Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tack, jo skillnaden mot hur den var när jag fick hem den 2010 är ganska stor.
Då fick man ha spillolja när man skulle nöta gummi, annars orkade den inte :P

La ut ett klipp igår från i somras då vi var ett gäng och testade "konbana".
Utväxlingen i bakaxeln är ganska fel så från starten är den lite trög...liksom föraren :hihi:

Länk till klippet: http://www.youtube.com/watch?v=oyW4lP_K ... qn8auUb7JQ

Annan utväxling, bättre diff och lite laddtryck så blir det nog bra!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Gasholtn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån jan 09, 2012 8:01 pm

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av Gasholtn »

Så ut som den var noe understyrt! grom lyd!
Alt går... Det umulige tar bare litt lengere tid!
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Sammanfattning 2

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tackar, jo det understyrde en aning!
Framdäcken är från 80-talet :lakrits:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Wow, tydligen har jag missat att uppdatera min tråd under 2014 - vart tog tiden vägen?
Nåja, för dom intresserade så kommer en liten update om vad jag egentligen sysslade med under förra året... :doh:

Samma visa vartannat år nämligen BESIKTNING! Har inte tid & pengar att försöka regga den med allt bonnmeck så därför försöker jag alltid smita förbi under SBP:s radar. Första steget var att dölja insprutningen. Slaktade den gamla luftrenaren och fällde in spjällhuset inuti denna, kör ofiltrerat till bilprovningen då vi har så fin & ren luft här uppe...
Bild

Nej, detta är inte en hemmagjord toalett fast det kan se ut som en sådan! För att dölja fuelrailsen snabbsvetsade jag dit lite täckplåtar på sidorna....
Bild

Fan det blev ju mer avancerat än jag räknat med som vanligt. Målet är att man INTE ska se några komponenter alls även om man försöker kika in i nån springa. SBP är lite luriga...
Bild

Sprayade allt mattsvart och drog runt den lite på golvet för att den skulle se ut som den fanns 1978...patina vet ni!
Bild

Besiktningspiporna åkte på i vanlig ordning.
Bild

Köpte mitt andra set Eibach sänkfjädrar från Norrlands Custom och monterade dessa. Förra gången blev den för låg med tung-Pontiac-gjutjärnsspisen i nosen så dum som man var provade jag att svetsa på ett varv från dom gamla kapade orginalfjädrarna med dåligt resultat - fjädrarna gick av givetvis vilket gjorde att man åkte omkring som nån wannabe mexikansk lowridersnubbe! :doh:
Bild

Har alltid HATAT orginalbältena i bilen då man aldrig vet om dom verkligen funkar samt att dom varit fransiga. Dom har inertia-låsning eller vad det nu kallas och sitter i taket ovanför baksätet (!), en pendel som låser bältena (förhoppningsvis) då man krockar. Hade liggandes ett set svarta golf 2-bälten från en 2-dörrars som jag monterade dit. Bultade fast rullmekanismen vertikalt bakom panelerna under B-stolparna och gjorde täckplåtar med springa för bältet - riktigt nöjd med denna lösning! Äntligen normala bälten som man kan spänna fast sig med och som man vet fungerar.
Bild

Letade efter några random grejer i förrådet och hittade en gammal teckning från skoltiden. Det var Pontiac som gällde även då hahaha... Är man fattig får man se till att ha fantasi i alla fall! :hihi:
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av Larsson_200TQ »

Besiktningen gick faktiskt bra, dom var resonliga fast den "egentligen" skulle ha automatlåda....hehehe!

