Sida 18 av 22

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 6:39 am
av JoBy
Det är ju hårklyverier. Man får inte begränsa varvtalet, men är det samma som att begränsa hastigheten?

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 6:59 am
av Kadett4wd
Om man justerar om maskin lite då,, så den inte producerar max effekt så högt upp?
Typ sätter på en skitliten förgasare på en bensinmaskin.

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 9:09 am
av JoBy
Man får inte strypa motorn genom att bygga om insug eller förgasare.
Man får svetsa i strypbrickor i toppen och slipa om kamaxel eftersom det är svårare att återställa..

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 12:27 pm
av Thunderbo1t
JoBy skrev:Det är ju hårklyverier. Man får inte begränsa varvtalet, men är det samma som att begränsa hastigheten?
Helt skilda saker tycker jag. Bra kommentar! :thumbright:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 1:54 pm
av MickeK
Skall inte fylla denna trevliga tråd med en massa skit men... att hastighetsreglera gör bara att jag skapar "överväxlar", på tvåan har jag full effekt med fullt varvtal i 30km/h. Alltså utmärkt dragfordon vilket är grundtanken med dessa fordon.

Sedan vill jag kommentera detta fantastiska bygge.
En av de mest läsvärda trådarna, trots att det "bara" är en traktor. Mycket trevligt och ett strålande hantverk.

Trevlig helg Micke

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 3:44 pm
av Steve
JoBy skrev:Man får inte strypa motorn genom att bygga om insug eller förgasare.
Man får svetsa i strypbrickor i toppen och slipa om kamaxel eftersom det är svårare att återställa..
Skulle man inte kunna göra en kamaxel som gör att maxeffekten är vid 1500 rpm, skaffa bänkpapper och regga? (sen givetvis byta kamaxel igen och kanske sätta dit en varvtalsregulator)

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: fre apr 07, 2017 4:03 pm
av JoBy
Enligt bilprovningen får man bara montera strypbrickor / ändra kamaxel för att sänka varvet ca 10% jämfört med motorns originalvarv.
För vettig användbarhet vill man ju helst ner till en tredjedel/fjärdedel av ursprungligt maxvarv.

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: tor apr 13, 2017 7:48 am
av Arnesson Rallycross
Mycket funderingar om vad som gäller nu :hihi:
Jag tycker reglerna är riktigt dumma och eftersom det är helt orimligt att ligga på maxvarv i 30 så är det inte så konstigt att folk ändra efter besiktning.
Personligen tycker jag att en A-Traktor borde få gå 45 som moppebilarna och på ett "normalt" varvtal, med kontrollbesiktning vartannat år så man håller upp säkerheten på bilarna.

Jag pysslar vidare med det sista inför bes nästa vecka.

Bild

Bild

Det är inte så mycket kvar men efter att ha spenderat ALLA kvällar i garaget sista 6 mån börjar jag bli lite less...

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Postat: tor apr 13, 2017 2:06 pm
av Thunderbo1t
Besiktning kommer väl att införas på A-traktorer, tror det var vart annat år? Eller slipper man det om den är äldre än 50år?

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 11:34 am
av Arnesson Rallycross
Under påsken betades de sista punkterna på min att göra lista av.

Bild
Rostskydd var en av de sista på listan.

Tog ledigt efter lunch dagen före besiktning ifall nåt skulle dyka upp.

Bild

Bild

Bild

Tvättade och lastade i lugn och ro.

Torsdag och besök hos SPB.

Bild

Själva registreringen gick utan utan problem.
Men det vart nedslag på solfilm på sidorutor och ingen broms bak.
Det visade sig att den enda begagnade delen i hela bromssystemet, slangen mellan ram och bakaxeln hade blivit blockerad.
Fixade en ny och bokade en ny tid till idag fredag, kommer dit så är besiktningsingenjören sjuk... :(
Där vart det stopp och jag får hoppas på att han är frisk på måndag.

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 11:41 am
av JoBy
Broms och rutor tillhör väl en vanlig kontrollbesikning. Det kan ju vilken besiktningsman som helst kolla.

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 12:19 pm
av Thunderbo1t
Räcker det inte med broms på en axel när det är traktor?
edit: "det som sitter där måste fungera principen" gäller kanske?
Vad är det för storlek på fälgarna? 8x17"?

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 1:27 pm
av Arnesson Rallycross
JoBy skrev:Broms och rutor tillhör väl en vanlig kontrollbesikning. Det kan ju vilken besiktningsman som helst kolla.
Det trodde även han på stationen som försökte hjälpa mig, men det är reg.bes. som vart underkänd, p.g.a. detta så han kunde inte göra nåt.
Thunderbo1t skrev:Räcker det inte med broms på en axel när det är traktor?
edit: "det som sitter där måste fungera principen" gäller kanske?
Vad är det för storlek på fälgarna? 8x17"?
Kan säga att bromsarna vart betydligt bättre när både fram och bak funkade :thumbright:
Så det ska nog funka, ska ju trots allt sätta det dyrbaraste jag har där.
Japp 8x17

Bara så ingen tror att jag är helt oduglig :wink: så fungerade slangen och bakbromsarna när jag monterade alla ledningar och luftade, men det är ju några veckor sedan och slangen verkar sagt upp sig efter det, ny slang ligger i bilen och byts under helgen 8)

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 2:30 pm
av JoBy
Jag regbesiktade och det gick bra. Bilen som traktorn byggdes på hade 6 st tvåor som ej hade åtgärdats. Dom flesta hade jag åtgärdat av 'misstag' men en rostskadad främre länkarm fanns kvar. Min besiktningsman gjorde då klart regbesitningen men hoppade över kontrollbesiktning eftersom den ändå inte skulle bli godkänd. Det gjordes inga bromsprov eller annat som tillhör kontrollbesiktning. Endast genomgång av den tekniska ombyggnationen till a-traktor samt vägning och mätning.

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Bes. Nästan

Postat: fre apr 21, 2017 5:57 pm
av fredde_vit_pv
va fin den är! :thumbright: