Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Hallå!
Intresset för bilen verkar svalt på garaget forumet så testar här. Har kommit rätt långt i projektet så kommer kopiera in från gorg. Hoppas ni gillar det..
Intresset för bilen verkar svalt på garaget forumet så testar här. Har kommit rätt långt i projektet så kommer kopiera in från gorg. Hoppas ni gillar det..
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Tjäna!
Lär ta ett tag innan bilen är ute och spinner då jag köpte bilen ståendes på en gräsplätt där den stått sen -91. dock drogs bilen hem, inga bromsar låg på och vid närmare inspektion ser det inte ut att vara en opel ens inte överdrivet med rost, golv passagerare och lite i fronten, under jätte fint och allt släppte hur gött som helst. ser ny lackad ut i skuffen, inte ens skruvarna är rostangripna. Innerskärmar vart lagade nån gång på 90 talet, blir troligtvis att göra om det med riktig ekonomiplåt. sen på den bra sidan så är jag 3e ägaren och den har rullat ca 8000 mil. hoppas ni gillar det.
Blir inte vinyltak på denna igen!
Bonusbild på min föredetta brukis 142 som jag la i en turbokonverterad b230f med m47 låda. Gick riktigt fint, dock undanställd och väntar på att få lite kärlek nån dag:)
Motorn jag tänkte använda innan jag fick snurr och bestämde mig för att plocka ner hela bilen. Gjorde adapter till stromberg förgasare från b20..
Fick mycket skit från Opel folk för att jag lägger igen ventilationen men har en tanke med detta 😅
Detta är innan jag bestämde mig för att riva mer och bygga turbo osv så inte up-to-date.
Fick motorn hemlevererad inatt efter jobbet så nu kan nåt lite roligare än ner plockning och slipning börja är på jakt efter m90 till vitblock eller annan växellåda som passar så är det nån spm har så är de bara hojta till
Lackade även bakluckan för att öva lite men blir ingen bild på resultatet då jag tappa tryck i sprutan och massa krångel bara. Kul när de blir bra resultat på halva luckan sen torrsprut osv på resten
:bang2:
Hallå! Liten update kan jag bjuda på, letar tråg/pickup/m90 vitblock så står lite still på motor fronten förutom att jag måttat lite och plockat av lite delar
Alltid tufft med stilett nyckel??
Va tvungen att göra nåt helt onödigt och jade en gammal passat nyckel över så varför inte 😎
De jag hade att bjuda på för denna gången, och som man ser på nån bild hade jag tänkt använda insigsflänsen från org insuget, ska köpa mig en tig nån dag framöver här bara.. Sen som jag nämnde i en kommentar här så KAN de bli en hel ändring i projektet. Till det bättre och isåfall kommer ni inte bli besvikna! 😄 Håll ögonen öppna för smart är det helg och då är det ju garage tider??
Halloj!
Fått lite gjort i helgen så här kommer lite bilder
Bytt lite plåt på sidan av huvan och svetsat dit ny plåt under lyktorna och ena lylthörnet
Borstade till styrväxeln och plockade bort dom ruttna damaskerna och styrstagen/lederna. Blir nytt
Rensade även bakaxeln på fler delar
Borstat litegrann på den och är ju inte dåligt med rost/jord på den..
Försökte variera mig lite i helgen för att inte bli galen på en och samma grej
Så tog en paus med bakaxeln och gnuggade lite på kromet, kommer bli bra:)
Sen har jag hört att kolfiber är för snabba bilar??😎 Fick en rulle billig vinyl av en kompis och träimitationen var inte i särskilt bra skick:)
Sen resten av tiden i helgen har gått åt att städa lite och förbereda för svarven som skulle kommit i helgen men förhoppningsvis nu ska landa i helgen
Var bara tvungen att hänga dit grill huv och skärmar(så komplett front har den inte haft sen -91)
Hallå! Inte varit mycket skruvande i helgen men fått lite annat gjort som kommer underlätta:) fick hem en "liten" svarv som jag köpte för några veckor sen och började bygga på en ny arbetsbänk.. Sen har kompis flyttat ut sina grejer så varit mycket städande men nu har jag verkstan för mig själv iaf lite dåligt med bilder bara, svarven står där den ska längs med väggen framför mantan just nu, ska köpa lite virke och lite profiler så jag kan börja bygga vaggan till bilen
Mer till nästa gång!
Hallå! Va ett tag sen men har inte stått still. Fått hem alla grejer till svarven nu och använt den litegrann. Snickrat klart bänken, och åkt runt hej vilt och hämtat delar. Kommer blandat med bilder på vad som hänt, ligger inte i ordning men gör la inget
Dagen började med att göra fästen till coilsen och svetsa dit, sen svarvade ner drivaxlarna 4,35mm för att få på såna skivor som kommer användas ibak. Sen kapa ännu mer i tråget innan jag åkte hem för att få plats med motorn
Nu behöver jag antingen låna, köpa eller leja bort tig svetsningen av tråget.
Tillsvidare
Hänt lite mer i dagarna sen börjar jag på nytt jobb imorgon så man kanske kan köpa lite nya roliga grejer till bilen..
Gömde vänstra motorfästet bakom original generatorfäste, blev riktigt bra. Och generatorn fick plats med marginal
Provade ca primern på en skärm till en kompis buick Lesabre också, resultatet blev lovande. Tanken är att köra med hagmans invändigt och utvändigt innan grund/spackel/topplack
Höger motorfäste
Mm på egna ben, mäktig syn:)
Kapade ur en ruta, blir plant istället, groparna ville jag ha bort för att få upp lutningen det sista som behövdes, tråkigt att kapa i karossen men det kommer ändå inte synas sen
Sen var det dags att mixa ihop en kardan också ja, annars blir det jobbigt att åka, trådlöst kanske hade funkat ??
Bakre biten manta O främre biten mot lådan är bakre delen av en 960 kardan fast vänd med bakre medbringaren framåt, om nån förstår hur jag menar haha
Mycket nöjd med svarven, måste köpa lite nya stål bara, fick lånat av far några slitna gamla men funkar tills vidare
Och ihopbränt!
Passar fint nästan så man kan ut och börna nu...
Här nånstans kommer växelspaken hamna, kommer använda Jula länklager och bara ha ett stag till lådan, lätt att justera växelläget då. Kommer plasta om original plasten för att dölja sen plus några mätare
Ful men funktionell v lådsbalk klar
Och kortat vattenröret, blir tajt i bakkant
Sen va jag tvungen att hänga på fälgarna som blir på den till att börja med, tycker dom passar grymt bra!! 16" kommer kanske gå upp till 17-18 fast i samma stil senare men ingen prio nu vad tycker ni? Sen ser dom lite små ut nu när bilen är upplyft, bilen kommer vara hyfsat låg sen
Hoppas den updaten duger ?!😀
Tips mottages på vad för bromsok som är smidigt att köra fram samt skivor , hört att 240 ok är rätt på, vad för skivor ska man använda? Måste vara ventilerade tack på förhand tips till bromsok bak med inbyggd handbroms också
Spakställsbygge
Dom två profilerna i hörnen ska bytas mot platt järn, hade bara till två hörn så tog vad jag hade för att testa lite hur de känns. Grymt tajta lägen. Ursäktar dom fula olika bultarna, får fylla på bultsortimentet. Ska svara till nån fin knopp sen också sen. Och plasta om originalkåpan så det ser lite mer diskret ut med damask osv.
Blir jäkligt tajt vid handbromsen men går att nå den iaf...
Lär ta ett tag innan bilen är ute och spinner då jag köpte bilen ståendes på en gräsplätt där den stått sen -91. dock drogs bilen hem, inga bromsar låg på och vid närmare inspektion ser det inte ut att vara en opel ens inte överdrivet med rost, golv passagerare och lite i fronten, under jätte fint och allt släppte hur gött som helst. ser ny lackad ut i skuffen, inte ens skruvarna är rostangripna. Innerskärmar vart lagade nån gång på 90 talet, blir troligtvis att göra om det med riktig ekonomiplåt. sen på den bra sidan så är jag 3e ägaren och den har rullat ca 8000 mil. hoppas ni gillar det.
Blir inte vinyltak på denna igen!
Bonusbild på min föredetta brukis 142 som jag la i en turbokonverterad b230f med m47 låda. Gick riktigt fint, dock undanställd och väntar på att få lite kärlek nån dag:)
Motorn jag tänkte använda innan jag fick snurr och bestämde mig för att plocka ner hela bilen. Gjorde adapter till stromberg förgasare från b20..
Fick mycket skit från Opel folk för att jag lägger igen ventilationen men har en tanke med detta 😅
Detta är innan jag bestämde mig för att riva mer och bygga turbo osv så inte up-to-date.
Fick motorn hemlevererad inatt efter jobbet så nu kan nåt lite roligare än ner plockning och slipning börja är på jakt efter m90 till vitblock eller annan växellåda som passar så är det nån spm har så är de bara hojta till
Lackade även bakluckan för att öva lite men blir ingen bild på resultatet då jag tappa tryck i sprutan och massa krångel bara. Kul när de blir bra resultat på halva luckan sen torrsprut osv på resten
:bang2:
Hallå! Liten update kan jag bjuda på, letar tråg/pickup/m90 vitblock så står lite still på motor fronten förutom att jag måttat lite och plockat av lite delar
Alltid tufft med stilett nyckel??
Va tvungen att göra nåt helt onödigt och jade en gammal passat nyckel över så varför inte 😎
De jag hade att bjuda på för denna gången, och som man ser på nån bild hade jag tänkt använda insigsflänsen från org insuget, ska köpa mig en tig nån dag framöver här bara.. Sen som jag nämnde i en kommentar här så KAN de bli en hel ändring i projektet. Till det bättre och isåfall kommer ni inte bli besvikna! 😄 Håll ögonen öppna för smart är det helg och då är det ju garage tider??
Halloj!
Fått lite gjort i helgen så här kommer lite bilder
Bytt lite plåt på sidan av huvan och svetsat dit ny plåt under lyktorna och ena lylthörnet
Borstade till styrväxeln och plockade bort dom ruttna damaskerna och styrstagen/lederna. Blir nytt
Rensade även bakaxeln på fler delar
Borstat litegrann på den och är ju inte dåligt med rost/jord på den..
Försökte variera mig lite i helgen för att inte bli galen på en och samma grej
Så tog en paus med bakaxeln och gnuggade lite på kromet, kommer bli bra:)
Sen har jag hört att kolfiber är för snabba bilar??😎 Fick en rulle billig vinyl av en kompis och träimitationen var inte i särskilt bra skick:)
Sen resten av tiden i helgen har gått åt att städa lite och förbereda för svarven som skulle kommit i helgen men förhoppningsvis nu ska landa i helgen
Var bara tvungen att hänga dit grill huv och skärmar(så komplett front har den inte haft sen -91)
Hallå! Inte varit mycket skruvande i helgen men fått lite annat gjort som kommer underlätta:) fick hem en "liten" svarv som jag köpte för några veckor sen och började bygga på en ny arbetsbänk.. Sen har kompis flyttat ut sina grejer så varit mycket städande men nu har jag verkstan för mig själv iaf lite dåligt med bilder bara, svarven står där den ska längs med väggen framför mantan just nu, ska köpa lite virke och lite profiler så jag kan börja bygga vaggan till bilen
Mer till nästa gång!
Hallå! Va ett tag sen men har inte stått still. Fått hem alla grejer till svarven nu och använt den litegrann. Snickrat klart bänken, och åkt runt hej vilt och hämtat delar. Kommer blandat med bilder på vad som hänt, ligger inte i ordning men gör la inget
Dagen började med att göra fästen till coilsen och svetsa dit, sen svarvade ner drivaxlarna 4,35mm för att få på såna skivor som kommer användas ibak. Sen kapa ännu mer i tråget innan jag åkte hem för att få plats med motorn
Nu behöver jag antingen låna, köpa eller leja bort tig svetsningen av tråget.
Tillsvidare
Hänt lite mer i dagarna sen börjar jag på nytt jobb imorgon så man kanske kan köpa lite nya roliga grejer till bilen..
Gömde vänstra motorfästet bakom original generatorfäste, blev riktigt bra. Och generatorn fick plats med marginal
Provade ca primern på en skärm till en kompis buick Lesabre också, resultatet blev lovande. Tanken är att köra med hagmans invändigt och utvändigt innan grund/spackel/topplack
Höger motorfäste
Mm på egna ben, mäktig syn:)
Kapade ur en ruta, blir plant istället, groparna ville jag ha bort för att få upp lutningen det sista som behövdes, tråkigt att kapa i karossen men det kommer ändå inte synas sen
Sen var det dags att mixa ihop en kardan också ja, annars blir det jobbigt att åka, trådlöst kanske hade funkat ??
Bakre biten manta O främre biten mot lådan är bakre delen av en 960 kardan fast vänd med bakre medbringaren framåt, om nån förstår hur jag menar haha
Mycket nöjd med svarven, måste köpa lite nya stål bara, fick lånat av far några slitna gamla men funkar tills vidare
Och ihopbränt!
Passar fint nästan så man kan ut och börna nu...
Här nånstans kommer växelspaken hamna, kommer använda Jula länklager och bara ha ett stag till lådan, lätt att justera växelläget då. Kommer plasta om original plasten för att dölja sen plus några mätare
Ful men funktionell v lådsbalk klar
Och kortat vattenröret, blir tajt i bakkant
Sen va jag tvungen att hänga på fälgarna som blir på den till att börja med, tycker dom passar grymt bra!! 16" kommer kanske gå upp till 17-18 fast i samma stil senare men ingen prio nu vad tycker ni? Sen ser dom lite små ut nu när bilen är upplyft, bilen kommer vara hyfsat låg sen
Hoppas den updaten duger ?!😀
Tips mottages på vad för bromsok som är smidigt att köra fram samt skivor , hört att 240 ok är rätt på, vad för skivor ska man använda? Måste vara ventilerade tack på förhand tips till bromsok bak med inbyggd handbroms också
Spakställsbygge
Dom två profilerna i hörnen ska bytas mot platt järn, hade bara till två hörn så tog vad jag hade för att testa lite hur de känns. Grymt tajta lägen. Ursäktar dom fula olika bultarna, får fylla på bultsortimentet. Ska svara till nån fin knopp sen också sen. Och plasta om originalkåpan så det ser lite mer diskret ut med damask osv.
Blir jäkligt tajt vid handbromsen men går att nå den iaf...
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Kapade i mittkonsolen och började spåna i lite idéer hur den ska plastas, tanken är att det inte ska synas så mycket att det inte är original för ett otränat öga. Kommer alltså vara full inredning och ljuddämpning då lite vikt i en så här lätt bil inte gör nåt, hängde även dit brädan och torr växlade lite , mycket nöjd hur lägena blev
Imorgon ska jag åka och kika på lite grejer, så får vi se om de blir köp eller inte. Annars blir det att sätta sig och klicka hem lite delar..
Blir lite mer mek i helgen
Skrotade ner en 145a jag hade på allt som kunde vara värt att spara på för nåt år sen. Vintern närmar sig så jag va iväg hos far och hämtade hem framvagnen för att man måste ju ha en vinterbil. Så blir ett litet sidoprojekt att byta balken på 142an men de e ju snabbt gjort:)
Lite rost har väl inte dödat nån , lite färg och nya bussningar så är den redo sen, allt utom balken kommer användas från framvagnen som sitter på bilen.
Sen har jag köpt en hel del nya grejer till bilen, bl.a. Spridare, haltech sprut med härva, wg, BB lambda, btr(kanske köper en annan) dator till sprutet, t3 kollektor, lite givare till sprutet, en biffig bränslepump. har säkert glömt nåt. Men är de nån som är en riktig hejare på haltech tar jag gärna mot tips
Öppnade en startmapp för att kolla lite hur allt funkar, får nog läsa på lite haha
Hissade upp bakaxeln, ungefärlig ride height som hjulen är på bild..
Sen plockades balken ner och tråghalvorna blir planade imorgon sen skicks iväg på svetsning...
Tanken med recaro stolarna är att det fanns ju recaro inredning i dom på 70 talet så blir en liten rolig detalj, fast typ 40 år nyare stolar då. Vill ha lite factory look och inte renodlad racing men samtidigt inte gubbabil. Stolarna tycker jag gjorde sig riktigt bra, sitter som en kung i dom:)
Dom behöver en rekond, likaså Sparco ratten som kommer användas, båda mocca, nån som har tips på att fräscha till mocca?
Beställde fuel Rail och nav också
Sen idag har jag pillat lite med elhärvan , vilket jobb, köpte beg härva så gått genom så uppmärkningar stämmer...
Mycket kablar, längtar tills allt är färdig kopplat och med kabelstrumpa
Grejat ytterst lite i helgen
Tänkte kolla om någon här har lust att svetsa mitt tråg? Ekonomin över jul tillåter inte ett tig svets inköp tyvärr.. Så om nån i Skaraborg som är duktig på att svetsa Alu så skicka PM eller kommentera här. Vore väldigt skönt att få de svetsat.
Har börjat plocka ner bilen lite smått för att lägga igen diverse hål och lacka.
Fixade även till original fågelbad (värmepaketet). Fick kapa bort lite för de vart tajt vid motorn, vill ju att bilen ska se ändå hyfsat original ut fast med egen touch
Har även börjat spåna i kopplingen, tänkte använda urtrampningslagret från V40 som är hydrauliskt, borde inte vara några problem? Hade varit skönt att slippa gaffeln då jag isåfall måste kapa ur en bit i tunneln för att få plats..
Sen tror jag att jag bestämt mig för lacken, den på bild med grå metallic detaljer samt diverse eloxerade delar
Kapa bort sålt som inte behövs och svetsa. Kommer fortsätta imorgon.
Planerade hur jag skulle lösa lagret. Vill använda lagret från V40 just för att slippa kapa i växellådstunnel, blir smidigt. Men passade sjävlklart inte rätt över, fick sandpappra ner en halvmillimeter, sen då jag ventilpasta för att slipa de sista. Smacka dit lagret sen snurra banan med växel i.
Sen jag jag en fundering, ska man ta och svarva till en förlängning till axeln så att den går in i veven? Känns som de kommer leva om lite annars?? Eller man kanske inte behöver bry sig om det. Det var allt för idag, blir de nåt vettigt gjort imorgon kommer en update. På fredag åker jag och köper mig en tig
Lagt i lite plåt, han även svetsa den men ingen bild på de, lagade även nere kanten av innerskärmen.
Slipat och lagt på lite mer spackel på sina ställen. Under tiden de torkade punktade jag dit nya v-låds tunneln
Lagt på ca primer i motorrummet, hoppas jag får epoxigrunden imorgon. Dock kommer de inte hända nåt då jag jobbar kvällsskift i veckan
Sen har jag bestämt mig för lacken på bilen. Nån som har nån aning om färgkod??
Natt update.
Fick hem fina stötdämpare som jag fyndade På Tradera för mån dag sen, sen va postgubben så jävla snabb imorse så han inte få lackgrejerna. Hämtar väl ut dom senare idag om man har tur. Sen la jag igen ett hål i innerskärmen och kapade upp ett jättestort inuti, finn ett fel??
Hoppas intresset för bilen kommer igång samtidigt som man kan börja köpa shiny parts, varit rätt dött de senaste.. Fick gå från jobbet fram tills ca februari, så får hålla mig till "gratis grejer" eller sånt som ligger på hyllan. Men sen är de ju ingen Volvo heller som dom flesta härinne verkar va intresserade av
Hallå!!
Kört ett lååångt nattpass i garaget nu, så här är lite bilder vad som hänt inatt.
Fick bli en liten myshörna i garaget med ny bänk och hylla O stol som man fick i julklapp av flickvännen. De e bra med inredning till garaget
Sen har jag målat en massa saker, penslat istället för spruta. Blir bra det med, kör en vända till när de torkat.
Japp kommer köra coils runtom men inte genom reggning då dom säkert lär gnälla.
Blev lite prylar
Kom på att jag behövde en askkopp nu när man ägnat några timmar att städa så satte upp en kolv från ett 960 block och plansvarvade med en fasning längst ut, perfekt! Men måste verkligen köpa nya stål, totalt värdelös finish men bruk före stuk som man säger. Skönt att rasta svarven ibland också
Vet inte om jag visat bild på stötdämparna som blir ifram till att börja med men får la bli en extra gång i värsta fall:) allt för nu:)
Blev målat lite idag med, plockade ner bakaxeln och la på färg, imorgon blir väl går över allt på andra sidan
Va ute en sväng och helsvetsade golv och tunnel, sen blev de god mat och öl så får passa på och önska gott nytt år alla garagenissar
Spacklade lite och la på ett tuntlager ca primer invändigt igår, imorgon blir det lägga epoxigrund invändigt och sen slipa spackel samt matta ner övriga bilen
Behövdes en liten uppryckning nu när det varit intensivt med allt i garaget, så bytte spindelled på 140in och plockade ihop framvagnen. Puttade ut den och skruvade dit bakaxeln på opeln för att få den rullande med motorlyften i andra änden. Sen va de lite städ och byta plats på bilarna. Kommer städa ordentligt och köra iväg lite skit i helgen, men nu kan man gå runt hela opeln iallafall!!
Maj-Britt ute och nere från bockar första gången på snart ett år, blåste bort lite damm osv
Stackars min "första" bil som får agera packåsna..
sen blev det lite epoxi invändigt, växellådstunneln och motorrum O ena dörren
Självaste MR.Sjöholm fick hålla i lacksprutan en stund ikväll, blir några lager till nästa gång. Sen är den klar invändigt. Svetsat igen lite hål osv så snart är utsidan klar för lack också..
Känns som att man börjar komma nån vart nu:D ser fram emot ihopplock
Eftersom man är så jävla snål ibland så kapade jag loss flänsen flänsen ur original grenrör och mättade in vart besiktningsturbon hamnar
Fick lägga på lite svets runt 2-3 cyl för att få upp väggarna lite
Svetsade också om en anslutning på vattenröret
Sen hängde jag på framvagnsbalken och motorn åkte i
Måttar med en något slut 13c turbo
Stadgat upp
O no name wgn åkte på plats. Trångt om plats men mättade lite med downpipe för och de kommer få plats. Blir lindat grenrör samt dp.. Hur långt från turbon ska man sätta BB lambdan sen? Och visst behöver man inte en smalbandare om man har BB?
Så, då va till de senaste som hänt idag.. Imorgon ut en sväng igen. Mycket att läsa de första nu hoppas de lockar folk
Imorgon ska jag åka och kika på lite grejer, så får vi se om de blir köp eller inte. Annars blir det att sätta sig och klicka hem lite delar..
Blir lite mer mek i helgen
Skrotade ner en 145a jag hade på allt som kunde vara värt att spara på för nåt år sen. Vintern närmar sig så jag va iväg hos far och hämtade hem framvagnen för att man måste ju ha en vinterbil. Så blir ett litet sidoprojekt att byta balken på 142an men de e ju snabbt gjort:)
Lite rost har väl inte dödat nån , lite färg och nya bussningar så är den redo sen, allt utom balken kommer användas från framvagnen som sitter på bilen.
Sen har jag köpt en hel del nya grejer till bilen, bl.a. Spridare, haltech sprut med härva, wg, BB lambda, btr(kanske köper en annan) dator till sprutet, t3 kollektor, lite givare till sprutet, en biffig bränslepump. har säkert glömt nåt. Men är de nån som är en riktig hejare på haltech tar jag gärna mot tips
Öppnade en startmapp för att kolla lite hur allt funkar, får nog läsa på lite haha
Hissade upp bakaxeln, ungefärlig ride height som hjulen är på bild..
Sen plockades balken ner och tråghalvorna blir planade imorgon sen skicks iväg på svetsning...
Tanken med recaro stolarna är att det fanns ju recaro inredning i dom på 70 talet så blir en liten rolig detalj, fast typ 40 år nyare stolar då. Vill ha lite factory look och inte renodlad racing men samtidigt inte gubbabil. Stolarna tycker jag gjorde sig riktigt bra, sitter som en kung i dom:)
Dom behöver en rekond, likaså Sparco ratten som kommer användas, båda mocca, nån som har tips på att fräscha till mocca?
Beställde fuel Rail och nav också
Sen idag har jag pillat lite med elhärvan , vilket jobb, köpte beg härva så gått genom så uppmärkningar stämmer...
Mycket kablar, längtar tills allt är färdig kopplat och med kabelstrumpa
Grejat ytterst lite i helgen
Tänkte kolla om någon här har lust att svetsa mitt tråg? Ekonomin över jul tillåter inte ett tig svets inköp tyvärr.. Så om nån i Skaraborg som är duktig på att svetsa Alu så skicka PM eller kommentera här. Vore väldigt skönt att få de svetsat.
Har börjat plocka ner bilen lite smått för att lägga igen diverse hål och lacka.
Fixade även till original fågelbad (värmepaketet). Fick kapa bort lite för de vart tajt vid motorn, vill ju att bilen ska se ändå hyfsat original ut fast med egen touch
Har även börjat spåna i kopplingen, tänkte använda urtrampningslagret från V40 som är hydrauliskt, borde inte vara några problem? Hade varit skönt att slippa gaffeln då jag isåfall måste kapa ur en bit i tunneln för att få plats..
Sen tror jag att jag bestämt mig för lacken, den på bild med grå metallic detaljer samt diverse eloxerade delar
Kapa bort sålt som inte behövs och svetsa. Kommer fortsätta imorgon.
Planerade hur jag skulle lösa lagret. Vill använda lagret från V40 just för att slippa kapa i växellådstunnel, blir smidigt. Men passade sjävlklart inte rätt över, fick sandpappra ner en halvmillimeter, sen då jag ventilpasta för att slipa de sista. Smacka dit lagret sen snurra banan med växel i.
Sen jag jag en fundering, ska man ta och svarva till en förlängning till axeln så att den går in i veven? Känns som de kommer leva om lite annars?? Eller man kanske inte behöver bry sig om det. Det var allt för idag, blir de nåt vettigt gjort imorgon kommer en update. På fredag åker jag och köper mig en tig
Lagt i lite plåt, han även svetsa den men ingen bild på de, lagade även nere kanten av innerskärmen.
Slipat och lagt på lite mer spackel på sina ställen. Under tiden de torkade punktade jag dit nya v-låds tunneln
Lagt på ca primer i motorrummet, hoppas jag får epoxigrunden imorgon. Dock kommer de inte hända nåt då jag jobbar kvällsskift i veckan
Sen har jag bestämt mig för lacken på bilen. Nån som har nån aning om färgkod??
Natt update.
Fick hem fina stötdämpare som jag fyndade På Tradera för mån dag sen, sen va postgubben så jävla snabb imorse så han inte få lackgrejerna. Hämtar väl ut dom senare idag om man har tur. Sen la jag igen ett hål i innerskärmen och kapade upp ett jättestort inuti, finn ett fel??
Hoppas intresset för bilen kommer igång samtidigt som man kan börja köpa shiny parts, varit rätt dött de senaste.. Fick gå från jobbet fram tills ca februari, så får hålla mig till "gratis grejer" eller sånt som ligger på hyllan. Men sen är de ju ingen Volvo heller som dom flesta härinne verkar va intresserade av
Hallå!!
Kört ett lååångt nattpass i garaget nu, så här är lite bilder vad som hänt inatt.
Fick bli en liten myshörna i garaget med ny bänk och hylla O stol som man fick i julklapp av flickvännen. De e bra med inredning till garaget
Sen har jag målat en massa saker, penslat istället för spruta. Blir bra det med, kör en vända till när de torkat.
Japp kommer köra coils runtom men inte genom reggning då dom säkert lär gnälla.
Blev lite prylar
Kom på att jag behövde en askkopp nu när man ägnat några timmar att städa så satte upp en kolv från ett 960 block och plansvarvade med en fasning längst ut, perfekt! Men måste verkligen köpa nya stål, totalt värdelös finish men bruk före stuk som man säger. Skönt att rasta svarven ibland också
Vet inte om jag visat bild på stötdämparna som blir ifram till att börja med men får la bli en extra gång i värsta fall:) allt för nu:)
Blev målat lite idag med, plockade ner bakaxeln och la på färg, imorgon blir väl går över allt på andra sidan
Va ute en sväng och helsvetsade golv och tunnel, sen blev de god mat och öl så får passa på och önska gott nytt år alla garagenissar
Spacklade lite och la på ett tuntlager ca primer invändigt igår, imorgon blir det lägga epoxigrund invändigt och sen slipa spackel samt matta ner övriga bilen
Behövdes en liten uppryckning nu när det varit intensivt med allt i garaget, så bytte spindelled på 140in och plockade ihop framvagnen. Puttade ut den och skruvade dit bakaxeln på opeln för att få den rullande med motorlyften i andra änden. Sen va de lite städ och byta plats på bilarna. Kommer städa ordentligt och köra iväg lite skit i helgen, men nu kan man gå runt hela opeln iallafall!!
Maj-Britt ute och nere från bockar första gången på snart ett år, blåste bort lite damm osv
Stackars min "första" bil som får agera packåsna..
sen blev det lite epoxi invändigt, växellådstunneln och motorrum O ena dörren
Självaste MR.Sjöholm fick hålla i lacksprutan en stund ikväll, blir några lager till nästa gång. Sen är den klar invändigt. Svetsat igen lite hål osv så snart är utsidan klar för lack också..
Känns som att man börjar komma nån vart nu:D ser fram emot ihopplock
Eftersom man är så jävla snål ibland så kapade jag loss flänsen flänsen ur original grenrör och mättade in vart besiktningsturbon hamnar
Fick lägga på lite svets runt 2-3 cyl för att få upp väggarna lite
Svetsade också om en anslutning på vattenröret
Sen hängde jag på framvagnsbalken och motorn åkte i
Måttar med en något slut 13c turbo
Stadgat upp
O no name wgn åkte på plats. Trångt om plats men mättade lite med downpipe för och de kommer få plats. Blir lindat grenrör samt dp.. Hur långt från turbon ska man sätta BB lambdan sen? Och visst behöver man inte en smalbandare om man har BB?
Så, då va till de senaste som hänt idag.. Imorgon ut en sväng igen. Mycket att läsa de första nu hoppas de lockar folk
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Kul meden manta, det var en drömbil för mig i 18-årsåldern. Hoppas den kommer ut på vägarna snart!
Hur är viktfördelningen på den där nu med ny motor och låda?
Hur är viktfördelningen på den där nu med ny motor och låda?
Patrik Dahlström
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Kul med något annat än Volvo!
Gillar Manta A, kommer att följa! Snyggt jobbat!
Gillar Manta A, kommer att följa! Snyggt jobbat!
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Ser bra ut.
Tempot verkar vara högt också
Tempot verkar vara högt också
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Kul projekt!!!
Vad är det för stolar du fått tag på?
Är det original stolar från någon bil eller eftermarknad?
Vad är det för stolar du fått tag på?
Är det original stolar från någon bil eller eftermarknad?
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Dahla: ja visst, underbara bilar! Viktfördelningen blir nog ungefär lika som innan, motorn är lättare än original O lådan väger lite mer än original så blir nog lite bättre fördelning hopps jag på
Hemligrummet: ja, lite därför jag tänkte lägga upp här på sävar, känns som garaget blivit lite för mycket Volvo 740:) tack du är välkommen! Tackar tackar!!
Arnesson rallycross: tack så hemskt, jadå tempot är la hyfsat iaf, men är ju alltid pengar som styr
Max B: kul att du gillar det!! Stolarna är original stolar från en Mitsubishi Evo VIII, ville ha snygga justerbara stolar och recaro är ju grymt att sitta i!
Hemligrummet: ja, lite därför jag tänkte lägga upp här på sävar, känns som garaget blivit lite för mycket Volvo 740:) tack du är välkommen! Tackar tackar!!
Arnesson rallycross: tack så hemskt, jadå tempot är la hyfsat iaf, men är ju alltid pengar som styr
Max B: kul att du gillar det!! Stolarna är original stolar från en Mitsubishi Evo VIII, ville ha snygga justerbara stolar och recaro är ju grymt att sitta i!
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
fränt vilka skivor och ok kör du bak
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Nissan skåpbil framskivor (kommer inte ihåg just nu vilken) och sen blir golf 4 ok och hållare, kommer troligtvis få göra nåt åt ok hållaren för att skivan ska passa mellan. Golf 4 har ju inbyggd handbroms på okenErik Nygårds skrev:fränt vilka skivor och ok kör du bak
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Ang. bromsar fram så funkar 240 4-kolvs ok och honda prelude ventilerade skivor
Har för mig att man behövde 2mm brickor i mellan
Dock så måste jag fråga om motorfästena med rhs profil ,tror du att det håller utan förstärkning
Annars
Kul med oplar o framförallt utan b230 som alla andra
Har för mig att man behövde 2mm brickor i mellan
Dock så måste jag fråga om motorfästena med rhs profil ,tror du att det håller utan förstärkning
Annars
Kul med oplar o framförallt utan b230 som alla andra
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Har fått höra ABS ok från 240i ska va bra, då med bara en anslutning istället för två. Tack för tipset.. Hm ja motorfästena återstår att se, men dom känns stabila än, kan bli att göra om senare tackar, ja visst jag gillar det mesta men kan va kul med lite annorlunda ! Lyfte ur motorn och skruvade av toppen, ska rensa block och topp så man kan tvätta av dom i veckan
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Kul att se att du har hittat hit också! (Guldig rekord)
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Hej ja visst! Hängt på forumet många år men tänkte att de va dags för opeln här nu
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~