Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av PontusJohansson »

Intressant tråd! Är själv sugen på nått liknande fast i en camaro 73a! ska följas
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tack, roligt att det finns intresse för bygget! :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jobbar på som vanligt med projektet, försöker köra 3 timmar varje dag efter jobbet samt givetvis helgerna oxå.
LT1:an står färdig och väntar på att lyftas ned men först är det lite rengöring på schemat.
Framvagnsbalken var hyfsat grisig och tog några timmar att få ren. Jag kommer nog byta ut hela subframen på nåt år då den är lite misshandlad av tidigare ägare.
Bild

Rengjort balken och monterat nya motorkuddar. Drog på lite svart bodyspray så det inte ser allt för taskigt ut. Kommer tillverka egna motorfästen av 5mm plåt när jag bestämt placeringen av paketet.
Man blir ständigt förvånad över passformen (eller bristen på passformen!) på dessa bilar då allt verkar vara slängt ihop i en hast och alla mått skiljer. Det kommer ta tid att linjera upp motor & låda mot bakaxeln kan jag säga...
Bild

Nästa steg blev att riva ur stolarna & golvmattan och börja förbereda för håltagning i golvet för farbror Tremec.
Bild

Hittade en massa mynt på golvet samt ett kvitto som visar en mexikansk gangsters matvanor... :hihi:
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av mattias »

En av charmerna med importerade (eller bara gamla) bilar är fynden man gör när man städar golvet. :)

Det fanns inte plats för triggergivaren rakt upp? Eller blir det nån rem i vägen ? Eller placerade du efter vad balanserings-hålen gav för trigger-mönster?

Du skulle också kapat bort fäst-örat på givaren (som jag inte tycker ska användas alls) och klämt fast den istället runt kroppen, eller klämt den mot fästet från ovansidan. Den brukar vilja röra på sig om det inte är exakt passform i hålet du gjort i fästet. När det bara är örat som håller givaren brukar det resultera i att man köper en ny givare när den som satt där gått av. ;)
Det vibrerar förstås mindre än på en rak 4 cyl motor men det är värt att tänka på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jo, alltid spännande att städa ur gamla bilar...har hittat mycket verktyg, mynt, cd-skivor och annat genom åren... :P

Triggerplaceringen utgick ju från ett av dom 4 färdiga hålen jag hade i remskivan vid 60 grader före TDC så detta var det lämpligaste stället tyckte jag. Fanns en massa andra hål i skivan oxå men då nåt var upptaget av nån balanseringsvikt så hade jag bara en hålbild att välja på som var exakt 4x90 grader. Ville inte ha den pekandes neråt heller då jag inte visste hur nära framvagnsbalk-kränghämmare och annat den skulle hamna. Det går ju att bygga mycket smidigare om man har mer tid och utrustning. Hålet i alu-fästet är tajt så jag tror och hoppas givaren överlever... :whistle:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av mattias »

Det låter som en klart genomtänkt kompromiss som kommer fungera bra. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det ingen risk att triggerpinnarna fladdrar lite när de sitter i yttre ringen på svängningsdämparen? Eller är det ingen gummiring i denna svängningsdämpare? Eller behöver jag nya glasögon kanske? ;-)
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Remskivan består av en yttre del och en inre del med ett tunt gummilager mellan - helt korrekt.
Dock är detta gummilager extremt hårt och bör inte röra på sig nämnvärt, skulle det röra på sig så delar sig remskivan och det brukar inte vara så vanligt förutom kanske på extrema långmilare? Den klarade även av en våldsam svarvning där stålet kördes in upprepade gånger tills svarven stannade (!)...det var inte jag som svarvade kan jag tillägga :P
Från fabriken är det stansat in 2 streck på framsidan av skivorna som man kan läsa av för att kontrollera om delarna har börjat röra sig från varandra - även dessa streck är linjerade efter den brutala svarvningen.
Körde samma lösning med triggerpunkterna på remskivan/dampern på den gamla slitna Pontiac-motorn tidigare och fungerade det så bör även detta fungera då den här motorn är betydligt fräschare.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Nu kör man hårt under påskhelgen, igår påbörjade jag monteringen av motor & låda.
Bild

Sänkte ner paketet och placerade det ungefär där jag tyckte det var lämpligt. Tog upp ett hål i golvet för spaken och fixerade lådan med några kartongbitar i sidled. Riktade upp allt lite grovt och kollade lite mått, ville fixa växellådans infästning före jag började med motorfästen och annat.
Bild

Jag & Bob fixade till orginal växellådsbalk... :whistle:
Sågade lös fästet i Pontiac-balken och vände på det och gjorde ett litet urtag i balken och kunde på så sätt använda Camaro -95 orginalkudden till växellådan. Använde orginalhålen i subframen för att fästa balken lite längre bak än tidigare.
Faktiskt så passade orginal kardanaxel från TH350 rakt av till Tremec-lådan!!! Helt otroligt. Längden gjorde att motor & låda fick hamna ca 3cm längre fram än vad jag planerat från början, men so what? Här sparade jag 2-3tusen på att slippa korta och balansera kardanaxeln! :thumbright:
Bild

Sen blev det till att göra motorfästen. Jag körde med 5mm plåt och gjorde dom så enkla som möjligt, funktion före form!
Bild

Här är dom nya fästena monterade. Om dom klarar påfrestningarna återstår att se...
Bild

Jag är nöjd med installationen, LT1:an hamnade ca 3cm längre fram än vad Pontiac-motorn satt men det spelar ingen roll.
Sitter ju alu-toppar på denna så vikten är hur som helst lägre... 8)
Det var riktigt skönt att äntligen få hissa ned bilen med dom nya grejerna på plats!
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update påsk 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

WTF, dags för en uppdatering här:

I ungefär 1,5 månad har jag nu slitit som ett djur med detta projekt sen jag uppdaterade tråden sist.
Jag förstår inte hur andra hinner så mycket mer, kör 3 timmar varje dag efter jobbet + alla helgdagar...

Nåväl, efter motor och låda hade hittat ner så var det ju dags att börja klura på styrservo-historien. Som jag skrev tidigare så har jag skippat multiremmen och driver generator och servopump med kilremmar - old school shit! :)
Jag tappade 3 dagars mekande då jag plötsligt insåg att servopumpen på LT1:an roterar moturs då den drivs av baksidan av remmen orginal...typiskt! Så jag ilsknade till och insåg att om jag ska få ut sk***n på vägen måste jag montera pumpen framåt mot kylaren så rotationen blir rätt. Alltså LT1:ans servopump med "vanlig" remskiva påsvetsad brutalt på axeln då Pontiac-servon var på tok för stor och inte hade fått plats.
Bild

Fästet gjorde jag så stadigt jag bara kunde och det verkar fungera. Ser dock hemskt ut :(
Bild

Cheva 350 har givetvis startmotorn på andra sidan så helt plötsligt var typ alla strömkablar 1,5m för korta...bara å skarva med delningsblock från bilstereo-lådan. Jag hade ju oxå placerat generatorn på andra sidan för att den inte skulle kollidera med servopumpen...mer kablar att förlänga :(
Bild

Det är intressant hur man åker på att fixa 10 grejer fast man bara tänkt fixa 1 grej! Bygga koppling hade jag tänkt göra lite snabbt bara men icke, det blev: sanering av elsystemet, renovering & demontering av instrumentbrädan, nytt värmepaket, fixa trasiga defrosterkanaler, rostlaga och så vidare...timmarna blev till DAGAR!
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Instrumentbrädan led av dom vanliga problemen: torrsprucken, trasig och lagom grisig - precis som ägaren! Hoho :doh:
Bild

Så jag drog fram vinkelslipen och snittade bort alla trasiga och hårda vinylbitar för att sen rengöra hela brädan och börja plasta igen dikena med plastic padding glasfiberspackel.
Bild

Där askkoppen en gång suttit gjorde jag en täckplatta av ett lock från en glassburk som jag klippte till och sedan plastade fast med glasfiberspackel och sen vanligt finspackel. Den dagen jag börjar röka hoppar jag från Kalixbron! Passade oxå på att lägga igen hålen där kurvhandtaget suttit, sånt är för kärringar!
Bild

Slutresultatet blev klart godkänt enligt min åsikt. Proceduren var alltså: bortkapning av lös torkad vinyl, rengöring, glasfiberspackel, slipa, finspackel, slipa, upprepa 10 gånger!, rengöra, lacka 2 rejäla varv med Carosol svart bodyspray.
Sidenmatt slät svart yta med rätt struktur - men det tog en veckas fritid i anspråk... :|
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av dundersmurfen »

Känner igen det där, ska bara fixa lite med den där... nån timme kanske. 2 veckor senare så har man fortfarande inte fått klart det men börjat på massa annat. ;)

Snygg lösning med både servopump och bräda, gillar brutalsvetslösningar :thumbright:

Brädan blev toksnygg ju :thumbright: :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Då instrumentbrädan var "klar" så gick jag över från spackelvärlden till plåtvärlden och började bygga upp lådan kring växelspaken. Otroligt hur vek plåt det är i golvet på dom här bilarna, man gör bucklor med fingrarna om man trycker lite!
Kan inte fatta hur vissa grejer kan vara så överdimensionerade medans andra saker är löjligt klena...?
Det var ingen lek att svetsa i golvet kan jag säga, tacka vet jag Volvo 240 hahaha!
Bild

Här är ett stycke färdig lådda som ser ut som en korsning mellan en brevlåda och en gammal svetsmask...
Bild

Helsvetsad på plats i golvet med 1 miljard svetspunkter, sprayad med zinkgrund även underifrån.
Bild

Jag köpte ett nytt pedalset från Summit Racing till nån tidigare version av Camaro/Firebird så att jag skulle ha lite material att utgå ifrån. Jag använder orginal bromspedal som kopplingspedal i dagsläget, den nya bromspedalen fick jag snitta upp lite och forma om så att man fick vettigt avstånd mellan gas, broms & koppling. Nya pedalgummin oxå från Summit.
Förlängde bulten som pedalerna sitter på och gjorde egna bussningar av hydraulrör.
Bild

Här hänger dom å dinglar... pedalerna alltså!
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Huvudcylindern blev en ny Wilwood 19mm med nån universal vätskebehållare, slavcylindern är orginal Camaro -95 i äkta plast! Fick göra ett litet vinklat hus som bultades i torpedväggen för att huvudcylindern skulle få hyfsat rätt vinkel mot kopplingspedalen. Stången på cylindern förlängdes så att kopplingspedalen hamnade i samma nivå som bromspedalen. En stopp för kopplingen fick jag oxå tillverka, en gängad & justerbar rörbit fäst i golvet som hindrar att pedalen trycks ned så långt att kopplingsgaffeln hakar fast i tryckplattan (!) (ja det är jänkare det här handlar om). Det tog måånga timmar innan kopplingen var monterad, luftad och klar! Har få bilder från denna operation - jag antar att jag var hyfsat less :whistle:
Bild

Brädan monterad, väntar på ny varvräknare & hastighetsmätare.
Bild

Byggde ihop ett eget dubbelt 3 tums system med x-pipe som jag zinkgrundade. Jag tror jag hade käkat idiot-piller den dagen jag köpte dom här ljuddämparna för det här blev en högljudd sak! :doh: Kommer nog göra om det här systemet lite senare efter att jag fått tinnitus...
Bild

Snart är det dags för provkörning, har lite att montera först...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update Maj 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

dundersmurfen skrev:Känner igen det där, ska bara fixa lite med den där... nån timme kanske. 2 veckor senare så har man fortfarande inte fått klart det men börjat på massa annat. ;)

Snygg lösning med både servopump och bräda, gillar brutalsvetslösningar :thumbright:

Brädan blev toksnygg ju :thumbright: :thumbright:
Tack, roligt att höra! :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar