Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Tryckplattan med alla komponenter väger 3,7kg sen tillkommer lamellernas (2st) vikt.
Vad kan de väga tro? Tilton 7,2mm 184mm lamell...
De enda nackdelarna som jag ser det med lätt roterande massa är att det kan vara svårt att komma iväg från stillastående, det är ju beroende på vad man har för koppling iofs, samt att bränsleekonomin (vad det nu är för nåt!? ) blir sämre tack vare att det är mindre massa som roterar och hjälper till att dra runt motorn..
Har ni fler nackdelar får ni gärna dela med er!
Vad kan de väga tro? Tilton 7,2mm 184mm lamell...
De enda nackdelarna som jag ser det med lätt roterande massa är att det kan vara svårt att komma iväg från stillastående, det är ju beroende på vad man har för koppling iofs, samt att bränsleekonomin (vad det nu är för nåt!? ) blir sämre tack vare att det är mindre massa som roterar och hjälper till att dra runt motorn..
Har ni fler nackdelar får ni gärna dela med er!
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Manlig tomgång kanske...?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Är det en nackdel?
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det låter väldigt lätt i mina öron, tror att en orginal volvo tryckplatta väger säkert nästan 4kg?
Har man däremot typ en 240mm bmw tryckplatta så väger den säkert nästan 10kg?
Jag hade kanske en totalvikt någonstans strax under 10kg alltså, medan jag nog hellre hade haft 15, men med större tryckplatta hade det säkert fungerat bättre, sen beror det på om man ska ha trigger osv, då kan man behöva plana ett pottsvänghjul om man kör volvo, tror inte man kommer under 15 då, snarare uppåt 20kg. Det är ju lite skillnad.
Enda jag kan jämföra med är orginal 740-940 som ligger i den tyngre viktklassen. Någonstans mitt i mellan hade varit lagom resonerar jag.
Motorn tappade kraft när man växlade, sjönk snabbt i varv o skulle man t.ex. sladda från 1an 2an var det inte alltid den orkade, trots högt varv och laddtryck, vilket vilken vanlig orginalmotor som helst gör.
Visserligen är det samtidigt trevlig karaktär när man accelererar o man vill ju inte att det tar 4 sekunder att varva ner från 7000rpm till tomgång heller.
Har man däremot typ en 240mm bmw tryckplatta så väger den säkert nästan 10kg?
Jag hade kanske en totalvikt någonstans strax under 10kg alltså, medan jag nog hellre hade haft 15, men med större tryckplatta hade det säkert fungerat bättre, sen beror det på om man ska ha trigger osv, då kan man behöva plana ett pottsvänghjul om man kör volvo, tror inte man kommer under 15 då, snarare uppåt 20kg. Det är ju lite skillnad.
Enda jag kan jämföra med är orginal 740-940 som ligger i den tyngre viktklassen. Någonstans mitt i mellan hade varit lagom resonerar jag.
Motorn tappade kraft när man växlade, sjönk snabbt i varv o skulle man t.ex. sladda från 1an 2an var det inte alltid den orkade, trots högt varv och laddtryck, vilket vilken vanlig orginalmotor som helst gör.
Visserligen är det samtidigt trevlig karaktär när man accelererar o man vill ju inte att det tar 4 sekunder att varva ner från 7000rpm till tomgång heller.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Polaren har ett 6 kilos kopplingspaket på sin bil.
Helt värdelöst på gata men den låter rappt
Helt värdelöst på gata men den låter rappt
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det är just gatan som bekymrar mig.. Ska ju funka att köra där också och inte bara på bana.. Kanske ska hoppa den sista lättningen och testa att köra med det först innan man tar bort det sista kilot..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Med vassa kammar och stora spridare, inkräktar ju även detta på tomgångens stabilitet.
Ibland är det kanske onödigt att elda ljuset i båda ändar.
