Sida 1 av 22

Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu

Postat: fre sep 28, 2012 9:33 pm
av Arnesson Rallycross
Jaha, vad är nu det här?
Efter 1 år utan något att göra i garaget sedan Rallycross körningen avvecklades efter säsongen 2011 kom det en ännu äldre Volvo till garaget.

Bilen såg jag på annons här på Sävar, fick lite bilder av säljaren och sedan var det kört...

Jag har ju sneglat mot en Duett tidigare och när den här var så pass fin och redan rostlagad vart det affär.

Nu har jag börjat plocka lite med den, som tur har någon tidigare ägare redan monterat 140 axlar på den och reggat om med det.
Nu är det bara att se hur länge det går innan det spårar ur...
I princip finns alla delar utom motor och låda, vi får väl se vad som verkar lämpligt när det blir dags för det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: lör sep 29, 2012 9:39 am
av T Landholm
Detta kan bli hur ballt som helst, skall följas :thumbright:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: lör sep 29, 2012 9:30 pm
av * * * NXJ * * *
Kul med duettbygge :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: lör sep 29, 2012 9:48 pm
av jonas landin
Kan bli riktigt trevligt, ska följas!

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: lör sep 29, 2012 9:50 pm
av Rasmus Annander
flytta över allt godis från s40 rallycross bilen till duetten så har du en riktigt frän turbo dräpare :thumbright:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: sön sep 30, 2012 7:41 pm
av JA75
:thumbright:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: mån okt 01, 2012 11:59 am
av Freewheel
:thumbright: PV-kombi! :thumbright:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: mån okt 01, 2012 12:24 pm
av * * * NXJ * * *
Freewheel skrev::thumbright: PV-kombi! :thumbright:
:hihi: :hihi: :hihi: :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: ons okt 03, 2012 9:04 pm
av Arnesson Rallycross
Det går lite trögt i garaget men tanken är ju att det ska vara roligt att bygga så då får det väl ta tid också...
Sen är man ju inte 18år längre :wink:

Det visade sig att lillasyster inte vill ha sina 17" på V70'n längre dom tyckte det var stötigt och jobbigt :shock:
Bra för mig :thumbright:
Visserligern kanske inte de allra snyggaste fälgarna men betydligt modernare än Penta fälgarna som jag hade liggande, fast dom med spinners var ju det allra ballaste man kunde ha när man var 18... :roll:

Bild

Bild

I övrigt har det inte hänt så mycket, jag har börjat titta på hjulupphängning bak, det verkar kunna bli lite jobb innan det blir något vettigt.


//TA

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!

Postat: tis okt 09, 2012 10:14 pm
av Arnesson Rallycross
I väntan på att vad som verkar bli den största ombyggnaden, bakvagnen finns det ju lite annat att pyssla med.
Dörrarna var spruckna kring låsen och såg lite tråkiga ut.
Med lite ny plåt ser det genast mycket bättre ut.
"Samma" reparation var nödvändig vid dörrgångjärnen då det verkar som dörrstopparna varit trasiga ett tag och dörrarna brutit upp hålen, glömde dock fota det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb

Postat: ons okt 10, 2012 8:08 am
av jonas landin
Ser fint ut! antar att det blir orginal dörrlås, ska bygga om mina på PVn till modernare med elöppning då kistorna e kassa så hantagen inte funkar, men det gå är ju å laga om man vill!

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb

Postat: fre okt 12, 2012 8:10 am
av Freewheel
Tycker du har ett otäckt fint golv i kärran, ser sådär pedant-jänkar-renoveringsaktigt ut med epoxigrund och jox :thumbright:
M.v.h.
Nisse

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb

Postat: tis nov 06, 2012 10:56 pm
av Arnesson Rallycross
Bäst att uppdatera så det ser ut som man gör något, jag har jobbat en del med bilen men det är väl inget som gör sig på bild direkt.

Bild
Vi tyckte brädan med sin vinyltopp så lite för "gubbig" ut så beslutet togs att bygga om hela plåtbrädan och fälla in ett antal runda mätare istället.

Bild
Eftersom karossen hade en del fula småbulor undersökte jag om det fanns något smart sätt att rikta sträkt plåt.
Hittade något som hette "Shrinking disc" på Ebay, eftersom ingen i Sverige verkade sälja besällde jag en därifrån.
Jag har provat den lite grand och den verkar funka som det är tänkt, köpte en Biltema rondell och moddade skyddet då skivan är 5"

Bild
Har börjat slipa lite på sidorna. Det blir lite mer jobb än jag tänkt mig... låter det bekant :hihi:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb

Postat: lör jan 12, 2013 9:48 pm
av Arnesson Rallycross
Jaha, nytt år och nya utmaningar...
Duetten har fått stå och mysa i värmen sedan början av november, jag hamnade på andra sidan jorden på jobb i 3 veckor och sen var det jul och ingen arbetslust fanns i paketen.
Nu har jag iallafall hittat lite lust och det går sakta framåt igen.

Det sista jag gjorde innan jul var att lägga igen tanklocket eftersom det blir någon annan tank i slutändan.
Jag har även slipat bort "lite" färg och spackel för att rikta upp plåten som är lite bulig här och där.

Bild

Eftersom jag ska kapa av och bygga om ramen bak hade jag "lånat" en ram på jobbet. Den är egentligen alldeles för grov men som vanligt är gratis bäst.
Ramen ska kapas vid främre fästena för bladfjädrarna och byggas om till 4-länk.

Bild

Bild

Bild

Hittade lite såpr av tidigare svetsmästare

Bild

Jag ska låna hem en plasma skärare så det blir lite enklare att kapa bort golvet.

//Tomas

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb

Postat: mån jan 14, 2013 10:44 pm
av Arnesson Rallycross
Idag har det kapats.

Golvet i baksätet och lastutrymme är borta det måste höjas för att rymma nya ramen, orginalramen åker i nästa kapsväng.

Bild

Det märks att bilen är nästan 50 år gammal det är lappat och lagat rost lite här och där :wink: