Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Nicke H »

Är det rätt klinga för ändamålet? Blir klingan för het så tappar du härdningen och det blir skrot av tänderna. Kan även ha med varvtal att göra osv, att den går för snabbt. Rostfritt vill man köra lågt varv på, iaf vad gäller borrar och bandsågar. Just för att inte få för mycket värme.

Spännande projekt skall följas! Jag gillade svetslapparna i golvet från de tidigare ägarna :D
Volvo 244 - B6304
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av fugazi »

Arnesson Rallycross skrev:... Det sitter en ~300mm rondellskiva i den...
Om den har varvtal för en sågklinga blir det väl lite för lite fart till en rondell(kap-)skiva?
Eller?
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Per Ohlsson »

Har du förstört den där bandsågen som du brukar låna av din trevlige hyresgäst, eller bygger du i klumpigt (tungt) material som inte sågen klarar? :lol:
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Har du förstört den där bandsågen som du brukar låna av din trevlige hyresgäst, eller bygger du i klumpigt (tungt) material som inte sågen klarar? :lol:
Nej jag har inte förstört den men den är ju lite svag... :wink:
Den är väl tänkt att kapa tunna racerbilsramben, det här är ju rejäla traktor balkar :hihi:

På skivan står det max varv 4300, sågen varvar 3200, jag vet inte om det är för lite men funkar gör det inte iallafall, skivan verkar lite bränd och "spetsig" så den teorin kan kanske stämma...
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av T Landholm »

Grymt stiligt bygge, duett kan bli så jäkla grymma med lite sänkning och breda skärmar! 8)

Sedan är jag lite nyfiken på om du har någon kostnadskalkyl imellan tumme-pekfinger på Bmwbygget.. Sånt vill man ju inte räkna på egentligen... :lol:

Men du får jättegärna pma mig om du har lust :thumbright:
Tommy Landholm
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...

Inlägg av fugazi »

Arnesson Rallycross skrev:...På skivan står det max varv 4300, sågen varvar 3200, jag vet inte om det är för lite men funkar gör det inte iallafall, skivan verkar lite bränd och "spetsig" så den teorin kan kanske stämma...
Det skiljer +800meter/minut i periferihastighet, om jag räknat rätt...
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av Johan_P »

Fränt bygge. :thumbright: Blir lagom epa traktor å tösen. Ska du bygga den så seriöst att du kan regga den sen som bil?
Tänkte på det där med kapen. Har du monterat rätt skiva. Svar= själv klart men det kan hända att man ta en stenskiva i bland eller en för rf stål och då blir det typ slagg på skivan och går inte att kapa med. Med tanke på färgen på etiketen så ser de ut att vara fel skiva. För metall brukar vara blå. men kan så klart finnas andra färger med. bara en tanke. gjort samma fel jag. Men känns som du borde ha koll på det. varvtalet har ju ingen större betydelse vad jag har märkt. jag har testat både det man inte får göra och det man absolut aldrig ska göra. :lol: Dock är risken för skivsprängning mycket högre om du kör på fel varv. Framför allt för högt varvtal.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av gottlieb »

Jag köpte en sån där kap för att kapa balkar använde den en gång .helt värdelös ..
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av Love »

Vi kör med en liknande kap på jobbet som vi kapar plattjärn med,den skivan är tandad, Funkar bra att kapa med så länge tänderna sitter kvar! :)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Kollade på vad en kapskiva för stål skulle kosta, tror den kostade kring 1500 och det tycker jag inte det är värt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar

Inlägg av Arnesson Rallycross »

En dryg vecka sedan förra uppdateringen.

Bild

Bild
Ramen har kommit på plats och svetsats fast.

Bild
Här har vi axeln i lägsta tänkbara position, hissad hit för att måtta in hjulhusen.

Bild
Så vart det.

Bild
Så ser det ur från sidan 8)

Det sista som gjorts i helgen och igår efter ett ofrivilligt "sjuk stopp" är att det slipats lite färg från hytten och att jag har börjat fästa upp karossen mot ramen igen så jag kan plocka bort balkarna under.

Bild

Bild

10706
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av MB 4 ME »

Ser att du svetsat hjulhusen bak direkt mot "ytterskinnet". Hur beter sig ytterskinnet när man svetsar på de viset? Slår det sig mycket? Eller räcker det med att gå på lite med karrosserihammaren just över svetspunkterna?

Härligt mycke plåtjobb förövrigt! :thumbright:
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Först måste man veta att det var långt ifrån rakt innan, både bulor och gropar efter tidigare plåtjobb. Men det är klart det slår sig lite, jag har gjort lika här som när jag svetsade taket. Punktar med cirka 10 cm mellanrum hela vägen, sedan får det kallna innan jag punktar bredvid alla punkter igen, håller på så tills hela skarven är svetsad. Om det är rätt eller fel vet jag inte men det får jag väl lära mig när det ska spacklas

Just den här fogen kommer att hamna inne i bakskärmen så den kommer inte att synas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Robert Markström »

Om plåten är fladdrig runt i kring vart du svetsat innerskärmen mot ytterskärmen kan du med lite oflyt få sprickor
i plåten med tiden. Svetsen blir ju rätt hård speciellt med miggen. Måla med epoxi & lägg sen en fet rand med
karosserikitt i skrarven, typ en tub per sida. Inte optimalt men bättre än inget.

Ska man göra det ByTheBook ska man nog ha en kant på innerskärmen vart den ligger emot ytter & så
köra med riktig punksvets & även karosserikitt.

Hursomhelst kommer den bli svinfet, epa eller inte :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Steve »

Bästa är väl egentligen att göra en platt plåt som ligger mot skärmen som sen svetsas mot hjulhus och skärmkant som en originalskärm
Då behöver man inte oroa sig alls för sprickor
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar