Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu
Jaha, vad är nu det här?
Efter 1 år utan något att göra i garaget sedan Rallycross körningen avvecklades efter säsongen 2011 kom det en ännu äldre Volvo till garaget.
Bilen såg jag på annons här på Sävar, fick lite bilder av säljaren och sedan var det kört...
Jag har ju sneglat mot en Duett tidigare och när den här var så pass fin och redan rostlagad vart det affär.
Nu har jag börjat plocka lite med den, som tur har någon tidigare ägare redan monterat 140 axlar på den och reggat om med det.
Nu är det bara att se hur länge det går innan det spårar ur...
I princip finns alla delar utom motor och låda, vi får väl se vad som verkar lämpligt när det blir dags för det.
Efter 1 år utan något att göra i garaget sedan Rallycross körningen avvecklades efter säsongen 2011 kom det en ännu äldre Volvo till garaget.
Bilen såg jag på annons här på Sävar, fick lite bilder av säljaren och sedan var det kört...
Jag har ju sneglat mot en Duett tidigare och när den här var så pass fin och redan rostlagad vart det affär.
Nu har jag börjat plocka lite med den, som tur har någon tidigare ägare redan monterat 140 axlar på den och reggat om med det.
Nu är det bara att se hur länge det går innan det spårar ur...
I princip finns alla delar utom motor och låda, vi får väl se vad som verkar lämpligt när det blir dags för det.
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den mån jul 30, 2018 5:13 pm, redigerad totalt 26 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
Detta kan bli hur ballt som helst, skall följas
Tommy Landholm
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
Kul med duettbygge
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
Kan bli riktigt trevligt, ska följas!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
flytta över allt godis från s40 rallycross bilen till duetten så har du en riktigt frän turbo dräpare
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
PV-kombi!
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
Freewheel skrev: PV-kombi!
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
Det går lite trögt i garaget men tanken är ju att det ska vara roligt att bygga så då får det väl ta tid också...
Sen är man ju inte 18år längre
Det visade sig att lillasyster inte vill ha sina 17" på V70'n längre dom tyckte det var stötigt och jobbigt
Bra för mig
Visserligern kanske inte de allra snyggaste fälgarna men betydligt modernare än Penta fälgarna som jag hade liggande, fast dom med spinners var ju det allra ballaste man kunde ha när man var 18...
I övrigt har det inte hänt så mycket, jag har börjat titta på hjulupphängning bak, det verkar kunna bli lite jobb innan det blir något vettigt.
//TA
Sen är man ju inte 18år längre
Det visade sig att lillasyster inte vill ha sina 17" på V70'n längre dom tyckte det var stötigt och jobbigt
Bra för mig
Visserligern kanske inte de allra snyggaste fälgarna men betydligt modernare än Penta fälgarna som jag hade liggande, fast dom med spinners var ju det allra ballaste man kunde ha när man var 18...
I övrigt har det inte hänt så mycket, jag har börjat titta på hjulupphängning bak, det verkar kunna bli lite jobb innan det blir något vettigt.
//TA
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den fre okt 23, 2015 7:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!!
I väntan på att vad som verkar bli den största ombyggnaden, bakvagnen finns det ju lite annat att pyssla med.
Dörrarna var spruckna kring låsen och såg lite tråkiga ut.
Med lite ny plåt ser det genast mycket bättre ut.
"Samma" reparation var nödvändig vid dörrgångjärnen då det verkar som dörrstopparna varit trasiga ett tag och dörrarna brutit upp hålen, glömde dock fota det.
Dörrarna var spruckna kring låsen och såg lite tråkiga ut.
Med lite ny plåt ser det genast mycket bättre ut.
"Samma" reparation var nödvändig vid dörrgångjärnen då det verkar som dörrstopparna varit trasiga ett tag och dörrarna brutit upp hålen, glömde dock fota det.
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den fre okt 23, 2015 7:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb
Ser fint ut! antar att det blir orginal dörrlås, ska bygga om mina på PVn till modernare med elöppning då kistorna e kassa så hantagen inte funkar, men det gå är ju å laga om man vill!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb
Tycker du har ett otäckt fint golv i kärran, ser sådär pedant-jänkar-renoveringsaktigt ut med epoxigrund och jox
M.v.h.
Nisse
M.v.h.
Nisse
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb
Bäst att uppdatera så det ser ut som man gör något, jag har jobbat en del med bilen men det är väl inget som gör sig på bild direkt.
Vi tyckte brädan med sin vinyltopp så lite för "gubbig" ut så beslutet togs att bygga om hela plåtbrädan och fälla in ett antal runda mätare istället.
Eftersom karossen hade en del fula småbulor undersökte jag om det fanns något smart sätt att rikta sträkt plåt.
Hittade något som hette "Shrinking disc" på Ebay, eftersom ingen i Sverige verkade sälja besällde jag en därifrån.
Jag har provat den lite grand och den verkar funka som det är tänkt, köpte en Biltema rondell och moddade skyddet då skivan är 5"
Har börjat slipa lite på sidorna. Det blir lite mer jobb än jag tänkt mig... låter det bekant
Vi tyckte brädan med sin vinyltopp så lite för "gubbig" ut så beslutet togs att bygga om hela plåtbrädan och fälla in ett antal runda mätare istället.
Eftersom karossen hade en del fula småbulor undersökte jag om det fanns något smart sätt att rikta sträkt plåt.
Hittade något som hette "Shrinking disc" på Ebay, eftersom ingen i Sverige verkade sälja besällde jag en därifrån.
Jag har provat den lite grand och den verkar funka som det är tänkt, köpte en Biltema rondell och moddade skyddet då skivan är 5"
Har börjat slipa lite på sidorna. Det blir lite mer jobb än jag tänkt mig... låter det bekant
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den fre okt 23, 2015 7:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb
Jaha, nytt år och nya utmaningar...
Duetten har fått stå och mysa i värmen sedan början av november, jag hamnade på andra sidan jorden på jobb i 3 veckor och sen var det jul och ingen arbetslust fanns i paketen.
Nu har jag iallafall hittat lite lust och det går sakta framåt igen.
Det sista jag gjorde innan jul var att lägga igen tanklocket eftersom det blir någon annan tank i slutändan.
Jag har även slipat bort "lite" färg och spackel för att rikta upp plåten som är lite bulig här och där.
Eftersom jag ska kapa av och bygga om ramen bak hade jag "lånat" en ram på jobbet. Den är egentligen alldeles för grov men som vanligt är gratis bäst.
Ramen ska kapas vid främre fästena för bladfjädrarna och byggas om till 4-länk.
Hittade lite såpr av tidigare svetsmästare
Jag ska låna hem en plasma skärare så det blir lite enklare att kapa bort golvet.
//Tomas
Duetten har fått stå och mysa i värmen sedan början av november, jag hamnade på andra sidan jorden på jobb i 3 veckor och sen var det jul och ingen arbetslust fanns i paketen.
Nu har jag iallafall hittat lite lust och det går sakta framåt igen.
Det sista jag gjorde innan jul var att lägga igen tanklocket eftersom det blir någon annan tank i slutändan.
Jag har även slipat bort "lite" färg och spackel för att rikta upp plåten som är lite bulig här och där.
Eftersom jag ska kapa av och bygga om ramen bak hade jag "lånat" en ram på jobbet. Den är egentligen alldeles för grov men som vanligt är gratis bäst.
Ramen ska kapas vid främre fästena för bladfjädrarna och byggas om till 4-länk.
Hittade lite såpr av tidigare svetsmästare
Jag ska låna hem en plasma skärare så det blir lite enklare att kapa bort golvet.
//Tomas
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den fre okt 23, 2015 7:18 am, redigerad totalt 2 gång.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Lite plåtjobb
Idag har det kapats.
Golvet i baksätet och lastutrymme är borta det måste höjas för att rymma nya ramen, orginalramen åker i nästa kapsväng.
Det märks att bilen är nästan 50 år gammal det är lappat och lagat rost lite här och där
Golvet i baksätet och lastutrymme är borta det måste höjas för att rymma nya ramen, orginalramen åker i nästa kapsväng.
Det märks att bilen är nästan 50 år gammal det är lappat och lagat rost lite här och där
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den fre okt 23, 2015 7:14 am, redigerad totalt 3 gång.