Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
J-TeamRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av J-TeamRacing »

Hej!
Även om det blir mer arbete så är det värt det - blir supergrym! Fint arbete!
:)
Johan
J-TeamRacing
VW ProStock -64; 9,8538@218,80km/h
http://www.j-teamracing.com
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Cassius »

Du har inte funderat på PV bakskärmar bak? Tycker jag passar rätt bra på Duetten i alla fall :)

http://gasolinemagazine.se/wp-content/uploads/1000.jpg
Finns fler bilder på denna och andra bilar på google också, annars var ju denna en rätt schysst illustration:
http://1.bp.blogspot.com/-RWDVe4DYh0k/T ... 59030.jpeg
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jo det gick en A-traktor med 140 bakände och PV skärmar så tanken har funnits där. Jag tror jag släpper det vid just en tanke eftersom jag hade tänkt ha karossen relativt orginal.
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av S_Osterdahl »

Härligt! Det finns allt för få Duetter kvar där ute.
Jag har inte sett speciellt många dom senaste åren.
Garagekompisen håller på att fixa upp en också iofs.

Jag hänger med och följer ditt projekt :thumbright:
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Arnesson Rallycross »

S_Osterdahl skrev:Jag hänger med och följer ditt projekt :thumbright:
Det samma. Hade faktiskt glömt bort din grymma 760?? men den kom lätt tillbaka i minnet.

Tyvärr blir det lite stillestånd för mig eftersom jag "tvingats" på tjänsteresa till andra sidan jorden. Är just nu på väg till Australien 8)
Otroligt lång resa tyvärr, men jag har aldrig stött på trevligare människor (var där i nov-dec också) det är verkligen "No worries" :D

//TA
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Oj här har det gått "en stund" sedan uppdatering, det kan bero på att det inte hänt något med Duetten.

Helt sysslolös har jag inte varit, sedan sista uppdateringen här har följande hänt.

Rallycross S40´n såldes våren 2013, det tog bara några veckor innan denna "färdiga" folkracebil stod på gården

Bild

Efter ett antal timmar var den klar och vi åkte till Östersund på 2-Dagars

Bild

Det gick på ren svenska skitdåligt, materialet räckte inte till på långa vägar.
Skadad som man är lade jag bud på 2 bilar till och kom hem med totalt 3 st bilar.

Bild

Skickade in en anmälan till NGK Masters och fick köra, den bedömt bästa bilen gjordes i ordning men det var mer slakt än bilkörning...

Bild
Bild

Bilarna som jag hade kvar såldes på hösten.

Under sommaren hann jag med att bygga ut altanen med en efterlängtad badtunna.

Bild

Bild

Eftersom jag fortfarande inbillade mig att biltävlingar var det jag ska hålla på med skaffade jag mig ett nytt projekt för Rallycross en BMW till 2150 klassen

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det spårade givetvis ur och tog två vintrar att få klart.
För att ha någon form av morot anmälde jag mig till Norrlandsveckan och var även klar med bilen "i tid".
Vi körde Kalix och Skellefteå sedan fick det vara nog.
Kastade ut en krok om att bilen var till salu, det nappade och några veckor senare hämtades den.

Den här sommaren har varvats med GoKart körning eftersom båda barnen börjat med det.
Efter att ha packat personbil och släpvagn full med grejor "hundra-elva" gånger fick jag nog och köpte en liten buss. (Den stora har vi sålt)

Bild

Den har byggts om och blir klar till våren med plats för 2 kartar och 8 personer

Bild


Nu åter till Duetten.

Eftersom jag ledsnade totalt på den och har en dotter som just fyllt 14 föll det sig ganska naturligt vad som skulle hända :wink:

Inspirerad av den här

http://www.kindigit.com/50_fleetside.php

Klippte vi ihop den här bilden.

Bild

Så nu är det "bara" att bygga.

Bild
Bild
Bild

Mycket jobb blir det...

Nu lär det komma uppdateringar iallafall

6602
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Per Ohlsson »

Nu förstår jag varför du inte kom på kaffe igår!
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Mer kapninig

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Arbetet pågår för fullt på kvällarna

Bild

Bild

Bild

Mycket svetsande och slipande blir det och tid tar det om man ska svetsa utan att allt slår sig...

Hade en lite "debatt" med dottern som tycker att Chrome Spoke fälgar skulle sitta som en smäck på den...
Det finns inte en chans i världen att det kommer på nåt sånt gammalt "skit" på den, dom var ju inte ens snygga 1992 när jag körde Epa.

7386
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Thunderbo1t »

Chrome Spoke (och White Spoke) är bland de fulaste fälgar som nånsin tillverkats, fattar inte varför "alla" fälgleverantörer har dem i sortimentet fortfarande???? Har hatat dessa fälgar sen 1976 :hihi:
Bygget ser f.öv. ut att bli riktigt snyggt! :thumbright:
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av bop »

*spoke funkar väl sådär på ett offroad-bygge, inte annars.
Dutten behöver såklart wolfrace slotmags :-D
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Steve »

Den korrekta benämningen är Rostspoke :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Japp det har gått lite drygt en vecka med kvällsarbete.
Hytten är svetsad och alla svetsar nedslipade.

Näst på listan att göra var ombyggnad av framvagn, den har tidigare byggs om med 140 framvagn det verkar inte som den som gjorde det hade planerat ett den skulle bli låg...

Bild

Bild
Den stod på genomslagsgummit i lagom "ride height". Jag tyxte det verkade enklast att bygga en balk med länkarmsinfästningar högre upp för gynnsammare vinklare på länkarmarna.

Bild

Bild

Bild

Bild
Efter en massa mätande och svetsande har jag nu en nästan färdig balk med högre infästningspunkter.

Bild

Bild
Övre fälgen är en V70 fälg med ET40 den får nästan plats, den nedre är en RC fälg med ET20 vilken är närmare det som jag tänkt använda.
Den får inte plats men eftersom jag beställt breddade skärmar borde det gå bra :thumbright:

Det kolliderade fortfarande i nya balken så efter lite mer kapning kommer jag så här lågt.

Bild
Det verkar som jag "måste" montera luftfjädring så jag kan komma ned på marken som alla andra byggen på TV :wink:

Hur det än blir så har jag ju möjligheten nu iallafall.
Med framvagnen "klar" kändes det läge för att bygga rambalkar bak.

Bild
Det här är samma höjd som lägsta fram, eftersom det är lika mycket jobb att göra plats för den sänkningen bak gjorde jag helt enkelt det 8)

Bild

Bild
Den här kapen fick jag eftersom den ansågs farlig att ha på en arbetsplats, den har gått med sågklinga och kapat kopparskenor...
Jag lagade upp den med ny stator och har fixat lite annat på den för ett antal kronor, mest för att ha den till gerning av just dessa rambalkar.
Började kapa men kommer bara några mm ned i VKR röret innan det blir bara värme och den helt enkelt inte kapar mer...
Det sitter en ~300mm rondellskiva i den men den avverkar extremt dåligt om det blir lite gods det som ska kapas.
någon som vet varför eller är den bar att kasta...?

8891
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Kadett4wd »

testa utan vatten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jag körde utan vatten först, vattnet var mer för att kyla ned röret och se om det gjorde någon skillnad, men icke...
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av blackadder »

Först och främst, Snyggt jobb med framvagnen!
Det lilla jag har kört i sån kap så har jag märkt att skivan blir "vass", "kilformad", eller hur man ska beskriva det, och tar väldigt dåligt.

Jag tog en bit slipskiva och höll emot så jag rev den skarp och kantig igen och då gick det bättre.
Skriv svar