Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Finns intresse så kanske det går att lösa :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Tro det eller ej men jag har faktiskt varit i mitt eget garage i helgen!! :D
eller ja.. jag var nog säkert där i 30min! ;)

Provade passform på testfläns nr 2 till sprängkåpan.

Till och med motorn är glad nu när det går framåt i bygget!! :D :D

Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av larsat »

Ser ju kanon ut! Du får lägga hela sommaren i garaget nu så man får lite uppdates!
Var bara tvungen: :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Hahahaha :D

Jag ska spendera hela sommaren i grannlandet är tanken.. :P
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Äntligen har det hänt nåt igen! :)

Inte mkt men lite, det är gott nog det! :)

Har fått hem motorkuddar. De ska klara 325kg/st och även dragande krafter så de borde funka tycker jag!
Det är bara att prova och se :)


Bild

Ganska biffiga tycker jag :thumbright:
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Fredrik Olofsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 26, 2013 8:18 pm
Ort: Piteå

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Fredrik Olofsson »

Har precis hamrat igenom 53 sidor projektråd på Rejsa forumet, och sen hittar jag dig här också :thumbright: :lol:

GRYMT imponerande bygge! Dessutom helrätt motor :thumbright:
Mvh Fredde

Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Christian Hedblom skrev:Äntligen har det hänt nåt igen! :)

Inte mkt men lite, det är gott nog det! :)

Har fått hem motorkuddar. De ska klara 325kg/st och även dragande krafter så de borde funka tycker jag!
Det är bara att prova och se :)

Ganska biffiga tycker jag :thumbright:
Ungefär såna där har jag till en testdummy för trådbindmaskiner på jobbet, och just last uppåt (om dom är monterade på golvet) gillar dom inte någon längre stund.
Botten plåten böjer sig runt skruvskallarna, med en STOR och tjock bricka håller det längre men de brukar spricka runt gummit.
Men som sagt det är väl bara test i din applikation som kan avgöra om det funkar.

Vi har en maskin som "najar" ihop en bunt armeringsjärn med 7mm ståltråd och den rycker nåt fruktansvärt i kuddarna, för att det ska hålla lite längre måste vi spänna fast bindatrappen nedåt med spännband.

Gillar bygget :thumbright: :thumbright: :thumbright:

//Tomas
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Fredrik Olofsson skrev:Har precis hamrat igenom 53 sidor projektråd på Rejsa forumet, och sen hittar jag dig här också :thumbright: :lol:

GRYMT imponerande bygge! Dessutom helrätt motor :thumbright:

Tackar tackar! Kul att höra att det är mer folk som hittar mitt lilla projekt :)

Arnesson Rallycross skrev:
Ungefär såna där har jag till en testdummy för trådbindmaskiner på jobbet, och just last uppåt (om dom är monterade på golvet) gillar dom inte någon längre stund.
Botten plåten böjer sig runt skruvskallarna, med en STOR och tjock bricka håller det längre men de brukar spricka runt gummit.
Men som sagt det är väl bara test i din applikation som kan avgöra om det funkar.

Vi har en maskin som "najar" ihop en bunt armeringsjärn med 7mm ståltråd och den rycker nåt fruktansvärt i kuddarna, för att det ska hålla lite längre måste vi spänna fast bindatrappen nedåt med spännband.

Gillar bygget :thumbright: :thumbright: :thumbright:

//Tomas
Tack för matnyttig information! Och kul att även du gillar bygget :)
Det är alltså plåten som spricker?

Ja det är väl ett test visserligen men förhoppningen är att kunna använda dessa.
Tänkte modifiera dom lite så det du beskriver med att plåten böjer sig inte kan hända lika lätt.

Bild

Tror ni det kan funka?
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
mactun
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jan 21, 2011 9:31 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av mactun »

De ser likadana ut som de motorkuddar Volvo Penta sätter på sina D3 motorer o de fästena skulle man montera så man fick jämnt tryck runt om. Vi mätte typ med tumstock från botten upp till plåtkanten. Men med tanke på hur snyggt allt annat du fixat är så löser du det nog fint men jobba snabbare så vi får mer uppdateringar att dregla till :thumbright:
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

mactun skrev:De ser likadana ut som de motorkuddar Volvo Penta sätter på sina D3 motorer o de fästena skulle man montera så man fick jämnt tryck runt om. Vi mätte typ med tumstock från botten upp till plåtkanten. Men med tanke på hur snyggt allt annat du fixat är så löser du det nog fint men jobba snabbare så vi får mer uppdateringar att dregla till :thumbright:
I värsta fall får man tänka om och köpa en annan variant av motorkudde, svårare än så är det inte! :)
Hehe det är lite grejer på gång nu så ha lite tålamod bara ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Arnesson Rallycross »

De som vi använder är nån form av vibrationsdämpare från Momentum (Novibra).
Det är plåten som spricker i första hand, jag brukar byta dom när det har hänt men då tycker jag även gummit ser lite slitet ut på undersidan.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Toni »

De här har jag till min Audi 4.2.
Shore 60, skapligt hårda, men enkelt o billigt att byta.

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har dock efter övervägande tänkt om och tycker de kuddarna jag fick hem var för stora så ska göra egna istället! kan ju inte köpa en massa grejer heller! ;)

Har beställt material till dessa så ska bara låna nåns svarv sen så... :)

ritade upp lite snabbt i SW om nån vill se..


Bild
Bild

Vad tror ni om detta fäste då? Borde la hålla!? :)
Jag har hört att det är manligt med delrinbussningar ;)


Bild
Bild


Skulle vara gött att ha ett tomt block att måtta av så man kan rita upp det i SolidWorks ihop med motorfästena och växellådan..
Vill gärna inte plocka ner motorn bara för att kunna rita av det.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Måste väl finnas många block liggandes tycker man som du kan få tag på billigt.

Kul att se lite uppdateringar igen. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Jag hoppas det finns ett iaf, frågan är ju bara vem man ska fråga..?
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar