J Landins garagetråd: "Pajero A-traktor"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Hehe, tre tum högre blir den inte,troligtvis i inte tre tum större fälgar heller(kanske hamnar några 17" börnhjul på den en stund iof, men planen e 16" plåt), tre tum DP sitter där redan!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Ja dig fick ja och Jonas svetsat all rost på 260! Skönt att få de klart mohaha
Bara resten kvar;)
Bara resten kvar;)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Hehe, eller inte!
Va ju planerat så, men det sket sig!
Får se om jag börjar med det nån kväll i veckan!
Va ju planerat så, men det sket sig!
Får se om jag börjar med det nån kväll i veckan!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Först o främst, kul att du skruvar o uppdaterar så man kan läsa o titta lite när man själv inte har tid.
Såhär ser den ut:
Som du ser på burken på bilden är den lite kantig, tycker den ser gammaldags ut, jag tror den ska höra till
Samt hur mkt breddar du länkarmarna när du kör med 940 stag?
Sedan, om du är haj på 240 får du gärna hjälpa till med detta problem:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=71305
Mvh Patrik
Har en liten undran kring styrväxel, har plockat en själv från en 240 för länge sedan, och vet inte vad det är för modell, du kanske kan se det?en ZF-servostyrväxel(som 940 styrstag passar på för länkarmsbreddning)
Såhär ser den ut:
Som du ser på burken på bilden är den lite kantig, tycker den ser gammaldags ut, jag tror den ska höra till
Samt hur mkt breddar du länkarmarna när du kör med 940 stag?
Sedan, om du är haj på 240 får du gärna hjälpa till med detta problem:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=71305
Mvh Patrik
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Hmm, tror inte det kommer funka nå bra med din stryp/backventil tyvärr, Det du ska ha är en tryckreduceringsventil !
Strypventilen stryper bara flödet till bakbromsarna, dvs. att det tar bara lite längre tid att bygga upp trycket i bakbromsarna, dock kommer du ändå ha samma bromsverkan, när trycket är utjämnat på båda sidor om ventilen.
Tryckreduceringsventilen däremot stänger när ett visst tryck är uppnått
Strypventilen stryper bara flödet till bakbromsarna, dvs. att det tar bara lite längre tid att bygga upp trycket i bakbromsarna, dock kommer du ändå ha samma bromsverkan, när trycket är utjämnat på båda sidor om ventilen.
Tryckreduceringsventilen däremot stänger när ett visst tryck är uppnått
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
En sån ventil du har brukar man använda om man åker flerskiviga kopplingar för att kunna reglera hur snabbt kopplingen ska kunna ansättas, M.a.o när du trampar ner pedalen så går den lika lätt och snabbt som vanligt tack vare backventilen, men sen när du dumpar pedalen så stryper ventilen flödet tillbaka från slavcylindern för att kopplingen inte ska rycka i så aggresivt !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Hehe, kul med kommentarer(trots att det inte har hänt ett skit med bilen på länge nu)!
Angående styrväxeln så får du ta av en damask å kolla hur styrleden sitter, om leden är "mutter" är det en CAM, är leden "skruv" är det en ZF!
Men dom äldre brukar vara CAM.
940-stagen ska vara ca25mm längre, tänkte bredda länkarmarna ca 30mm!
Sen angående stryp/backventilen så är den bara tänkt som avstängning, men jag vill ha backventilen för att vätskan ska kunna "backa" om beläggen ligger lite an(om man bromsar, stannar,släpper bromsen och nyper en ventil så ligger beläggen lite an(iaf med gamla volvo-ok), om man då kör en stund så blir skivorna varma av friktionen och bromsarna ligger på)!
Detta är bara en "pettittess", men när jag ändå sätter en ventil kan jag lika gärna ha en backventil i!
Angående styrväxeln så får du ta av en damask å kolla hur styrleden sitter, om leden är "mutter" är det en CAM, är leden "skruv" är det en ZF!
Men dom äldre brukar vara CAM.
940-stagen ska vara ca25mm längre, tänkte bredda länkarmarna ca 30mm!
Sen angående stryp/backventilen så är den bara tänkt som avstängning, men jag vill ha backventilen för att vätskan ska kunna "backa" om beläggen ligger lite an(om man bromsar, stannar,släpper bromsen och nyper en ventil så ligger beläggen lite an(iaf med gamla volvo-ok), om man då kör en stund så blir skivorna varma av friktionen och bromsarna ligger på)!
Detta är bara en "pettittess", men när jag ändå sätter en ventil kan jag lika gärna ha en backventil i!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Va va det för problem du hade larsat??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Ok, då vet jag tack för tipset! ZF är alltså "den nya" modellen på senare årsmodeller?
Jag har redan färdiga pulverlackade orginalbärarmar till en 240, men nu blir man lite sugen på att byta ut dom till ett par förstärkta/förlängda orkar nog inte fixa det till första versionen dock.
Polarn hade en 240 med bra injusterad orginalframvagn och den var som en dröm att köra så det går ju att få till ändå sen beror det ju lite på hur man kör oxå, man kanske vill kunna förflytta sig i bilen också.
Har du testat köra med det tidigare? Blir det isf bra väghållning? Måste man ändra något mer t.ex. fjäderbenslagringen?
Hade lite frågor om instrumenthuset, i länken jag skrev men det verkar löst redan.
Jag har redan färdiga pulverlackade orginalbärarmar till en 240, men nu blir man lite sugen på att byta ut dom till ett par förstärkta/förlängda orkar nog inte fixa det till första versionen dock.
Polarn hade en 240 med bra injusterad orginalframvagn och den var som en dröm att köra så det går ju att få till ändå sen beror det ju lite på hur man kör oxå, man kanske vill kunna förflytta sig i bilen också.
Har du testat köra med det tidigare? Blir det isf bra väghållning? Måste man ändra något mer t.ex. fjäderbenslagringen?
Hade lite frågor om instrumenthuset, i länken jag skrev men det verkar löst redan.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Nja, verkar som det är vanligare med ZF på dom nyare(86-), men det finns ingen direkt brytpunkt!
Jag har inte kört med det, men kirre och robert markström har gjort denna operation och verkar nöjda!
Det enda som ändras är cambern och den påverkar väghållningen mycket, men däckslitage mm väldigt lite(självklart skall en hjulinställning göras)!
Jag har inte kört med det, men kirre och robert markström har gjort denna operation och verkar nöjda!
Det enda som ändras är cambern och den påverkar väghållningen mycket, men däckslitage mm väldigt lite(självklart skall en hjulinställning göras)!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Ok, ja det sliter väll däcken på insidan sedan, dock bör ju anläggningsytan mot vägen minska och därmed även bränsleförbrukningen.
Skulle det vara på drivhjulen skulle dom nog nötas upp snabbt men på en bakhjulsdriven bil bör det funka bra.
Jag har även en 245a utan styrservo som jag tänkte plocka på det ifall jag ska ha kvar den (beror på vad bilprovningen säger nästa bes).
Så om denna styrservo jag har inte är ZF kanske jag ska leta rätt på en till den o byta bärarmar så kan man iaf testa hur den beter sig sedan.
Ska du göra några andra förändringar i framvagnen?
På den framvagn jag redan gjort iordning sitter det super-flex bussningar.
På Volvo 140 kan man sätta dubbla krängningshämmare både bak och fram, det fungerar då som en förstärkt men kostar inte flera tusen.
På 240 kan man ju göra likadant bak men hur det ser ut fram minns jag inte nu? Är för länge sedan jag höll på att skruva
Skulle det vara på drivhjulen skulle dom nog nötas upp snabbt men på en bakhjulsdriven bil bör det funka bra.
Jag har även en 245a utan styrservo som jag tänkte plocka på det ifall jag ska ha kvar den (beror på vad bilprovningen säger nästa bes).
Så om denna styrservo jag har inte är ZF kanske jag ska leta rätt på en till den o byta bärarmar så kan man iaf testa hur den beter sig sedan.
Ska du göra några andra förändringar i framvagnen?
På den framvagn jag redan gjort iordning sitter det super-flex bussningar.
På Volvo 140 kan man sätta dubbla krängningshämmare både bak och fram, det fungerar då som en förstärkt men kostar inte flera tusen.
På 240 kan man ju göra likadant bak men hur det ser ut fram minns jag inte nu? Är för länge sedan jag höll på att skruva
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Sliter inte på insidan som många tror, såpass formar sig däcket!
Blir superflex bussningar och troligtvis dubbla krängare, tillsammans med coilovers på kortade ben med opeldämpare, tror det gör gott å räcker långt i framvagnsväg.
Dock blir den ombyggnaden till våren, över vintern blir det orginal med lätt kapade fjädrar(1,5varv), det ända jag ska göra innan vintern är bromsbyte samt byta ena länkarmen då den e krokig!
Blir superflex bussningar och troligtvis dubbla krängare, tillsammans med coilovers på kortade ben med opeldämpare, tror det gör gott å räcker långt i framvagnsväg.
Dock blir den ombyggnaden till våren, över vintern blir det orginal med lätt kapade fjädrar(1,5varv), det ända jag ska göra innan vintern är bromsbyte samt byta ena länkarmen då den e krokig!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Igår bytte jag diff på brukisen(945 ltt -96).
Från öppen till torsen, skillnaden e som natt å dag, helt jävla underbar!
På plats:
Fick svarva av kransen från den gamla diffen å nästa dit den på den nya, funkar klockrent!
Sen har den fått några extraljus å så för å klara vintern!
Synd att ja får plocka av dom här goa hjulen snart bara!
Har fått "valsa" kanterna "lite", men det e de värt!
Från öppen till torsen, skillnaden e som natt å dag, helt jävla underbar!
På plats:
Fick svarva av kransen från den gamla diffen å nästa dit den på den nya, funkar klockrent!
Sen har den fått några extraljus å så för å klara vintern!
Synd att ja får plocka av dom här goa hjulen snart bara!
Har fått "valsa" kanterna "lite", men det e de värt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Fan vad helljus! Mörkt i Norrland? Tänkte jag skriva för fick för mig du bodde norrut men det gjorde du ju inte..
Du ser ut att ha fått ett par stenskott på huven men fint skärmvalsningsverktyg!
Jag måste valsa skärmkanterna på min 240 75'a om man ska kunna köra med Penta fälgar som jag gjorde nu i somras, lastade man några kg i bagaget tog det i ordentligt, och då är inte ens bilen sänkt än!
Torsen är nog inte så dumt att ha om man vill ta sig fram, vet inte hur det funkar att "sladda med" dock om den tar stryk?
Du ser ut att ha fått ett par stenskott på huven men fint skärmvalsningsverktyg!
Jag måste valsa skärmkanterna på min 240 75'a om man ska kunna köra med Penta fälgar som jag gjorde nu i somras, lastade man några kg i bagaget tog det i ordentligt, och då är inte ens bilen sänkt än!
Torsen är nog inte så dumt att ha om man vill ta sig fram, vet inte hur det funkar att "sladda med" dock om den tar stryk?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Nä, norrland bor ja inte i, men det blir mörkt i bollebygdsskogarna med!
Sen hade dom utförsäljning på swedol så dom kosta 200:-/st , tänkte hänga dit ett par dimmisar med!
Huven ska bytas så småningom.
"Valsningsverktyget" är effektivt, dock blir det lätt lite knöligt, men tar man lite i taget blir det hyffsat!
Hur breda e pentafälgarna då? Brukar ju finnas hur mycket plats som hällst i 240!
Sen hade dom utförsäljning på swedol så dom kosta 200:-/st , tänkte hänga dit ett par dimmisar med!
Huven ska bytas så småningom.
"Valsningsverktyget" är effektivt, dock blir det lätt lite knöligt, men tar man lite i taget blir det hyffsat!
Hur breda e pentafälgarna då? Brukar ju finnas hur mycket plats som hällst i 240!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!