Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Efter flera års uppehåll har jag skaffat projektbil igen!
En påbörjad Pantera-replica med kaross (och ram?) från mytomspunna "Connys Car-plast" i Skövde! Skicket är väl inget vidare, men det bör gå att fixa...
(Notera att bilen är ganska precis lika hög som en Citroen C5... När den står på ett biltransportsläp!!
Detta blir amatörbyggt fordon, så första milstolpen efter att ha rotat igenom och snyggat upp en del kommer att bli SFRO1.
Det jag vet kan bli ett problem är styrradien som med befintliga spindlar (Ford Granada) blir enorm om de breda skärmarna ska fyllas ut...
Karossen är försedd med "GT5-kit". Pantera GT5 har nog de mest vulgära skärmbreddarna i historien, toppat med en rejäl vinge på bakluckan...
Hur det ska bli i slutändan är oklart. Jag är egentligen mer förtjust i "GR4"-utförandet (se "Candy" nedan) utan vinge och sidokjolar och lite annorlunda skärmbreddare...
Stuket ska i alla fall bli "racemässigt" utan onödigt fokus på komfort, inredning och annat, som bara förstör stämningen! Jag kommer inte heller att lägga någon vikt på att få bilen så lik en originalbil som möjligt. Det här blir ett amatörbygge med mittmotor och Panteraliknande kaross helt enkelt.
Motorn är i dagsläget precis som i en "riktig" Pantera, Ford 351 Cleveland 4v. Här intressant nog kopplad till en Porsche 915-växellåda (från Porsche 911) som tydligen vänds upp och ner för att funka till mittmotor (?).
Växellådan känns dock väl klen till motorn, så även här funderar jag på alternativ. T.ex. Audi växellåda, och kanske t.o.m. Audimotor?
Kommentera gärna!
mvh,
Magnus
En påbörjad Pantera-replica med kaross (och ram?) från mytomspunna "Connys Car-plast" i Skövde! Skicket är väl inget vidare, men det bör gå att fixa...
(Notera att bilen är ganska precis lika hög som en Citroen C5... När den står på ett biltransportsläp!!
Detta blir amatörbyggt fordon, så första milstolpen efter att ha rotat igenom och snyggat upp en del kommer att bli SFRO1.
Det jag vet kan bli ett problem är styrradien som med befintliga spindlar (Ford Granada) blir enorm om de breda skärmarna ska fyllas ut...
Karossen är försedd med "GT5-kit". Pantera GT5 har nog de mest vulgära skärmbreddarna i historien, toppat med en rejäl vinge på bakluckan...
Hur det ska bli i slutändan är oklart. Jag är egentligen mer förtjust i "GR4"-utförandet (se "Candy" nedan) utan vinge och sidokjolar och lite annorlunda skärmbreddare...
Stuket ska i alla fall bli "racemässigt" utan onödigt fokus på komfort, inredning och annat, som bara förstör stämningen! Jag kommer inte heller att lägga någon vikt på att få bilen så lik en originalbil som möjligt. Det här blir ett amatörbygge med mittmotor och Panteraliknande kaross helt enkelt.
Motorn är i dagsläget precis som i en "riktig" Pantera, Ford 351 Cleveland 4v. Här intressant nog kopplad till en Porsche 915-växellåda (från Porsche 911) som tydligen vänds upp och ner för att funka till mittmotor (?).
Växellådan känns dock väl klen till motorn, så även här funderar jag på alternativ. T.ex. Audi växellåda, och kanske t.o.m. Audimotor?
Kommentera gärna!
mvh,
Magnus
Senast redigerad av maghen den ons jun 05, 2013 8:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kör "candy"-stuket! Rolig tråd! Kommer följas. Har du sett Panteran med bmw v8? Skönt ljud i den.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kör på med GT5 karossen. Själv tycker jag att den sista versionen med vingen som gick ut på bakskärmarna ser bäst ut. Ang. framvagn så kolla hur Göran Malmberg har gjort. Han har koll på det mesta. I princip behöver man ha längre bärarmar och mindre djupa (offset) framfälgar. En ZF-låda är inte gratis men har man råd nytillverkas de av RBT i USA. Audi-motor och låda är nog ett bra alternativ men undvik V8:an med ventilkåpor i plast. Jag tycker ramen ser klen ut i motorrummet men du ska väl klä av karossen och ta några bilder?
Håller själv på med en Ferrari och ramen ser ut så här...
eller...
Håller själv på med en Ferrari och ramen ser ut så här...
eller...
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Här är ett alternativ! http://ranchotransaxles.com/mendeola-transaxles.html
att köpa halvt slutkörda orginalbilstransmissioner som är specade till i bästa fall 350hp
är inte kul om dom går sönder hela tiden .en kompis köpte en mendiola och sa att det var en av dom billigaste
investeringarna! det var visst någon rallysnubbe som(fwd) som gjorde det oxå och blev nöjd!
jag vet inte i detalj vad det var för typ av låda men kan höra efter om du vill.
(13"kronhjul i värsta fall! det måste va svårt att sabba! )
/F
att köpa halvt slutkörda orginalbilstransmissioner som är specade till i bästa fall 350hp
är inte kul om dom går sönder hela tiden .en kompis köpte en mendiola och sa att det var en av dom billigaste
investeringarna! det var visst någon rallysnubbe som(fwd) som gjorde det oxå och blev nöjd!
jag vet inte i detalj vad det var för typ av låda men kan höra efter om du vill.
(13"kronhjul i värsta fall! det måste va svårt att sabba! )
/F
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Tack för det! Jo den har jag sett på youtube. Inte alls dum!coupe76 skrev:Kör "candy"-stuket! Rolig tråd! Kommer följas. Har du sett Panteran med bmw v8? Skönt ljud i den.
c311com:
Ja något måste troligen göras, jag får börja med att mäta upp befintlig framvagn.
En ny ZF-låda känns allt för dyr för att det ska vara intressant.
Audis 01E-lådor sägs vra hållbara, eller kanske en Porsche 930-låda (Porsche turbo), men jag misstänker att även de kan vara ganska dyra.
Ramen i motorutrymmet ser mycket riktigt ganska klen ut, men i botten ligger en rejäl balkram av grova VKR-profiler som förmodligen är tänkt att vara självbärande. I mitt exemplar sitter också bur monterad som säkerligen styvar upp en del. Vad som behöver styvas upp i fram och bakram får jag se så småningom.
Din ram ser verkligen proffsig ut!
fredde_vit_pv: Intressant! Jag trodde nog att Mendeola skulle vara dyrare...
Finns här någon som känner till något om Connys Car-plast, vad som ingick i "kiten" och hur många som tillverkades?
Jag har läst något någonstans om 5 exemplar (?) (edit: 10-15 st var det enligt en källa på garaget.org)
Senast redigerad av maghen den sön apr 21, 2013 9:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Jag bjuder på ytterligare en mobilbild. Notera hur mycket bakfälgarna behöver breddas...
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
En liten fråga . är du helt 100% säker på att det inte är en Racing plast burträsk kaross?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Nej, jag är inte säker. Föregående ägare hade dock fått information om att ursprunget var från Connys.
Gjordes det Pantera-karosser i Burträsk?? Jag har bara sett deras "Piraya" och en sådan är det ju inte.
Gjordes det Pantera-karosser i Burträsk?? Jag har bara sett deras "Piraya" och en sådan är det ju inte.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
En 930 låda är 4-växlad. De senare 5 och 6-växlade är Getrag och baserade på Audiprylar. Behöver en diffbroms om man inte tar fram stora plånboken och köper en Porsche-låda. Det är bara Turbo och GT3 som har den stadigaste lådan. Det är 80x45x1.5 krom-moly i botten på ramen och sen är det mindre rör uppåt original i min. Golvet limmas och nitas underifrån. 80x40x2 fyrkant i botten och sen en bur uppåt skulle funka. Kolla även på Lancia 037, grupp-B bilen, hur det är byggt i fram och bakänden. Lätt och starkt. Den hade även samma ZF låda som Pantera, BMW M1 och Maserati Bora. ZF lådan är inte dålig eller speciellt klen så länge man inte lägger i en bigblock, men de behöver renoveras emellanåt. Sen är CV-knutar på drivaxlarna starkare än de äldre med knutkors. BMW använde ZF lådan upp och ned då den motorn hade torrsump. Hursomhelst, jag kommer att kolla din tråd.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Bakfälgen ska vara 13" bred, fram 10 eller 11maghen skrev:Jag bjuder på ytterligare en mobilbild. Notera hur mycket bakfälgarna behöver breddas...
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kul med en tråd på bygget!
Wilwoods "Pro Spindle" brukar ge bra geometri och är "flexibel" med bultad styrarm etc. så det kan vara ett alternativ. Inte billigast men tidsbesparande.
/Gustaf
Wilwoods "Pro Spindle" brukar ge bra geometri och är "flexibel" med bultad styrarm etc. så det kan vara ett alternativ. Inte billigast men tidsbesparande.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kul!
Tror jag har gamla brochyrer från Connys liggande.
Och om jag inte minns helt fel så var då rekommendationen att ta en låda från en Citroäng (tror det var av en zf-låda)
Tror jag har gamla brochyrer från Connys liggande.
Och om jag inte minns helt fel så var då rekommendationen att ta en låda från en Citroäng (tror det var av en zf-låda)
Anders
Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Mycket intressant! Kan du scanna och lägga upp/skicka?
Visserligen är jag något av en Citroenfantast, men jag tror inte att det är vettigt till en V8.
Gamla Lotus Esprit hade Citroen C35-låda men då ganska liten motor.
Visserligen är jag något av en Citroenfantast, men jag tror inte att det är vettigt till en V8.
Gamla Lotus Esprit hade Citroen C35-låda men då ganska liten motor.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kul att se att du tar på dig ett nytt projekt igen!
En Gen3 Mopar Hemi hade suttit som en fläskläpp i den där.
En Gen3 Mopar Hemi hade suttit som en fläskläpp i den där.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Visserligen klapprar hjärtat likt en tom hydraullyftare för Mopar, men den här gången får det bli något annat! Ford ligger faktiskt också känslomässigt bra till, men det finns många intressanta alternativ.
Jag har t.o.m. lekt med tanken att det inte behöver vara en V8!
Jag har t.o.m. lekt med tanken att det inte behöver vara en V8!