Chrilles garage.
Re: Chrilles garage.
Bra jobbat chefen
Re: Chrilles garage.
Lyften är från anab international
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
ventonz skrev:Bra jobbat chefen
Tack mumin
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Kör en update.
Frästemat har fortsatt då jag haft för hög lagertemp i vertikalhuvudet. Jag försökte ju tidigare bara att se över huvudet och ansätta lagrena på nytt men det räckte tyvärr inte så jag bestämde mig för att riva och byta lager.
Jag gjorde en avdragare för att kunna pressa spindelaxeln från drevet inne i huvudet.
Hips vips hade man en hög med prylar på bordet
Tyvärr hade någon skruvat här tidigare. Jag reagerade på att låsmuttern till axiallagret inte var dragen i botten och det var för att dom dragit gängpaj när dom satt ihop spindeln förra gången. Blev inte mycket kvar av dom gängorna vid demontering.
Jag svarvade ner axeln 1mm och skar nya gängor i svarven.
Modifierade även muttern för den nya mindre gängan. Spindelaxeln ihopsatt med nya lager.
Känns skönt att ha en fungerande maskin igen.
Har hunnit med att köra lite med gammelsvarven också. Svarvat ner kolvar som ska i en folkrace b20 med 86 i slag.
Provade plana något annat än en volvotopp i fräsen också. ( En riktig topp som jag brukar säga )
Har även kört säsongens sista folkracetävling. Klubbmästerskapet. Obesegrad fram till A-final men det räckte tyvärr inte ända fram
Frästemat har fortsatt då jag haft för hög lagertemp i vertikalhuvudet. Jag försökte ju tidigare bara att se över huvudet och ansätta lagrena på nytt men det räckte tyvärr inte så jag bestämde mig för att riva och byta lager.
Jag gjorde en avdragare för att kunna pressa spindelaxeln från drevet inne i huvudet.
Hips vips hade man en hög med prylar på bordet
Tyvärr hade någon skruvat här tidigare. Jag reagerade på att låsmuttern till axiallagret inte var dragen i botten och det var för att dom dragit gängpaj när dom satt ihop spindeln förra gången. Blev inte mycket kvar av dom gängorna vid demontering.
Jag svarvade ner axeln 1mm och skar nya gängor i svarven.
Modifierade även muttern för den nya mindre gängan. Spindelaxeln ihopsatt med nya lager.
Känns skönt att ha en fungerande maskin igen.
Har hunnit med att köra lite med gammelsvarven också. Svarvat ner kolvar som ska i en folkrace b20 med 86 i slag.
Provade plana något annat än en volvotopp i fräsen också. ( En riktig topp som jag brukar säga )
Har även kört säsongens sista folkracetävling. Klubbmästerskapet. Obesegrad fram till A-final men det räckte tyvärr inte ända fram
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Hur stor diameter har du på fräshuvet när du planar en topp?
Vändskär? Hårdmetall?
Ser väldigt fint ut!
Vändskär? Hårdmetall?
Ser väldigt fint ut!
Re: Chrilles garage.
Jag kör med ett 200mm huvud när jag kör topplock. Använder bara ett skär. Givetvis skär för aluminium. M50 topparna är dock bredare än 200mm längst fram på toppen där kamkedjan kommer upp så på dom blir det tyvärr 2 svaga streck när man tar kanterna. Jag ska tillverka en flycutter som jag ska använda när jag kör bredare topplock än 200mm. (volvotopp på bilden)
Har nu gjort så att man bultar mitt "lilla" roterbara maskinskruvstycke från hedenhöstiden i samma adapterplatta som jag använder till rundmatningsbordet då stycket egentligen är för stort för fräsen. Har fräst till det litegrann då det har blivit rätt misshandlat genom alla år. Härnäst ska jag fräsa till ett par stadiga aluminium backar till det ifall man ska fräsa något som man inte vill ha märken i.
Har nu gjort så att man bultar mitt "lilla" roterbara maskinskruvstycke från hedenhöstiden i samma adapterplatta som jag använder till rundmatningsbordet då stycket egentligen är för stort för fräsen. Har fräst till det litegrann då det har blivit rätt misshandlat genom alla år. Härnäst ska jag fräsa till ett par stadiga aluminium backar till det ifall man ska fräsa något som man inte vill ha märken i.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Fick tag i ett vertikalhuvud till fräsen som hade legat bredvid sin maskin mest av sin tid sen 70-talet så jag kunde inte låta bli att handla.
Det huvudet är ju gjort för att monteras i horisontalspindeln men laborerade lite med axeln från min vinkelväxel och monterade huvudet i min bom.
Tyvärr slamrade det en aning från vinkelväxeln men hittade felet till sist när jag mätt ett tag.
Axeln som hörde till nya vertikalhuvudet kastade 2-3 /100 mm
Axeln som jag använde från min vinkelväxel kastade 22 / 100 mm
Så det blir till att göra en ny axel och sen montera huvudet i bommen igen men nu får jag fräsa från horisontalspindeln tills vidare,
Tänkte laborera med ett svänghjul i mitt rundmatningsbord här framöver. Svänghjulet har lite större diameter än bordet så då går det bara att spänna fast i centrum så jag provade fräsa fram lite hjälpmedel för att säkra att det sitter.
Anlände även lite bommar och gängskär för gängskärning till svarven.
Det huvudet är ju gjort för att monteras i horisontalspindeln men laborerade lite med axeln från min vinkelväxel och monterade huvudet i min bom.
Tyvärr slamrade det en aning från vinkelväxeln men hittade felet till sist när jag mätt ett tag.
Axeln som hörde till nya vertikalhuvudet kastade 2-3 /100 mm
Axeln som jag använde från min vinkelväxel kastade 22 / 100 mm
Så det blir till att göra en ny axel och sen montera huvudet i bommen igen men nu får jag fräsa från horisontalspindeln tills vidare,
Tänkte laborera med ett svänghjul i mitt rundmatningsbord här framöver. Svänghjulet har lite större diameter än bordet så då går det bara att spänna fast i centrum så jag provade fräsa fram lite hjälpmedel för att säkra att det sitter.
Anlände även lite bommar och gängskär för gängskärning till svarven.
Senast redigerad av beaver6 den sön nov 27, 2016 6:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Snyggt jobbat!
Re: Chrilles garage.
ska bli kul att se när du använder din kunskap/maskinpark för att bygga bmw-turbo igen
M30 turbo
Re: Chrilles garage.
Det är ju rätt hög hobbynivå på det här kan man säga.
Blir det bara folkrace i framtiden eller?
Blir det bara folkrace i framtiden eller?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Chrilles garage.
Jag har lovat mig själv att det inte får bli bara folkrace. Börjar ha abstinens efter ett gatbygge. Jag saknar känslan av att bygga en bil åt mig själv, inte bygga något för i värsta fall en enda tävling. Sen är det lätt hänt att man mår lite halvdåligt om man lägger ner för mycket tid på en folkracer hur gärna man än vill. Det lär börja byggas något framöver jag vet bara inte vad
Hade lite svarvtema i natt.
Har länge stört mig på att min dubbkona såg ut som att även den gått en hel folkracesäsong så jag tog isär den och svarvade till den. Jag ångrar att jag inte tog en före bild.
Sen var det dags att tillverka en ordentlig centrumbult till rundmatningsbordet. Planen var att den även skulle centrera stycket hyfsat.
Har även köpt 2 st t-spårs fräsar för att testa fräsa fram några fler "toolfix" fästen till svarven.
Hade lite svarvtema i natt.
Har länge stört mig på att min dubbkona såg ut som att även den gått en hel folkracesäsong så jag tog isär den och svarvade till den. Jag ångrar att jag inte tog en före bild.
Sen var det dags att tillverka en ordentlig centrumbult till rundmatningsbordet. Planen var att den även skulle centrera stycket hyfsat.
Har även köpt 2 st t-spårs fräsar för att testa fräsa fram några fler "toolfix" fästen till svarven.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Fan vad kul att se när det är lite finish på grejerna
Re: Chrilles garage.
Jag kunde inte leva med att ha huvudet i bommen så länge så jag påläggssvetsade axeln och svarvade tillbaka läget för drevet.
Så nu är huvudet där det ska vara så man har lite höjd igen
Och jag verkar ju ha dille på spånlådor så det fick bli en låda som rymmer jätte maskinskruvstycket också. Denna gång fick det bli 1mm vanlig plåt istället för alu.
Så nu är huvudet där det ska vara så man har lite höjd igen
Och jag verkar ju ha dille på spånlådor så det fick bli en låda som rymmer jätte maskinskruvstycket också. Denna gång fick det bli 1mm vanlig plåt istället för alu.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Är ännu helt insnöad på maskin bearbetning.
Byggt lite egna hållare för fräskonor då det verkar vara svårt att inte skaffa mer och mer tillbehör hela tiden
Körde fram en ny bussning i lagerbrons till svarven som länge varit rätt sliten
Tog även på mig att plana en ny arctcic-cat topp. Trodde det skulle bli ett snabbjobb men det tog dock betydligt längre tid än vad jag tänkt då dom hade ett rör mitt mellan cylindrarna som jag inte lyckades demontera. Sen är det ju inte så mycket plana ytor att spänna toppen emot så jag valde att göra ett hjälpmedel.
Är som vackert med planfräst alu
Sen upp i rundmatningsbordet för att kunna rotera toppen och komma förbi röret.
Är så sjukt roligt med både en svarv och en fräs. Föds massa dumma ideer hela tiden. Verkar ha hittat ett lämpligt gatbilsprojekt också men det tar jag mer om när jag lyckats hämta hem den.
Svetsade in ett par universal katalysatorer i min andrabil. Audi s6 2.2 tq avant 6vxl så jag fick den besiktad så den ska avyttras.
Byggt lite egna hållare för fräskonor då det verkar vara svårt att inte skaffa mer och mer tillbehör hela tiden
Körde fram en ny bussning i lagerbrons till svarven som länge varit rätt sliten
Tog även på mig att plana en ny arctcic-cat topp. Trodde det skulle bli ett snabbjobb men det tog dock betydligt längre tid än vad jag tänkt då dom hade ett rör mitt mellan cylindrarna som jag inte lyckades demontera. Sen är det ju inte så mycket plana ytor att spänna toppen emot så jag valde att göra ett hjälpmedel.
Är som vackert med planfräst alu
Sen upp i rundmatningsbordet för att kunna rotera toppen och komma förbi röret.
Är så sjukt roligt med både en svarv och en fräs. Föds massa dumma ideer hela tiden. Verkar ha hittat ett lämpligt gatbilsprojekt också men det tar jag mer om när jag lyckats hämta hem den.
Svetsade in ett par universal katalysatorer i min andrabil. Audi s6 2.2 tq avant 6vxl så jag fick den besiktad så den ska avyttras.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Chrilles garage.
Då var audin såld och en annan andrabil införskaffad. En rostfri 323 IM touring.
Har även tagit tag i v8 växellådsbyggnationer igen.
Och när ångan var uppe började jag med teamkollegans växellåda.E30 325IX låda till bmw v8.
Så nu var dom ur världen i alla fall.
Sen fastnade jag i fräsmissbruket igen.
Eliminerade lite klapp i drivningen till mitt vertikalhuvud med fräscha hylsor.
Handlade på mig 3st till spännhylschuckar så man slipper byta verktyg i chuckarna hela tiden.
Ska även göra ett drev som saknas till min svarv som saknas så jag kan skära alla tumgängor. Köpte kugghjulsfräsar men hittade bara fräsar för 22mm axel så jag gjorde om en av mina 27mm konor så att den passar 22mm grejer.
Har även tagit tag i v8 växellådsbyggnationer igen.
Och när ångan var uppe började jag med teamkollegans växellåda.E30 325IX låda till bmw v8.
Så nu var dom ur världen i alla fall.
Sen fastnade jag i fräsmissbruket igen.
Eliminerade lite klapp i drivningen till mitt vertikalhuvud med fräscha hylsor.
Handlade på mig 3st till spännhylschuckar så man slipper byta verktyg i chuckarna hela tiden.
Ska även göra ett drev som saknas till min svarv som saknas så jag kan skära alla tumgängor. Köpte kugghjulsfräsar men hittade bara fräsar för 22mm axel så jag gjorde om en av mina 27mm konor så att den passar 22mm grejer.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer