Sida 1 av 51

Chrilles garage.

Postat: mån sep 03, 2012 7:15 pm
av beaver6
Sålde bort min e28 520 med överladdad m50 till förmån för en m535 då jag väl fick tag i en äkta m535 i lagomt vettigt skick. Denna bil var dock redan överladdad vilket inte riktigt är åt mitt håll då jag anser själva konverteringen vara det intressantaste i det hela. Men vad gör man när det inte direkt kryllar av den bilmodellen man vill ha :) Köpte bilen i icke fungerande skick så lite har jag fått stöka på innan den blev körbar igen. Satt igång den på enklast möjliga vis för att få busa på lite innan säsongen är helt över så får man ta diverse uppdateringar under vintern.

Recept för stunden:

standard botten med svarvade kolvar och ppf hubb

m30b35 insug m30b35 topp mirad och lätt putsad av unitek catcam 284 kamaxel, smidda stålvippor, cooperring topplockspackning. arp topplocksbultar, kl 60mm dump

765 tryckplatta + 4-puckad sinterlamell

Getrag 265 växellåda men stadigare monteras till vintern

Vems styrsystem

msd 6a tändning msd tändkablar

1000cc @3bar bosch spridare men större kommer till vintern då dessa just nu används på för hög dutycycle och 3.7 bar grundtryck :doh:

40 liter fuelcell och 2x bosch 044 pumpar

Aeromotive btr

Turbo holset hx50

65 graders termostat

Bränsle: e85





Här hade jag just fått hem 535:an. (Till höger)



Bild




Monterade dit m-vingen och baklyktorna från 520:n.


Bild



Det satt en aeromotivepump i bilen när jag köpte den men den ansåg jag vara för liten så det fick bli 2x044 istället


Bild


Bild


2st av precisionspridarna som satt monterade kärvat ihop totalt då bilen hade stått ett längre tag så jag monterade en uppsättning bosch 1000cc spridare som jag hade liggandes.Tyvärr för små men höjde grundtrycket en aning för att kunna ladda litegrann ialla fall så här i säsongens slut.



Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 7:24 pm
av beaver6
Jag flyttade även över huven från 520:n då det satt en mattsvart huv på 535:an.


Bild



Sen började det vara dags att kika varför jag hade oönskat tryck i kylsystemet :shock:



Bild


Bild


Jag gav direkt skulden på en MLS packning som blivit dragen någon gång för mycket :thumbdown:



Bild


Lite rengöring på det och dit med en cooperring packning



Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 7:32 pm
av beaver6
Hittade lite övriga småtrubbel såsom ett defekt flexrör efter downpipen.



Bild




Sen var kamkedjesträckaren också trasig.



Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 7:44 pm
av beaver6
m30b35 toppen nyligt mirad och lite lätt putsad av unitek. Dock satt det m30b34 packningar när jag tog isär den som synes :shock:




Bild





Kortade även grenrörsbultarna som var helt sjukt långa. Visar även skillnaden mellan m30b34 och b35 packningarna.




Bild



Bild



Lindade om downpipen också då det gamla bandaget hade sett sina bästa dagar.




Bild




Här är det inte så långt från provstart.


Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 7:47 pm
av beaver6
Flyttade över v-bandet från det gamla flexröret till ett nytt.



Bild




Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 7:52 pm
av beaver6
2 bilder på bilen då den tvättats av lite snabbt för första gången på bra länge. Nu använder jag den dagligen på 1.5 bars laddtryck på alldeles för hög dutycycle på spridarna tills det inte är kvar något mer av sommaren sen åker den in i garaget för kommande uppdateringar under vintern :hihi:





Bild




Bild

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 8:31 pm
av freddan302
Riktigt snygg med fälgarna på sista bilderna!
Såg under annonserna en som ville byta sina 1700cc mot mindre typ 1000cc, kanske kan vara nåt?

Angående flexrör, man ska helst undvika dom som har sånt där "nät" invändigt, har en förmåga att lossna rätt regelbundet.. Läst skräckexempel på folk som använd dessa före turbon med haveri som följd!

Jag har inte heller fått provåka ;)

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 8:44 pm
av beaver6
freddan302 skrev:Riktigt snygg med fälgarna på sista bilderna!
Såg under annonserna en som ville byta sina 1700cc mot mindre typ 1000cc, kanske kan vara nåt?

Angående flexrör, man ska helst undvika dom som har sånt där "nät" invändigt, har en förmåga att lossna rätt regelbundet.. Läst skräckexempel på folk som använd dessa före turbon med haveri som följd!

Jag har inte heller fått provåka ;)


Ska sanningen fram så köpte jag en hel bil delvis bara för att få dessa fälgar då jag fick för mig att dom skulle passa på hajen :hihi: Jag såg också den annonsen men jag tror jag ska invänta andra spridare då jag hört att det ska komma bättra varianter från bosch inom en snar framtid. Jag tror att det nya flexröret jag brände dit var utan nätet invändigt så med lite tur fungerar det bättre nu. Provåkning ordnar vi så fort som möjligt så inte säsongen försvinner mitt i allt. Jobbar dock eftermiddag denna vecka men har du tid till helgen så kan vi snyta ur otyget :hihi:

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 9:53 pm
av Pimplaren
Ah du som köpte den! :) såg bilen på PPF! rätt gott mos när allt lirar va? :)

Vad blir de för uppdateringar i vinter?

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: mån sep 03, 2012 11:14 pm
av Evinrude
Kommer att bli kanon det här! :thumbright:
Anar jag lite lätt urspårade planer framöver då du ville byta bort pt67an mot något större? ;)

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: tis sep 04, 2012 9:06 am
av beaver6
Pimplaren skrev:Ah du som köpte den! :) såg bilen på PPF! rätt gott mos när allt lirar va? :)

Vad blir de för uppdateringar i vinter?



Jo jag trillade dit och köpte den till sist :) Jo den är rätt elak nu måste jag säga men man blir ju van med allt tyvärr och i samband med det kommer tvångstankarna om mera effekt :hihi: Jag har inte riktigt bestämt mig för vad som inträffar till vintern annat än att jag ska dit med en stadigare låda och större spridare.

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: tis sep 04, 2012 9:12 am
av beaver6
Evinrude skrev:Kommer att bli kanon det här! :thumbright:
Anar jag lite lätt urspårade planer framöver då du ville byta bort pt67an mot något större? ;)




Det är inte säkert att det spårar så mycket. Satte mest pt67:an på annons då jag tycker hx50:n fungerar såpass bra på denna maskin. Dock så räcker väl 67:an lite längre och i och med att ingen vill handla den så kan det bli så att den hamnar hit i slutändan alternativt byter jag in den med Bäckis mot en större om jag nu anser mig behöva en större :hihi:

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: tis sep 04, 2012 10:02 am
av Reaper
Lika snyggt som vanligt :) Härlig kärra!

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: tis sep 04, 2012 10:52 am
av beaver6
Reaper skrev:Lika snyggt som vanligt :) Härlig kärra!


tackar :thumbright:

Re: Bmw e28 m535 turbo

Postat: tis sep 04, 2012 7:57 pm
av Jannek
Äntligen en tråd på kärran :thumbright: . Bilen vart ju riktigt tjusig med fälgarna och att inte glömma en ...tvätt :hihi: .