Ibland är det kanske onödigt att elda ljuset i båda ändar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det var länge sen man fick se nåt från garaget
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Jag körde 200mm dubbelskivig i kadetten med lättat svänghjul.
Vägde väl i krokarna kring vad ditt skulle väga, något mer antagligen.
Jag hade ystra kamaxlar och lång slaglängd(bägge kass kombo för lugn tomgång i samband med lätt vevparti).
Med singelspjäll var det okörbart under 3000rpm.
Kärringstopp jämt
Satte dit separata spjäll då blev den som mormors bil att köra.
Då fanns det i stort sett inga nackdelar med lätt vevparti längre.
du har dessutom 5cyl, den motorn går MYCKET jämnare än en 4cyl redan innan.
Kör lätt du.
Vägde väl i krokarna kring vad ditt skulle väga, något mer antagligen.
Jag hade ystra kamaxlar och lång slaglängd(bägge kass kombo för lugn tomgång i samband med lätt vevparti).
Med singelspjäll var det okörbart under 3000rpm.
Kärringstopp jämt
Satte dit separata spjäll då blev den som mormors bil att köra.
Då fanns det i stort sett inga nackdelar med lätt vevparti längre.
du har dessutom 5cyl, den motorn går MYCKET jämnare än en 4cyl redan innan.
Kör lätt du.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Här har du en maskin du kan 'kopiera'.
Den ska ge toppeffekt kring 9000rpm
Lite bekymmer att få plats i en gammal Audi 80 bara
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Lätta inte mer.
Helt onödigt.
Polisens bil har också separata spjäll. Inge vidare o starta med..
/Erik
Helt onödigt.
Polisens bil har också separata spjäll. Inge vidare o starta med..
/Erik
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
vill inte påstå det onödigt, bilen blir juh även lättare
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Daniel-635 skrev:Med vassa kammar och stora spridare, inkräktar ju även detta på tomgångens stabilitet.
Ibland är det kanske onödigt att elda ljuset i båda ändar.
Sant, men även hur den är mappad och hur den är balanserad/viktjusterad....
hade lättat svänghjul på min förra bil, dock inte lika mkt lättat, men jag har inte varit med om dess like att gå jämnt på tomgång..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
* * * NXJ * * * skrev:Det var länge sen man fick se nåt från garaget
NXJ
Också sant, jag var faktiskt i garaget i onsdags. (äntligen!) testade hur testbiten jag skar ut passade mot motorn..
det visade sig att den passade illa som fan..
nu mätte jag ungefär 438ggr per hål så det ska fan till om det inte stämmer till nästa bit som skärs ut.
såhär illa stämde det...
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Kadett4wd skrev:Jag körde 200mm dubbelskivig i kadetten med lättat svänghjul.
Vägde väl i krokarna kring vad ditt skulle väga, något mer antagligen.
Jag hade ystra kamaxlar och lång slaglängd(bägge kass kombo för lugn tomgång i samband med lätt vevparti).
Med singelspjäll var det okörbart under 3000rpm.
Kärringstopp jämt
Satte dit separata spjäll då blev den som mormors bil att köra.
Då fanns det i stort sett inga nackdelar med lätt vevparti längre.
du har dessutom 5cyl, den motorn går MYCKET jämnare än en 4cyl redan innan.
Kör lätt du.
Jag ska ju balansera/viktjustera allt sen i bottendelen sen hade jag faktiskt tänkt skaffa seperata spjäll.
Med en snäll koppling på det så ska det nog funka!
Kamaxlar vet jag inte vad det blir än riktigt, får slipa fram nåt som passar till turbo/portning/grenrör/insug..
Vet bara att det ska plöjas ner kunskap i "racemotorn"
strax under 7kg väger koppling/svänghjul med den lätta varianten, det är väl ganska lagom
Vill man ha mindre vikt får man ju gå ner på 5,5" koppling, beroende på effekt så är det det inte säkert den blir så mkt lättare..
Jag kommer köra med Tilton 184mm cerametallic rallykoppling är tanken.
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.