Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hallå där ute i turboträsket! :P

Tiden har kommit att skapa en liten garagetråd om mitt lilla bygge. Då jag hänger på detta forum i princip varje dag och läser andras trådar om deras byggen och blir fruktansvärt imponerad så känner man ju att man vill visa vad man själv pysslar med! Tyvärr så blir det inga feta bilder på frästa billet-grejer eller nåt annat sånt, dels för att ekonomin inte tillåter det (flera hobbys+bilar+skotrar+hus & annat crap) samt att jag bor i mörkaste Norrland.
Här gillar folket att varva dieselmercor å smeka renar!

Lite kort info om vem jag är då: Jobbar som konstruktör inom träbranschen, 35år, har hållit på med bilar sen epa-åldern, upptäckte laddtrycket hösten -99 och sen dess är man fast. Äger ett flertal gamla Audi 200:or med turbofemman, gillar quattro på vintern - kan inte vara utan! Första turbobilen var en trimmad 240 TIC -82, har byggt på Audi 10v med MS och GT42 med hemmagjort grenrör bland annat...turbokonverterat en E30 mm...gillar att bygga saker i garaget! :doh:

Nåväl, jag ska försöka få en vettig linje i tråden från början av äventyret med denna bil år 2010 till nuläget.

Jag & en polare drog över till USA i februari 2010. Jag hade krossat spargrisen och tänkte att jag skulle köpa mig ett stycke amerikansk kvalitetsvagn av märket Pontiac. Har man sett Smokey and the Bandit 3000 gånger som liten kläpp så visste man ju direkt vilken modell man letade efter. Problemet var bara att nästan alla bilar vi var och tittade på i min prisklass ägdes av crackheads eller gängmedlemmar av mexikanskt ursprung. Den bilen jag nu äger var faktiskt den första Pontiacen vi var och tittade på just efter ankomsten till Kalifornien, det här är annonsen jag ringde på:
Bild

Jag ansåg den vara för risig så vi åkte vidare från Los Angeles mot San Fransisco och fortsatte semestra och kolla på bilar.
Vi var också förbi 034-Motorsport som är stora inom Audi-trim i USA, ett trevligt besök. Polaren letade Charger -68 och kände folk på ett moparforum i USA så vi bodde största delen av resan hos lokala gearheads. Bland annat fick vi åka över hela San Fransisco i en -69 Charger med en snubbe som trodde han var med i Bullit - det var en upplevelse man aldrig kommer glömma, skrikande bakdäck & smattrande V8 upp å ner för backarna! Vi åkte sedan vidare över bergen ner mot Las Vegas och i slutet av resan så svängde vi förbi den första Pontiacen vi tittat på igen. Visst var den risig men jag hade inte hittat nåt annat. Den hade ju ändå rätt färg och var av rätt årsmodell. Pontiac 400 motor dessutom. Priset var hyfsat det med. :thumbright:
Här har jag just blivit ägare till min första jänkare och lastat den på en flatbed. Destination Sweden!
Bild

Påskafton 2010 kom bilen till Luleå på långtradare. Jag hade anlitat Nordtrafik för transporten från hamnen i Los Angeles till Luleå och det gick smärtfritt. Körde hem till Kalix utan plåtar och var lycklig, drog första burn-outen utanför huset mitt samt även inne i garaget senare! Att endast 180hk kan framkalla sådan glädje är ett under...
Bild

Första steget var ju att få den laglig på svensk väg och det medförde pappersarbete! Allt gick bra med ursprungskontroll, title-pappret från USA var ok och alla avgifter betalades in. Problemen började först på bilprovningen (som vanligt då alltså haha) då årsmodellen medförde krav på exakta siffror & bokstäver på vissa lampor på bilen. E-märkning minsann! Jag fick även göra bullerprov samt köpa intyg från Tyskland och där drog det genast iväg x-antal tusenlappar. Även ett nivå-öga krävdes i bromsvätskebehållaren. Mycket extra bekymmer bara tack vare årsmodellen. Här är ett av alla besök på bilprovningen. Så småningom var den godkänd i alla fall och sommaren 2010 cruisade jag för fullt...samt söndrade TH350 automaten vid inspirerad körning!
Bild

Så kom sommaren 2011. Hade bytt till en frisk TH350 låda samt hunnit gå igenom det mesta på bilen. Tillverkade nytt innertak, fräschade upp den invändigt, fick bort den svarta änkan som bodde i bilen!!! och började drömma om mer effekt. Satte på Rondell-hjulen också som jag lackat med svart slät hammarlack hemma i garaget.
Bild

