Chrilles garage.
Re: Bmw e28 m535 turbo
Hämta ut dina prylar och lägg i överväxeln när du kommer hem efter natt skiften
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Bmw e28 m535 turbo
Japp. Fick prylarna idag så nu ska det grejas.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Får väl göra en liten update. Börjar som sagt vara dags att fixa i ordning hajen till besiktning.
Har monterat dit ny 765 + 4-pucks sinter som jag hade liggande tillsammans med 6-vxl växellåda.
Rev väck det omsvetsade insuget också av 2 anledningar. Ena är att besiktningen säkert har invändningar mot det + att jag ska i framtiden använda originalinsuget och ha spjällhuset på original placering.
Snurran får stå och skämmas på bänken ett tag. Har blivit rätt glapp i lagringen så får se om jag ger mig på en renovering eller om jag ska köra ett annat aggregat.
Har gjort i ordning ett originalinsug. Försökte få nipplarna på lite mera anomym placering. Gängade ingången till vevhusventilationens ingång på insuget så drar man bara in en plugg när det blir att köra överladdat igen.
Borde bli lite diskretare
Här inne ska jag ta väck dessa mätare vid ratten och sätta andra mätare och på annan placering. Känns lite halvnervöst att ha en oljetrycksmätare med slangen in i kupen bredvid ratten om slangen släpper
Avslutar för stunden med en bild på ännu en e28 som flyttat in. Har dock inga speciella planer för denna 528 som det ser ut just nu.
Har monterat dit ny 765 + 4-pucks sinter som jag hade liggande tillsammans med 6-vxl växellåda.
Rev väck det omsvetsade insuget också av 2 anledningar. Ena är att besiktningen säkert har invändningar mot det + att jag ska i framtiden använda originalinsuget och ha spjällhuset på original placering.
Snurran får stå och skämmas på bänken ett tag. Har blivit rätt glapp i lagringen så får se om jag ger mig på en renovering eller om jag ska köra ett annat aggregat.
Har gjort i ordning ett originalinsug. Försökte få nipplarna på lite mera anomym placering. Gängade ingången till vevhusventilationens ingång på insuget så drar man bara in en plugg när det blir att köra överladdat igen.
Borde bli lite diskretare
Här inne ska jag ta väck dessa mätare vid ratten och sätta andra mätare och på annan placering. Känns lite halvnervöst att ha en oljetrycksmätare med slangen in i kupen bredvid ratten om slangen släpper
Avslutar för stunden med en bild på ännu en e28 som flyttat in. Har dock inga speciella planer för denna 528 som det ser ut just nu.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Började lite med mitt spakställ. Det som var lite trist var att min "shortshift" gör att växelstaget tar i hardyn så det blir lite ytterligare modifikationer.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Lagom till läggdags så är det ju klart att jag började fundera på att jag inte hade någon frigång till hardyn så det var bara att kliva in i garaget.
Mitt i allt hade jag frigång så nu blir det bädden.
Mitt i allt hade jag frigång så nu blir det bädden.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Snitsig lösning!
Re: Bmw e28 m535 turbo
Råkade bli ett lite skift på morgonen efter nattskiftet så nu är växellådsbalken klar i alla fall.
Däremot måste jag ordna något annat material till "kuddarna" efter att jag nu besiktat fartyget.
Kikade även lite på min blivande kardan. Trodde att jag hade rätt ämne för att göra min nya kardan men det visade sig att det inte var som jag trodde så jag får se vad jag hittar på i dagarna. Har ju 6-bultad medbringare på bakaxeln för axel med cv-knut och var helt säker på att jag hade en identisk fast "orörd" kardan som satt på bilen men så var det ju givetvis inte så jag får se vad jag hittar på för att lösa detta. Forts följer.
Däremot måste jag ordna något annat material till "kuddarna" efter att jag nu besiktat fartyget.
Kikade även lite på min blivande kardan. Trodde att jag hade rätt ämne för att göra min nya kardan men det visade sig att det inte var som jag trodde så jag får se vad jag hittar på i dagarna. Har ju 6-bultad medbringare på bakaxeln för axel med cv-knut och var helt säker på att jag hade en identisk fast "orörd" kardan som satt på bilen men så var det ju givetvis inte så jag får se vad jag hittar på för att lösa detta. Forts följer.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Hur lång ska kardanen vara? Vi har några liggandes
Re: Bmw e28 m535 turbo
Evinrude skrev:Hur lång ska kardanen vara? Vi har några liggandes
Enligt vad jag mätte till mig i morse så fick jag det till att den ska vara 1430mm lång och 6-bultat mot axeln och då är det mätt så att det ska vara måttet mellan ytterkant på främre och bakre medbringare utan hardy.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Fick lite spridarkontakter idag. Bytte ju i somras till ev6 kontakter på härvan tyvärr då jag inte visste att det fanns övergångar. Nu i och med att jag råkade skada en av mina befintliga kontakter så sätter jag åter ev1 i härvan och använder sedan adaptrar så länge jag tänkt använda id1000 spridarna så har jag lite valmöjligheter utan att behöva skända kabelhärvan några fler gånger.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Kom på att du har stora diffen nu, men kan mäta hur lång kardanen från m5an är, om ingen vet det redan?
Åker ju getrag 260 nu så har bytt till en kardan från en 535a
Åker ju getrag 260 nu så har bytt till en kardan från en 535a
Re: Bmw e28 m535 turbo
Evinrude skrev:Kom på att du har stora diffen nu, men kan mäta hur lång kardanen från m5an är, om ingen vet det redan?
Åker ju getrag 260 nu så har bytt till en kardan från en 535a
Jo jag har 210 diff men medbringaren är bytt till en 6-bultad som det förmodligen sitter på m5:an original. Dock är den axeln för lång men det kortar man ju rätt snabbt för jag verkar åka på att skaffa en axel från 535 eller m5 om du kikar nästa inlägg
Senast redigerad av beaver6 den tis jan 08, 2013 8:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Planen för dagen var att göra mig en kardan som passar. Så jag började korta en lämplig kardan med 6-bultad medbringare bak.
Det jag däremot inte visste var att mitt utgångsval inte var så lämpligt som jag trodde. Jag trodde tyvärr att bmw bara hade en 6-bultad medbringare men alltid får man lära sig något nytt Svinliten skillnad mot gamla axeln men trots allt skillnad. Synd att den axeln var så våldtagen annars hade jag ju kunnat använda den i nästa försök till kardanbygge
Det jag däremot inte visste var att mitt utgångsval inte var så lämpligt som jag trodde. Jag trodde tyvärr att bmw bara hade en 6-bultad medbringare men alltid får man lära sig något nytt Svinliten skillnad mot gamla axeln men trots allt skillnad. Synd att den axeln var så våldtagen annars hade jag ju kunnat använda den i nästa försök till kardanbygge
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Dom är lurigare än så, det finns även en 6-bultad medbringare med m8or i mindre bultcirkel som satt på en polarens 525 automat
Det är bara att hojta till om du vill ha kardanen, den ligger bara och tar plats i garaget
Det är bara att hojta till om du vill ha kardanen, den ligger bara och tar plats i garaget
Re: Bmw e28 m535 turbo
Hehe jo jag googlade omkring lite och fann att just 525:orna hade en lite mindre bultcirkel och denna axel var från en 525 24v. Däremot ska jag kika om det är möjligt att byta cv-knut och medbringare, i såna fall fungerar ju min axel. Trodde först att medbringarna var olika lång men dom var lika lång. Stod något när jag kikade runt om att det var olika splines mellan 80mm och 94mm knut men har inte hunnit kolla ännu om det är som jag misstänker att det är 525 kardanen som har 80mm knut och då lär det vara kört och då blir nog din axel nästa alternativ
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer