så här kan de också se ut under huven på en volvo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av dsimila »

Ser ok ut! Har gillat.
Tycker du att den blev mycket slö utan laddtryck då du tog bort klämspalten helt? Eller du kanske alltid har laddtryck?
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av vebotrimmarn »

den svarar ju inte lika fint som en sugis men har 12ans avgashus så den kommer igång tillräckligt fort så ett litet register har jag iaf.
sitter hårdare enkelfjädrar i toppen så det går ju varva lite mer än original också. tändning har jag på cirka 30-33 grader men backas 10 grader då laddet börjar komma. laddar cirka 1.5 bar men det är mätt med mätare från klracing så de kan ju va 2 bar också :hihi:
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av »

eftersom du laddar 1.5 bar och allt värkar fungera någorlunda nu borde du ha mer och den går ju betydligt bättre än en chippad 740 turbo och dom ska ju kunna ligga runt 200hk men är ju svårt och känna också på en kort axrepa
men det kanske fortfarande går få lite med finlir på förgasarna och tändningen för tro den gick lite fett då jag åkte :P
du får göra som dragraceåkarna och näta upp 201 eller 402 meter och klocka tiden och det tar och se hastigheten enligt hastighetsmätaren då vet du ju förbättringar och försämringar iaf :P
att du stoppat dit ic,n bytt underdel och karvat ur typ ett kilo aluminium ur förbränningsutrymmena viste jag ju sedan innan :P
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av vebotrimmarn »

laddet ska väl höjjas närmare 2 bar om motorn tillåter de så vi får se hur fett den går då :P men det är riktigt kul att de går plocka effekt ur 2 st strombergare + att de ser förjävligt ut under huven :) men sinter måste nog införskaffas... nån som har en begagnad 215mm över?
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av thedriftking »

när du körde 1 fögge, va hade du för ladd och tändsystem då? :)
vad hade du gjort åt bränslet?

Mycket rolig tråd att följa! :D
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av vebotrimmarn »

då var de 1 bar och stummad brytarfördelare, minns inte om de var cirka 20 graders tändning då kanske :P dock så var de på e85. nålen var sönderslipad och nålventilen borrad till 3 mm (de har jag på nuvarande bygget också) hade kvar mekaniska pumpen som och pumpade fram soppan till högtryckspumpen under huven bara dvs ingen retur tillbaka till tanken men det fungerade tillfredsställande :P

kul att den uppskattas trots att den ligger på riktigt låg nivå haha
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av thedriftking »

kanon, tack.
Du får gärna berätta vilka hål m.m man ska ha tryck på,

Lågnivå är kul, har aldrig pillat med förgasare förut så är riktigt dålig på de.. så jag hoppas jag får lite kött på benen av dej nu :D
Erik Johansson.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av »

här har du en koppling du skulle fått svårt och slira sönder bara och handla:thumbright:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=78205
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av Perfix »

Fördelaren nån sida bakåt och wastegaten i "svenskt stål" är klockrena.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av vebotrimmarn »

thedriftking skrev:kanon, tack.
Du får gärna berätta vilka hål m.m man ska ha tryck på,

Lågnivå är kul, har aldrig pillat med förgasare förut så är riktigt dålig på de.. så jag hoppas jag får lite kött på benen av dej nu :D
själv så fick jag de aldrig att funka då ja följde guiden här på forumet med att trycksätta en stromberg, gjorde sen en extra anslutning högt på flotörhuset som jag satte dopning på (nära turbon) och då fungerade de. alla hål som är på förgasarens baksida skall du trycksätta. nålventilen borde du inte behöva borra något. trottelnålen märker du om du behöver slipa. soppa trycket ställer du in på cirka 0,3 bar. kör med en bredbandslambda så borde du lyckas relativt fort. men en film är ett krav då du lyckas :thumbright:


cå- vi får se vad som händer med koppling men låter som jag och tobbe ska börja med ett annat bygge här framöver kanske. förresten så kan du ju ta tummen ur och lägga upp bilder på dina projekt! :P

perfix- fördelaren funkar lika klockrent som sin klockrena charm. de "svenska stålet" ska jag försöka ge mej in på mer och se om de fungerar.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av »

skulle jag lägga upp något om mina projekt skulle det bli en halv sida om varje och typ 20 sidor med smått påbörjade eller halvfärdiga vilket inte är särskilt roligt och se :P
typ 240 tic,en har stått orörd ett år halvfärdig
fs1an blev såld efter första provstarten
snikturbo med 360 insprutningen blev endast lite påbörjad trots att jag har allt för och få ihop det.
740 16v,n har stått över ett år
är väll glt,n med seriös sugmotor som jag ska ge mig fan på och få klart :P
skotern blev man less på då boggifästena för nya boggien och kylarna krockade med varandra.
folkracebilen står halvklar också (behövs ny koppling och skruva tillbaka webern)
osv :P
jag är helt enkelt för lat :doh:
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av vebotrimmarn »

kasta upp bilder i den här tråden eller i tobbes om du har några på nå kul. 95 % av folket som sitter på den här på sävar tycker nog bilderna är de mest intressanta och skiter i vilket pucko som lagt upp dem :P
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av swerobin91 »

Så sant så!. Mer bilder :)
Användarvisningsbild
moparman426
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön mar 27, 2011 8:59 pm
Ort: Docksta

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av moparman426 »

Jag åker åxå "svenskt stål" med min SAAB 96 T16 en V4 kaross med 900 16 ventils turbo motor å låda, 1.4 bar i laddtryck...


Bild
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: så här kan de också se ut under huven på en volvo

Inlägg av Perfix »

Kan tänka mig att V4 flyttar på sig rätt duktigt? Riktigt grym
Skriv svar