Jag började så smått lessna på dom 180hk som fanns i 400-maskinen. Detta är ju en lågkompad smogmotor som borde passa ypperligt att överladda trots att folk kallar Pontiac-maskinerna för glasmotorer! Jag tror det kan vara så att folk varvat ihjäl dessa i kombination med dålig eller ingen koll på bränsle & tändning. Rochestergasaren som satt på funkade ändå riktigt bra och man fick det där tydliga suget när sekundärspjällen öppnade. Men att hålla på å klabba med munstycken å nålar är inget jag vill hålla på med...jag har haft megasquirt på en Audi och det var ju riktigt kul! Finns tekniken ska man väl använda den!
Bild

Här städade jag upp i fronten lite, bilen är 100% rostfri men allmänt sliten. Det finns ju gott om plats för en intercooler här! :whistle:
Bild

Mexaren som ägde bilen i USA hade nog varit av vägen för samtliga front-spoilers var borta eller skadade. Jag köpte nya glasfiber spoilers från RP-Glasfiber här i Kalix. Löste monteringen efter egna ideer då det vart enklast så...
Solida subframebussningar monterades i samma veva - klart stadigare känsla efter vägen med dessa.
Bild

Jag fortsätter på tråden imorgon - bilen körs i dagsläget med vems och singel GT45 så det blir roligare saker snart...
Senast redigerad av Larsson_200TQ den sön mar 27, 2016 8:32 pm, redigerad totalt 11 gång.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Steve »

Fattar inte att man inte har köpt en liknande bil än, finns då ingen film jag har sett fler gånger än Smokey & the bandit(iofs beror det väl lite på att urvalet av filmer inte var så stort när man var liten :D )
Att det sitter sprut och turbo i din gör den ju inte direkt mindre intressant! :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Jonathan_ »

Jäkligt intressant projekt!

Den där kärran är ju som gjord att få lite styvare i chassit och sladda kring korvmojjen med!
Det finns inga funderingar på manuell låda?

Ladda gärna upp mycket bilder på turbobygget! :thumbright:

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve skrev:Fattar inte att man inte har köpt en liknande bil än, finns då ingen film jag har sett fler gånger än Smokey & the bandit(iofs beror det väl lite på att urvalet av filmer inte var så stort när man var liten :D )
Att det sitter sprut och turbo i din gör den ju inte direkt mindre intressant! :thumbright:
Tack, alltid roligt att höra!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Burnfilm sid 3!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jonathan_ skrev:Jäkligt intressant projekt!

Den där kärran är ju som gjord att få lite styvare i chassit och sladda kring korvmojjen med!
Det finns inga funderingar på manuell låda?

Ladda gärna upp mycket bilder på turbobygget! :thumbright:

/J
Roligt att du tycker det är intressant, jag har själv lusläst ALLA trådar man kommit över vad gäller turbo och V8 - inklusive din tråd! Men som ni kommer att få se är finishen på mina grejer inget vidare men mycket av det som är gjort kommer vidareutvecklas i ett senare skede - vintrarna är kalla och långa här!

Manuell låda kommer jag nog skaffa, har inget emot automatlådor men vill kunna köra lite mer "sportigt" samt bli kvitt detta eviga oljeläckage! Har haft funderingar på Supra-låda eller ZF-BMW diesel. Vill ha 5 eller 6-pet som är hållbart och billigt!

Bilder på turbo-prylarna kommer senare ikväll!
Senast redigerad av Larsson_200TQ den sön sep 09, 2012 4:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Yahapp! Här kommer fortsättningen på denna hillbilly-bonnmeck-tråd :shock:

Ungefär 1 vecka efter påsken i år började jag riva bort förknasar-prylarna och förbereda för insprutningen. Jag valde att satsa på ett Vems-sprut då jag haft megasquirt tidigare och kände mig någotsånär hemma på det. Köpte Vemset via Mattias Sandgren här på Sävarforumet för att kunna få lite eventuell hjälp vid inkopplingen och utan hans support så hade det varit betydligt svårare att få liv i maskinen... :thumbright: Första steget blev ju att göra en elbow eller plenum om man vill kalla det så. Insuget för elektroniska spridare är ett Edelbrock Victor-nånting från Summit Racing. 4tums KL-spjäll.
Bild

Efter lite svetsande, bockande, slipande så hade jag ett plenum.
Bild

Då detta är ett jordnära bygge som jag vill kunna dricka öl i och lyssna på musik så valde jag bort allt vad fuelcell, catchtankar och trippla 040-pumpar heter. Orginaltanken duger och det enda som egentligen behöver göras är att tillverka en sump med utgång till bränslepump. Samtidigt får man ju då en sorts catch-tank som fångar upp soppan i tanken och gör att pumpen inte riskerar gå torr även med låg bränslenivå. Här är sumpen efter nån timmes kapande/svetsande.
Bild

Här är den färdiga tanken med hemmagjord sump. Anslutningarna bakåt givetvis och jag kör just nu med slang å klammer då min plånbok är allergisk mot eloxerade AN-kopplingar! Blir nog hemmagjorda rör i framtiden. En billig Walbro 255 pump matar bränslet och jag kör utan förfilter då tanken såg ut som ny ut invändigt samt är noggrant rengjord! Orginal bränslerör går under bilen även ett returrör samt avluftning. Audi 20v bränslefilter placerat i innerskärmen med banjokopplingar.
Bild

Gjutjärnsinsuget revs sen bort, fick rengöra nån timme för att få bort all dynga som samlats under det. Pontiac har ju air-gap insug redan från da factory! Alltså separat plåt för lyftardalen där luft kan passera under insuget för att kyla det.
Bild

Monterat & klart med nya packningar och lite permatex som extra försäkring.
Bild

Sen var det dags att krossa den nu ihoplimmade spargrisen igen och betala en näve pengar till Ungern! Efter en vecka fick jag ett fint litet paket med många prylar i. Omslaget till höger köpte jag på loppis i San Fransisco och det är tänkt att bilen ska få special edition utseende så småningom. Fast i en egen version lite mer åt Year Ones Bandit om ni sett den...
Bild

Tändningen var jag lite osäker på hur jag skulle lösa men jag gjorde det så simpelt det bara gick. 4 muttrar svetsade i spåret på en remskiva som inte används med 90 graders offset, 4st M6 bultar med planslipade skallar ingängade i muttrarna (fick justeringsmöjlighet på köpet) och läses av en Honeywell hallgivare på ett hemmagjort alufäste. Alufästet med hallgivaren är sen bultad i en 10mm plåt med påsvetsad oljeretur från turbon. Plåten sitter där orginal bränslepump suttit. Vinkeln på returröret från turbon är minimal men det fungerar bra ändå, röret är ca 16mm invändigt. OBS! VARNING FÖR DÅLIGA SVETSAR - KAN FRAMKALLA KRÄKNINGAR HOS PROFFS! :shock:
Bild

Försökte aktivera hjärnan då jag skulle få fram avståndet mellan triggerpunkterna. Synd att man sov bort geometri och matematiklektionerna i skolan men thank god for the internet!!! Jag fick det att fungera efter lite klurande.
Bild

Här är min hemmagjorda kabelhärva till Vemset! Här gäller oxå talesättet "man tager vad man haver" och det syns verkligen på spridarkablarna som är gjorda med högtalarkabel (!) Men det fungerar ju! :hihi:
Kan tillägga att detta är min första och sista kabelhärva jag gör!
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Johnny »

Intressant och välskriven tråd! :)
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av benkoilovikka »

Att använda högtalarkabel måste ju vara det bästa! De är väl mer koppar i den än "vanlig" kabel :)
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Johnny skrev:Intressant och välskriven tråd! :)
Tackar & Bockar!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

benkoilovikka skrev:Att använda högtalarkabel måste ju vara det bästa! De är väl mer koppar i den än "vanlig" kabel :)
Hehe, de visste jag inte, man kanske har lite tur ibland!
Nackdelen är tjockleken på höljet - betydligt tjockare än "vanlig" kabel...så jag fick skippa alla dom där gummi-tätningarna på kontakterna.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Steve »

Du har ingen bra bild hur det blev med triggerpunkterna på skivan?

Verkar insuget funka bra med kinaspjället och allt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Inget vettigt på TV så jag kör väl några bilder till ikväll...

Batteriet ville jag ha i kofferten då jag behöver allt utrymme som finns under huven till roligare saker. Kunde inte vänta på att köpa batterilåda från USA då det hade tagit nån vecka så jag gick ner och rotade i skrotlådorna. Hittade en skyddsplåt för bensintanken på en gammal Audi i tjockt material så den fick kapas upp till botten och sidoplåtar. Brände ihop allt och monterade batteriet med Biltema monteringskit. Inte vackert på något sätt men det fyller sin funktion!
Bild

Själva installationen av vemset i bilen gick hyfsat smärtfritt. Boxen är dolt monterad inuti handsfacket vilket kan vara bra år 2014 då jag har nästa besiktning! :whistle: Här ser ni oxå mitt enorma vevhusfilter på ena ventilkåpan vilket jag senare tog bort då motorn ventilerar så in i gröne djävulen! Jag kör nu med återledning av gaserna till turbons inlopp - står inte ut med att fara omkring och osa vevhusgaser. Hade en burk guldfärg över så jag sprayade lite detaljer i all hast.
Bild

Fick lite problem när jag ville ha liv i tändningen! Hade från början tänkt köra med slaktad/stummad fördelare samt orginal H.E.I-spole. Den gubben gick inte. Provade oxå med en vanlig Volvo-spole men icke. Fick inte det att funka av nån anledning så jag letade fram en Audi 3B spole med 3-stifts tändmodul ur gömmorna och efter lite råd från Mattias Sandgren fick jag det att fungera. Har en vanlig skruv i mitten av locket ner till rotorn (!) fixerad med nån mutter i rätt höjd - sen bara tryckt dit tändkabeln från 3B spolen. Har stabil tändning och är nöjd tills vidare.
Bild

En bild på min high-tech lösning med skruven i mitten av locket.
Bild

Audi S2/200 20v 3B tändspole. Klarar väl 500hk eller mer på en Audi femma så den räcker ett tag för mina behov.
Bild

Så kom den stora dagen. 16:e juni kunde jag backa ut Pontiacen med fungerande Vems-sprut. Lyckan var enorm!
Bild

Körde ca 50mil som sugmotor innan det blev dags för semester vilket betyder "hårt arbete åt sig själv" fritt översatt för oss motorgalningar! :lol: Dags att tända lyset i garaget och inte släcka förrän Pontiacen har laddtryck! Har tidigare köpt en Garrett GT45 som nu lyftes upp på arbetsbänken. Rengöring stod på schemat!
Bild

Efter rengöring och lossning av kompressorhus & avgashus samt slipning, spackling & lack (ville inte ha texten Volvo på turbon) var den redo att användas. T6 flänsen fick mellanväggen bortkapad & turbons vägg slipade jag spetsig - orkade inte bygga för twinentry denna gång och frågan är om man skulle ha märkt nån skillnad alls?
Bild

Jag gjorde ett tillfälligt fäste för turbon så jag kunde klura ut placeringen. Så högt som möjligt utan att behöva såga i huven var målet. Detta enbart för returledningen av oljan då jag använder ett befintligt hål som är lite väl högt upp på kamkedjekåpan. Turbon skruvas fast i T6-flänsen som i sin tur är svetsad ihop med ett stabilt fäste ner till rambalken. Jag lyckades använda befintliga hål för fastsättningen av fästet. 10mm plåt använde jag till detta pga vikten på turbon.
Bild

Min 150A 1-fas ESAB-Mig var väl inte sådär värst lämpad att bränna ihop 10mm plåtar med - men det gick ändå.
Bild

En bild på turbofästet med T6-fläns, kollektor-rören och wg-flänsen. Från orginal grenrör dras varsitt 2.5" rör under framvagnsbalken till turbon. I framtiden kanske jag antingen byter sida på grenrören eller bygger egna för att slippa ha 2st rör under framvagnsbalken. Det vill nämligen på att skrapa i asfalten ibland... 8)
Bild

Jag fortsätter med fler bilder imorrn för jag hör att sängen ropar mitt namn just nu! ZzzZzzzZzzzz
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve skrev:Du har ingen bra bild hur det blev med triggerpunkterna på skivan?

Verkar insuget funka bra med kinaspjället och allt?
Jo, här är en bild på remskivan. Svetsade muttrar i remspåret, M6 bultar med planslipad skalle. 4 punkter 90 graders offset. 1mm avstånd till hallgivaren. Loctite på gängorna så skruvarna inte ska vibrera ut och skrota givaren. Första punkten placerad ca 60 grader före TDC enligt rekomendationerna.
Det diffar som mest ca 1mm i avstånd på sträckan mellan punkterna - verkar inte ha nån betydelse.
Kinaspjället funkar klockrent.
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Jonathan_ »

Koolt som fan och en skön inställning hos byggmästaren! :)

Men jag blev lite fundersam, fästet som sitter i kollektorn och sedan ned till rambalken, är det helt stumt alltså?
Då lär du nog använda flexslangar från båda grenrör till mellanröret annars kommer du nog bryta sönder någonting. Kör du med vanliga motorkuddar i gummi?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jo jag kör stumt, turbofästet alltså! Mina orginal motorkuddar verkar vara väldigt solida eller väldigt ihop-säckade. Har inte forskat i detta nå mycke men motorn rör sig minimalt när man bryter å gungar.
Har ändå tänkt göra om rördragningen till turbon i ett senare skede så det är inget jag oroar mig över samt att rören flexar nån millimeter på grund av längden, kanske börjar bryta mer när jag höjer laddet...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar