweden.se/

För min del gick allt väldigt smidigt, vi lämnade av Pontiacen hos Nordtrafiks ombud i hamnen i Los Angeles och så skötte dom allt sedan. Jag hade bokat en frakt i förväg så att bilen man eventuellt köpte skulle få plats på båten. Viktigt är att man vid köpet får den "title" som hör till bilen, alltså deras motsvarighet till reg.bevis! Kolla att vin-nummer på bilen (chassinummer) stämmer mot det som finns angett på title-bladet. Kolla så att ägaren inte har "lien" på bilen, dvs skulder bundna till fordonet vilket kan ställa till affären, läs här: http://www.dmv.ca.gov/vr/vr_info.htm#BM2529

Det gäller ju att alla papper är i ordning då dom körs genom registren vid exporten från USA samt även vid ursprungskontrollen här i Sverige. Titeln är oerhört viktig som sagt, ta gärna flera kopior på den och den ska sedan skickas in till transportstyrelsen här i Sverige i orginal med rekommenderad post. Tappa inte bort den, det är det viktigaste pappret man har just då! Min bil saknade reg.skyltar då den inte klarat smog-kraven i Kalifornien men det spelade ingen roll - bara man har rätt title.

Min bil hittade jag på craigslist vilket är blockets motsvarighet i USA: http://www.craigslist.org

Möjligheten finns att tjäna en hacka om man tar in rätt bil till rätt pris.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Backbone
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön aug 10, 2008 10:36 am
Ort: Bollnäs

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Backbone »

okay, tack. så 35k för frakt, tull och moms och då tillkommer priset på bilen... vilket gör att man kan få en skaplig bil för dom rätta slantarna :)
kan man regga bilen som tävlingsredskap? borde det inte bli billigare då?
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Larsson_200TQ »

Det finns fina kalkyler på Nordtrafiks hemsida så du får en överblick vad totalkostnaden hamnar på.
Fraktkostnad, tull & moms beror på bilens inköpspris i USA. Försäkring för frakten tillkommer också.

Hur det är med reggningsalternativen vet jag inget om.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av freddan302 »

Snygga mätare!!

Ska skaffa en hel uppsättning till min bil sen...
Beställde du bara genom webshoppen?

Roligt bygge också! :)
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tackar! Jo jag beställde dom via deras webshop på SpeedHut, betalade via swedbanks e-kort och det tog ca 2 veckor att få hem mätarna. Dom var riktigt hjälpsamma, mailade dom nån dag efter beställningen var gjord och fick en detaljerad lägesrapport. Dom handbygger alla mätare i deras fabrik så det tar ju några dagar att få ihop dom... :thumbright:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update + burnfil

Inlägg av Larsson_200TQ »

Uppdatering: Insugsbyte genomfört...

Jomenvisst, ända sedan den första stunden jag såg LT1:ans orginalinsug har jag hatat det! Funktionen är det säkert inget större fel på men designen antar jag kom till för att 4:e generationens Camaro/Firebird hade den där megavindrutan som slutade mitt på motorn - därav behovet av ett lågt insug med 2st minispjäll riktade framåt...
Köpte tidigare i somras ett GM Performance Parts "förgasarinsug" till motorn för att kunna använda mitt 4-tums kinaspjäll.

Insuget och spridarhylsorna i alu, köpt från Summit Racing. Detta är enda alternativet till insug om man inte vill börja borra om bulthålen och använda vanliga Cheva 350 insug, jag hade helst sluppit denna 2-plans variant men vafan...
Bild

Började borrningen för hylsorna...
Bild

Sen var det vrålapan som gällde...slipa-slipa!
Bild

Hyfsad passform...sen iväg med allt till en polare som hade tig-svets.
Bild

Slipade delningsväggen under plenumet spetsig (jädra 2-plansinsug..) och sprayade allt mattsvart. Jag vägrar visa svetsarna för det var inte vackert nånstans, nåja, det vart tätt i alla fall vilket är det som räknas!
Bild

Hade glömt köpa packningar mellan insug och spjällhus och alla affärer var antingen stängda eller låg väldigt långt bort så vad fan gör man? Jo, man tillverkar packningar av en kartong från en kupévärmare givetvis...GHETTO-LÖSNING! :doh:
Bild

Fuelrailsen vart också kortade. Mattsvart spray is da sh*t...
Bild

Resultatet blev hyfsat, gassvaret är klart bättre med 4" spjället som enligt en proffessionell matematisk guru är 117% större än orginal spjällhus på LT1:an. Mer luft & soppa = bigger bang!
Bild

Nästa sommar blir det nog ändå turbo på denna, nog för att den går riktigt bra i dagsläget men det räcker liksom inte.
300hk hade väl räckt om man varit 18 men inte nu längre, laddtryck behövs! 8)
Byte av utväxlingen i bakaxeln samt renovera/byta diffen står också på schemat...kanske till 4.10 eller nåt liknande som lirar bättre med Tremec-lådans höga etta.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Insugsbyte LT1

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hallå där ute i mörkret!

Drog ihop en sammanfattning av vårens och sommarens mekande i Pontiacen.
Har besiktning till våren och planen är att peta dit turbogrejerna i maj 2014 om allt går som det ska...
Ni som följt tråden har nog redan sett en del av bilderna.

Länk till filmen: http://youtu.be/4eCPFWkZriw
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av Rogge »

Hård Kärra!!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tack! 8)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av mattias »

Det är en del hantverk med allt, gillar stuket !
Den måste ju kännas hyfsat "modern" nu. Fixar du laddtryck kan det ju inte göra det sämre heller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar