Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
jag tänkte också lite liknande som steve -Att tex använda en liten vinklad plåt. Typ15x15som är 90grader. Den kan man sedan hyfsat lätt böja till en radie såsom man vill ha den. Punktar fast den vinkelremsan platt mot ytterskinnet å sedan självaste hjulhuset i vinkelremsan.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Jag tänkte att man skulle göra som en skärm är original fast tightare mot ytterskärmen då. Då blir det ju inga brytningar alls att oroa sig över. Svetsa mitt på en skärm kan aldrig va riktigt bra...fast på duetten spelar det väl mindre roll då han har en skärm över också
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Oj mycket feedback här nu
Ni har helt rätt det skulle bli bättre om man gör som det är på rikitgt, dom som bygger bilar på fabriker har koll på vad som funkar, jag genade lite
Jag har ju bara byggt tävlingsbilar förut och där gör man så här, jag tänkte helt enkelt inte riktigt klart innan jag gjorde hjulhuset.
Förhoppningsvis räddar skärmen mig och det går bra.
Annars finns det ju ett bra talesätt här, "Gör Om Gör Rätt"
Det har inte hänt allt för mycket idag, mycket funderingar på hur jag ska bygga ihop trösklar-hjulhus-hyttvägg-flakm.m.
Men det tar sig
Ni har helt rätt det skulle bli bättre om man gör som det är på rikitgt, dom som bygger bilar på fabriker har koll på vad som funkar, jag genade lite
Jag har ju bara byggt tävlingsbilar förut och där gör man så här, jag tänkte helt enkelt inte riktigt klart innan jag gjorde hjulhuset.
Förhoppningsvis räddar skärmen mig och det går bra.
Annars finns det ju ett bra talesätt här, "Gör Om Gör Rätt"
Det har inte hänt allt för mycket idag, mycket funderingar på hur jag ska bygga ihop trösklar-hjulhus-hyttvägg-flakm.m.
Men det tar sig
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
PV skärmar bak är inte ett alternativ då? Då kan du forma upp hjulhuset lite bättre och du kan förmodligen ligga tightare mot skärmkanten med hjulet. Eller tänker jag fel?
PV skärmarna borde passa stuket på bilen i övrigt med
PV skärmarna borde passa stuket på bilen i övrigt med
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
kanske blir onödigt djupt inom ämnet, men jag är själv i planerna om att ev svetsa innerskärmen direkt mot ytterskinnet. ialla fall så har jag kollat lite. Många gånger (eller i i princip alla fall) så när man bygger stora hjulhus på rörbyggen så svetsar man aldrig fast innerskärmen mot ytterskinnet. Innerskärmen fästes både innåt i hjulhuset samt i framkant å bakkant av hjulhuset. Närmast ytterskinnet lämnar man bara en tunn glepa typ några mm så man kan kitta igen glepan. Då finns det en viss flexmån som kittet tar upp. Risken med att svetsa direkt mot ytterskinnet är att svetspunkterna överför rörelser från övriga bilen. Då får du problem med att det kommer att synas i lacken i framtiden.
Men i detta fall som är som en mer vanlig bil som knappast har några större vridningar i chassiet så kanske det inte spelar någon roll. Har ingen aning i övrigt hur mycket en bil vrider å skruvar på sig
Men i detta fall som är som en mer vanlig bil som knappast har några större vridningar i chassiet så kanske det inte spelar någon roll. Har ingen aning i övrigt hur mycket en bil vrider å skruvar på sig
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Fast kollar du ALLA Volvo 240-byggen så svetsar det direkt mot ytterskinnet.
Tycker det är lite dumt men alla verkar köra på det ändå.
En liten knackad läpp eller nedvik måste vara mycket bättre ur flexsynpunkt.
Tycker det är lite dumt men alla verkar köra på det ändå.
En liten knackad läpp eller nedvik måste vara mycket bättre ur flexsynpunkt.
VW & Volvo.
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Låter intressant. Kanske också av intresse av byggherren i tråden, men har du någon länk på något exempebygge?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Jag skiter lite hur du svetsar. Det kommer bli den fetaste epan ändå!
Jag önskar att jag har möjligheten att ge min dotter samma möjlighet att komma in i bilvärlden som du när hon är 16!
Kör hårt!!!
Jag önskar att jag har möjligheten att ge min dotter samma möjlighet att komma in i bilvärlden som du när hon är 16!
Kör hårt!!!
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Ännu en vecka har gått.
Det ser inte ut som det händer så mycket men det går framåt.
Jag fick äntligen dom breddade skärmarna från ACM igår.
Dom är lite bredare
Här är ungefärlig "RideHeight"
Här är max sänkt
Dom bara hänger där men jag tycker det ser riktigt bra ut, frågan är väl bara hur jag sak fästa dom.
Enklast är väl att svetsa en kant på karossen och helt enkelt skruva fast dom med någon snygg skruv och bricka men det kanske känns lite billigt.
Jag var och hämtade en 740 axel hos en kompis så jag får ut lite bredd på hjulen utan en massa spacers.
12166
Det ser inte ut som det händer så mycket men det går framåt.
Jag fick äntligen dom breddade skärmarna från ACM igår.
Dom är lite bredare
Här är ungefärlig "RideHeight"
Här är max sänkt
Dom bara hänger där men jag tycker det ser riktigt bra ut, frågan är väl bara hur jag sak fästa dom.
Enklast är väl att svetsa en kant på karossen och helt enkelt skruva fast dom med någon snygg skruv och bricka men det kanske känns lite billigt.
Jag var och hämtade en 740 axel hos en kompis så jag får ut lite bredd på hjulen utan en massa spacers.
12166
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Skärmarna breddar? 70-80mm?
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Ännu en vecka har gått. Här kommer en uppdatering på vad som hänt.
Började veckan med att montera dragkrok, viktigt eftersom det är en traktor
Lånade hem en plasmaskärare från jobbet och skar fästplåtar till framskärmarna, har dock inte lyckats fota dom men så här vart dom monterade
Nu hänger skärmarna lite bättre.
Nu ska dom "bara" anpassas till rätt bredd men det gör jag när hjulen kommit hem.
Helgen har spenderats med att tillverka fästen och "montera" bakaxel.
Lånade en nålhammare eftersom axeln inte går in i blästerboxen Det är tur att jag har en hyresgäst som har dom verktygen jag inte har själv
Nu väntar jag bara på dämparna så jag kan kolla att alla vinklar verkar rätt innan jag svetsar fast allt permanent.
12674
Ja minstsilversurfaren skrev:Skärmarna breddar? 70-80mm?
Började veckan med att montera dragkrok, viktigt eftersom det är en traktor
Lånade hem en plasmaskärare från jobbet och skar fästplåtar till framskärmarna, har dock inte lyckats fota dom men så här vart dom monterade
Nu hänger skärmarna lite bättre.
Nu ska dom "bara" anpassas till rätt bredd men det gör jag när hjulen kommit hem.
Helgen har spenderats med att tillverka fästen och "montera" bakaxel.
Lånade en nålhammare eftersom axeln inte går in i blästerboxen Det är tur att jag har en hyresgäst som har dom verktygen jag inte har själv
Nu väntar jag bara på dämparna så jag kan kolla att alla vinklar verkar rätt innan jag svetsar fast allt permanent.
12674
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Bra jobbat. Alltid snyggt löst
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Det blir nog Sveriges seriösaste Duett traktor, jättesnyggt byggt.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Efter förra veckans uppdatering provade jag att hissa upp axeln till sin lägsta position bara för att konstatera att det inte funkar med ett panhard stag.
Det är bara att göra om och och göra rätt
Nu åker den rakt upp precis som jag ville.
Monterade fästplåtarna till framskärmarna på höger sida också så det är gjort.
Känns som det blivit lite gjort den här veckan men jag kan ju alltid skylla på att det snart är jul och det är en massa extra som ska fixas
Efter att ha använt Julas svarvstål sedan jag köpte svarven vart jag nu "tvungen" att uppgradera lite då jula inte längre säljer skären.
Det var bra, vilken otrolig skillnad på resultat inte helt oväntat men ändå mer än jag trodde.
13230
Det är bara att göra om och och göra rätt
Nu åker den rakt upp precis som jag ville.
Monterade fästplåtarna till framskärmarna på höger sida också så det är gjort.
Känns som det blivit lite gjort den här veckan men jag kan ju alltid skylla på att det snart är jul och det är en massa extra som ska fixas
Efter att ha använt Julas svarvstål sedan jag köpte svarven vart jag nu "tvungen" att uppgradera lite då jula inte längre säljer skären.
Det var bra, vilken otrolig skillnad på resultat inte helt oväntat men ändå mer än jag trodde.
13230