Så då återställde man den till bus-skick igen. Beställde en hög delar från Jegs.com i USA. Allt som behövdes för att kunna köra den vassaste kammen som fanns till LT1:orna. Började riva isär fronten under semestern.
Bild

Många delar blir det, tur man har tvättstugan bredvid garaget att lagra grejer i.
Bild

Bra musik är viktigt - annars får man inte mycket gjort. :thumbright:
Bild

Dom här maskinerna har ju rulllyftare orginal men ändå var kammen rejält sliten, tydliga spår i nockarna.
Givetvis monterades nya rullyftare som följde med i kitet.
Bild

Nya Comp Cams Extreme Fuel Injection till vänster...
Bild

Pro-Form 1,6:1 rullvippor av typen self aligning, dvs. med ett spår i rullen mot ventilskaftet. Comp Cams Beehive ventilfjädrar också vilka är matchade mot kammen och både styvare och lättare än orginalets.
Tidigare fanns viss kritik mot Pro-Form över bristande kvalitet men samtidigt kunde man läsa om folk som kört flera tusen mil med dessa rullvippor så jag antar att man får se vad som händer. Är inte speciellt orolig.
Bild

Här är kam-kortet för dom som är nyfikna :P
Bild

Var tvungen att göra mig en egen oil-pump saver då jag såg sprickor i bakeliten till dummyn som driver oljepumpen!
Då fördelaren sitter i framkant av motorn så driver denna korta axel oljepumpen och dessa får ofta sprickor i fästörat då det består av plast/bakelit... En jädra dålig lösning! Den här brickan med styrning förhindrar att axeln vandrar uppåt (slutar driva oljepumpen) om plastfästet går av helt.
Bild

Monterad på sin plats.
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av Larsson_200TQ »

Glömde nämna tidigare att alla saker med nållager i sig (rullvippor & rullyftare) låter jag alltid ligga i oljebad några dagar före monteringen så man är på den säkra sidan.

Drog dit några körnslag där packningssiliconet ska vara så att det fäster bättre.
Bild

Det tar ju sin tid om man ska vara noggrann...
Bild

Hubben som svängdämparen/remskivan sitter på har heller ingen krysskil mot veven utan den pressas bara på. Så det gäller ju att man märkt upp allt noga då jag styr tändningen via dom 4 pinnarna på remskivan. Pressa av & pressa på.
Bild

Sen när hela kam-bytesproceduren var avklarad svetsade jag dit några gamla dämpare längst bak som jag hade sparat sen tiden jag körde Pontiac maskinen i bilen, nån form av cherry-bombs från 70-talet 8)
Den blev FÖR högljudd med dom gamla 3" japsdämparna jag använt tidigare, nu är det perfekt!
Bild

Ute i det fria med vass kam...här syns oxå mitt luftfilterbygge med 2st 3" Biltema filter.
Bild

Man börjar längta till sommaren nu...
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av Larsson_200TQ »

Närmast på tur är att beställa hem grejer så man får renovera bakaxeln. MÅSTE byta utväxling så man får bort denna 2,56 som gör bilen så seg från starten. Ska nog köra med 4,10 och samtidigt renovera hela axeln med ny diff också.

Byte av tändspole är oxå ett måste, Audispolen orkar nog inte med att leverera tillräckligt med kräm!

Några klipp på hur bilen låter med ny-kammen monterad:

http://youtu.be/1iOYh3MqPKk

http://youtu.be/IkqZIKkj7O4
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av dundersmurfen »

Grymt trevlig bil, vill också ha! ;)

Är det besiktning nu eftersom snurran är borta?

Om du nu känner för en "liten" roadtrip i sommar så ta vägen om mitt garage så bjussar jag på en rejäl omgång bromsning :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tack!

Nä ingen besiktning i år utan först 2016, GT45 snurran satt på då jag körde Pontiac 350 V8 men det skulle vara mysigt att mecka dit den även på den här motorn. Man får se om tid & ork finns för detta under semestern...

Synd att man bor en aning avsides annars hade jag nappat på bromsningen! :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Update 2015

Inlägg av Larsson_200TQ »

Oj vad tiden går, det var förra våren jag sist skrev nåt om vad som hänt på Pontiac-fronten...kanske dags för en update om nån fortfarande är intresserad... Man får ju en lite skev bild av att bara läsa om alla +1000hk byggen med perfekta svetsar då man själv bara är en fattig liten halvfigur med tjocka glasögon. :doh:
Har även mitt Audi-intresse som tar upp kvällar och helger under vintrarna, kör ju Audi 200 20v och Audi 100 quattro som bruksbilar så det blir x-antal timmar bara för att hålla dom rullande. Hann även med att renovera en Audi 100 2,8 quattro C4 innan jag började med Pontiacen våren 2015. Plus 240 GLT PRV-V6 historien också...vilken optimist man är!

Nåväl, det här blir en liten sammanfattning över 2015 och vi börjar väl där vi slutade sist.
Mars månad 2015 och utgrävning åter igen för att hitta igen jänkarn efter det snökaos som var...
Det här var sista vintern den stod ute då vädret verkar bli mer och mer extremt.
Bild

Bakaxelrenovering var det jag hade planerat och när jag väl fått hem grejerna från USA så var det bara att sätta igång.
Beställde lagersatser, shims, ny Richmond 4,10 utväxling, förstärkt alu-kåpa samt en ny Yukon lamelldiff.
Så jäkla skönt att få kasta 2,56 utväxlingen i soporna och äntligen få lite klipp från starten!
Bild

Lite bökigt att få ut axeln då man i dagsläget är en klent byggd kontorsmänniska...men det gick!
Bild

Hade ju laddat upp inför operationen i flera månader med att se en mängd renoveringsvideos på tuben, har aldrig gjort detta förr och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra det igen så kunskap in > kunskap ut.
Noggrannhet och tålamod är det man behöver mest. Märkte upp lageröverfallen samt höll reda på shimsen.
Bild

Pinjongmuttern satt ju som själve belsebub så det var lika bra att göra ett schtaadigt mothåll av ett rör från en Jula garagedomkraft.
Kommer att behövas vid återmonteringen...
Bild

Hade ju köpt dubbla identiska lagersatser från Summit Racing för att kunna hona upp ett lager och använda det som "monteringslager" för att få fram exakt rätt tjocklek på shimsen mellan lager och pinjong, dvs pinion depth.
Sen när rätt pinion depth är fastställt så pressas lagret fast på pinjongen och då är det no way back...
Bild

Fick naturligtvis tillverka en del specialverktyg under resans gång, yttre lagerbana från ett Audi-hjullager fastsvetsad på en bit plattjärn och en hylsa fick agera lagerdorn då lagerbanorna skulle knackas på plats.
Bild

Sen var det dags att spänna pinjongmuttern tills exakt rätt tröghetsmoment uppstod. På alla youtube-videos jag sett så är det alltid nån gammal erfaren gubbe som drar fast muttern med muttermaskinen tills att motståndet är "lagom". Men HUR ska jag veta att motståndet är rätt? Fanns heller ingen momentnyckel att köpa i närheten som kunde hjälpa mig. Som tur var är min arbetskollega ett matematiskt geni och han räknade ut att 1 kilo (vattenflaskan) på en 200mm hävarm skulle motsvara det rätta rotationsmomentet. I min värld så är det tillräckligt nära sanningen - lets do it!!!
Bild

Mycket av jänke-meket verkar handla om känsla och det var samma sak med shimsningen av själva diffen i huset, det skulle vara "lagom" trögt att få dit klumpen! Här kan jag säga direkt att det gick typ en veckas fritid efter jobbet varje dag för att sitta och prova olika shims - pensla märkfärg och rulla kronhjulet - föra anteckningar - byta ut shims - pensla på ny färg och upprepa allt säkert 30 gånger innan avtrycket mellan kuggarna såg ut vettigt. På bilden är det fel - var i början :)
Bild

Då det här med avtrycken är en tolkningsfråga så är det ju extremt svårt att hitta någon sanning i detta. Efter en veckas mätande och shimsande så fick det duga så här, avtrycken blev inte exakt så som jag hade velat ha dom men dom var centrerade på tänderna i höjdled, mer mot centrum av kronhjulet och tillräckligt bra i mina ögon.
Jag menar vad kan hända? Bakaxeln exploderar och jag får bekräftat att jag inte kunde detta...haha :hihi:
Bild

Bara å montera ihop allt då och hoppas på det bästa! Här är den nya kåpan också från Summit Racing med bultar som man spänner ner mot lageröverfallen för att motverka att det flexar. HATAR verkligen alla kåpor och tråg som är av pressad plåt och som saknar avtappningsplugg, det är ju jävulens påfund! Tacka vet jag aluminium!
Bild

Efter återmontering av bakaxeln och provkörning där allt verkade ok så var det dags för nästa steg.
Har alltid fått oroa mig då man gett fullt från stillastående, bakaxeln har velat vrida bladfjädrarna och gjort så att bakhjulen börjat studsa. Enkelt uttryckt så har det levt om rejält där bak när man haft bråttom iväg.
Billigaste lösningen då heter traction bars eller slapper bars som bultas fast under axeln och hindrar den från att deformera bladfjädrarna. Köpte ett par i forskningssyfte från Summit, för klossiga för min markfrigång.
Bild

Byggde egna istället av en Audi 100 dragkrok jag hade liggandes! Tjockare gods och dessutom gjorde jag dom justerbara!
Bild

Använde vissa delar från dom färdiga universal traction-barsen så som nedkapade gummistoppar och byglarna som fästes i framkant över bladfjädrarna för att hindra att dessa stag dippar ner vid motorbroms. Bilen är så låg + att jag måste kliva upp för höga trottoarkanter varje gång jag ska ner på gården. Kunde inte ha nåt som stack ner 1 dm en halvmeter framför bakaxeln...det hade aldrig gått.
Bild

Det här kan vara en av dom bästa sakerna jag gjort på bilen! Kostnad nästan noll.
Kan kliva av på 7000rpm om jag känner för det, inget som vrids eller slamrar/studsar. 8)
Bild

Köpte ju också nya billiga nascar-inspirerade plåtfälgar från US of A. 8x15 Bassett. Hardcore 8)
Tyvärr ett misstag, jag tog för givet att när man köper nya fälgar så ska man väl ändå kunna ANTA att dom kommer vara runda när man får hem dom? ICKE! När jag skulle kränga på däcken så skrattade dom på däckfirman, centrumet var inte svetsat exakt i centrum utan alla 4 hjulen vandrade upp å ner i maskinen! Gick inte heller att centrera med hjälp av bulthålen...typiskt. Blir nog tillbaks med dom svarta 17-tummarna till sommaren.
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Larsson_200TQ »

Sitter ju ständigt och letar inspiration på nätet och här hittade jag nåt riktigt fränt.
Ungefär åt det här hållet är väl vart jag vill vara på väg...saknas lite deg bara! :shock:

Länk till videon från Petrolicious: https://www.youtube.com/watch?v=FWd9CaAfbp0
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Steve »

Måste ha blivit en sjuk skillnad med bytt utväxling?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Larsson_200TQ »

Ja det var en enorm skillnad i körbarhet med 4,10 mot den gamla 2,56 utväxlingen, betydligt rappare.
Försöker ju beta av saker allt eftersom för att bilen ska tåla att piskas mer och mer.
Efter bakaxelrenoveringen i slutet av maj 2015 monterades ett beggat MSD 6A då den tidigare Audi-spolen verkade vara för klen.
Bild

Var en del pyssel innan jag fick det att funka med Vems:et men till slut satt det där.
Nu har man det som behövs för att kunna varva och där märktes verkligen en skillnad med MSD-boxen.
Tidigare har man knappt sett gnistan då man kollat med ett löst stift - nu är det en kraftig blå gnista.
Den drar verkligen fint ända upp över 7000rpm... 8)

Däremot så är nog den kraftigare kopplingen jag monterade i samband med motorbytet på väg ut då den slirat några gånger.
Typiskt nog så har LT1:orna den unika dragande tryckplattan och det medför svårigheter att hitta nån vettig koppling...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Steve »

Gjort några nya uppgraderingar i vinter?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Inlägg av Larsson_200TQ »

Njaa, sålde kärran i höstas! :shock:

Livet är för kort för att hinna hålla på med allt och lite till...jobb, bilar, hus, skog, sommarstuga osv..

Sålde av 3 bilar hösten 2016: Pontiacen, en Audi 200 20v och en 240 GLT V6.

Körde ändå bara till och från jobbet på fredagar med Pontiacen, ingen ork eller intresse att härja runt på byn.

Man behöver ju ibland frigöra kapital, skulle behöva köpa en traktorgrävare och andra nyttosaker.

Kanske man börjar bli vuxen? Hahaha :doh:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar