Chrilles garage.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av Jannek »

Hämta ut dina prylar och lägg i överväxeln när du kommer hem efter natt skiften :lol:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Japp. Fick prylarna idag så nu ska det grejas. :thumbright:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Får väl göra en liten update. Börjar som sagt vara dags att fixa i ordning hajen till besiktning.


Har monterat dit ny 765 + 4-pucks sinter som jag hade liggande tillsammans med 6-vxl växellåda.


Bild



Rev väck det omsvetsade insuget också av 2 anledningar. Ena är att besiktningen säkert har invändningar mot det + att jag ska i framtiden använda originalinsuget och ha spjällhuset på original placering.


Bild


Snurran får stå och skämmas på bänken ett tag. Har blivit rätt glapp i lagringen så får se om jag ger mig på en renovering eller om jag ska köra ett annat aggregat.


Bild


Har gjort i ordning ett originalinsug. Försökte få nipplarna på lite mera anomym placering. Gängade ingången till vevhusventilationens ingång på insuget så drar man bara in en plugg när det blir att köra överladdat igen.


Bild


Borde bli lite diskretare


Bild


Här inne ska jag ta väck dessa mätare vid ratten och sätta andra mätare och på annan placering. Känns lite halvnervöst att ha en oljetrycksmätare med slangen in i kupen bredvid ratten om slangen släpper :hihi:


Bild


Avslutar för stunden med en bild på ännu en e28 som flyttat in. Har dock inga speciella planer för denna 528 som det ser ut just nu.


Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Började lite med mitt spakställ. Det som var lite trist var att min "shortshift" gör att växelstaget tar i hardyn så det blir lite ytterligare modifikationer.



Bild




Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Lagom till läggdags så är det ju klart att jag började fundera på att jag inte hade någon frigång till hardyn så det var bara att kliva in i garaget.


Bild



Bild



Bild



Bild


Mitt i allt hade jag frigång så nu blir det bädden.



Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av Evinrude »

Snitsig lösning! :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Råkade bli ett lite skift på morgonen efter nattskiftet så nu är växellådsbalken klar i alla fall.




Bild








Däremot måste jag ordna något annat material till "kuddarna" efter att jag nu besiktat fartyget.





Bild







Kikade även lite på min blivande kardan. Trodde att jag hade rätt ämne för att göra min nya kardan men det visade sig att det inte var som jag trodde så jag får se vad jag hittar på i dagarna. Har ju 6-bultad medbringare på bakaxeln för axel med cv-knut och var helt säker på att jag hade en identisk fast "orörd" kardan som satt på bilen men så var det ju givetvis inte så jag får se vad jag hittar på för att lösa detta. Forts följer.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av Evinrude »

Hur lång ska kardanen vara? Vi har några liggandes
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Evinrude skrev:Hur lång ska kardanen vara? Vi har några liggandes



Enligt vad jag mätte till mig i morse så fick jag det till att den ska vara 1430mm lång och 6-bultat mot axeln och då är det mätt så att det ska vara måttet mellan ytterkant på främre och bakre medbringare utan hardy.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Fick lite spridarkontakter idag. Bytte ju i somras till ev6 kontakter på härvan tyvärr då jag inte visste att det fanns övergångar. Nu i och med att jag råkade skada en av mina befintliga kontakter så sätter jag åter ev1 i härvan och använder sedan adaptrar så länge jag tänkt använda id1000 spridarna så har jag lite valmöjligheter utan att behöva skända kabelhärvan några fler gånger. :hihi:



Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av Evinrude »

Kom på att du har stora diffen nu, men kan mäta hur lång kardanen från m5an är, om ingen vet det redan?
Åker ju getrag 260 nu så har bytt till en kardan från en 535a :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Evinrude skrev:Kom på att du har stora diffen nu, men kan mäta hur lång kardanen från m5an är, om ingen vet det redan?
Åker ju getrag 260 nu så har bytt till en kardan från en 535a :)

Jo jag har 210 diff men medbringaren är bytt till en 6-bultad som det förmodligen sitter på m5:an original. Dock är den axeln för lång men det kortar man ju rätt snabbt för jag verkar åka på att skaffa en axel från 535 eller m5 om du kikar nästa inlägg :hihi:
Senast redigerad av beaver6 den tis jan 08, 2013 8:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Planen för dagen var att göra mig en kardan som passar. Så jag började korta en lämplig kardan med 6-bultad medbringare bak.



Bild




Bild




Det jag däremot inte visste var att mitt utgångsval inte var så lämpligt som jag trodde. Jag trodde tyvärr att bmw bara hade en 6-bultad medbringare men alltid får man lära sig något nytt :evil: Svinliten skillnad mot gamla axeln men trots allt skillnad. Synd att den axeln var så våldtagen annars hade jag ju kunnat använda den i nästa försök till kardanbygge :roll:


Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av Evinrude »

Dom är lurigare än så, det finns även en 6-bultad medbringare med m8or i mindre bultcirkel som satt på en polarens 525 automat :P
Det är bara att hojta till om du vill ha kardanen, den ligger bara och tar plats i garaget :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Bmw e28 m535 turbo

Inlägg av beaver6 »

Hehe jo jag googlade omkring lite och fann att just 525:orna hade en lite mindre bultcirkel och denna axel var från en 525 24v. Däremot ska jag kika om det är möjligt att byta cv-knut och medbringare, i såna fall fungerar ju min axel. Trodde först att medbringarna var olika lång men dom var lika lång. Stod något när jag kikade runt om att det var olika splines mellan 80mm och 94mm knut men har inte hunnit kolla ännu om det är som jag misstänker att det är 525 kardanen som har 80mm knut och då lär det vara kört och då blir nog din axel nästa alternativ :wink:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Skriv svar